Gjorde ett stort misstag [tappat bort skiva och nyckel till W7 /mod]

Permalänk
Medlem

Gjorde ett stort misstag [tappat bort skiva och nyckel till W7 /mod]

Installerade Linux (ubuntu) på min laptop för någon månad sedan, och raderade Windows 7 i samband med installationen av det nya OS. Nu när jag vill byta tillbaks till Windows 7 så märker jag att jag har slarvat bort startskivan för den, samt CD-key.

Frågan är då, kan jag på något sätt skaffa tillbaks mitt gamla OS utan att behöva köpa ett nytt?

Förtydligad rubrik
Visa signatur

An expert is a man who has made all the mistakes which can be made, in a narrow field.
Niels Bohr

Permalänk
Medlem

om du inte har nyckeln så måste du köpa en ny, operativet finns som iso hos Microsoft..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk

TVÅ misstag. Först tar du inte backup av original-OS, sedan ställer du en fråga utan att berätta ett dyft om din laptop eller din OS-licens.
Är det en OEM-licens? Vilket märke är det på datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jerqer:

om du inte har nyckeln så måste du köpa en ny, operativet finns som iso hos Microsoft..

Grejen är att jag inte fick en CD när jag köpte laptopen. Vad nyckeln är vet jag inte ens. Tror du inte HP har det om jag ringer dem nästa vecka?

Visa signatur

An expert is a man who has made all the mistakes which can be made, in a narrow field.
Niels Bohr

Permalänk
Medlem
Skrivet av akashi:

Grejen är att jag inte fick en CD när jag köpte laptopen. Vad nyckeln är vet jag inte ens. Tror du inte HP har det om jag ringer dem nästa vecka?

kanske det om du har tur. kolla vetja.

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av akashi:

Grejen är att jag inte fick en CD när jag köpte laptopen. Vad nyckeln är vet jag inte ens. Tror du inte HP har det om jag ringer dem nästa vecka?

Förtydligade din rubrik, en beskrivande rubrik ger bättre svar.
/moderator

Har du tur finns din nyckel i bios, isf. kan du evt. avläsa den med RW everything (gratisprogram).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem

Om det är en märkesdator så bör nyckeln sitta någonstans på datorn. Kolla undersidan, innanför luckor, bakom batteriet etc.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Tog du även bort återställningspartitionen som garanterat fanns på hårddisken?

om inte --> http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/document?cc=se&lc=sv&dlc=s...

Du skrev nåt len bit ner i tråden om HP så jag utgår ifrån att det är en sån dator du har.

Klicka på länken och skrolla ner till "Recovery from the startup screen (during system boot)"

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Lyckades fixa produktnyckeln. Allt jag behöver nu är en laglig ISO fil av Windows 7 Home Premium på svenska. Vart hittar jag det?

Visa signatur

An expert is a man who has made all the mistakes which can be made, in a narrow field.
Niels Bohr

Permalänk
Medlem
Skrivet av akashi:

Lyckades fixa produktnyckeln. Allt jag behöver nu är en laglig ISO fil av Windows 7 Home Premium på svenska. Vart hittar jag det?

Det enda du behövde var att google Windows 7 home premium ISO så ledde de första 10 resultaten till en laglig kopia.
http://www.w7forums.com/threads/official-windows-7-sp1-iso-im...

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Ladda ner svensk Win 7 Pro, radera sedan filen /sources/Ei.cfg manuellt från USB-minnet.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB