Dator köp, går det sätta i en SSD?

Permalänk
Medlem

Dator köp, går det sätta i en SSD?

Hej!

Jag har letat runt ett tag och bestämt mig för att beställa hem den här datorn: https://www.komplett.se/asus-f550ln-156-fhd-matt/808888

Jag har dock aldrig haft en bärbar dator förut och är lite osäker på hur det fungerar med slots till hårddiskar. Går det att sätta i en hårddisk till i den här datorn? Efter att ha haft SSD i min stationära vill jag inte gå tillbaka till stenåldern, utan köpa till en SSD till denna också.

Har googlat utan resultat, hoppas någon här kan hjälpa mig!

Har ni något tips på en prisvärd SSD på minst 240gb som passar i den här datorn så får ni gärna klämma in det också.

Tack på förhand
Judiljak

Permalänk
Medlem

Att köpa en SSD till den där är att kasta pengar i sjön. titta på webhallen.com så kan dom sätta ihop en maskin åt dig där du kan välja mera fritt, även en bärbar.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Kasta pengarna i sjön är väl att ta i, det beror väl mest på hur datorn ska användas. En SSD kan göra ganska mycket, för att en slö dator ska bli lite piggare.

Behöver man inte en i7:a och värstinggrafikkort, så är SSD ett bra sätt att få bättre flyt i upplevelsen i Windows och olika program.

Nu är det ju bara SATA2 på denna laptop, men runt 300MB/s räcker för de flesta. Det är ju ändå accesstiden man vill åt på SSD:n..

Till TS... Det är bara en hårddiskplats i denna dator, men du kan byta ut DVD:n mot en HD-Caddy.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Det lär inte vara några problem att sätta i en SSD. Dock går inte båda samtidigt om du inte kan tänka dig att byta bort DVD-läsaren.

Byter du bara ut befintlig HDD mot SSD så kan det bli problem med Windowsinstallationen då den troligen ligger på den medföljda HDDn som då inte längre kan kopplas in i datorn.

Permalänk
Medlem

Tanken är att datorn ska följa med under en längre resa, kändes som att man fick rätt mycket prestanda i förhållande till priset om man jämförde med andra system i den prisklassen.

Det datorn är tänkt att användas till är

Surf
Lagring av foton och videos från resa
Film(både uppkopplat till TV och direkt på datorn)
Äldre spel Heroes of might and magic 2/3, diablo 2 etc
Path of Exile solo lir
Skolarbeten
Den får inte vara allt för stor och klumpig då det är otympligt att släpa med sig under en backpacking resa.

Har för tillfället en stationär dator som klarar alla spel på höga grafikinställningar, men har tagit beslutet att göra mig av med den och köpa mig en bärbar istället då jag har tappat intresset för datorspel nästan helt.

Kan jag dock inte få SSD disk i den utan att behöva lägga ut extra pengar eller byta ut befintliga komponenter känns det som att kasta pengar i sjön som OldComputer sa. Jag ska ta och kika vidare. Har ingen större erfarenhet av att pussla ihop ett eget bärbart system, ingen större koll på hur saker presterar utan har fått förlita mig på vad google har gett mig för svar.