Är osäker på vilken dator att välja :/, hjälp och synpunkter uppskattas

Permalänk

Är osäker på vilken dator att välja :/, hjälp och synpunkter uppskattas

Hej sitter just nu på en stationär dator som klarar alla moderna spel och fungerar ypperligt. Men nu är det som så att jag ska iväg och plugga och behöver därmed en ny bärbar dator då jag funderar på att lämna den stationära hos mina föräldrar då de inte har någon dator och min pappa har fastnat för sniper elite v3 (mer ett beroende, han har 300+ på sniper elite v2 ). Jag är vant att spela de flesta spelen och förstår att det inte är helt smärtlöst med en bärbar speldator då man måste skaffa en tegelsten på 5 kg som dessutom håller i en halvtimme på batteri under heavy load för att få duglig prestanda som matchar en stationär. Jag vill alltså ha en dator med prestanda över till gaming men behöver inte klara allt på höga inställningar men den ska klara t.ex. Dota 2, Divinty orginal sin, CS Go, Civilization V, The Walking dead s2 mm. Inget krav på höga inställningar men det ska vara spelbart 40+fps, ca medium inställningar.

1. Det som jag fastnade för först när jag kollade på laptops var ASUS G750JS - http://www.inet.se/produkt/1972399/asus-g750js-i7-12gb-128gb-...

Den verkar ha imponerande specs för en laptop Gtx 870m I7, 12Gb. Men precis som jag sa i inledningen så är denna stor, tung och lider av dålig batteri tid utav det som framgår ur Inets info upp till 3 h, 88. Det är alltså det man kan räkna med som längs under vanligt användande t.ex. surf, Spotify eller kolla film? Då borde det bara gå att spela på den när man har ström linan inkopplad, inget lir på batteriet då den skulle dö för snabbt och därmed är den inte portabel längre utan "flyttbar". Någon med personlig erfarenhet av detta monster till dator?

2. Efter mer sökande så hittade jag motsatsen till den förra datorn Ultrabooken ASUS Zenbook UX303LN - http://www.inet.se/produkt/1972402/asus-zenbook-ux303ln-i7-8g...

Denna fångade mitt öga genom att vara lika liten som en macbook air 13,3 (bara 100g tungre!) och även ha ett dedikerat Gpu ett gt 840m. Detta är dock inget spelanpassat kort men ger dock ett bättre tryck än det vanliga 4400hd som sitter i dom flesta ultrabook. Den har även en så kallad 4k skärm vilket gör att Windows miljön blir väldigt vacker. men som jag förstår inte alls fungerar till gaming, men skalar inte skärmen bra till upplösningen 1600x900 om man sätter det inne i spelen?
Den upplösningen till medium inställningar borde väl få upp de flesta spel till 40+ fps? Den har även en bra processor enligt mig för en 13 tummar tunn som denna i7, 4710HQ, Quad core, 2 GHz, (Turbo 3.1 GHz) och 8Gb 1600mhz ram precis som det sitter i min speldator och det brukar räcka och bli över där även om mer skulle sitta fint.
Eftersom detta är en ultrabook så är batteritiden överlägsen den förstnämnda datorn (upp till 7 timmar) eftersom den går över till 4400HD när den dedikerade inte behövs men den har även ett annat problem och det är värmen. Hur tror ni värmeutvecklingen i en sådan liten dator sköts, är den relativt tystgående eller är det en fläkt som låter som ett tröskverk när den drar igång? Jag lyckades iallafall hitta en recension på nätet och där säger dom att även om datorn går het (väntat) under gaming pass så throttlar den inte och det är ju bra eftersom den inte borde dippa i Fps på grund av det iallafall. Personligt erfarenhet av liknade datorer skulle uppskattas.

Jag har även kollat på MSI ghost och då verkar Asus gaming laptop (G750JS) bättre då den är billigare och tystare, även om den är ett par kg tyngre så väljer jag den över ghost alla dar i veckan.

Ok nu har jag rabblat klart och det börjar bli sent så får summera mina tankar nu :). Jag vill ha en bärbar som fungerar till spel, den ska alltså kunna sköta spel utan att krascha eller kännas alltför seg och oresponsiv. Jag funderar starkt på att köpa UX303LN men vet inte riktigt om prestandan räcker (har blivit lite bortskämd med att sitta vid speldatorn ). Kommer dock inte köra de mest grafik intensiva spelen då dessa fortfarande kommer att skötas av min stationära om jag verkligen vill spela något av dom så får jag väl ta och göra det på någon semester eller liknade. Vad är era tankar om detta alla synpunkter är välkomna. Om ni har några tips på andra modeller så är det bara att lista dom nedanför och lägga fram anledningar till varför jag ska välja just den/dom. Köpet skalls göras någon gång under denna månad!

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrainDrain56:

Hej sitter just nu på en stationär dator som klarar alla moderna spel och fungerar ypperligt. Men nu är det som så att jag ska iväg och plugga och behöver därmed en ny bärbar dator då jag funderar på att lämna den stationära hos mina föräldrar då de inte har någon dator och min pappa har fastnat för sniper elite v3 (mer ett beroende, han har 300+ på sniper elite v2 ). Jag är vant att spela de flesta spelen och förstår att det inte är helt smärtlöst med en bärbar speldator då man måste skaffa en tegelsten på 5 kg som dessutom håller i en halvtimme på batteri under heavy load för att få duglig prestanda som matchar en stationär. Jag vill alltså ha en dator med prestanda över till gaming men behöver inte klara allt på höga inställningar men den ska klara t.ex. Dota 2, Divinty orginal sin, CS Go, Civilization V, The Walking dead s2 mm. Inget krav på höga inställningar men det ska vara spelbart 40+fps, ca medium inställningar.

1. Det som jag fastnade för först när jag kollade på laptops var ASUS G750JS - http://www.inet.se/produkt/1972399/asus-g750js-i7-12gb-128gb-...

Den verkar ha imponerande specs för en laptop Gtx 870m I7, 12Gb. Men precis som jag sa i inledningen så är denna stor, tung och lider av dålig batteri tid utav det som framgår ur Inets info upp till 3 h, 88. Det är alltså det man kan räkna med som längs under vanligt användande t.ex. surf, Spotify eller kolla film? Då borde det bara gå att spela på den när man har ström linan inkopplad, inget lir på batteriet då den skulle dö för snabbt och därmed är den inte portabel längre utan "flyttbar". Någon med personlig erfarenhet av detta monster till dator?

2. Efter mer sökande så hittade jag motsatsen till den förra datorn Ultrabooken ASUS Zenbook UX303LN - http://www.inet.se/produkt/1972402/asus-zenbook-ux303ln-i7-8g...

Denna fångade mitt öga genom att vara lika liten som en macbook air 13,3 (bara 100g tungre!) och även ha ett dedikerat Gpu ett gt 840m. Detta är dock inget spelanpassat kort men ger dock ett bättre tryck än det vanliga 4400hd som sitter i dom flesta ultrabook. Den har även en så kallad 4k skärm vilket gör att Windows miljön blir väldigt vacker. men som jag förstår inte alls fungerar till gaming, men skalar inte skärmen bra till upplösningen 1600x900 om man sätter det inne i spelen?
Den upplösningen till medium inställningar borde väl få upp de flesta spel till 40+ fps? Den har även en bra processor enligt mig för en 13 tummar tunn som denna i7, 4710HQ, Quad core, 2 GHz, (Turbo 3.1 GHz) och 8Gb 1600mhz ram precis som det sitter i min speldator och det brukar räcka och bli över där även om mer skulle sitta fint.
Eftersom detta är en ultrabook så är batteritiden överlägsen den förstnämnda datorn (upp till 7 timmar) eftersom den går över till 4400HD när den dedikerade inte behövs men den har även ett annat problem och det är värmen. Hur tror ni värmeutvecklingen i en sådan liten dator sköts, är den relativt tystgående eller är det en fläkt som låter som ett tröskverk när den drar igång? Jag lyckades iallafall hitta en recension på nätet och där säger dom att även om datorn går het (väntat) under gaming pass så throttlar den inte och det är ju bra eftersom den inte borde dippa i Fps på grund av det iallafall. Personligt erfarenhet av liknade datorer skulle uppskattas.

Jag har även kollat på MSI ghost och då verkar Asus gaming laptop (G750JS) bättre då den är billigare och tystare, även om den är ett par kg tyngre så väljer jag den över ghost alla dar i veckan.

Ok nu har jag rabblat klart och det börjar bli sent så får summera mina tankar nu :). Jag vill ha en bärbar som fungerar till spel, den ska alltså kunna sköta spel utan att krascha eller kännas alltför seg och oresponsiv. Jag funderar starkt på att köpa UX303LN men vet inte riktigt om prestandan räcker (har blivit lite bortskämd med att sitta vid speldatorn ). Kommer dock inte köra de mest grafik intensiva spelen då dessa fortfarande kommer att skötas av min stationära om jag verkligen vill spela något av dom så får jag väl ta och göra det på någon semester eller liknade. Vad är era tankar om detta alla synpunkter är välkomna. Om ni har några tips på andra modeller så är det bara att lista dom nedanför och lägga fram anledningar till varför jag ska välja just den/dom. Köpet skalls göras någon gång under denna månad!

Dold text

Denna borde räcka åt dig.:)
Jag tänkte på vikten(2.66kg) och lyckades hitta den jag länkar.
Att man får med 3 spel slår ner tanken om att den skulle vara svag.
Jag skulle lätt ha tagit den framför Asusen.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Citat:

Dota 2, Divinty orginal sin, CS Go, Civilization V, The Walking dead s2 mm.

Inga av dessa spel är optimerade för fyrkärniga processorer, alltså kommer en tvåkärnig och en fyrkärnig processor prestera näst intill likvärdigt.

Av dom du tittat på är Asus G750JS mycket bättre för dina krav.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk

Jag har kollat på de flesta och det verkar som det kommer många smexiga alternativ framöver men kan inte vänta då jag behöver en dator nu, så har det väl alltid varit med teknik :).
Jag är väldigt inne på att, skaffa en UX303LN, tror ni att gt 840m klara dota 2 och Cs go på medium till low i låg upplösning utan att dippa för mycket i de större scenerna?
De andra spelen som jag spelar är inte tävlings inriktade och kräver inte en stadig fps men det behöver fortfarande flyta över 30 fps.
Tack för för svaren, men vill helst ha en mindre dator då jag ofta kommer att bära runt på den så känns det bättre med en 13 tummare än att dra upp en 17 tummare även om den är lätt, kollade på datorn som lifooz länkade och den såg Nice ut men hade sämre batteri än asus G750JS.
Till min kännedom så är UX303LN den starkaste 13 tummaren tillgängligt av det som jag hittat i Sverige iallafall. Så vad tror ni :P, tack för alla snabba svar!

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Medlem

Om du skall spela så är väl inte batteri tiden så viktig, du sitter väl inte med batteri i en studentlägenhet. Sedan så kommer du inte kunna komma från dålig batteritid om du sitter och spelar i någon timme.

Sedan så är det inte så roligt att spela på en 15" skärm, du kan köpa 17" men de vägar mer att tar upp mer plats. I regel så har även laptop skärmar sämre respons tid så det känns som alla spel laggar fast du har hög fps. Kanske inte primärt men jag skulle nog släpa med en 19" extern skärm som du kopplar till laptopen om spel nu är så viktigt.

Förutom det så är egentligen grafikkortet som finns i laptopen det viktigast när det gäller spel. Du vill antagligen köpa en laptop med ett GTX 880M grafikkort. Jag kollade upp ett 840m och det skall klara 67fps på medium dock bara 30-33 fps på ultra settings i Dota2.

Permalänk
Avstängd

15" skärmar funkar utmärkt att spela på enligt mig. Men allt beror ju på. Klart det är nice med en 27" ifall man sitter vid ett skrivbord och har stationär dator. Men är det en bärbar vill han ha relativt låg vikt - under 3 kilo definitivt. Sen har jag min dator väldigt mycket i knäet eller lutande mot låret när jag ligger ner i sängen. Då är 15" helt perfekt. Alla 17" går bort när du vill ligga ned med den - och i många fall även när du har den i knäet.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk

Hittade ett test på dota 2 på ett gt840m och det verkade flyta på mer än godkänt
Dota 2 2013
low 1024x76887.1 90.2 104.6 ~ 94 fps
med. 1366x76864 67.8 85 ~ 72 fps
ultra 1920x108031.2 36 ~ 34 fps
Vad tror ni? Ska inte köra på ultra i full hd så godkänt? ☺

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Skrivet av VexedRelic:

Om du skall spela så är väl inte batteri tiden så viktig, du sitter väl inte med batteri i en studentlägenhet. Sedan så kommer du inte kunna komma från dålig batteritid om du sitter och spelar i någon timme.

Sedan så är det inte så roligt att spela på en 15" skärm, du kan köpa 17" men de vägar mer att tar upp mer plats. I regel så har även laptop skärmar sämre respons tid så det känns som alla spel laggar fast du har hög fps. Kanske inte primärt men jag skulle nog släpa med en 19" extern skärm som du kopplar till laptopen om spel nu är så viktigt.

Förutom det så är egentligen grafikkortet som finns i laptopen det viktigast när det gäller spel. Du vill antagligen köpa en laptop med ett GTX 880M grafikkort. Jag kollade upp ett 840m och det skall klara 67fps på medium dock bara 30-33 fps på ultra settings i Dota2.

Saken är den att om jag vill hard-core spela något spel så får jag väl hämta min stationära och sätta in i lägenheten. När jag köper en bärbar så vill jag ha en dator som är redo att förflyttas utan större möda och ha en bra batteritid. Men jag vill även ha chansen att kunna spela på den om abstinensen skulle kicka in 😀. Men förstår din punkt med, det blir ingen perfekt speldator om man ska ta in de bärbara kriterier också Men utav det jag har sett så verka UX303LN vara den bästa allround i batteritid vs prestanda vs storlek.

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk

Hej igen har nu spenderat en del tid på att kolla på olika datorer och har hittat Lenovo IdeaPad Y50-70 vilket verkar vara en väldigt slimmad och kraftfull laptop med hyfsad batteritid. Versionen som jag funderar på att köpa är - https://www.komplett.se/lenovo-ideapad-y50-70-156-uhd/817330?.... Den innehåller allt som jag vill ha förutom en touch skärm. Jag förstår att många på den här sidan inte kommer förstå mitt begär efter en touch skärm med hög upplösning på en gaming laptop men jag tycker att Windows 8 känns utformat efter en touch skärm vill därmed ha en :P. Och jag kommer även spendera mer tid i själva Windows miljön där touch och hög upplösning kommer till sin rätt. Vet ni om någon affär i sverige säljer den versionen med touch (hittade ingen själv) eller om det finns någon liknade laptop hos någon annan tillverkare som är tilljänglig i sverige.

All hjälp är välkommen MVH Koffe

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Subiray:

Inga av dessa spel är optimerade för fyrkärniga processorer, alltså kommer en tvåkärnig och en fyrkärnig processor prestera näst intill likvärdigt.

Av dom du tittat på är Asus G750JS mycket bättre för dina krav.

Civ V är visst optimerat för fyra kärnor, använder alla fyra på min 4670K.

Till TS så kan jag rekommendera att du tar en titt på Razer Blade. Bra prestanda och nätta mått samt låg vikt, en grym dator om man har råd. Nu kommer någon komma och klaga på att Razer är onödigt dyrt, typ som Alienware, men Blade är faktiskt en rätt imponerande dator.

http://www.razerzone.com/gaming-systems/razer-blade/

GTX870M, 3200x1800, tunnare än 2cm, väger 2kg, i7, ska vara tyst och ha helt ok batteritid också. Som sagt något du bör titta närmre på.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Skrivet av MrAdde:

Civ V är visst optimerat för fyra kärnor, använder alla fyra på min 4670K.

Till TS så kan jag rekommendera att du tar en titt på Razer Blade. Bra prestanda och nätta mått samt låg vikt, en grym dator om man har råd. Nu kommer någon komma och klaga på att Razer är onödigt dyrt, typ som Alienware, men Blade är faktiskt en rätt imponerande dator.

http://www.razerzone.com/gaming-systems/razer-blade/

GTX870M, 3200x1800, tunnare än 2cm, väger 2kg, i7, ska vara tyst och ha helt ok batteritid också. Som sagt något du bör titta närmre på.

Jag kollade på den men eftersom jag kommer att skriva rätt mycket på datorn så vill jag ha ett nordiskt tangentbord, vad jag vet så finns inte den datorn utanför staterna

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BrainDrain56:

Jag kollade på den men eftersom jag kommer att skriva rätt mycket på datorn så vill jag ha ett nordiskt tangentbord, vad jag vet så finns inte den datorn utanför staterna

Nej jag tror inte heller den är släppt i EU än, och säkerligen inte i norden Tror Amazon UK har den men till helt hutlösa priser, möjligt att den också är import. Det är ju Ebay som gäller idag om man ska ha den, tyvärr.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk

Vad tror ni om Lenovo IdeaPad Y50-70 som substitut för Razer Blade :P, vet att den inte är lika kraftfull men för sitt pris så verkar den prisvärd - https://www.komplett.se/lenovo-ideapad-y50-70-156-uhd/817330#.... Det är dock den fullt utrustade versionen och därmed det höga priset (16 GB, 512 GB SSD, 3840 x 2160 IPS) :). Skulle gärna vilja ha en touch panel (står inget på specifikationerna antar att det är utan) på den men hittade ingen i de svenska affärerna. Vet någon hur man skulle kunna få tag i en med touch? Med nordiskt tangentbord såklart. Kollade på deras hemsida men där sålde dom touch versionen tillsammans med en sketen Hybrid 1TB 5400 RPM+8GB SSHD hårddisk :(.

MVH Koffe

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk

Ok har suttit nu och letat fram all info som jag kunde om Lenovo IdeaPad Y50-70 4K laptopen. 4K versionen har ingen touch, struntar i det då jag hellre tar en vacker IPS skärm framför en kass TN panel med touch(har läst att den skärmen är det största felet med datorn och det fixats i och med den nya 4K skärmen). Det verkar vara en perfekt dator för mig, batteri upp till 5H lätt användning med prestanda så att det blir över tillsammans med en snabb SSD. Om det inte vore för en detalj som jag hackade upp mig på, som kan komma att fixas? Skärmen är låst till 48Hz vilket är väldigt udda då denna dator är designad för att spelas på och skärmen stödjer säkert mer hz än 48hz. Detta är säkerligen ett problem med Intel och Gtx kortets omogna drivers (nvidia optimus), egen gissning. Någon som är har åsikter på detta, dator klara det mesta med sin i7 och Gtx 860m i en fps över 60fps i medel till höga inställningar. Tror ni att detta problem kommer att fixas, är det lungt att anta att en fix kommer att komma och beställa datorn?

Det står nu emellan dessa två under, båda har sina för och nackdelar

ASUS Zenbook UX303LN
+Liten och lätt som en macbook air (13,3 tum, 1,45kg)
+4K Touchdisplay
+Bättre Batteri, upp till 7h
+Lite billigare (ca 500kr)
-Svagare än Y50-70 15.6 (gt 840m)
-Mindre SSD
-Mindre ram 8GB
Länk - http://www.inet.se/produkt/1972402/asus-zenbook-ux303ln-i7-8g...

Lenovo IdeaPad Y50-70
+Starkare än Asus (gtx 860m)
+Större SSD
+Mer ram 16GB
+4K
-Tyngre (15,4 tum, 2.4kg), dock fortfarande rätt så lätt
-Dyrare än asus (ca 500kr)
-Låst till 48Hz (För tillfället)??
-Sämre batteritid upp till 5h
Länk - https://www.komplett.se/lenovo-ideapad-y50-70-156-uhd/817330?...

Alla åsikter är välkomna
MVH Koffe

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk

OK så här blev det jag beställde en dator från XMG istället och det blev en C504 (P35W V2) med gtx 870m, 15,6 tum samt väger ca 2,2kg . Hoppas att den lever upp till mina förväntningar

Länk - http://mysn.eu/se/xmg-c504

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrainDrain56:

OK så här blev det jag beställde en dator från XMG istället och det blev en C504 (P35W V2) med gtx 870m, 15,6 tum samt väger ca 2,2kg . Hoppas att den lever upp till mina förväntningar

Länk - http://mysn.eu/se/xmg-c504

Den verkar riktigt nice prestandamässigt. Nice med IPS panel också samt det grafikkortet Överkomlig summa dessutom. Enda som hade stört mig är engelskt tangentbord. Lite tråkig svart rakt igenom men tror du kommer bli helnöjd med den

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Skrivet av Laxieboy:

Den verkar riktigt nice prestandamässigt. Nice med IPS panel också samt det grafikkortet Överkomlig summa dessutom. Enda som hade stört mig är engelskt tangentbord. Lite tråkig svart rakt igenom men tror du kommer bli helnöjd med den

Det är ett tyskt företag som även har expanderat till Sverige, så de erbjuder sina datorer med svenskt tangentbord :-D. Den stilrena looken är enligt mig ett stort plus jämnfört med liknade datorer där man inte riktigt vill synas med den offentligt :-P.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Samsung G7 27 1440p 240Hz, Logitech G PRO X superlight, Logitech Powerplay XL mod, GK68XS Custom, 5900X, PBO Curve Optimizer -12 core 2,3, resten -30. Infinity 2000Mhz, MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X, backplate kylfäns+120mm nuctua, Thermal Grizzly Thermopad + Kryonaut repaste, 993mV, core 2100mhz, mem 22000Mhz, Resizable bar, ASUS ROG Strix X570-E, G.SKILL TRIDENTZ NEO dual rank B-die 1.45v 2x16GB DDR4 CL 16-16-16-36 4000Mhz 1T, Samsung 980 series PRO 1TB x2 raid 0, Samsung 850 Evo 1TB, be quiet Dark Power Pro 12 1500W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BrainDrain56:

Det är ett tyskt företag som även har expanderat till Sverige, så de erbjuder sina datorer med svenskt tangentbord :-D. Den stilrena looken är enligt mig ett stort plus jämnfört med liknade datorer där man inte riktigt vill synas med den offentligt :-P.

Skickades från m.sweclockers.com

Därför jag valde min Asus R552JK Snyggt i aluminium Men jag håller med att svarta bling bling datorer kan se lite skumma ut på många platser

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)