Laptop för student som programmerar.

Permalänk
Medlem

Laptop för student som programmerar.

Hej, Jag börjar inom kort studera på Linköpings Universitet som högskoleingenjör inom datateknik. Därmed behöver jag en laptop som jag kan ha att bära på och programmera på när jag förflyttar mig från universitet. Det jag kommer att programmera i är mestadels c++. Eftersom att jag kommer att bära på datorn ganska mycket så är det krav på att den ska vara lätt och tunn. Jag vill dessutom inte ha en dator som är slö. Inget under 8GB RAM, i7 eller i5 och SSD föredras. Grafiken bryr jag mig inte om så mycket eftersom att jag kommer sitta på min stationära dator när jag lirar tyngre spel. Skulle helst vela att datorn kommer med Windows 7 då jag avskyr Windows 8 mer än allt på denna jord. Frågan är den om jag ska ha en laptop med touch eftersom att jag kanske kommer programmera något som kommer att vara anpassat för touch. Är det värt att köra med touch eller ska man skita i det?

Laptopen ska gå för max 10 000 kr och jag är en person som helst vill ha en laptop med en snygg och stilren design. Stilen jag letar efter är ungefär som ASUS ZENBOOK UX301LA. Har kollat ganska mycket men inte hittat så värst mycket. Hittade några modeller hos ASUS men de fanns inte att köpa i Sverige då produkten hade utgått i alla butiker. Om någon snäll själ kunde ge mig några alternativ att gå på utifrån vad jag har skrivit så skulle jag uppskatta det mycket! Om jag har varit oklar eller om ni behöver mer information så är det bara att dra en kommentar så svarar jag så fort som möjligt.

Permalänk

Jag trycker ASUS och Lenovo har bäst utbud. Jag hade definitivt skaffat Touch. Jag tror inte du kommer hitta något med Win7 och med touch så tycker jag Win8 är bättre på alla sätt. Jag rekommenderar att du letar efter ett per enheter som verkar passa dig och sen kommer dem på Netbookchekc.net.

För programmering så skulle jag välja något med 1080p och Touch skärm. Jag hade nog funderat på om Surface Pro 3 passar. Desto mer pixlar desto roligare blir det när det kommer till mycket text på ett ställe.
Prisjakts lista över >1080p bärbara.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN