Permalänk

Är 45x280mm rad tillräckligt?

Hello folket!

Jag vill ha eran syn på saken.

Ett system med en i7 K-modell (som marknaden ser ut just nu en 4790K) med ett par hundra MHz överklockning samt ett high-end grafikkort med en kärna så som 780Ti. Vattnet kommer snurras runt av en D5-pump.

Är Alphacool XT45 280mm RAD tillräckligt med radiatoryta för att kyla detta? På radden kommer det sitta fyra stycken Noctua NF-A14 industrialPPC-2000 PWM med sub 1000 rpm i push-pull.

http://www.aquatuning.no/vannkjling/radiatorer/radiatorer-act...
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=83...

Tack på förhand

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

2x 25mm (Fläktar i PnP) + 45mm (Radiator) = 95mm...

Varför inte en tjockare radiator?
Enkel fläkt sparar dej 25mm.
Med 60mm radiator har du tjänat 10mm...
Har du plats? Varför inte en 80mm radiator? Det kostar dej dock 10mm.

Jag tror du tjänar på en tjockare radiator som kan avleda mera värme, och bara två fläktar.
Fläktarna du redan spanat in, vore nästan lite bortkastade på en tun 45mm radiator.
Jag funderade själv på dem, men backade pga den höga ljudnivån.
Fyra sådanna vore "total overkill" på en 45mm radiator.

Jag kör själv två "http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=65..." på en 60mm radiator.
Det kyler en 4790K och ett GTX770 utan problem. Just nu har jag nästan 30 grader i rummet, efter en timma med Crysis3 rullande, har jag ett delta på luften över radiator på ca 10 grader (Blir högre med tjockare radiator) och CPU rullar på i runt 50 grader.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

2x 25mm (Fläktar i PnP) + 45mm (Radiator) = 95mm...

Varför inte en tjockare radiator?
Enkel fläkt sparar dej 25mm.
Med 60mm radiator har du tjänat 10mm...
Har du plats? Varför inte en 80mm radiator? Det kostar dej dock 10mm.

Jag tror du tjänar på en tjockare radiator som kan avleda mera värme, och bara två fläktar.
Fläktarna du redan spanat in, vore nästan lite bortkastade på en tun 45mm radiator.
Jag funderade själv på dem, men backade pga den höga ljudnivån.
Fyra sådanna vore "total overkill" på en 45mm radiator.

Jag kör själv två "http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=65..." på en 60mm radiator.
Det kyler en 4790K och ett GTX770 utan problem. Just nu har jag nästan 30 grader i rummet, efter en timma med Crysis3 rullande, har jag ett delta på luften över radiator på ca 10 grader (Blir högre med tjockare radiator) och CPU rullar på i runt 50 grader.

Det är i detta chassit jag kommer bygga och jag kommer även ha min pump/res/top-combo på samma ställe som han. Jag kan välja mellan 45mm rad push-pull eller 60mm rad push. Radiatorn på bilden är en EK XTX som är 64mm tjock.
http://cdn.overclock.net/9/94/900x900px-LL-94f8e09f_DSC02675....

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem

Om jag inte ser fel Caselabs S3, köp till dropin mounts till en till 240/280 och ev ett extended roof 36mm så är det lungt.
Lite därför man bygger i caselabs det finns alltid bra lösningar till att montera radiatorer tex med en högre topp eller en pedistal osv.
http://api.viglink.com/api/click?format=go&jsonp=vglnk_jsonp_...

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Skrivet av Ten:

Om jag inte ser fel Caselabs S3, köp till dropin mounts till en till 240/280 och ev ett extended roof 36mm så är det lungt.
Lite därför man bygger i caselabs det finns alltid bra lösningar till att montera radiatorer tex med en högre topp eller en pedistal osv.
http://api.viglink.com/api/click?format=go&jsonp=vglnk_jsonp_...

Trixet är att top och begge sider skall ha fönster och sen ska det gå en lite crazy solid tubing genom hela chassit, så det "ska" vara tight och inget i toppen eller på sidorna.

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikstorm:

Trixet är att top och begge sider skall ha fönster och sen ska det gå en lite crazy solid tubing genom hela chassit, så det "ska" vara tight och inget i toppen eller på sidorna.

Nej, 280mm räcker inte för ett grafikort + processor, lägg till en till 280mm

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem
Skrivet av OskarW90:

Nej, 280mm räcker inte för ett grafikort + processor, lägg till en till 280mm

Trådskaparen vill kyla ett 4790K och ett GTX780. Varför skulle det inte räcka?
Det handlar väl ändå inte om antalet radiatorer?
En tjockare radiator motsvarar lätt två tunnare dito.
Jag har 4790K och GTX770, som kyls av en 60mm 280 radiator.
Och då har jag ändå bara två Noctua NF-A14 PWM som driver luft igenom den.
Trådskaparen vill köra med Noctuas svarta fläktar som klarar 4mm H2O i statiskt tryck. (Mina klarar bara lite drygt hälften. 2.08mm H2O.)

Mitt system är ganska nytt. GPU blocket kom i tisdags. Monterades i onsdags. Så jag har inte hunnit med en massa mätningar o grafer... Men vanlig surf m.m. ligger CPU på under 40 grader. (Rums temperatur 30 grader.)
Med Crysis3 ligger CPU temp på under 50 grader.

Letar för närvarande efter hur jag skall kunna ha koll på GPU tempen. (Finns säkert nått program.)
Skall erkänna att jag funderade också på en ytterligare radiator. Men lite beräkningar visade att det borde klara sej med råge, med endast en radiator.

Om det visar sej att processorn går att trimma upp redigt (Vilket inte verkar vara fallet ännu.) och man skruvar upp volten för att komma dit, då kan man kompletera med en radiator till, om tempen sticker iväg.
I alla fall bör det göra mera nytta än att montera flera fläktar på radiatorn (PnP)
Även med trim tror jag det räcker med en lite tjockare 280 radiator, så länge man håller sej till cpu och EN gpu.

Sedan är mina sifror inte helt statiska heller, då jag kör alla fläktar via moderkortet. Vid de temperaturer ja angav, går fläktarna 300-500rpm.
Alltså vid spel, när temp ligger på 50 grader, spinner mina fläktar på ca 500rpm.
Med ett enkelt mus klick kan jag sänka tempen genom att beordra full speed (1500rpm).

EDIT:
Hittade "GPU Shark", visar lite GPU info...
I Crysis 3 toppade GPUn på 48 grader.
1980x1200 och alla instälningar på Ultra.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk

Nej för helvete kör en 360 eller en 280mm alternativt en 240mm och en 140mm i baken.

Folk överdriver som fan med radiatorer.

Se bara till att du får en grym Radiator.

XSPC RX 240 V3 (55mm tjock) slår Alphacools 80mm tjocka radiator på fingrarna med långsamtgående fläktar.

Enligt Anders på Coolerkit.se som jag vart mycket i kontakt med så är deras tumregel 120mm per komponent som ska kylas.

Det är lite väl optimistiskt för en tung överklockning men ger dig något å utgå ifrån.

Gå in och kolla min tråd så ska du se mitt senaste bygge jag har precis dom komponenter du vill kyla. Med facit i handen så kommer du ha ett helvete med luftflödet när du har 2 stora rads. Du kommer antingen få blåsa varm luft ut ur burken både nedtill och upptill och jag kan lova dig du kommer bokstavligen smälta framför datan om du blåser varm luft ut nedtill.

Hade jag fått göra om allting så hade jag till skillnad från nu (1 RX240 V3 55mm tjock i fronten / 1 EX240 35mm tjock i toppen) kört med: 1 RX240 V3 i toppen och om du får plats så ta en RX140 bakmonterad. Då blåser du ut i toppen och baken och har kall fräsch luft som kommer från fronten och kyler ram minnen och annat på moderkortet det är den ultimata kylllösningen.

AlphaCool har inte dom bästa rads även om dom ser helt brutala ut så fungerar Monsta t ex bäst med fläktar på hög RPM och hamnar långt ner på listan över rads med långsam RPM. Du kommer inte få in en AlphaCool 80mm i vilket chassi som helt utan att den slår i både mosfet kylning och ram minnen så du måste montera den offset isåfall. Den är alldeles för klumpig jämfört med vad den levererar.

Här har du en grym radiator review: http://www.overclock.net/t/1309645/bundymania-user-review-tri...

Satsa på XSPC radiator om du vill ha prestanda utan å fylla hela chassit med rads.

Jag hade NZXT Kraken innan med Corsair H90 140mm radiator och toppade på 50 grader (snitt 46) i BF4 med mitt 780Ti efter flera spelade timmar som ligger på 1300Mhz Core och 8000Mhz på minnen och jag spelar alltid 64/64 matcher.

Jag har haft stora problem med mitt senaste bygge som du kan läsa om i min tråd men borde vara löst snart.

Gör som jag säger du kommer inte bli besviken. Min nästa loop kommer se heeeelt annorlunda ut så lyssna på mig å gör rätt från början ;).

Ta inte 5.25 bay res/pump lösningen från helvetet bara och planera inlet / outlet på dina rads så det blir lätt å bleed så du inte behvöver tilta burken fram å tillbaka som en dåre för å få ut all luft.

Jag har gått den svåra vägen men lärt mig mycket och kan underlätta saker för andra. Jag satt i timmar å försökte få svar på Google och forum utan några som helst vettiga resultat.

Permalänk
Skrivet av OskarW90:

Nej, 280mm räcker inte för ett grafikort + processor, lägg till en till 280mm

Nej han klarar sig gott å väl med en Toppmonterad 240mm / Bakmonterad 140mm om vi snackar om radiatorer med hög prestanda.

Snälla gå in och läs lite recensioner och se skillnaden mellan diverse radiatorer. Man kan inte bara säga så många radiatorer behöver du det är stor skillnad mellan olika radiatorer idag.

Det är gamla mått. Det har hänt en del med utvecklingen på rads idag.

Kolla även in Tom Logan här han har ganska bra koll på läget.

https://www.youtube.com/watch?v=ACUVIeJQ12Q

Tumregeln är 120mm per komponent idag 2014.

Permalänk
Medlem

En 280 fungerar fint! Själv har jag 3st 280's <3 140mm fläktar <3

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Skrivet av Turbonisse:

Trådskaparen vill köra med Noctuas svarta fläktar som klarar 4mm H2O i statiskt tryck. (Mina klarar bara lite drygt hälften. 2.08mm H2O.)

Exakt, fläktarna jag tänkte ha på är ju helt sick med sitt statiska tryck. Om du klarar din 60mm tjocka rad med de fläktarna behöver jag kanske inte ens push-pull, vilket innebär att jag lätt får in en 60mm tjock rad jag med.

Skrivet av TonyB4ngZ:

XSPC RX 240 V3 (55mm tjock) slår Alphacools 80mm tjocka radiator på fingrarna med långsamtgående fläktar.

Här har du en grym radiator review: http://www.overclock.net/t/1309645/bundymania-user-review-tri...

Det som är synd är att det inte verkar finnas någon XSPC RX 280, och jag skulle verkligen vilja ha en 280 rad då det blir mest estetiskt så samt att jag ändå vill maxa radiatorprestanda på den enda platsen jag kommer ha en rad.

Tack för länken med radiatortestet, den var grym!

EDIT: I testet du länkade hade de två olika sorters fläktar där den ena hade 1,6 mmH2O statiskt tryck och den andra hade 1,42 mmH2O. Med tanke på att de fläktarna jag planerar att köpa har 4,18 mmH2O antar jag att testerna för lite högre RPM är de jag bör titta på, även om jag kommer köra väldigt låg RPM själv. Eller är jag helt ute och cyklar då?

Visa signatur

i7 2600K | 4x4 GB Corsair XMS3 Vengeance@1866 MHz | Corsair AX1200i | Corsair Carbide Air 540 | 2xAsus GTX 780 DCII | OCZ Vector 512GB | Asus VG278H | Kylning: EK 240 XT-RAD | EK 360 XT-RAD | 2x VPP645 | EK Supremacy | EK-FC780 GTX DCII | 6xAkasa Viper

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrikstorm:

Trixet är att top och begge sider skall ha fönster och sen ska det gå en lite crazy solid tubing genom hela chassit, så det "ska" vara tight och inget i toppen eller på sidorna.

Köp till en pedistal då kan du ha 2 radiatorer i botten och ha en clean setup inne i lådan. Saken med vattenkylning är att det ska kyla bra och det ska vara tyst, med för lite radiatoryta förlorar man lite av vinsten dvs vattnet blir för varmt och man är i behov av att köra fläktarna i fullfart = ljudnivån stiger för mycket. Du har en bra möjlighet att göra ett väldigt trevligt bygge snåla inte på radiatorytan.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av TonyB4ngZ:

Nej han klarar sig gott å väl med en Toppmonterad 240mm / Bakmonterad 140mm om vi snackar om radiatorer med hög prestanda.

Snälla gå in och läs lite recensioner och se skillnaden mellan diverse radiatorer. Man kan inte bara säga så många radiatorer behöver du det är stor skillnad mellan olika radiatorer idag.

Det är gamla mått. Det har hänt en del med utvecklingen på rads idag.

Kolla även in Tom Logan här han har ganska bra koll på läget.

https://www.youtube.com/watch?v=ACUVIeJQ12Q

Tumregeln är 120mm per komponent idag 2014.

Tumregeln idag är 120mm per komponent +120mm extra.
Jag själv gillar inte Tom Logan, men han säger ju själv att 360mm är det man bör ha för CPU + GPU och det som sitter i den riggen ser ut som en 45:a

TS, Dina saker kommer säkert inte gå sönder, men du får ju inte fördelarena som vattenkylning ger ifall du "snålar" på radiatoryta. Skulle åtminstånde lägga till en 120mm eller 140mm extra någonstans om du inte vill sitta med fläktar som låter och en varm processor.

Visa signatur

Citera mig för svar :D
- Årets Citat: Vattenulf -
"Pumpen snurrar inte den står stilla i botten på chassit. Om den hade snurrat skulle slangarna blivit vridna så det vill man ju inte."

Permalänk
Medlem

En del säger, en 120mm rad per komponent som skall kylas är tumregeln.
Andra säger, en 120mm rad per komponent plus en extra 120mm...
Man måste tänka lite själv!

TS, du är inne på helt rätt linje med en singel 280 radiator.

Litet räkne exepmel:

3x120mm = 4,32 dm2 Area.
2x140mm = 3,92 dm2 Area.
Differans mellan 3x120 eller 2x140 är endast 0,4 dm2.
Så en "dubbel 140" radiator är farligt nära samma kylarea som en "trippel 120"
Eller säg så här. Täcker du för tre centimeter i ena änden av en trippel 120, så har du samma kyl area.
Det är själva radiatorns area...Ingen hänsyn tagen till tjockleken.

Nästa aspekt 120/140 är fläktarna. En 140mm fläkt är mycket effektivare vid samma varvtal, än en 120mm.
Ett faktum är att 140mm är tystare. En viktig aspekt tycker jag.

Nästa faktor är utformningen på fläktarna. Vad är de byggda för?
Skall man ha dem med en tun ganska öppen radiator, behöver man inte max statiskt tryck, för det man trots allt är ute efter är maximalt luftflöde över radiatorn, för att forsla bort värmen.
På en tun radiator kanske det är bätre med 140mm Silverstone air penetrator ->http://www.inet.se/produkt/5321848/silverstone-140mm-sst-ap14...
Kolla deras video -> http://www.inet.se/video2.aspx?url=/files/video/5321848_0.mp4
Det är först när motståndet genom radiator, luftfilter m.m. ökar, som man behöver ett högre statiskt tryck. Kom ihåg att allt har sitt pris. I detta fallet kostar det antingen i lägre flöde, eller högre ljudnivå.

Extremt, javist, men om man kan leva med två/fyra fläktar brevid sej som låter 41,3db, så har ni värstingen här... 10,52 H2O static preassure.
http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=84...
Otänkbart för mej, dels för oväsendet, dels för att det är att gå över ån efter vatten. Man kunde lika gärna monterat två sådanna på en monster luftkylare, och sparat två tusen spänn... eller?
I alla fall kommer man snart sitta med hörselskydd på sej. Och var man i ett förhållande innan, så är man snart singel om datorn skall stå på.

Har man suttit vid egen byggda datorer, där man själv köpt fläktarna och vet vilken db de har, lär man sej till slut vad som är acceptabelt.
Själv hade jag ovan fläkt i handen och tittade. Men lade snabbt ifrån mej... Ett vettigare alternativ för mej var en fläkt med samma impeller design, men mycket tystare. -> http://www.noctua.at/main.php?show=productview&products_id=65... 24,6db är fortfarande väldigt högt. Men om de någonsin kommer gå i den hastigheten, stänger jag snabbt ner, för då har det hänt nått.
Tänk på att varje ökning av decibell i praktiken är en fördubbling av ljudnivån.

Tänk på att om ni vill ha bätre kontroll över fläktarna, och vill kunna köra dem riktigt långsamt, välj moderkort (Alternativt en fläkt kontroller) som har PWM styrning. Och fläktar med PWM (4 pin)
Dessa går att köra mycket långsammare än en spännings regulerad fläkt.

Tänk också på i er iver att montera radiatorer i väggar, golv o tak, att tekniken går frammåt.
Min gamla i7 920 (4x2,66 GHz) förbrukade 145W. Min nya i7 4790K (4x4GHz) drar endast 88W.

Därtill kommer val av grafikkort.
Där har effektförbrukningen skenat iväg.
Väljer man en lite moderatare lösning med ett kort, kanske inte ens det värsta, så räcker "en 120mm radiator" att kyla den.
TS har valt denna lösning. Så han borde ha kapaciteten av nästan en 120mm radiator till godo. (Se mitt räkne exempel ovan.)

Glöm inte att planera luft strömmen hela vägen genom lådan. Att bara smälla upp ett gäng fläktar gör ingen nytta om de motarbetar varandra.

Kolla gärna byggtråden jag postade i tordags kväll. Vem vet, jag kanske haft en idé som ni kan ha nytta av. ->http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1312422-co...
Här en bild på färdigt system:

Lite temperaturer i windows. (Kolla YouTube, surfa... = tomgång.)
Har nästan 30 grader i vardagsrummet (Before radiator temp)

* PCIe är en sensor på moderkortet, vid sockeln där grafikkortet sitter monterad. (De vita prickarna på moderkorts layouten ovanför)
* De tre sista värdena är medföljande temgivare.
Den första sitter framför radiatorn, den andra sitter fast stripad på undre radiator fläkten. Den tredje (GPU) ligger just nu löst på undersidan grafikkortet.

Den enda temperatur just nu, som kan sticka över 50 grader, är "PCH" eller chippet. Vet inte varför den går så varm. Den får ca 35 gradig luft, från radiator fläkten över sej. Den lilla fläkten på skölden, ovanför grafikkortet, suger ut luft från skölden...
Funderar på att sätta någon form av klaff/styrning av luft från radiator fläkten, mot PCH...
I alla fall, ville bara visa at EN (Alphacool) 280 radiator räcker gott.
När hösten kommer och värmen i rummet återgår till 21 grader, kommer det gå ännu bätre.
När tempen går under 35 grader, snurrar PWM fläktarna under 200rpm. Jag har satt minimum där. Fläktarna i taket stängs av helt under 35 grader.
På det stora hela är jag nöjd...
Det enda jag inte fick monterat, för jag missat köpa tre anslutningar, är en kulventil som skall monteras i botten av radiatorn (Avtappning).
Att tappa ur vattnet blir så mycket lättare om man förberet sej.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

En del säger, en 120mm rad per komponent som skall kylas är tumregeln.
Andra säger, en 120mm rad per komponent plus en extra 120mm...
Man måste tänka lite själv!
***en massa text**

Vad har du för vattentemp vid längre tids load? Och hur snabbt sjunker tempen när du slå av tex uniqueheaven eller prime?.
Idel temp är ej viktigt som alla vet.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Nu tänker jag inte kommentera om 280 är tillräckligt eller ej, men hur går matematiken ihop för argumentet "120mm per komponent"? ett 780 utvecklar ca 2-3ggr så mycket värmeeffekt som en processor.

Edit: 3 kanske var att ta i men 250 vs 95w i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Vad har du för vattentemp vid längre tids load? Och hur snabbt sjunker tempen när du slå av tex uniqueheaven eller prime?.
Idel temp är ej viktigt som alla vet.

Som jag skrivit tidigare i tråden. Har jag inte vetenskapliga bevis för mina påståenden. Inga vackra staplar o diagram.
Jag har haft igång mitt eget system i mindre än en månad.

Men jag sticker ändå ut hakan och påstår att det räcker med en 280 radiator.
Här en bild på mina data, med Prime 95 på.
(Jag drog igång det för bilden, väntade tills det stabiliserat sej och tog dumpen. Men sifrorna ser likadana ut även efter efter tre timmar...)
->

Den drar dock ej igång GPUn...

Som jag skrev tidigare i tråden. När jag kör Crysis 3 med allt på Ultra, så går COU på 50 och GPU på 48...
Räcker för mej just nu...
Om jag behöver mera kylning, så blir det till att byta låda. För jag tänker gå upp i tjocklek på radiatorn.
Jag äger ingen vaten temp mätare, ännu, det kanske kommer..?
Men försök att inte analysera sönder tråden...

TS frågade om en 280 radiator räcker... Jag försöker bara visa att så är fallet.
Jag har snarlik utrustning. Jag har kört med Prime95 i ett dygn. Nu skall jag hitta nått som även lastar ner GPU och experimentera vidare.

P.S.
När jag stänger av Prime95, så sjunker CPU från "what ever" till under 40 grader, nästa uppgradering av skärmen.
Vet inte vad Termal guard har för uppdaterings intervall?

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!

Permalänk
Medlem

Jag kör en 240XTX och en 120XT till en 4790K + nvidia 690, och det blir jävligt varmt vatten efter man har spelat krävande spel ett tag.
Grafikkortet ligger på runt 65C och processorn ligger runt 50-55, allt är överclockat lite lagomt 4.6Ghz på processorn och 1175/7272 grafikkortet.

Men med ett singelkort så skulle nog tempen vara fin fin.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Som jag skrivit tidigare i tråden. Har jag inte vetenskapliga bevis för mina påståenden. Inga vackra staplar o diagram.
Jag har haft igång mitt eget system i mindre än en månad.

Men jag sticker ändå ut hakan och påstår att det räcker med en 280 radiator.
Här en bild på mina data, med Prime 95 på.
(Jag drog igång det för bilden, väntade tills det stabiliserat sej och tog dumpen. Men sifrorna ser likadana ut även efter efter tre timmar...)
->http://i463.photobucket.com/albums/qq358/Kristian_V3/Costum%2...

Den drar dock ej igång GPUn...

Som jag skrev tidigare i tråden. När jag kör Crysis 3 med allt på Ultra, så går COU på 50 och GPU på 48...
Räcker för mej just nu...
Om jag behöver mera kylning, så blir det till att byta låda. För jag tänker gå upp i tjocklek på radiatorn.
Jag äger ingen vaten temp mätare, ännu, det kanske kommer..?
Men försök att inte analysera sönder tråden...

TS frågade om en 280 radiator räcker... Jag försöker bara visa att så är fallet.
Jag har snarlik utrustning. Jag har kört med Prime95 i ett dygn. Nu skall jag hitta nått som även lastar ner GPU och experimentera vidare.

P.S.
När jag stänger av Prime95, så sjunker CPU från "what ever" till under 40 grader, nästa uppgradering av skärmen.
Vet inte vad Termal guard har för uppdaterings intervall?

Ser inte vad dina temps på bilden men det som är viktigt är som sagt loadtempen och vattentempen man klarar sig utmärkt med en tempsensor typ denna http://www.coolingstuff.se/p/204/phobya-temperatur-sensor-inn... så har man bättre koll än via känna med fingret modellen delta +5 och under är bra, +10 acceptabelt över det så skulle jag fundera om man byggt rätt med valet av komponenter. Sen ang lådan behöver du inte byta utan det är inte något problem att kyla mer i den 240+360 raidiatorer är ju bolt on i just din 540 är inget större problem med 45mm tjocka radiatorer.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Turbonisse:

Litet räkne exepmel:

3x120mm = 4,32 dm2 Area.
2x140mm = 3,92 dm2 Area.
Differans mellan 3x120 eller 2x140 är endast 0,4 dm2.
Så en "dubbel 140" radiator är farligt nära samma kylarea som en "trippel 120"
Eller säg så här. Täcker du för tre centimeter i ena änden av en trippel 120, så har du samma kyl area.

Eftersom fläktarna sitter så nära radiatorn så undrar jag om man inte ska jämföra fläkt-area istället. En fläkt är cirkulär och blåser endast från bladen och inte från navet. En cirkels area är π*r², där r = radien = halva diametern.
Jag räknar med att fläktarnas hölje drar bort 1/2 cm i diameter och att naven är 3,5 cm i diameter.

3×12 cm-fläktar: 3 * (π * 5.75² - π * 1.75²) = 283 cm²
2×14 cm-fläktar: 2 * (π * 6.75² - π * 1.75²) = 267 cm²

Två 140mm-fläktar har alltså 94,3 % så mycket fläkt-area som tre 120mm-fläktar. Det är en större kvot än om man jämför radiatorernas areor (90,7%).

Man kan också jämföra olika fläktars datablad, men hur effektiva de egentligen är att kyla beror också på hur mycket luftmotstånd radiatorn ger, om jag förstått saken rätt.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Räcker säkert.

Själv kör jag 480x120 x63 + 360x120x50 för att kyla 1 gpu och 1 cpu :=)
Själv har jag för mycket så jag kan köra lägre varvtal på mina fläktar samt ha gott om utrymme vid ev Sli.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb