DDR4-minnen på upp till 3 000 MHz från Crucial i butikslistning

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hur stor är egentligen skillnaden mellan ddr3 och ddr4? Prisskillnaden är enorm..

Skillnaden är 1. Nej, men seriöst. DDR4 kommer att möjliggöra både högre bandbredd och lägre latenser.

Permalänk

Tycker alla DDR4 är så fula så väntar ett tag tills corsair släpper snyggare minnen!

Permalänk
Skrivet av Isse00:

DDR står för Double Data Rate. Standarden DDR4 är alltså 2133–4266 MT/s.

Nu säger jag inte att du har fel men det har inte varit så lätt som dubbla frekvensspannet tidigare i alla fall.
(Varning för att följande siffror är tagna ur minnet!)

DDR(1) gick från 200 till 400 MHz så där stämmer det.
DDR2 gick från 400 MHz till 1066 så mer än en dubbling (Tror 1066 var officiellt godkända i alla fall)
DDR3 började lågt, tror det var på 800? MHz och går officiellt till 2133 MHz. Var därför DDR3 var så kass i början med sämre prestanda än DDR2 men här är mer än en dubblering igen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snigeln Bert:

Jag vet vad DDR står för.

Då borde du också vetat att DDR4 har dubbelt så hög bandbredd som DDR3, du lät en aning förvirrad.

Skrivet av tvelander:

Polare håller på med minnes benchmarks och det gör rätt stor skilland i vissa spel

MEN MEN stort MEN, detta är vid 3-WAY SLI vid 2 way och singel är det nästan ingenting men vid 3-WAY så fick han 10-15 mer FPS.

Vad var det för setup?

Skrivet av lanbonden:

Nu säger jag inte att du har fel men det har inte varit så lätt som dubbla frekvensspannet tidigare i alla fall.
(Varning för att följande siffror är tagna ur minnet!)

DDR(1) gick från 200 till 400 MHz så där stämmer det.
DDR2 gick från 400 MHz till 1066 så mer än en dubbling (Tror 1066 var officiellt godkända i alla fall)
DDR3 började lågt, tror det var på 800? MHz och går officiellt till 2133 MHz. Var därför DDR3 var så kass i början med sämre prestanda än DDR2 men här är mer än en dubblering igen.

Kolla på min. respektive max. värden i förhållande till föregående standard så ser du att de fördubblats (och i två fall mer än så).
DDR(1): 200-400 MT/s
DDR2: 400-1066 MT/s
DDR3: 800-2133 MT/s
DDR4: 2133-4266 MT/s

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nu ska man väl inte tro på allt Corsair säger, men jag väntar nog tills det kommer minnen på 3500-4000MHz innan jag uppgraderar.

Håller med dig d blir inget byte innan freq å cas blir vettigt.

Visa signatur

Abit Ic7-G MAXIII, Pentium 4 HT 3200Mhz, Kingston ValueRam PC3200C3 2x1GB,ATI Radeon 9800XT, Maxtor Diamondmax 80GB 7200, Antec Super Lanboy.

Permalänk
Skrivet av Isse00:

Då borde du också vetat att DDR4 har dubbelt så hög bandbredd som DDR3, du lät en aning förvirrad.

Vad var det för setup?

Kolla på min. respektive max. värden i förhållande till föregående standard så ser du att de fördubblats (och i två fall mer än så).
DDR(1): 200-400 MT/s
DDR2: 400-1066 MT/s
DDR3: 800-2133 MT/s
DDR4: 2133-4266 MT/s

DDR4 har väl inte dubbla bandbredden jämfört med DDR3 vid samma klock?

Timings och sub timings har en helt avgörande roll för bandbredden också, det allra viktigaste är hur många kanaler man kör då quad ger dubbla bandbredden rakt av jämfört med dual. Det är svårt att jämföra DDR3 och 4 då dom är väldigt olika. Jämför man DDR2 och 3 så är timingsen samma och båda har multi drop bus topology. Medans DDR4 har ett point-to-point interface vilket gör att du måste köra en DIMM slot per kanal. Dvs. du kommer fortfarande vara begränsad till 32Gb på dual channel system och 64Gb på quad channel system.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

DDR4 har väl inte dubbla bandbredden jämfört med DDR3 vid samma klock?

Om man räknar övergången från två till fyra minneskanaler. Förstår dock inte riktigt vad du menar då poängen med DDR4 är att möjliggöra högre klock än DDR3. Det lär gå betydligt snabbare än det gjorde innan vi kunde köpa minnen till DDR3 som gick över specifikationerna.

Skrivet av thereal_twisted:

Timings och sub timings har en helt avgörande roll för bandbredden också, det allra viktigaste är hur många kanaler man kör då quad ger dubbla bandbredden rakt av jämfört med dual. Det är svårt att jämföra DDR3 och 4 då dom är väldigt olika. Jämför man DDR2 och 3 så är timingsen samma och båda har multi drop bus topology. Medans DDR4 har ett point-to-point interface vilket gör att du måste köra en DIMM slot per kanal. Dvs. du kommer fortfarande vara begränsad till 32Gb på dual channel system och 64Gb på quad channel system.

Ja timings förblir en faktor, fast det blir allt mindre avgörande med varje ny standard (och övrig ny hårdvara) vi får i och med att de är relativa till bandbredd. De absoluta latenserna går inte att göra någonting åt så en utveckling av allt mer paralleliserade ökningar av bandbredd är effektivast.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tvelander:

Polare håller på med minnes benchmarks och det gör rätt stor skilland i vissa spel

MEN MEN stort MEN, detta är vid 3-WAY SLI vid 2 way och singel är det nästan ingenting men vid 3-WAY så fick han 10-15 mer FPS.

Jag skrev inte att snabba minnen aldrig var bra, jag länkade till ett rätt ingående test som visade i vilka scenarior det var bra med snabbare minnen och när det inte gjorde någon skillnad. Det visade rätt tydligt att Corsair än en gång snackade massa skit men att de var närmare sanningen än när de visade tester på Battlefield i alla fall. Jag uppmanade folk att läsa ett riktigt test och inte svälja reklam som fakta.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Skrivet av Isse00:

Om man räknar övergången från två till fyra minneskanaler.

Ja timings förblir en faktor, fast det blir allt mindre avgörande med varje ny standard (och övrig ny hårdvara) vi får i och med att de är relativa till bandbredd. De absoluta latenserna går inte att göra någonting åt så en utveckling av allt mer paralleliserade ökningar av bandbredd är effektivast.

Fyra kanaler gäller Haswell-E, SB-E/Ivy-E har redan fyra kanaler. Hur det blir med fler kanaler på mainstream plattformar vet jag inte, men tvivlar på att det blir lika många kanaler där som på extreme plattformen.

Varför är timings mindre avgörande för varje generation? Det är inga problem att köra fel sub-timings på ett 2800Mhz minne så det får sämre bandbredd än samma minne med rätt timings vid 1866Mhz. Timingsen är HELT avgörande för bandbredden, 99% av användarna rör dom nog aldrig(dom ställs in med XMP profilen och av moderkortet). Men där finns absolut mest bandbredd att hämta om man tweakar det rätt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Isse00:

Inte för integrerad grafik (främst AMDs APU). En övergång till DDR4 skulle upplåsa potentialen i den hårdvaran en hel del.

Är du säker? Nog för att högre hastighet har gällt framför låga latenser i många år nu, men jag har svårt att hålla mig för skratt när jag ser dessa tidiga specs för ddr4. Tyvärr vet jag inte om AMD kommer med nån lösning med ddr4 för apuer inom överskådlig framtid, hade ju varit skoj å se vad som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Fyra kanaler gäller Haswell-E, SB-E/Ivy-E har redan fyra kanaler.

Ja synd bara att X99 på bilder av moderkort kommer med plats för åtta minnesmoduler (= högre latens). Blir extra märkbart nu innan DDR4 hinner ikapp entusiastmarknaden. Funderar på om inte Broadwell-E är vettigare att vänta på ändå...

Skrivet av thereal_twisted:

Hur det blir med fler kanaler på mainstream plattformar vet jag inte, men tvivlar på att det blir lika många kanaler där som på extreme plattformen.

Fast Intel är trots allt den aktör som helst håller kvar vid DDR3 så länge som möjligt. DDR4 är redan försenat med flera år och lär troligtvis bli en flaskhals inom två år av precis samma skäl som DDR3 är det idag. Så fyra kanaler lär behövas på flera håll.

Skrivet av thereal_twisted:

Varför är timings mindre avgörande för varje generation? Det är inga problem att köra fel sub-timings på ett 2800Mhz minne så det får sämre bandbredd än samma minne med rätt timings vid 1866Mhz. Timingsen är HELT avgörande för bandbredden, 99% av användarna rör dom nog aldrig(dom ställs in med XMP profilen och av moderkortet). Men där finns absolut mest bandbredd att hämta om man tweakar det rätt.

Jag sa inte att de inte spelar någon roll alls, bara att de blir mindre avgörande. Högre klockfrekvens medför tätare cykler och att den enskilda klockcykelns varaktighet blir kortare. Timings blir därför mindre avgörande eftersom att varaktigheten de förhåller sig till är kortare.

Skrivet av Calathea:

Är du säker? Nog för att högre hastighet har gällt framför låga latenser i många år nu, men jag har svårt att hålla mig för skratt när jag ser dessa tidiga specs för ddr4. Tyvärr vet jag inte om AMD kommer med nån lösning med ddr4 för apuer inom överskådlig framtid, hade ju varit skoj å se vad som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

En gång i tiden var minnen för DDR3 CAS 7 1066MHz, idag kan du köpa minnen som klarar CAS 7 2000MHz (siffrorna är ungefärliga exempel). Precis samma sak kommer ske med DDR4, skillnaden är att det kommer gå mycket snabbare.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Men hur länge behöver vi få vänta på lägre timings? Är det svårt att sänka dem?

Att sänka dem allt för mycket är fysiskt rätt omöjligt, även saker som ljushastigheten ställer till det vid 3Ghz. Man kommer typ 3cm i ledningarna på en cykel.

Som tur är spelar latency rätt lite roll nu för tiden, om CPU:n inte har minnet redo i sin cache tar runt hundra cykler att få fram datan hur man än gör. Så prefetchlogiken är en av delarna som det jobbas mest med.

Tiderna för att hämta en cachelina från olika källor på en 3Ghz i7:

L1: 4 cykler
L2: 10
L3: 40-80
RAM: 60-100

Ju högre man klockar CPU:n, desto större blir L3/RAM tiderna i cykler.

Det samma gäller för RAM, ju högre du klockar RAM:et desto större blir dess latencer i cykler.

Så 3Ghz med CL15 är rätt exakt samma som 1066 med CL5, t.ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cardeci:

Att sänka dem allt för mycket är fysiskt rätt omöjligt, även saker som ljushastigheten ställer till det vid 3Ghz. Man kommer typ 3cm i ledningarna på en cykel.

Som tur är spelar latency rätt lite roll nu för tiden, om CPU:n inte har minnet redo i sin cache tar runt hundra cykler att få fram datan hur man än gör. Så prefetchlogiken är en av delarna som det jobbas mest med.

Tiderna för att hämta en cachelina från olika källor på en 3Ghz i7:

L1: 4 cykler
L2: 10
L3: 40-80
RAM: 60-100

Ju högre man klockar CPU:n, desto större blir L3/RAM tiderna i cykler.

Det samma gäller för RAM, ju högre du klockar RAM:et desto större blir dess latencer i cykler.

Så 3Ghz med CL15 är rätt exakt samma som 1066 med CL5, t.ex.

Det är ju därför vi antusisater på minnen gärna vill ha CL7 på 2133 samt CMD 1. Och sätta refestimern precis över det som behövs. Kan inte cylerna på l1 l2 l3 ram. Men om du kollar på ditt egna exepel och man kan få ner l3 till 40 RAM till 60 cykler så är det en ganska stor skillnad mot att ha L3 80 samt RAM på 100. Jag har ingen nytta av hög brandbrädd egentligen. Minna system är snarare byggda för att vara responsiva därav sänker jag alla timings. Jag tycker att cl 15 eller 16 på ddr4 som instegsmodellen är alldeles för högt. 12 eller 13 hade nog varigt mer vettigt att börja med. Men då blir det dyrare att tillverka också. Att man inte kan komma över ca 266mhz internt på minnena har jag fattat. Det lär dröja om det ens är fysiskt möjligt under vanliga temperaturer.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Isse00:

Då borde du också vetat att DDR4 har dubbelt så hög bandbredd som DDR3, du lät en aning förvirrad.

Vad var det för setup?

Kolla på min. respektive max. värden i förhållande till föregående standard så ser du att de fördubblats (och i två fall mer än så).
DDR(1): 200-400 MT/s
DDR2: 400-1066 MT/s
DDR3: 800-2133 MT/s
DDR4: 2133-4266 MT/s

4930k 3x 780

Och testerna gjorda vid 1600Mhz CL9 till 2400 + cl9/10/11

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Minna system är snarare byggda för att vara responsiva därav sänker jag alla timings.

Du kan omöjligt märka någon skillnad på 90 och 92ns i responsivitet. Köper du syrefritt koppar till dina högtalarledningar?

Stora delen av den latency som CPU:n ser när den läser från RAM ligger i delar som inte påverkas av CAS. Notera att det dessutom är väldigt få random accesser i verkligheten, oftast vet CPU:n vilket minne som behövs härnäst, och saker som hypertrådning gömmer dessutom latencyn rätt effektivt om du har många trådar som jobbar samtidigt.

Datorn blir helt enkelt inte speciellt mycket snabbare bara för att RAM:et har lägre latency, det enda som händer är att hypertrådning/multicore blir lite lite mindre effektivt, den totala tiden att utföra beräkningen ändras inte speciellt mycket, om det inte verkligen är helt slumpmässiga accessmönster (och om du skriver sådan kod kommer dina program gå seriöst hyperlångsamt hur du än gör).

Och jag må vara lite servermjukvaruinriktad, men att säga att man inte behöver mer bandvidd är rätt.. udda. Kanske om man bara spelar spel, och bara spelar spel designade för konsoller. Men iaf. PS4 har rätt bra bandvidd till sitt RAM.

Kompileringstiderna för större program är rätt linjärt beroende på minnesbandvidden, t.ex., iaf. med gcc och clang. Opera Mini servrarna skalar mer med bandvidd till RAM än CPU-frekvens. Om du redigerar bilder i photoshop är ramhastighet minst lika viktigt som klockfrekvens, speciellt numera med iGPU compute.

Permalänk
Medlem

Hur ska man kunna använda DDR4-minnen när de inte kommit moderkort än ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av delux_84:

Hur ska man kunna använda DDR4-minnen när de inte kommit moderkort än ?

Det kan man inte, men något måste komma först.

Permalänk
Medlem

ja men dom säljer ju redan ddr4 http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1790
vad ska jag har de till . Ska de ligga i lådan då o skräpa löjligt ju.
Man blir nästan arg !

Permalänk
Medlem
Skrivet av delux_84:

ja men dom säljer ju redan ddr4 http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1790
vad ska jag har de till . Ska de ligga i lådan då o skräpa löjligt ju.
Man blir nästan arg !

Som jag precis skrev så måste ju något komma först.

Permalänk
Medlem

jo jo sant

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Hur stor är egentligen skillnaden mellan ddr3 och ddr4? Prisskillnaden är enorm..

Det känns ju framtidssäkert att ha DDR4, men det är väl som tvelander bland annat menar att det är få scenarier som skillnaden märks. Dessutom, om jag skaffar DDR4 för att det drar mindre ström kommer väl riggen ändå dra mer kräm än en Ivyb-e med DDR3 om nu haswell-e kommer dra så mycket mer ström.
Alltså, med haswell-e blir det ett strömeffektivt monster, men ett hungrigare monster i alla fall?

Nåja, det är väl inte något att vara oroad över. Haswell-e är väl smartare inköp än ivyb-e gissar jag, om nu inte 4820k blir så snorbillig i jämförelse så jag köper den istället...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av delux_84:

ja men dom säljer ju redan ddr4 http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1790
vad ska jag har de till . Ska de ligga i lådan då o skräpa löjligt ju.
Man blir nästan arg !

Lösningen;
Moderkortstillverkarna går ihop med minnestillverkarna,
och gör en samlad lansering med moderkort och ddr4-minnen i fasta paket.

Men då är det säkert någon som inte är nöjd med det heller...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Lösningen;
Moderkortstillverkarna går ihop med minnestillverkarna,
och gör en samlad lansering med moderkort och ddr4-minnen i fasta paket.

Men då är det säkert någon som inte är nöjd med det heller...

Fo3

Det kan du ge dig på
Lansering samtidigt är väl en ok lösning(inte för att det direkt stör mig att den ena produkten lanseras före den andra), men paket med både moderkort och minne är inget jag vill ha. Jag vill kunna välja fritt vilket minne jag vill ha till vilket moderkort.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför, men jag tvivlar starkt. Kan det vara en hype grej?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Avstängd

Helvete vad dyrt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Helvete vad dyrt!

Det kostar att ligga på topp...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av Calathea:

Är du säker? Nog för att högre hastighet har gällt framför låga latenser i många år nu, men jag har svårt att hålla mig för skratt när jag ser dessa tidiga specs för ddr4. Tyvärr vet jag inte om AMD kommer med nån lösning med ddr4 för apuer inom överskådlig framtid, hade ju varit skoj å se vad som gäller.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är vi två som har svårt att hålla skrattet tillbaks när man ser spec. DDR3 går redan i dessa hastigheter fast med mkt lägre CL. Vore kul att se resten av timingsen.

Har du ork att förklara hur latenser och bandbredd hänger ihop? Finns ju massor bandbredd att hämta genom att tweaka subtimings.

Skrivet av Isse00:

Ja synd bara att X99 på bilder av moderkort kommer med plats för åtta minnesmoduler (= högre latens). Blir extra märkbart nu innan DDR4 hinner ikapp entusiastmarknaden. Funderar på om inte Broadwell-E är vettigare att vänta på ändå...

Fast Intel är trots allt den aktör som helst håller kvar vid DDR3 så länge som möjligt. DDR4 är redan försenat med flera år och lär troligtvis bli en flaskhals inom två år av precis samma skäl som DDR3 är det idag. Så fyra kanaler lär behövas på flera håll.

Jag sa inte att de inte spelar någon roll alls, bara att de blir mindre avgörande. Högre klockfrekvens medför tätare cykler och att den enskilda klockcykelns varaktighet blir kortare. Timings blir därför mindre avgörande eftersom att varaktigheten de förhåller sig till är kortare.

En gång i tiden var minnen för DDR3 CAS 7 1066MHz, idag kan du köpa minnen som klarar CAS 7 2000MHz (siffrorna är ungefärliga exempel). Precis samma sak kommer ske med DDR4, skillnaden är att det kommer gå mycket snabbare.

Vet inte hur det kommer funka exakt om moderkortet kringgår DDR4 specen. med en DIMM per kanal eller hur det kommer fungera. Och tycker själv det låter dumt med bara en DIMM per kanal, väldigt dålig flexibilitet.

Jag har väldigt svårt att tro att det blir quad channel även på mainstream plattformar.

Jag märker absolut ingen skillnad på min S2011 med quad 2400Mhz CL7 jämfört med S1155 med dual 2133Mhz CL8 förutom i vissa benchmarks. 3Dm11 physics behöver quad för att få hög poäng, 3dm physics ger också lite bättre poäng med quad. 3dm vantage funkar minst lika bra med dual channel. I benchmarks som Aida64 får man förstås dubbla läs/skriv hastigheten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av thereal_twisted:

Då är vi två som har svårt att hålla skrattet tillbaks när man ser spec. DDR3 går redan i dessa hastigheter fast med mkt lägre CL. Vore kul att se resten av timingsen.

Har du ork att förklara hur latenser och bandbredd hänger ihop? Finns ju massor bandbredd att hämta genom att tweaka subtimings.

Vet inte hur det kommer funka exakt om moderkortet kringgår DDR4 specen. med en DIMM per kanal eller hur det kommer fungera. Och tycker själv det låter dumt med bara en DIMM per kanal, väldigt dålig flexibilitet.

Jag har väldigt svårt att tro att det blir quad channel även på mainstream plattformar.

Jag märker absolut ingen skillnad på min S2011 med quad 2400Mhz CL7 jämfört med S1155 med dual 2133Mhz CL8 förutom i vissa benchmarks. 3Dm11 physics behöver quad för att få hög poäng, 3dm physics ger också lite bättre poäng med quad. 3dm vantage funkar minst lika bra med dual channel. I benchmarks som Aida64 får man förstås dubbla läs/skriv hastigheten.

Jag hade tänkt försöka mig på en bra förklaring men sammanfattar det lite kort: För alla som har ett grafikkort är DDR4 i stort sett onödigt jämfört med de DDR3 som finns idag och risken är att DDR4 blir utdaterad som standard innan den ens hunnit ikapp för att kunna konkurrera ut DDR3. Fast det är oundvikligt för alla IT-standardiseringar som inte håller måttet. Kolla bara på det misslyckade resultatet SATA orsakat med föråldrade standarder redan vid lansering...

Så mainstream/entusiast-platformar finns det inget behov av DDR4 (eller quad channel). Däremot är det en mer ekonomisk lösning för budgetplatformar (mobila enheter etc.).

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av M1NT:

Helvete vad dyrt!

Det är väl något som kommer reda ut sig med tiden men de här initiala priserna verkar väl inte jätteroliga. Det är väl just om man ska ha det allra värsta allra först som det blir jobbigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av Isse00:

Jag hade tänkt försöka mig på en bra förklaring men sammanfattar det lite kort: För alla som har ett grafikkort är DDR4 i stort sett onödigt jämfört med de DDR3 som finns idag och risken är att DDR4 blir utdaterad som standard innan den ens hunnit ikapp för att kunna konkurrera ut DDR3. Fast det är oundvikligt för alla IT-standardiseringar som inte håller måttet. Kolla bara på det misslyckade resultatet SATA orsakat med föråldrade standarder redan vid lansering...

Så mainstream/entusiast-platformar finns det inget behov av DDR4 (eller quad channel). Däremot är det en mer ekonomisk lösning för budgetplatformar (mobila enheter etc.).

Du får gärna förklara för mig hur timings hänger mindre ihop med bandbredden på DDR4, jag vill alltid lära mig nya saker. Och då kanske jag kan tajma mina minnen bättre sen då jag benchar för det mesta och då är minnes timings helt avgörande för att få dom sista poängen i dom flesta benchmarks.