Raid10 Hårdisk Read/Write ändrad

Permalänk

Raid10 Hårdisk Read/Write ändrad

Hej. Något konstigt hände mig i går.

Jag har ett Raid System hemma med 4 hårdiskar som har funkar utmärkt i ca 1månad.
Men igår så helt plötsligt hade rättigheterna på hårdisken ändrats från read/write till bara read.
Jag sitter på en iMac och Radi systemet är i NFTS. Macen har Tuxera NFTS så iMacen kan läsa av NFTS hårdiskar.
Jag har t.o.m. testat med en annan NFTS hårdisk för att se om det är iMacen som bråkar.

Jag har en Deltaco SI-1359RUS3 med 4 hårdiskar.
Jag kan se att när jag går in på hårdisken så arbetar bara 2 av mina 4 hårdiskar som om dem andra två inte funkar men enligt manualen så ska lampan sluta lysa om hårdisken har krashat.

Är det någon som har varit med om något liknande och vad kan jag göra för att fixa det?

mvh
Matte

Permalänk

Jag har fortfarande problem men börjar fundera på om problemet inte har med dem externa hårdiskarna att göra utan själva RAID den själv.

Har någon annan varit med om att en RAID ändras från Read/Write till bara Read??

Permalänk

RAID 10

Hej.
Jag gör ett nytt försök här och ser om någon nappar den här gången.

Är det någon som har varit med om att en hårdisk ändrar sina skriv och läs rättigheter själv?
För några veckor sedan ändrades mitt RAID system från läs och skrivbar till bara läsbar och jag har inte gjort något konstigt.

Någon som vet om det är hårdiskarna som är problem eller om det är RAID systemet som är problem eller hur man läser det?!

Permalänk

RAID 10

Hej.
Jag gör ett nytt försök här och ser om någon nappar den här gången.

Är det någon som har varit med om att en hårdisk ändrar sina skriv och läs rättigheter själv?
För några veckor sedan ändrades mitt RAID system från läs och skrivbar till bara läsbar och jag har inte gjort något konstigt.

Någon som vet om det är hårdiskarna som är problem eller om det är RAID systemet som är problem eller hur man läser det?!

Permalänk
Medlem

Jag är inte säker på att jag kan hjälpa dig men tror att du behöver komplettera med mer info.
Är raiden i en dator eller en NAS (annan enhet)?
Hur har du satt upp raiden, kankse framföra allt intressant ifall den är i en dator, vilka drivrutiner etc?
Windows / Linux?

Etc.. du kanske kompletterar med fler saker än ovan, lägg till sådant som du tror är av intresse för dem som försöker hjälpa dig

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattehalen:

Hej.
Jag gör ett nytt försök här och ser om någon nappar den här gången.

Är det någon som har varit med om att en hårdisk ändrar sina skriv och läs rättigheter själv?
För några veckor sedan ändrades mitt RAID system från läs och skrivbar till bara läsbar och jag har inte gjort något konstigt.

Någon som vet om det är hårdiskarna som är problem eller om det är RAID systemet som är problem eller hur man läser det?!

Kolla loggarna kanske de blev readonly för att något blivit fel och vill blockera skrivning för säkerhetens skull.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Jag köpte en DELTACO EXTERNAL RAID CABINET 5XSATA - USB 3.0/E-SATA. Den skötter allt själv. Man väljer bak på enheten vilket RAID system den ska vara i. Jag har valt RAID 10.

Hårdiskarna har funkat i ca 2 veckor och det borde inte vara något fel på hårdiskarna i sig då DELTACO enheten visar om en hårdisk är trasig.

Jag har tyvärr inge log program till den eftersom den är extern.

Hårdiskarna är formaterade i NTFS och jag har Tuxera-NTFS i Macen för att läsa NTFS hårdiskar.
Sätter jag i en annan hårdisk som är formaterad i NTFS så kan jag både läsa och skriva så Tuxera verkar funka.

Vad mer för information kan ni behöva?

Permalänk

Jag har varit i kontakt med den svenska leverantören av DELTACO och han/dem väntar på svar från sina leverantörer.

Jag frågar här för att se om någon annan har varit med om det om det nu inte är DELTACO enheten som bråkar utan något annat.

Permalänk
Hedersmedlem

*** 2 trådar sammanfogade ***

Jag har sammanfogat 2 trådar eftersom det inte är tillåtet att korsposta:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Om regeln inte följs kan samtliga trådar komma att låsas och TS förlorar rätten att ställa fler frågor om saken.

/KimTjik

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattehalen:

Jag köpte en DELTACO EXTERNAL RAID CABINET 5XSATA - USB 3.0/E-SATA. Den skötter allt själv. Man väljer bak på enheten vilket RAID system den ska vara i. Jag har valt RAID 10.

Hårdiskarna har funkat i ca 2 veckor och det borde inte vara något fel på hårdiskarna i sig då DELTACO enheten visar om en hårdisk är trasig.

Jag har tyvärr inge log program till den eftersom den är extern.

Hårdiskarna är formaterade i NTFS och jag har Tuxera-NTFS i Macen för att läsa NTFS hårdiskar.
Sätter jag i en annan hårdisk som är formaterad i NTFS så kan jag både läsa och skriva så Tuxera verkar funka.

Vad mer för information kan ni behöva?

Kan du läsa alla hårddiskar i din dator/Mac och inte när dom sitter i ditt externa kabinett så vet du ju vad felet är någonstans. Eller hur!?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Kan du läsa alla hårddiskar i din dator/Mac och inte när dom sitter i ditt externa kabinett så vet du ju vad felet är någonstans. Eller hur!?

Jag har inte vågat koppla ur dem hårddiskarna som sitter i kabinetten pga risk för att förlora material.
Men är det säkert att testa dem hårddiskarna som sitter i kabinetten i en annan hårddisk kabinetten utan att förlora material så är det nästa steg jag får testa.
Vad tror du? Vågar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av mattehalen:

Jag har inte vågat koppla ur dem hårddiskarna som sitter i kabinetten pga risk för att förlora material.
Men är det säkert att testa dem hårddiskarna som sitter i kabinetten i en annan hårddisk kabinetten utan att förlora material så är det nästa steg jag får testa.
Vad tror du? Vågar jag?

Skickades från m.sweclockers.com

Som Jookeer säger har du backup så vågar du men och andra sidan törs du lita på ditt externa kabinett att det är felfritt?

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Som Jookeer säger har du backup så vågar du men och andra sidan törs du lita på ditt externa kabinett att det är felfritt?

Jag testade att plocka ur en hårddisk och sätta in den i datorn via en annan extern hårddisks skal.
Men datorn ber mig då formatera den eftersom datorn känner av att hårddisken är med i ett raid system. Så jag kommer inte kunna kolla om set funkar så jag måste ha 4 externa hårddiskar för det att funka.

Hmm trist.

Backup kan jag inte göra då dem flesta hårddiskarna sitter i den här kabinetten.

Raid systemet ska kunna köra ett recovery moment om en hårddisk går sönder.
Det borde ju betyda att jag kan ta IT en hårddisk göra en ny formatering på den via datorn och sen prova sätta in den igen och kabinetten bör så se till att den blir i rätt raid läge o allt.

Vågar man detta eller känns det riskabelt?

Jag väntar svar från leverantörerna men dem har antagligen semester och jag är i behov av mitt raidsystem snarast.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mattehalen:

Jag testade att plocka ur en hårddisk och sätta in den i datorn via en annan extern hårddisks skal.
Men datorn ber mig då formatera den eftersom datorn känner av att hårddisken är med i ett raid system. Så jag kommer inte kunna kolla om set funkar så jag måste ha 4 externa hårddiskar för det att funka.

Hmm trist.

Backup kan jag inte göra då dem flesta hårddiskarna sitter i den här kabinetten.

Raid systemet ska kunna köra ett recovery moment om en hårddisk går sönder.
Det borde ju betyda att jag kan ta IT en hårddisk göra en ny formatering på den via datorn och sen prova sätta in den igen och kabinetten bör så se till att den blir i rätt raid läge o allt.

Vågar man detta eller känns det riskabelt?

Jag väntar svar från leverantörerna men dem har antagligen semester och jag är i behov av mitt raidsystem snarast.

Skickades från m.sweclockers.com

Tolkar jag det rätt när jag tror att ditt externa kabinett är tänkt som en backup? Du har ingen backup på det du har i din Deltaco setup...

När man skapar en RAID setup oavsett så är det bra och prova sig fram vad som händer när en eller flera hårddiskar fallerar i systemet, så att man vet hur man skall gå tillväga när det händer i ett skarpt läge.

Permalänk
Skrivet av Puttefnasket:

Tolkar jag det rätt när jag tror att ditt externa kabinett är tänkt som en backup? Du har ingen backup på det du har i din Deltaco setup...

När man skapar en RAID setup oavsett så är det bra och prova sig fram vad som händer när en eller flera hårddiskar fallerar i systemet, så att man vet hur man skall gå tillväga när det händer i ett skarpt läge.

Så här var det tänkt.
Jag hade 7st hårdiskar liggandes så jag köpte deltaco kabinetten där 4st sitter i nu ny formaterade och all viktig information från dessa 7 hårdiskar är lagrade på dessa 4 hårdiskar som sitter i i ett RAID 10 system.
Jag har inget backup på deltaco systemet då detta system skulle vara min backup då 4hårdiskar jobbar som en.
Jag borde ha tillräckligt med utrymma utspritt på mina olika datorer för att kunna tömma min deltaco och formatera om den helt men detta skulle ta ca 1vecka att flytta över informationen från deltacon till min stationära och bärbara.

Det känns nästan som om det är det steget jag måste göra för att utesluta om det är hårddiskarnas RAID som är fel eller om det är hårdvaran.
Jag hade ju hoppats på att slippa detta då det kommer ta tid att göra och hade hoppats på att någon här ev. hade ett snabbt svar på att det var ett RAID problem som kunde åtgärdas lätt.

Om ingen annan har någon annan idé känns det som min sista utväg.?!

Permalänk
Medlem

Att diskar strular kan bero på antingen hårda eller mjuka fel. Det första man gör e att leta hårda fel och om de inte kan fixas brukar datat runnit ner i slasken.

Förutsättningen för att själv klara en RAID-krasch e att man är jivvligt bra påläst + tränat olika kraschscenarier innan man kör skarpt så man VET hur man hanterar RAID-krascher den dagen Mr. Murphy dyker upp.

Vet man skillnaden mellan redundans och backup brukar man alltid klara datat vid krasch.

Permalänk
Medlem

mattehalen det är nog så som du säger att du behöver göra lite felsökning.

Om du har datat på andra ställen i hemmet så kan du ju felsöka lite mera på "vinst-och-förlust".

Ett tips är att koppla in diskarna i en dator och läsa ut SMART informationen för att se om det är något som sticker ut.
Ett annat att ladda ner ett diagnosverktyg från HDD tillverkaren och köra en fullständigt test - detta kan ju förvärra läget om disken håller på att ge upp (se därför ovan att ha datat på andra ställen).

Ska vi spekulera så kan det också vara Deltaco boxen som intermittent "tappar" diskarna av någon anledning - men det borde du har hört andra som har problem ifall du googlat det hela (tips är kanske att använda artikelnummret som i vissa fall är OEM:ens artikelnummer - så får du träff även om Deltaco boxen heter något annat hos en annan leverantör).

Skriv gärna hur det går med dina tester och om du hittar lösningen så blir vi alla klokare.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Jag har precis testat att spara över allt material på min stationära iMac som hade tillräckligt med utrymme.
Nu har jag om Formaterat Deltacon och kör den i Mac OS Extended för att se om det var NTFS formateringen som kronglade eller om problemet även kommer nu.

Direkt efter formateringen så kan jag lägga över material på hårddisken så just nu har jag både läs och skrivrättigheter (men det hade jag tidigare även på NFTS formateringen).

Återkommer om den börjar bråka igen.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som så många har sagt, RAID är inte backup