Anser ni er vara Skandinav eller Europé?

Permalänk
Medlem

Anser ni er vara Skandinav eller Europé?

Jag har en livlig debatt med en Amerikan som håller på att göra mig gråhårig och nu t.o.m skeptisk till min egen åsikt, vilket är att vi Svenskar tillhör Skandinavien.
Skandinavien ligger i den Europeiska världsdelen, och det gör ju även Storbritannien men vad jag vet har jag aldrig hört en Britt säga att dom är europeiska utan att dom är Brittiska.
Det jag försöker få fram är att vi är Skandinaviska och inte Europeiska.

Har hinkat bira hela natten och diskuterat detta med han, så antingen har jag dummat ner min hjärna och åsikt med alkohol eller så är han bara en väldigt envis Amerikan. Hur som helst så blir jag tokig då jag anser att jag är en Skandinav som lever i ett Skandinaviskt land, inte en europé i ett Europeiskt land.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

För en Amerikan så ligger ju Europa hyfsat långt borta. Europa är rätt litet och har en massa små länder nära varandra. Då kan det ju vara lätt att förstå att en Amerikan ser oss främst som Europe'er och inte bryr sig om våra lokala skillnader.

I objektiv mening är vi givetvis både skandinaver i ett skandinavisk land och europeer i ett europeiskt land.
Så det finns inget "rätt" svar på frågan. Det handlar bara om vad vi subjektivt identifierar oss som.

Jag ser mig också som främst skandinav i ett skandinaviskt land. Skillnaden i kultur mellan oss och andra delar av Europa är så stora att jag finner det är svårt att identifiera mig som någon sorts Europe'. Det finns inte så mycket gemensamt att känna tillhörighet inför. Det skulle i så fall vara demokrati och synen på mänskliga rättigheter där vi har mycket gemensamt (även om det också där finns undantag).

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Svensk, bosatt i Skandinavien, styrd av äckel i Bryssel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel Core i5-4670K 4,5Ghz@1.26v - Corsair H100i@Low Fan Speed - Asus Z87-A - EVGA GTX 780 Ti - Intel SSD 240Gb - 16Gb Corsair Vengeance 1600Mhz - Fractal Design R4 - Corsair TX650W Modulär - BenQ XL2420T 120Hz, Primär Skärm - Asus H223HQ, Sidoskärm

Permalänk
Medlem

Skandinavien är ett nonsensbegrepp som baseras i de engelsktalande länderna på att vi alla har flaggor med det danska korset. Den Svenska samhörigheten med Danmark och Norge bygger framförallt då på en union som försvann för 500 år sedan samt en 90årig ockupationstid av norge. Den Svenska samhörigheten ligger på statsnivå österut, inte söder eller västerut. kopplingarna till Norge och Danmark är högst lokala och på det stora hela irrelevanta, det var de förstås även under Kalmarunionen då Hansan dominerade det transnationella utbytet.

Vad det gäller begreppet Europe så ska det sägas att det i dagens läge är få länder där befolkningen identifierar sig som Europeer, Europa är dem andra de som gör sådant som vi inte vill (Gnällpositionen som redan yttrats i tråden är inte unik för Sverige eller SB utan snarare en standardfras.) Det hänger samman med att identifikationen fortfarande främst är nationen och det ska väl sägas att den som identitet är förhållandevis ny också och har ersatt den "gamla" nationen dvs den lokala nivå i vilken man talade samma dialekt.

Jag anser mig givetvis inte vara skandinav, det vore lika dumt som för en österrikare att hävda sig vara alpinist trots att denne bor på samma bergskedja som andra alpinister och liksom dem har rött i flaggan. Inte heller identifierar jag mig som Nordisk för det inkluderar 3 länder som jag helt och fullt saknar relevant koppling, att använda en sådan definition vore som att Holländare och Tyskar skulle känna samhörighet med varandra bara för att de bor nära varann. På det spåret kan man dock säga att vi lägger närmare Tyskland än våra västliga och södra kamrater i alla avseenden.

Nej jag är identifierar mig som Svensk med all den kulturmarxism som det innebär men om jag ska tillskrivas en transnationell tillhörighet så är det Europe för det är det begreppet som inkluderar mest av det som hör Sverige till trots att det inte är pricksäkert men tillskillnad från Skandinav så är det inte direkt dumt och tramsigt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Fråga din vän om han främst är Usagian Usonian eller Amerikan.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem

Jag är värlsmedborgare. Varken mer eller mindre. Sverige ligger på planeten Jorden.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hedersmedlem

Ska vi se oss som behörande till jorden eller solsystemet? Solsystemet eller galaxen? Galaxen eller lokala klustret? Osv. Hur man vill identifiera sig är upp till sig, dock finns det i stort sett bara en objektiv sanning.

Ser ni er som människor eller däggdjur?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag är värlsmedborgare. Varken mer eller mindre. Sverige ligger på planeten Jorden.

Tack för ett underbart svar. Tillförde mycket till tråden och min fråga, verkligen.

Skrivet av Shimonu:

Ska vi se oss som behörande till jorden eller solsystemet? Solsystemet eller galaxen? Galaxen eller lokala klustret? Osv. Hur man vill identifiera sig är upp till sig, dock finns det i stort sett bara en objektiv sanning.

Ser ni er som människor eller däggdjur?

Även dig vill jag tacka för ett underbart svar.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alakai:

Fråga din vän om han främst är Usagian Usonian eller Amerikan.

Mer relevant vore att fråga om han ser sig som amerikan eller <infoga hemmastat>-bo.

För mig handlar det mycket om vilket sammanhang det rör sig om. Är jag i Brasilien/Japan kanske jag är europé, i England är jag skandinav, i Norge är jag svensk, i Värmland är jag dalmas och så vidare.

Visa signatur

Ridbyxan på Steam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Tack för ett underbart svar. Tillförde mycket till tråden och min fråga, verkligen.

Nu vet jag inte om du är sarkastisk eller inte men då jag själv tycker att det är ett utmärkt svar så tänker jag utgå ifrån att du inte är det. Att försöka avgränsa oss från andra och ha ett vi och dem-tänk leder bara till patriotism och nationalism, vilket är det största problemet med folks attityder idag tycker jag. Vi bor alla på samma planet.

Sedan tycker jag även att det är olämpligt att diskutera saker när man är berusad, då de delar av hjärnan som har hand om logiskt resonemang bedövas även vid relativt låga promillehalter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Antielefant
Skrivet av KennethL:

Jag har en livlig debatt med en Amerikan som håller på att göra mig gråhårig och nu t.o.m skeptisk till min egen åsikt, vilket är att vi Svenskar tillhör Skandinavien och inte Europa.
Skandinavien ligger i den Europeiska världsdelen, och det gör ju även Storbritannien men vad jag vet har jag aldrig hört en Britt säga att dom är europeiska utan att dom är Brittiska.
Det jag försöker få fram är att vi är Skandinaviska och inte Europeiska.

Har hinkat bira hela natten och diskuterat detta med han, så antingen har jag dummat ner min hjärna och åsikt med alkohol eller så är han bara en väldigt envis Amerikan. Hur som helst så blir jag tokig då jag anser att jag är en Skandinav som lever i ett Skandinaviskt land, inte en europé i ett Europeiskt land.

Du och han ser det nog lite annorlunda. Skandinavien är ju en geografisk del av Europa, precis som Balkan, Baltikum eller den Iberiska halvön. Att "bryta ut" Skandinavien ur Europa är lika fel som att bryta ut New England ur USA, och att bryta ut UK ur Europa är lika fel som att bryta ut Alaska ur USA.

Det sagt kan jag säga så här - en New Yorker är en New Yorker överallt annars i USA, de använder inte ordet "American" internt utan särskiljer oftast på statsnivå. Den enda gång en New York-bo kallar sig amerikan är om han är i Kanada. Så var det i alla fall under den tid jag bodde där (2005-2006). Likaså blev jag både "Swede" och "European." Jag har aldrig hört en tysk eller fransman kalla sig "Europé" i Europa heller, inte när han pratar med en annan Europé.

Så, kortfattat är jag bådadera. Jag är svensk, och därför skandinav (för vår kultur och vårt språk är väldigt snarlika Norge och Danmark) och dessutom Europé (för återigen är kulturskillnaden minimal, även om den är större).

I övrigt är jag en väldigt standard västlandsman, vilket torde vara den ultimata definitionen. Skillnaderna mellan en svensk och en amerikan och en österrikare och en dansk och en australiensare och en kanadensare... är väldigt, väldigt små. Vi har samma kultur, bara lite olika lokala traditioner. Jämför oss med kineser, japaner, afrikaner, sydamerikaner eller araber istället, där finns det en faktisk kulturbarriär.

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JesperT:

Jag ser mig också som främst skandinav i ett skandinaviskt land.

Att man är skandinav om man bor i Sverige råder det ju som sagt inte mycket tvekan om, men menar du att du faktiskt betecknar dig som sådan regelbundet? I vilka situationer då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Att man är skandinav om man bor i Sverige råder det ju som sagt inte mycket tvekan om, men menar du att du faktiskt betecknar dig som sådan regelbundet? I vilka situationer då?

Är jag i Sverige ser jag mig som svensk, men är jag ute i världen utanför Skandinavien så ser jag mig som skandinav.
Vi har ändå rätt likartad kultur och värderingar i Skandinavien, till skillnad från Europa som helhet där vi har rätt olika mentaliteter och värderingar.
Däremot betecknar jag mig kanske inte direkt som skandinav. Jag säger givetvis att jag är svensk om någon frågar varifrån jag kommer, eventuellt säger jag att jag är från skandinavien i norra Europa om någon inte vet var Sverige ligger.

Men ska jag beskriva min kulturella hemvist för någon i sydamerika eller så, så kan det vara passande att säga att man är skandinav tycker jag.
Att specifikt säga att man är svensk till någon som bor långt ifrån Europa säger förmodligen inte så jättemycket. Då kan det räcka att vara lite mer oprecis och säga att man är skandinav (om de ser frågande ut när man säger att man är svensk). Att säga att man är Europa skulle kännas lite fel. Det finns för lite gemensamt mellan Europeer för att jag ska kunna identifiera mig som en sådan. Tycker tex vi har mer gemensamt med amerikaner än italienare.

Sedan är det iofs en intressant fråga vad grunden för ens identifiering är. Jag har utgått från värderingar och kultur i första hand och geografisk närhet i andra hand. Andra utgångspunkter kan givetvis ge helt andra slutsatser.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Är jag i Sverige ser jag mig som svensk, men är jag ute i världen utanför Skandinavien så ser jag mig som skandinav.
Vi har ändå rätt likartad kultur och värderingar i Skandinavien, till skillnad från Europa som helhet där vi har rätt olika mentaliteter och värderingar.
Däremot betecknar jag mig kanske inte direkt som skandinav. Jag säger givetvis att jag är svensk om någon frågar varifrån jag kommer, eventuellt säger jag att jag är från skandinavien i norra Europa om någon inte vet var Sverige ligger.

Men ska jag beskriva min kulturella hemvist för någon i sydamerika eller så, så kan det vara passande att säga att man är skandinav tycker jag.
Att specifikt säga att man är svensk till någon som bor långt ifrån Europa säger förmodligen inte så jättemycket. Då kan det räcka att vara lite mer oprecis och säga att man är skandinav (om de ser frågande ut när man säger att man är svensk). Att säga att man är Europa skulle kännas lite fel. Det finns för lite gemensamt mellan Europeer för att jag ska kunna identifiera mig som en sådan. Tycker tex vi har mer gemensamt med amerikaner än italienare.

Sedan är det iofs en intressant fråga vad grunden för ens identifiering är. Jag har utgått från värderingar och kultur i första hand och geografisk närhet i andra hand. Andra utgångspunkter kan givetvis ge helt andra slutsatser.

Väldigt sällsynt att någon inte vet var Sverige ligger men vet var skandinavien ligger, iallafall min erfarenhet av att ha varit på de olika kontinenterna.

De flesta känner till Sverige, så identifierar mig som svensk då. I fallet de inte känner till Sverige, identifierar jag mig som europé, och för mer precis information northern european.

Permalänk
Medlem

Jag anser mig vara både skandinav och europé. Sverige är en del av Skandinavien som är en del av Europa. Det är ett geografiskt faktum. Men om någon frågar så säger jag att jag är svensk.

Permalänk
Medlem

I första hand svensk, i andra hand nordbo.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Avstängd

Återinför Kalmarunionen.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Svensk, Nordbo, Europé i den ordningen.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

Jag anser mig vara en jordbo.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Beror på vem och från vilken nationalitet som frågar. Amerikan, då säger jag europé.

Permalänk
Medlem

Svensk och inget annat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Den nationella identiteten dominerar i samtliga europeiska länder. Det borde inte förvåna någon som varit i Syd- eller Centraleuropa; det finns i Europa ett gemensamt kulturellt hölje av främst abstrakta värderingar och tankemönster som ytterst härstammar från antiken men människors seder, attityder och beteende skiljer sig markant. Jag kan tänka mig dessa nationella särarter är lättare att bygga en identitet på eftersom de rör det personliga snarare än det offentliga.

Permalänk

Givetvis är vi inte europeer här i skandinavien. OM vi hade alla kallats för europeer så som han vill att det ska vara då hade det hela varit mycket lustigt! Det är grym skillnad på en skandinavie och...låt oss säga.. en fransman. Då kommer ju iofs tankarna fram vad det ändå skulle finnas för likheter, det är ju då att fransmännen består delvis utav (saxare?) och germaner. Germanerna är vi släkt med och i nutida tyska språket med, så som danskan och norskan även är också.

Ja jag anser mig vara 100% skandinavie, eller nordisk om man vill kalla det för det :).

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

Jag är såklart både och. Är du människa eller jordbo?

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av demon_speed:

Givetvis är vi inte europeer här i skandinavien. OM vi hade alla kallats för europeer så som han vill att det ska vara då hade det hela varit mycket lustigt! Det är grym skillnad på en skandinavie och...låt oss säga.. en fransman. Då kommer ju iofs tankarna fram vad det ändå skulle finnas för likheter, det är ju då att fransmännen består delvis utav (saxare?) och germaner. Germanerna är vi släkt med och i nutida tyska språket med, så som danskan och norskan även är också.

Ja jag anser mig vara 100% skandinavie, eller nordisk om man vill kalla det för det :).

Ja det är så jag tänker också.

Men det är tydligen fel då en stor skara antingen inte förstår vad jag frågar eller helt enkelt inte tänker ett steg längre än "jag bor i Sverige och är därmed bara Svensk"

Skrivet av Ilja:

Jag är såklart både och. Är du människa eller jordbo?

Uppenbarligen människa, men ditt alternativ där är ju lite fel eftersom att du syftar på att det är samma om man anser sig vara skandinav eller europé och menar att människa och jordbo är samma sak. Katter bor på jorden, likaså hundar och getingar - det gör ju även att de är jordbor. Då kan man gå så långt och ifrågasätta om du är en människa eller katt, eller bara fråga en så simpel fråga som om du anser dig vara skandinav eller europé och sedan be om ett svar på den frågan.

Ska man dra ut och/eller lägga till på en fråga eller diskussion så blir den ändlös och kan hålla på i evigheter. Är det vad man vill så visst, annars är ju ett simpelt svar uppskattat.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KennethL:

Ja det är så jag tänker också.

Men det är tydligen fel då en stor skara antingen inte förstår vad jag frågar eller helt enkelt inte tänker ett steg längre än "jag bor i Sverige och är därmed bara Svensk"

Uppenbarligen människa, men ditt alternativ där är ju lite fel eftersom att du syftar på att det är samma om man anser sig vara skandinav eller europé och menar att människa och jordbo är samma sak. Katter bor på jorden, likaså hundar och getingar - det gör ju även att de är jordbor. Då kan man gå så långt och ifrågasätta om du är en människa eller katt, eller bara fråga en så simpel fråga som om du anser dig vara skandinav eller europé och sedan be om ett svar på den frågan.

Ska man dra ut och/eller lägga till på en fråga eller diskussion så blir den ändlös och kan hålla på i evigheter. Är det vad man vill så visst, annars är ju ett simpelt svar uppskattat.

Jag tror Iljas poäng var att vi är både och. Vi är både människor och jordbor, det finns ingen poäng med att fråga om det.

Likaså är vi självklart européer och skandinavier!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Ja det är så jag tänker också.

Men det är tydligen fel då en stor skara antingen inte förstår vad jag frågar eller helt enkelt inte tänker ett steg längre än "jag bor i Sverige och är därmed bara Svensk"

Uppenbarligen människa, men ditt alternativ där är ju lite fel eftersom att du syftar på att det är samma om man anser sig vara skandinav eller europé och menar att människa och jordbo är samma sak. Katter bor på jorden, likaså hundar och getingar - det gör ju även att de är jordbor. Då kan man gå så långt och ifrågasätta om du är en människa eller katt, eller bara fråga en så simpel fråga som om du anser dig vara skandinav eller europé och sedan be om ett svar på den frågan.

Ska man dra ut och/eller lägga till på en fråga eller diskussion så blir den ändlös och kan hålla på i evigheter. Är det vad man vill så visst, annars är ju ett simpelt svar uppskattat.

Det är inte en åsikt. Du är europé om du är medborgare i någon av de europeiska länderna, där ett europeiskt land författas av att tillhöra den europeiska världsdelen. När ilja säger "är du människa eller jordbo", menar han (sarkastiskt ) på att du är både och. Du är både skandinav och europeisk. Vill du vara mer precis till någon, säg skandinav.

http://en.wikipedia.org/wiki/Europe
Demonym - European

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swiifty:

Du är både skandinav och europeisk. Vill du vara mer precis till någon, säg skandinav.

Det är ju främst det jag menar. Att vi på en mer precis eller specifik nivå anser oss vara Skandinaver och identifierar oss som så främst, efter Svenskar.

När jag pratar med någon som frågar var Sverige ligger säger jag alltid i Skandinavien, annars blandas det ihop med Schweiz om man säger Europa.

Alltså Svensk > Skandinav > Europé.
Svensk först, frågar dom vart det är säger jag Skandinavien, frågar dom vart det är säger jag Europa.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

Du sa i din post, "Det jag försöker få fram är att vi är Skandinaviska och inte Europeiska", " anser att jag är en Skandinav som lever i ett Skandinaviskt land, inte en europé i ett Europeiskt land.". Om du ville fråga huruvida vi benämner oss skandinaver ute i världen skulle du omformulerat frågan.