Permalänk
Medlem

Vad har gått sönder?

Tjenare! Har en två år gammal asus laptop av modellen N53TK som nu under dagen använts i sängen vilket lett till att den överhettats. Det hände tvågånger nu i helgen i och med att jag var sängliggande och kollade på filmer att den stängde av sig. Varav den andra gången så går den inte att starta över huvudtaget. Förstod inte riktigt att det skulle bli såhär, men antar att det är någonting på hårdvarofronten som tagit skada. Ingenting händer när jag trycker på knappen. Någon som har någon aning om vad som är felet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vEILDEE:

Tjenare! Har en två år gammal asus laptop av modellen N53TK som nu under dagen använts i sängen vilket lett till att den överhettats. Det hände tvågånger nu i helgen i och med att jag var sängliggande och kollade på filmer att den stängde av sig. Varav den andra gången så går den inte att starta över huvudtaget. Förstod inte riktigt att det skulle bli såhär, men antar att det är någonting på hårdvarofronten som tagit skada. Ingenting händer när jag trycker på knappen. Någon som har någon aning om vad som är felet?

Laptops är extremt känsliga för värme. Misstänker grafikkortet har gått sönder av värmen.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av vEILDEE:

Tjenare! Har en två år gammal asus laptop av modellen N53TK som nu under dagen använts i sängen vilket lett till att den överhettats. Det hände tvågånger nu i helgen i och med att jag var sängliggande och kollade på filmer att den stängde av sig. Varav den andra gången så går den inte att starta över huvudtaget. Förstod inte riktigt att det skulle bli såhär, men antar att det är någonting på hårdvarofronten som tagit skada. Ingenting händer när jag trycker på knappen. Någon som har någon aning om vad som är felet?

En laptop skall aldrig användas i sängar eller på andra tyg-underlag, då det dels blir varmare och sedan kommer in en massa damm.
Jadu min vän, det enda jag kan rekommendera är att ta ut batteriet i typ ett par timmar, och testa sedan igen.
Det är svårt med laptops, då oftast hela apparaten pajjar, and that´s why i use a desktop computer.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Det låter rätt konstigt, min laptop (Acer) har stängts av på grund av överhettning flertalet gånger, dock så fungerar den än idag efter fem års tjänst, efter att ha rensat bort lite damm så överhettar den inte heller längre.

Men som ovan föreslagits, ta ut strömsladden och batteriet över natten för att datorn ska "nollställas". Lyckas du få några lampor att tändas (laddningsindikator t.ex.)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

En laptop skall aldrig användas i sängar eller på andra tyg-underlag, då det dels blir varmare och sedan kommer in en massa damm.
Jadu min vän, det enda jag kan rekommendera är att ta ut batteriet i typ ett par timmar, och testa sedan igen.
Det är svårt med laptops, då oftast hela apparaten pajjar, and that´s why i use a desktop computer.

Kör också helst med desktop computer. Men är så jävla knökig och ha i sängen

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Det låter rätt konstigt, min laptop (Acer) har stängts av på grund av överhettning flertalet gånger, dock så fungerar den än idag efter fem års tjänst, efter att ha rensat bort lite damm så överhettar den inte heller längre.

Men som ovan föreslagits, ta ut strömsladden och batteriet över natten för att datorn ska "nollställas". Lyckas du få några lampor att tändas (laddningsindikator t.ex.)?

Ingen aktivitet. Absolut inget händer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vEILDEE:

Kör också helst med desktop computer. Men är så jävla knökig och ha i sängen

Bättre att använda surfplatta då.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av vEILDEE:

Ingen aktivitet. Absolut inget händer.

Vad tråkigt. Jag pratade förstås om min Intel-dator, men tycker folk här på Sweclockers brukar prata om att AMD-processorer har mindre noggrann temperatursensor, så kanske detta kan ha påverkat om datorn trott att processorn var svalare än den egentligen var. Men vi håller tummarna för att den magiskt börjar fungera imorgon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av vEILDEE:

Kör också helst med desktop computer. Men är så jävla knökig och ha i sängen

Hah, jo det är så sant.

Skrivet av vEILDEE:

Ingen aktivitet. Absolut inget händer.

Hm, då verkar den körd.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!