Permalänk
Medlem

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Luftfartyg-och-... Gäller 2 år står där iallafall, upp till farkoster på 1.5kg

Men alla modellflyg måste flygas inom synhåll för dig, nästan omöjligt att få tillstånd för att flygas utom synhåll utan att din farkost har massa cert och intyg på att den inte skulle kunna krasha och slå hål i någons huvud etc

Bilder får inte heller spridas eller visas hur som helst om du skulle fota, tillåtelse för ett område får man av försvarsmakten och man ska visa bilder från 2-3 tillfällen där man visar att man inte begår några felaktigheter.

Undersökte detta själv nämligen när jag hade quad

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Detta är väl bara ett problem om de kommer på dig att verkligen flyga utanför synhåll.

Jag kan inte så mkt om just denna UAV. Men avancerade UAV har snabbkommande som flyger tillbaka ("Return To..." eller vad det heter) om nått går fel eller om piloten vill. Du får helt enkelt hålla dig relativt nära drönaren genom att förflytta dig någorlunda i takt med drönaren och om ditt 6e sinne känner på dig att snuten är I närheten så säg till den att ta sig tillbaka.

Man jag förstår att Staten är någorlunda skeptiska då just radiostryda helikoptrar av inte allför imponerande storlek utan problem kan ha ihäl en människa om rotorbladen träffar halsen eller andra känsliga ställen på kroppen.

Permalänk
Medlem

Trafikflygare här. Jag funderar själv på att konstruera min egna quadkopter och designa och bygga från scratch med hjälp av min 3d-printer.

En sak värd att nämna är att utanför tätbebyggt område får vanliga små propellerplan gå ner till 500ft (~150m), över tätbebyggt område minst 1000ft(~300m). Att flyga upp till 150m meters höjd med en modern quadcopter är inte så svårt. Dock värt att fundera över, rent säkerhetsmässigt.

Att flyga in i en kontrollzon är självklart direkt förbjudet. Dessutom finns det terminalområde och R-områden som man inte heller får flyga in i utan klarering.

Jag ska se om jag kan hitta en web-tjänst där man kan se alla svenska kontrollzoner och R-områden, detta kanske underlättar för er som flyger.

Permalänk
Medlem

Hittade länken!
http://fpl.lfk.se/

En kontrollzon är i regel från marken upp till 450m. Sen direkt ovanför ligger en större "kaka" av Terninalområde som är 450m och uppåt.

http://www.lfv.se/sv/Tjanster/Flyghinderanalys---en-unik-komp...

Via länken man kan kryssa i områden och se på kartan var man flyger. Om du har ett TMA ovanför dig och är utanför kontrollzonen så är luften under okontrollerad. Värt att tänka på är att den är just okontrollerad och det kan komma ett flygplan i 463km/h på 150m höjd när som (högst otroligt men enligt reglerna är det möjligt).

Permalänk

Ta även en titt på skydeamon(NOTAMs) och kontakta närmaste flygtorn

Visa signatur

Main: Phanteks Evolv Enthoo | I5 5675c | Asus Z97m-plus | CORSAIR Vengance 32 Gb | Samsung 850 Evo 500Gb | Corsair RM750X | Noctua NH-14D | ASUS GeForce GTX 980 Ti Strix DCIII
HTPC: Fractal R3 Array | H87-plus |I3 4130 | Samsung 840 Evo 120 | WD 2TB Green *2 | WD 4TB Red *2
HTPC2: Intel D34010WYKH | Intel 320 40gb |

Permalänk
Skrivet av ODDNAME:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/Luftfart/Luftfartyg-och-... Gäller 2 år står där iallafall, upp till farkoster på 1.5kg

Men alla modellflyg måste flygas inom synhåll för dig, nästan omöjligt att få tillstånd för att flygas utom synhåll utan att din farkost har massa cert och intyg på att den inte skulle kunna krasha och slå hål i någons huvud etc

Bilder får inte heller spridas eller visas hur som helst om du skulle fota, tillåtelse för ett område får man av försvarsmakten och man ska visa bilder från 2-3 tillfällen där man visar att man inte begår några felaktigheter.

Undersökte detta själv nämligen när jag hade quad

Men om den KAN flyga utom är det väl kategori tre som gäller? Eller är det bara om man väljer att flyga bortom synhåll? Det är trots allt en skitdyr pryl som jag inte tänker släppa ur min syn ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

historien fortsätter:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/uppgifter-till-svd-amerikan...

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Om man bara vill ta kort, dvs, inte filmar, får man då fota i princip hur som helst. Tänkte på gatufotografering, då får man väl fota så gott som hur man vill på allmän plats. Vad skiljer det sig då om man kör med en quad-copter?

Läste något om de som kör motorcykel och bil.
Om du har hjälmkamera eller har kameran i en sele på bröstet eller dyl, att kameran är monterad på dig får du filma relativt obegränsat. Har du kameran monterad på motorcykeln/i bilen är det lite oklarare vad som gäller, men att det troligtvis är okej så länge du sitter på motorcykeln/i bilen.
Om du däremot parkerar, går och fikar eller något annat och kameran som är monterad på/i fordonet fortsätter filma när du är iväg så räknas det som kameraövervakning.

Så då borde det vara helt okej att filma med quadrokopter om du håller i den eller har den fasttejpad på en hjälm du har på huvudet eller dyl.
Förlorar en del av poängen med att ha en quadrokopter... men bör vara lika tillåtet som om du håller i kameran direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Läste något om de som kör motorcykel och bil.
Om du har hjälmkamera eller har kameran i en sele på bröstet eller dyl, att kameran är monterad på dig får du filma relativt obegränsat. Har du kameran monterad på motorcykeln/i bilen är det lite oklarare vad som gäller, men att det troligtvis är okej så länge du sitter på motorcykeln/i bilen.
Om du däremot parkerar, går och fikar eller något annat och kameran som är monterad på/i fordonet fortsätter filma när du är iväg så räknas det som kameraövervakning.

Så då borde det vara helt okej att filma med quadrokopter om du håller i den eller har den fasttejpad på en hjälm du har på huvudet eller dyl.
Förlorar en del av poängen med att ha en quadrokopter... men bör vara lika tillåtet som om du håller i kameran direkt.

Precis. Det är lite så det fungerar med Dashcams/Bilkamera.. Lämnar du bilen så räknas det som övervakning, men eftersom vi har fri bevisprövning i Sverige så skiter många i det, inklusive mig själv.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Råkade se denna artikel. Martha Stewart verkar älska denna drönaren ifråga.

http://time.com/3053003/martha-stewart-drone/

Permalänk
Inaktiv

Säger bara flyg för fan!

Permalänk
Medlem

Undrar vad som behövs för tillstånd för att göra en sådan här flygning: http://rcexplorer.se/projects/2013/03/fpv-to-space-and-back/

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Skulle tro att dessa kommer att förbjudas då det finns idioter som missköter sig

Har ett otroligt bra exempel på en som misskötte sig rejält med en quadcopter, en kille fick livshotand skador på en bana i Norge, ambulans helikopter kom dit och han bestämde sig för att flyga över helikoptern samt filma hela händelsen med olyckan. Troligtvis och förhoppningsvis så var det sista gånger för honom på den banan och deras events

Visa signatur

GPU: Nvidia GeForce 2x GTX 670 CPU: Intel 3570K 4.2 GHz PSU: Corsair TX750W Moderkort: MSI Z77A-S01 CPU kylare: H70 Chassi: Corsair Obsidian 650D SSD: Samsung SSD Desktop 830- Series 128GB HDD: Western Digital 2TB + 1TB Skärm: XL2420T 120Hz LED www.ohfoto.se www.onroaders.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Men om den KAN flyga utom är det väl kategori tre som gäller? Eller är det bara om man väljer att flyga bortom synhåll? Det är trots allt en skitdyr pryl som jag inte tänker släppa ur min syn ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Skillnad på att kunna och göra skuller jag tro. Sålänge du FPV-flyger med ändå skulle kunna se den om du plockade av glasögonen skulle det nog vara ok med lättare kategori men om du nu ska flyga utom synhåll måste du ha det "värsta" som finns i kategorierna. Och det medger att din farkost måste ha certade delar som du kan visa upp papper etc för att de klarar det du ska göra. Vill minnas att det bara var en kategori som medgav att kunna flyga utom synhåll och det var den som kräver cert och skit på farkosten.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk

Såg nu också detta:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Om-oss/Finansiering/Avgif...

Inte helt otippat men det gör det hela inte värt det om man måste ha ens kategori 1A. Men det måste väl gå som hobbyverksamhet? Ingen avsikt att framföra den för betalning eller utom synhåll. Den är i alla fall beställd, men ringer nog Transportstyrelsen innan den hämtas ut.

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Såg nu också detta:
http://www.transportstyrelsen.se/sv/Om-oss/Finansiering/Avgif...

Inte helt otippat men det gör det hela inte värt det om man måste ha ens kategori 1A. Men det måste väl gå som hobbyverksamhet? Ingen avsikt att framföra den för betalning eller utom synhåll. Den är i alla fall beställd, men ringer nog Transportstyrelsen innan den hämtas ut.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Obemannad_luftfarkost#UAV-kategorier

vet inte om det stämmer, men om det gör det så är det inte kul

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

Ähh, det är väl bara köpa, tuta och köra. Kan inte tänka mig att någon skulle bry sig en sekund om att man är ute och flyger lite quadcopter. Om det nu skulle vara brottsligt kan det knappast vara värre än lite böter om man inte har som syfte att övervaka eller kränka någons integritet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MartinP74:

Den kan i och med kameran flyga utom synhåll. Då skall man ttydligen ha tillstånd. Och jag för hederlig för att flyga utan tillstånd
Men vill veta om det verkligen är per tillfälle eller en längre period. Verkar jobbigt att söka per tillfälle, speciellt om svarstiden är 72h+.

Nu har jag inte tagit reda på dessa uppgifter själv utan fått dessa berättade för mig av min granne som startat företag för att fota med quad.
Enl. honom så behöver du skicka in prov till militären två gånger sen får man tillstånd för egengranskning.

Permalänk
Skrivet av Asus_84:

Nu har jag inte tagit reda på dessa uppgifter själv utan fått dessa berättade för mig av min granne som startat företag för att fota med quad.
Enl. honom så behöver du skicka in prov till militären två gånger sen får man tillstånd för egengranskning.

Det blev till att tuta och köra. Fruktansvärt rolig pryl men vid ca 30m bort blev man nervös... Då kunde inte jag se fram och bak längre... och ett par krascher senare fick jag byta blad. Så det 400m räckvidd och Max 150m höjd är helt befängt långt bort. Men försvaret får man väl kontakta förr eller senare och det lär man inte tumma på, privat eller kommersiellt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design North Vit/TG - Asus Z690-G - Intel Core i7 12700KF - Deepcool Assassin IV Vit - Asus x Noctua 4080 - Corsair 32GB LPX DDR5 - Samsung 980 Pro 1 TB - Asus TUF Gaming 1000W