Permalänk
Medlem

Dell XPS 13 vs Macbook pro

edit: KOLLA MIN SENASTE POST!

Så, har nu möjligheten att köpa en Dell XPS 13 för 5000 SEK och har några frågor om den. Är det ett bra pris för dessa speccs? (begagnad) Känns som ett väldigt bra pris enligt mig iaf. http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.505589/dell-xps-13-l322x--ly...
Typ: Ultrabook
Grafikkort: Intel HD 4000
Processor: Intel i7 3537U 2.0/2.5Ghz
Skärm: Full HD 1920x1080 (13.3")
Minne: 8GB
Hårddisk: 256GB Solid State Disk
Nätverkskort: Killer N

Hur står denna sig jämfört med en MacbookPro för ingenjörsstudier? Batteritid?
En macbookpro skulle gå på 8000 begagnad med Retina, 128 gb SSD, i5-3xxx och 4GB ram.

Prestandamässigt så slår Dell XPS den enkelt, förutom display som retina nog är mycket bättre. Batteritid skulle jag nog också gissa på att Macbookpro slår den?

Den största frågan är iaf: är det ett bra köp för 5000?
Eller ska man lägga till 3000 och köra på en Macbook Pro?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Personligen hade jag valt MacBook Pro (eftersom jag inte använder laptop till att spela med, vilket jag förstår att du heller inte ska?). Jag har haft både PC-laptops och Mac-laptops och har nu fastnat för Mac.

Varför?
Dels OS X. Tycker man det är roligt att installera om Windows en gång om året kan man köpa en PC, annars Mac
Men framförallt för att MacBook Pros hårdvara (chassit så att säga) är så robust, stabilt, väldesignat och hållbart. Nu har jag inte klämt och känt på just denna XPSen, men min uppfattning överlag är att PC-laptops oftast är plastiga, inte så gedigna, glappar lite här och var etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Personligen hade jag valt MacBook Pro

Det är för att PC i överlag oftast består av billigare modeller. Jämför du en Macbook med en PC i samma prisklass så får du ungefär samma kvalitet.

OnT: Har du möjlighet att känna på datorn så gör det innan du bestämmer dig. 5000kr för en sådan dator är väldigt prisvärt.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zakire:

Personligen hade jag valt MacBook Pro (eftersom jag inte använder laptop till att spela med, vilket jag förstår att du heller inte ska?). Jag har haft både PC-laptops och Mac-laptops och har nu fastnat för Mac.

Varför?
Dels OS X. Tycker man det är roligt att installera om Windows en gång om året kan man köpa en PC, annars Mac
Men framförallt för att MacBook Pros hårdvara (chassit så att säga) är så robust, stabilt, väldesignat och hållbart. Nu har jag inte klämt och känt på just denna XPSen, men min uppfattning överlag är att PC-laptops oftast är plastiga, inte så gedigna, glappar lite här och var etc.

Jag satt i valet, precis som TS, men efter att ha testat de båda blev det bärbar från Apple. Otroligt robust sak och musplattan glänser över allt annat jag har använt...helt underbar!

Permalänk
Medlem

Jag har fram till ikväll att bestämma mig om Dellen, annars kommer den gå till en annan person.
Datorn kommer enbart användas till skolarbete, ingenting annat.

Jag har ingen möjlighet att känna på den, men känns ju verkligen som en prestandan krossar ju Macen och 3000 kronor billigare.
Men sure, jag behöver ju inte sån monsterkraft till skolarbete, är ju mest vid programmering och komplimeringar och dylikt man behöver kraft, eller vissa program skolan kör.

Viktigaste är ju hur skönt tangentbordet är när man skriver skolarbeten eller programmerar, dock tror jag inte en jättestor del av civilingenjör i energi- och miljöteknik är programmering. Sen batteritider så man slipper ta med sig laddare till skolan och bildskärm.

Sen att den är problemfri såklart! Och känns ju som macen vinner på alla punkter förutom prestandamässigt. Dock är ju den 3000 kr dyrare... Väldigt svårt enligt mig!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Jag har en likadan Dell, riktigt snabb och bra. Grym byggkvalitét också. tunn och smidig!

Permalänk
Datavetare

Har tyvärr inte den Dell XPS modell som det handlar om här, men tangentbordet ser väldigt identiskt ut med vad som finns på Haswell modellerna av XPS 13/15. Har haft ett par MBP och finns även MBA i huset, så har väldigt mycket erfarenhet av dessa också.

Det första man kan säga om XPS är att det inte den typiska plastmojängen, chassit är en kombination av aluminium och kolfiber, just kolfiber på undersidan är helt klart bättre än MBA/MBP alu-botten då kolfiber inte alls leder ner lika mycket värme ner i knät.

Det ser ut som det även är samma touchpad som på Haswell XPS, men undrar om det verkligen är fallet. Om det är så kan jag säga att Haswell XPS är nog den första PC-laptop jag testat där "gestures" och andra saker som MBP/MBA med OSX (då det aldrig fungerat i Windows) haft väldigt länge faktiskt fungerar. Använder konstant gestures för att gå framåt bakåt i webbläsaren på min XPS under Win8.1.

Tangentbordet på Haswell XPS (och det ser ut att vara samma på denna) är riktigt bra, vilket som är bäst av MBP (som har bättre tangentbord än MBA) och XPS är nog helt en fråga om personlig preferens.

Personligen skulle jag nog ändå välja rMBP då jag är helt såld på HiDPI skärmar, den XPS jag har är 15" modellen med 3200x1800 och valde denna över 15" rMBP i våras och har inte ångrat mig. Men är rätt säker på att jag inte skulle ha ångrat ett köp av rMBP heller.

Dock verkar flera recensioner av XPS13 med 1920x1080 av IPS typ speciellt nämna att skärmen är av mycket hög kvalité, ungefär så bra det blir om man absolut inte ska ha HiDPI.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Väldigt bra svar virtual void!
Så, vad hade du valt om du fick välja mellan:

MBP 13.3" med sämre prestanda för 8000 eller en Dell XPS 13.3" som nämnts ovan för 5000?
Du skrev att du ändå skulle välja rMBP men vet inte om det var baserat på mitt scenario? Eller rent generellt.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Datavetare
Skrivet av kwame:

Väldigt bra svar virtual void!
Så, vad hade du valt om du fick välja mellan:

MBP 13.3" med sämre prestanda för 8000 eller en Dell XPS 13.3" som nämnts ovan för 5000?
Du skrev att du ändå skulle välja rMBP men vet inte om det var baserat på mitt scenario? Eller rent generellt.

Beror lite på din budget. Vet inte om jag skulle lagt 3000 extra för MBP som student.

Tror däremot att båda är tillräckligt snabba för det du behöver i skolan, men alltid trevligt med snabbare CPU
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Förstår inte hur du menar att XPS har mycket bättre prestanda?

Bättre processor och grafikkort och skärm på MBP.

Mycket bättre andrahandsvärde dessutom.

Jag skulle valt MBP alla dagar framför en windows laptop.

Permalänk
Medlem

En normal MacBook Pro på blocket för 8000:

Processor: Intel Dual Core i5 2,4GHz
Grafik: Intel Iris
Skärm: 13" Retina (2560x1600)
Hårddisk: 128 GB SSD
Minne: 4 GB DDR3 1600MHz, Max 8 GB
Nätverk: WLAN- a/b/n/ac ,Bluetooth 4,0
Övrigt:Facetime 720P, Stereo mics, SDXC-läsare, Ethernet Gigabit, Firewire 800-port, Thunderbolt (2st), USB 3.0 (2st), HDMI
Vikt: 1,6 kg
Batteri: Upp till 9 timmars batteritid
Operativsystem: OS: X Mavericks

i7 vs i5, 8gb vs 4gb, 256gb SSD vs 128 GB SSD, borde inte Sonyn vinna här i alla aspekter, eller hur kan i5an vara bättre än i7an?
För enligt dig så hade ju MBP bättre processor.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zakire:

Personligen hade jag valt MacBook Pro (eftersom jag inte använder laptop till att spela med, vilket jag förstår att du heller inte ska?). Jag har haft både PC-laptops och Mac-laptops och har nu fastnat för Mac.

Varför?
Dels OS X. Tycker man det är roligt att installera om Windows en gång om året kan man köpa en PC, annars Mac
Men framförallt för att MacBook Pros hårdvara (chassit så att säga) är så robust, stabilt, väldesignat och hållbart. Nu har jag inte klämt och känt på just denna XPSen, men min uppfattning överlag är att PC-laptops oftast är plastiga, inte så gedigna, glappar lite här och var etc.

Förstår verkligen inte varför alla säger att man måste installera om widnows varje år? har aldrig haft något problem med detta med mina tidigare byggen. har kört windows xp vista och windows 7.

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

En normal MacBook Pro på blocket för 8000:

Processor: Intel Dual Core i5 2,4GHz
Grafik: Intel Iris
Skärm: 13" Retina (2560x1600)
Hårddisk: 128 GB SSD
Minne: 4 GB DDR3 1600MHz, Max 8 GB
Nätverk: WLAN- a/b/n/ac ,Bluetooth 4,0
Övrigt:Facetime 720P, Stereo mics, SDXC-läsare, Ethernet Gigabit, Firewire 800-port, Thunderbolt (2st), USB 3.0 (2st), HDMI
Vikt: 1,6 kg
Batteri: Upp till 9 timmars batteritid
Operativsystem: OS: X Mavericks

i7 vs i5, 8gb vs 4gb, 256gb SSD vs 128 GB SSD, borde inte Sonyn vinna här i alla aspekter, eller hur kan i5an vara bättre än i7an?
För enligt dig så hade ju MBP bättre processor.

Nej, i5an är bättre.
i7an är mycket äldre därav är i5an bättre.
http://cpuboss.com/cpus/Intel-Core-i7-3537U-vs-Intel-Core-i5-...

http://www.game-debate.com/cpu/index.php?pid=1907&pid2=1240&c...

Permalänk
Datavetare

Fast nu handlar det om Ivy Bridge i båda fallen, i7-3537U mot i5-3210M. Det är samma max turbo på 3.1GHz, men 3537 har 17W TDP mot 35W. 3537 har ett listpris på cirka $100 mer.

En sak som talar emot just Ivy baserade rMBP, HD4000 hanterade inte hög upplösning speciellt bra. Första generationen rMBP hade i vissa lägen problem med jitter ("lagg"), speciellt om man inte kör "best for retina" upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Fast nu handlar det om Ivy Bridge i båda fallen, i7-3537U mot i5-3210M. Det är samma max turbo på 3.1GHz, men 3537 har 17W TDP mot 35W. 3537 har ett listpris på cirka $100 mer.

En sak som talar emot just Ivy baserade rMBP, HD4000 hanterade inte hög upplösning speciellt bra. Första generationen rMBP hade i vissa lägen problem med jitter ("lagg"), speciellt om man inte kör "best for retina" upplösning.

Skickades från m.sweclockers.com

Pratar han inte om Macbook pro 13 retina late 2013?

Det sitter en i5 4258U i Macbooken.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av baxee:

Pratar han inte om Macbook pro 13 retina late 2013?

Det första inlägget nämnde "i5-3xxx", så den TS talar om är nog äldre. Dock verkar man ju som sagt kunna hitta bättre för samma pris.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Elgot:

Det första inlägget nämnde "i5-3xxx", så den TS talar om är nog äldre. Dock verkar man ju som sagt kunna hitta bättre för samma pris.

Andra inlägget ovanför det han citerade lät precis som late 2013.

Permalänk
Medlem

Jag snackar om de för cirka 8000 på blocket, inte helt hundra på om det är Haswell eller Ivy Bridge, t.ex denna:
http://www.blocket.se/blekinge/McBook_Pro_13_3_med_retina_ska...

Köpt 2014 iaf...

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av baxee:

Andra inlägget ovanför det han citerade lät precis som late 2013.

Det har du rätt i. Jag bara läser dåligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Jag snackar om de för cirka 8000 på blocket, inte helt hundra på om det är Haswell eller Ivy Bridge, t.ex denna:
http://www.blocket.se/blekinge/McBook_Pro_13_3_med_retina_ska...

Köpt 2014 iaf...

Inte konstigt att du inte vet, han skriver om en Iphone 5S i beskrivningen.

Men det borde vara late 2013 modellen han menar.

Skrivet av Elgot:

Det har du rätt i. Jag bara läser dåligt.

No problemo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Jag snackar om de för cirka 8000 på blocket, inte helt hundra på om det är Haswell eller Ivy Bridge, t.ex denna:
http://www.blocket.se/blekinge/McBook_Pro_13_3_med_retina_ska...

Köpt 2014 iaf...

Skulle aldrig köpt av den killen.

Permalänk
Medlem

Verkar inte gå att få tag på en Hashwell rMBP för under 9000 iaf, så då måste jag gå upp 4000 kronor jämfört med Delldatorn.
Fan asså, de känns riktigt tungt. För någonting man bara kommer plugga med, fast ska ju användas under 5 år så...

edit:
annonsen med datorn för 9000 verkar inte ens den ha Hashwell, klickade in på annonsen "helt ny i iöppnad förpackning" men den har inte ens SSD så borde knappast va 2014 då... Verkar som jag får lägga till 5000!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Verkar inte gå att få tag på en Hashwell rMBP för under 9000 iaf, så då måste jag gå upp 4000 kronor jämfört med Delldatorn.
Fan asså, de känns riktigt tungt. För någonting man bara kommer plugga med, fast ska ju användas under 5 år så...

edit:
annonsen med datorn för 9000 verkar inte ens den ha Hashwell, klickade in på annonsen "helt ny i iöppnad förpackning" men den har inte ens SSD så borde knappast va 2014 då... Verkar som jag får lägga till 5000!

Den som nyligen släpptes kostar väl 11990kr ny?
2014, modellen.

Har 8GB ram och lite snabbare processor jämfört med den som kostar 10990 hos elgiganten m.fl.

Du lär säkert hitta någon runt 8-9k, late 2013.

Permalänk
Datavetare

Vet inte hur stort problemet med "lagg" är med Ivy Bridge rMBP idag med OSX Mavericks, men det var helt klart märkbart på de rMBP jag testat med HD4000 som då körde 10.8 (ML). Har inte upplevt detta på Haswell modellerna.

Är ju inte en totalt deal-breaker, men kanske värt att väga in när man jämför med XPS som kör 1920x1080 som HD4000 inte har det minsta problem att driva i desktop.

Har för mig att även Nvidia och AMD gjort en del förändringar i nyare GPUer för att det ska fungera bättre med HiDPI. Är ju inte så konstigt att det initialt var lite strul då de upplösningar vi nu har knappast var något man tänkte på när man designade de GPUer som var aktuella vid lanseringen av första rMBP.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Jag hade köpt Dell XPS 13. Nu är du uppe i en prisskillnad på 5000 kr och för det får du 2 st Dell XPS 13. Är du inte nöjd med Windows går det ju installera Manjaro Linux. Fast med 5 000 kr i vinst tappar du förstås skrytfaktorn hos tjejerna vilket kan var viktigare än man tror.

Permalänk
Medlem

Jo, jag känner lite så också John. Dock hade det varit kul att testa hypen med Mac, men för 5000 extra liksom, nja. Har en grymt bra stationär där jag kan sitta så fort jag kommer hem, laptopen blir ju sekundär pluggstation då man är på Universitetet.

Men ska kolla runt lite längre, så kanske det dyker upp något. Hittade en Macbook 2 månader gammal för 6000, en gammal tant som fått gratis från jobbet men tyckte den var för avancerad o sålde. Var dessvärre såld, inte förvånad över det!

Hittar jag en late 2013/2014 för 8000, ni får gärna länka om ni hittar. Då kör jag nog på rMBP annars blir det nog något annat!

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Hallå igen!
Hittade nyss en sån här: Asus Zenbook Prime UX31A-R4004V
Processor Intel Core i7 3517M
Main Memory: 4GB DDR3
Hard Drive: 128GB SSD
Skärm: 13,3" 1920X1080 Matt

1800 KRONOR!!! Hur jävla billigt är inte det? HDMI fungerar tydligen inte, men de kanske man kan lösa på något vis?
Men vafan, 1800?!

edit: såld! fan ja som precis tänkte ringa

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Hade du tur, köpte själv en Laptop utan fungerande HDMI och till slut gick det inte köra högre än Winodws 7 och utan riktiga drivrutiner. Lade jag in Nvidias drivisar blev det bluescreen.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av baxee:

Pratar han inte om Macbook pro 13 retina late 2013?

Det sitter en i5 4258U i Macbooken.

Oavsett så är i alla fall inte 4258U snabbare än 3537U vad det gäller CPU-delen då den senare har högre "turbo" 3.1 mot 2.9 + 3537U har lite större CPU-cache vilket väger upp den något högre IPC som Haswell har.

Ur alla praktiska aspekter är dessa CPUer nära nog identiska sett till CPU-kraft. 4258U har däremot en betydligt bättre GPU-del än 3537U + Haswell har överlägsen "idle" förbrukning så visst är 4258U bättre än 3537U.

Men CPU-delen är knappast något som ska används för att fälla avgörandet, alla modeller som nämnt i denna tråd är väldigt snarlika. Enda minuset är HD4000 kopplat med HiDPI skärm som inte är helt optimalt.

Ju mer jag tänker på det ju mer ter det sig totalt orimligt för mig att betala 8-9k för en dator som är mer än någon månad gammal och med ett nypris på 10-11k. Känns som XPSen är den med vettigt pris, ungefär halva nypriset. Å andra sidan är jag väldigt skeptiskt till att köpa datorer begagnade, har aldrig begripit varför och vem som köper begagnade MBP/MBA för de priser som begärs...

Det enda som jag är osäker på i XPS varianten är hur bra/dåligt touchpadden fungerar. Om det är samma som i Haswell XPS så är den bra, men tidigare har jag aldrig testat en PC-laptop som ens varit i närheten av touchpadden på MBP/MBA under OSX.

XPS har ju också fördelen att vara byggd i bättre material och den väger mindre än rMBP, 1.3kg mot 1.6kg (ingen är dock tung).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yoshman:

Oavsett så är i alla fall inte 4258U snabbare än 3537U vad det gäller CPU-delen då den senare har högre "turbo" 3.1 mot 2.9 + 3537U har lite större CPU-cache vilket väger upp den något högre IPC som Haswell har.

Ur alla praktiska aspekter är dessa CPUer nära nog identiska sett till CPU-kraft. 4258U har däremot en betydligt bättre GPU-del än 3537U + Haswell har överlägsen "idle" förbrukning så visst är 4258U bättre än 3537U.

Men CPU-delen är knappast något som ska används för att fälla avgörandet, alla modeller som nämnt i denna tråd är väldigt snarlika. Enda minuset är HD4000 kopplat med HiDPI skärm som inte är helt optimalt.

Ju mer jag tänker på det ju mer ter det sig totalt orimligt för mig att betala 8-9k för en dator som är mer än någon månad gammal och med ett nypris på 10-11k. Känns som XPSen är den med vettigt pris, ungefär halva nypriset. Å andra sidan är jag väldigt skeptiskt till att köpa datorer begagnade, har aldrig begripit varför och vem som köper begagnade MBP/MBA för de priser som begärs...

Det enda som jag är osäker på i XPS varianten är hur bra/dåligt touchpadden fungerar. Om det är samma som i Haswell XPS så är den bra, men tidigare har jag aldrig testat en PC-laptop som ens varit i närheten av touchpadden på MBP/MBA under OSX.

XPS har ju också fördelen att vara byggd i bättre material och den väger mindre än rMBP, 1.3kg mot 1.6kg (ingen är dock tung).

Sa inte att den var snabbare heller, jag sa att den var bättre.

Sluta jämföra och köp den du tycker verkar rimligast för dig för vilken slant det nu är värt. Gillar du windows, kör på det, gillar du osx så kör på det.