Permalänk
Medlem

Steelseries Rival optimal DPI?

Hej SweC!

Köpte en Steelseries Rival för ett tag sen men slutade använda den då det verkligen kändes som att DPIn/Sensorn hoppade. Har hört att nån polare har snackat om att man ska ha hög DPI för att sensorn ska funka som bäst, Någon som har mer information om detta? Vilken DPI är optimal? jag kör just nu 1250 DPI.

På min Qpad 5K som jag använder istället för Rival just nu kör jag med 1260 DPI och känns perfekt, känner inte av någon form av hopp eller liknande.

Tacksam för hjälp/Tips!

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurawn:

Hej SweC!

Köpte en Steelseries Rival för ett tag sen men slutade använda den då det verkligen kändes som att DPIn/Sensorn hoppade. Har hört att nån polare har snackat om att man ska ha hög DPI för att sensorn ska funka som bäst, Någon som har mer information om detta? Vilken DPI är optimal? jag kör just nu 1250 DPI.

På min Qpad 5K som jag använder istället för Rival just nu kör jag med 1260 DPI och känns perfekt, känner inte av någon form av hopp eller liknande.

Tacksam för hjälp/Tips!

Mvh

Ja det bästa är väl att använda så mkt så mycket om sensorn och sedan sänka i windows eller i valfritt spel.
Känns dumt att köpa en 2160p skärm och sen spela på 768p!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Ja det bästa är väl att använda så mkt så mycket om sensorn och sedan sänka i windows eller i valfritt spel.
Känns dumt att köpa en 2160p skärm och sen spela på 768p!

Ja, Men vad är optimalt? ska man maxa den på 6500 då?

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Ja det bästa är väl att använda så mkt så mycket om sensorn och sedan sänka i windows eller i valfritt spel.
Känns dumt att köpa en 2160p skärm och sen spela på 768p!

Dummaste man kan göra på alla sätt och vis.
Dom flesta möss har problem med högre dpi då det interpoleras och jitter uppstår.
Sänka windows sens är lika dumt då vissa steg gör samma sak.

Ex med Rival 3310 sensorn så över 5000dpi uppstår märktbart jitter.

Till TS: Kör på den dpi nivån du föredrar så länge det inte är över 5000 så är jittern under kontroll.

För dom flesta möss är lägre dpi nivåer stabilare.

Permalänk
Medlem

Okey. Fick just ett lite större problem lyckades få Firmwaren updatead och nu fungerar inte musen så bra längre, Någon som lyckats med samma sak?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Dummaste man kan göra på alla sätt och vis.
Dom flesta möss har problem med högre dpi då det interpoleras och jitter uppstår.
Sänka windows sens är lika dumt då vissa steg gör samma sak.

Ex med Rival 3310 sensorn så över 5000dpi uppstår märktbart jitter.

Till TS: Kör på den dpi nivån du föredrar så länge det inte är över 5000 så är jittern under kontroll.

För dom flesta möss är lägre dpi nivåer stabilare.

Inte för jag är så insat i möss, men varför ska en mus komprimera bilden? Allt den gör är väl att titta efter rörelser? Ju högre dpi desto noggrannare mäter den. Att det blir jitter på högre dpi låter mer som om ytan är ojämn?

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Inte för jag är så insat i möss, men varför ska en mus komprimera bilden? Allt den gör är väl att titta efter rörelser? Ju högre dpi desto noggrannare mäter den. Att det blir jitter på högre dpi låter mer som om ytan är ojämn?

Så jäkla fel. Du måste läsa på mer. Alla möss kommer med olika sensorer, dessa sensorer har en native dpi, alltså en dpi som den läser utifrån. Säg 1600 som är rivals native. Om du sedan ändrar denna dpi i mouse sortware så skalas den, den hoppar över pixlar eller counts som det heter när sensorn läser av musmattan. Den ritar upp ett rutnät på underlaget och formaterar om det till pixlar så att datorn förstår. DU VILL ABSOLUT INTE HOPPA ÖVER PIXLAR. Att möss kommer med höga DPI värden på sina lådor är bara för att sälja till kids som inte kan något, de ser en hög siffra och tänker WOOOW, denna är bättre en den andra. Vill du ha bästa performance på din mus så kör du på de dpi inställningarna som den kom med, windows alltid på 6/11 och sedan ändrar du bara sensitivity i spelet efter ditt tycke.

Citerat från logitechs främsta ingengör: Raising the dpi is against the logic of performance. The native resolution of the sensor is much lower then you see on the box. You can not build a sensor with 8000 dpi, then the mouse would be 20x40cm big.
http://www.youtube.com/watch?v=lc7JVjcPzL0

Visa signatur

Ridin' on | MSI Z77A-GD65 | Intel Core i7-3770K @ 4.5GHz | Corsair H100i | Crucial DDR3 BallistiX 1600Mhz DDR3 16GB | MSI GeForce GTX 780Ti 3GB Twin Frozr IV | Samsung SSD 840 EVO 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Hitachi Deskstar 500GB 7200R | ASUS Xonar Essence STX | Corsair Obsidian 650D | Asus ROG Swift PG278Q | Steelseries QcK+ | Roccat Kone XTD Optical | Razer BlackWidow Ultimate 2014 | Pioneer HDJ-2000 | Asus Vulcan Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kitz:

Så jäkla fel. Du måste läsa på mer. Alla möss kommer med olika sensorer, dessa sensorer har en native dpi, alltså en dpi som den läser utifrån. Säg 1600 som är rivals native. Om du sedan ändrar denna dpi i mouse sortware så skalas den, den hoppar över pixlar eller counts som det heter när sensorn läser av musmattan. Den ritar upp ett rutnät på underlaget och formaterar om det till pixlar så att datorn förstår. DU VILL ABSOLUT INTE HOPPA ÖVER PIXLAR. Att möss kommer med höga DPI värden på sina lådor är bara för att sälja till kids som inte kan något, de ser en hög siffra och tänker WOOOW, denna är bättre en den andra. Vill du ha bästa performance på din mus så kör du på de dpi inställningarna som den kom med, windows alltid på 6/11 och sedan ändrar du bara sensitivity i spelet efter ditt tycke.

Citerat från logitechs främsta ingengör: Raising the dpi is against the logic of performance. The native resolution of the sensor is much lower then you see on the box. You can not build a sensor with 8000 dpi, then the mouse would be 20x40cm big.
http://www.youtube.com/watch?v=lc7JVjcPzL0

Googlade på "Steelseries Rival Native DPI" och läste alla kommentarer här. Fan vad bra att det var någon med lite vett som faktiskt råder TS till att göra rätt istället för att maxa sin DPI... Well played, sir. Och tack för informationen om native på rival!

Permalänk
Medlem

*Scroll of resurrection*

Hej, köpte precis en Rival 100 och den är inställd på 1000 dpi från start..
Min gamla mus en "Rival" äldre model har jag haft på 700 dpi, nu när jag försöker dra ner min nya till 700 så går det inte.. den hoppar från 1000 till 500.. Går det att ändra så att den är på 700 på något sätt?

Sorry för dum fråga

Visa signatur

Lappis

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lappis:

*Scroll of resurrection*

Hej, köpte precis en Rival 100 och den är inställd på 1000 dpi från start..
Min gamla mus en "Rival" äldre model har jag haft på 700 dpi, nu när jag försöker dra ner min nya till 700 så går det inte.. den hoppar från 1000 till 500.. Går det att ändra så att den är på 700 på något sätt?

Sorry för dum fråga

Nej. Sensorn på Rival100 är låst i vissa DPI intervall.
250/500/750/1000

Rival 110 kan du ställa in bättre.
200 - 7,200, 100 Increments