Permalänk
Medlem

logitech G13 advanced

I ett svagt ögonblick inhandlades detta med dubbla rabattkoder.

Har sedan tidigare en Fang Gameboard som tolererat mycket stryk under alla år men håller ihop än. Enda problemet har vart något slags glapp emellanåt så vissa tangenter bytt identitet men ingenting som vart svårt att korrigera. Lätt plastig lättviktig liten sak men mer hållbar än vad den ger sken av uppenbarligen.

Före den hade man en Nostromo N52 som i regel hade på gränsen till för lite knappar men tillräckligt ändå. Till slut blev det lite väl mycket problem med glapp i spacebar knappen därav Fang Gameboard.

Så nu Logitech G13. Har vart skeptisk till formatet på den. Finns inte så mycket tanke bakom ergonomin ett gäng fullstora tangenter samlade intill varandra.

Känns inte så ment med upplysta knappar heller. Poängen för min del med de här ersättningstangentborden är att de ska va lättare och mer intuitiva att använda än reguljära tangentbord förutom då komforten att kunna ha en vid sidan i cockpit vilket är mer ergonomiskt än att hänga på ett skrivbord.

Displayen i sig är tillräckligt bra för att göra sitt jobb. Frågan är bara om jag kan hitta något spel där den tillför något G13 veteraner kom med era tips. Grundproblemet nu är väl att vi alla har smartphones eller dylikt vi kan köra kalkylatorer etc på vid sidan om när vi lirar.

Antalet knappar på G13 advanced är 24 plus D-paden. På Fang Gameboard 40+ samt media knappar. PGA utformningen kan jag hitta de allra flesta utan större problem och förvånansvärt många känns helt naturligt att nå snabbt.

G13 saknar väsentliga knappar som windows escape knapp och kan inte helt ersätta ett tangentbord i spel som Fang Gameboard kan. Kanske går att programmera in escape knapp på G13 men här har de inte tänkt till.

Jag får känslan av att det är gamers som designat Fang Gameboard och när det gäller G13 så är det någon estetiker som fått bestämma. Men kvalitetskänslan är på topp med G13 och den ger helt klart lite lyxkänsla. Man förstår varför den kostar mer än några hundra och visst bakbelysningen gör den lite mer flashig när den inte används. Har dock en känsa av att den kommer få samla rätt så mycket damm. Användarmässigt hittar jag inga direkta plus.

Nu är frågan var man hittar nya Fang Gameboards. Inte ens på ebay hittar jag några ex längre

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hej !

Har kört med en G13 i flera år, innan jag för någon månad sedan bytte till en Razer Orbweaver stealth.
Orbweavern är, mig veterligen, den enda gamepaden på marknaden med mekaniska brytare. Jag bytte just av denna anledning.
Mekaniska brytare känns mer responsiva i spel.
Stealthversionen av Orbweaver har dessutom bruna brytare istället för blå. Fick dock importera själv, eftersom bara versionen med blå brytare säljs i Sverige.

Men förutom det här med brytarna så är G13 en av de produkter jag varit allra mest nöjd med.
Det jag framförallt gillade var mjukvaran och konfigueringsmöjligheterna. Makrofunktionen fungerar ypperligt och tillåter en att skriva de makron man vill utan strul (vilket tyvärr är mer än man kan säga för vissa andra keyboards).
Tumknappen på G13 kändes också mycket trevlig att koppla makros till.

Orbweavern är dock en fullvärdig ersättare till G13 för min del. Makrofunktionaliteten är tom ännu enklare att använda och lika kraftfull.
Den enda tillfälliga nackdelen är väl att knapparna sitter lite annorlunda än på G13, så man har en invänjningsperiod.

Edit : googlade lite på den där Fang gameboard du nämnde. Kan förstå varför du gillar den. Där verkar knapparna verkligen gjorda för spel och har en genomtänkt placering. På de flesta andra gameboards så ser det mest ut som att man kapat ett stycke av en vanlig keyboard.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem

Makros är för avancerat för mig lol. Jag är inte riktigt kreativ nog att hitta makros jag har nytta av det är väl mest för rts kan jag tänka mig? Vet du om man på något vänster kan få in en escape knapp

Kör inga mekaniska brytare mest för att de är högljudda. Men för spel så ser jag väl inte det som något pro heller kan nog va roligare när man ska skriva en massa text. De gamla IBM tangentborden är kanske inte så effektiva men roliga att skriva på

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Hmm går det att få joysticken att göra annat än dubblera WASD? Är det en äkta analog joystick som emulerar WASD?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Haft den i en vecka nu och nä tycker inte den levererar tyvärr.

Många av knapparna kommer man inte åt utan att byta handgrepp och jag har relativt stora labbar. Tar alldeles för lång tid trycka ner ex wasd tangenterna. Bra mycket klumpigare med den än med Fang Gameboard. Använda joysticken som WASD fungerar väl inte bättre heller men visst kan väl va skönt variera sig. Tyvärr så har jag inte lyckats luska ut om det går att programmera WASD till andra tangenter när du använder joysticken. Eller vice versa. Fattar inte varför de måste va länkade till samma tangenter???

Fang Gameboard har olika form på tangenterna så jag kan känna att jag har fingret på reload knappen ex. Kan låta oväsentligt men det är skönt få en referens på var jag har fingrarna då kan jag extrapolera därifrån till knapparna runtom. G13 missar jag fortfarande kommandon emellanåt då jag dels måste flytta handen och dels har svårt få referenser med alla identiska knappar.

Det går men det är inte lika intuitivt och tar därför lite längre tid att utföra kommandon. Förutom den faktiska tiderna att behöva trycka ner tangenterna så pass. Går inte dansa med den som med Fang gameboard där man kan glida på de stora WASDQE tangenterna. De stora tangenterna nedanför är fördelade till höger och vänster så du kommer åt med tumme/pekfinger och är extra breda och fina.

På G13 förutsätts det att du har bakåtvända fingrar i handflatan. Det finns absolut ingen tanke bakom ergonomin alls! De har tagit nostromo N52 designen som har färre knapprader och bara dubblerat och trott att det är en bra lösning.
Nostromo hade färre knappar men de flesta gick faktiskt enkelt att nå i stället.

Så tja jag måste verkligen hitta någonting med displayen eller fiffiluriga makros för att rättfärdiga G13.
Kvalitetskänslan är flera grader högre på G13 men vad gör det när man känner sig som en mindre elefant när man lirar. Men den är absolut trevlig att vila händerna på och för lir som inte kräver snabba reaktioner så kan man ju lugnt pilla på tangenterna. Men även för relativt lugna fps som the Hunter får jag lite sykpryt när jag inte får fram huntermate snabbt eller det tar för lång tid få fram kikaren etc.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x