HDD tycks ha havererat helt?

Permalänk

HDD tycks ha havererat helt?

Tja! Haft lite småproblem senaste dagarna med att spel som inte tidigare hakat sig plötsligt börjat göra just det då och då. När jag sedan satt och surfade runt på nätet nyss låste sig datorn plötsligt helt, samtidigt som ett lätt hackande ljud hördes från burken. Fick inte igång den igen, utan tvingades starta om skiten via strömbrytaren.

När datorn sedan bootat upp igen är min ena hårddisk borta helt. Syns inte på "Dator", Enhetshanteraren eller något annat ställe där jag vet att den bör finnas, samtidigt som alla genvägar som leder till program som ligger på hårddisken ifråga har slutat fungera. Finns det något sätt att "hitta" hårddisken och se om man kan göra något? Omformatera eller vad som. Eller, för den delen, vad kan jag (som inte kan mycket om datorer) försöka med innan jag lämnar in burken?

Tack på förhand!

EDIT: Kanske skulle ha postat i Teknisk support... nåväl.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av svartsvan:

Tja! Haft lite småproblem senaste dagarna med att spel som inte tidigare hakat sig plötsligt börjat göra just det då och då. När jag sedan satt och surfade runt på nätet nyss låste sig datorn plötsligt helt, samtidigt som ett lätt hackande ljud hördes från burken. Fick inte igång den igen, utan tvingades starta om skiten via strömbrytaren.

När datorn sedan bootat upp igen är min ena hårddisk borta helt. Syns inte på "Dator", Enhetshanteraren eller något annat ställe där jag vet att den bör finnas, samtidigt som alla genvägar som leder till program som ligger på hårddisken ifråga har slutat fungera. Finns det något sätt att "hitta" hårddisken och se om man kan göra något? Omformatera eller vad som. Eller, för den delen, vad kan jag (som inte kan mycket om datorer) försöka med innan jag lämnar in burken?

Tack på förhand!

EDIT: Kanske skulle ha postat i Teknisk support... nåväl.

Med tanke på att datorn inte hittar disken alls så tror jag att det enda du kan göra är att byta ut den. Det som eventuellt fanns på den är kört såvida du inte vill spendera många tusen på att återskapa informationen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av giplet:

Med tanke på att datorn inte hittar disken alls så tror jag att det enda du kan göra är att byta ut den. Det som eventuellt fanns på den är kört såvida du inte vill spendera många tusen på att återskapa informationen.

Låter lovande, tur att det bara var två års information i form av 2TB på den.

:'(

Dold text
Permalänk
Permalänk
Medlem

Som Jookeer frågar, syns den i BIOS?

Jag brukar ofta rekommendera Spinrite om disken inte är mekaniskt skadad utan mer att det är så att det inte går att läsa vissa delar av disken. Det här jekkla programmet har räddat mig två gånger då jag trodde att allt hopp var ute så av personlig erfarenhet så vet jag att det fungerar.
Det är dock inget mirakel program - disken som sådan behöver fungera...

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Kollade precis och nej, disken visas inte i BIOS heller...

Permalänk
Medlem

Visas den inte i BIOS så är det något som är trasigt.
För att försäkra sig om att det är just disken som är trasig så hade jag provat att byta port på moderkortet för SATA kabeln.
Byta kablar till disken (SATA och ström).

Om den inte syns i BIOS med något av ovan så är det bara att skicka in på garanti (eller skrota beroende på vad du lagrat på den).

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Ptja, tack för hjälpen. Vettefan om jag inte tar och köper en ny dator när jag ändå är igång, börjar bli dags.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad har du för nätagg? Det är inte omöjligt för hårddiskar att ta skada av att de blir matade med dålig spänning som sliter på disken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartsvan:

Ptja, tack för hjälpen. Vettefan om jag inte tar och köper en ny dator när jag ändå är igång, börjar bli dags.

NejNej, smit inte undan, det här fixar vi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartsvan:

Låter lovande, tur att det bara var två års information i form av 2TB på den.

:'(

Dold text

Var det viktiga saker? som t.ex bilder filmer osv?
Det går oftast att rädda det mesta, och det finns tre knep. Antingen kör du t.ex AVG PC Tuneup 2011 eller liknande och ser om du kan rädda informationen.
Då krävs det dock att du kan se disken
Det andra knepet är att hitta ett identiskt kretskort som det som sitter på din nuvarande hårddisk och försöka fixa det den vägen.
Och det tredje alternativet är att skicka hdd´n till ett företag som räddar informationen. Detta är dock oftast smälldyrt.

Skrivet av jookeer:

NejNej, smit inte undan, det här fixar vi.

Hehe, så sant. Fast lite nytt krut kanske han skulle behöva.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Är den inte mekaniskt skadad så är det nästan överkomligt att skicka till dataräddningsföretag.

Permalänk

Nätagget heter Corsair Gaming Series 600W 80+. Inte aktuellt att försöka återfå datan via företag (inte värt kostnaden, inget superviktigt på hårddisken).

Permalänk
Medlem
Skrivet av svartsvan:

Nätagget heter Corsair Gaming Series 600W 80+. Inte aktuellt att försöka återfå datan via företag (inte värt kostnaden, inget superviktigt på hårddisken).

Om du tagit bort den trasiga disken men spelen fortfarande hakar upp sig så bör du testa ett annat nätagg.

GS serien har liksom CS serien från Corsair gett folk typiska budget agg fel oavsett antal watt. Använd den bara med billiga budget grafikkort. Inte i en spel datorn som bruka ha bra grafikkort.

Permalänk
Medlem

Låt disken vara urkopplad ett dygn elelr så och försök sedan igen. En av mina diskar som har havererat visades inte heller i BIOS kort efter att den dog, men efter en dag kunde den ploppa upp ibland. När jag hade använt mig av frysknepet (låta den ligga i frysen över natten, dock välpackad för att undvika kondens när den tas ut igen) så kunde jag komma åt disken tillräckligt länge för att återskapa min viktiga data (mindre än 1 GB), dock inte utan bekymmer. I övrigt är det många bra tips i tråden.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuufukuji:

Låt disken vara urkopplad ett dygn elelr så och försök sedan igen. En av mina diskar som har havererat visades inte heller i BIOS kort efter att den dog, men efter en dag kunde den ploppa upp ibland. När jag hade använt mig av frysknepet (låta den ligga i frysen över natten, dock välpackad för att undvika kondens när den tas ut igen) så kunde jag komma åt disken tillräckligt länge för att återskapa min viktiga data (mindre än 1 GB), dock inte utan bekymmer. I övrigt är det många bra tips i tråden.

Tänkte precis föreslå frys knepet.

Det kan fungera om den klickar eller motorn inte riktigt vill dra igång den. Sen är det bara snabbt som djuret, kopiera allt man kan. Typ ha allt redo för att koppla in den, och sätta den i en extern SATA - USB adapter och plugga in direkt från frysen så snabbt det går. Ofta kan man göra detta 2-3 gånger om man har mycket data att rädda. Men så fort den strular för mycket, stanna, stäng av och låt den svalna och ingen igen i frysen.

Låter knäppt men det fungerar faktiskt. Värt att prova om man inget har att förlora...