Hjälp med hårddisk och windows

Permalänk
Medlem

Hjälp med hårddisk och windows

Behöver lite hjälp, jag har precis hjälpt grabben att uppgradera sin speldator.
Vi har bytt allt utom chassi, dvd och hårddisk. När vi skulle starta upp datorn så trodde jag att allt skulle gå igång med windows7 som ligger på hårddisken men så enkelt var det givetvis inte...
Har letat runt lite på nätet och det verkar som man behöver ominstallera windows men vi får ingen ordning på det.
Nu vill grabben köpa en ssd och lägga in windows på och behålla den gamla hårddisken med, kan man göra så?
Ska man isf koppla bort den gamla när man installerar windows på ssd, ska man formatera den gamla?
Om man vill behålla den gamla och lägga in windows på den, hur gör man då?
Min första post, som ni förstår så har jag inte riktigt koll på läget...

/Peter

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr Elf:

Behöver lite hjälp, jag har precis hjälpt grabben att uppgradera sin speldator.
Vi har bytt allt utom chassi, dvd och hårddisk. När vi skulle starta upp datorn så trodde jag att allt skulle gå igång med windows7 som ligger på hårddisken men så enkelt var det givetvis inte...
Har letat runt lite på nätet och det verkar som man behöver ominstallera windows men vi får ingen ordning på det.
Nu vill grabben köpa en ssd och lägga in windows på och behålla den gamla hårddisken med, kan man göra så?
Ska man isf koppla bort den gamla när man installerar windows på ssd, ska man formatera den gamla?
Om man vill behålla den gamla och lägga in windows på den, hur gör man då?
Min första post, som ni förstår så har jag inte riktigt koll på läget...

/Peter

Windows gillar inte moderkort/processor byten.
Tycker ni gör helt rätt i att köpa en ssd till datorn. Gamla hårddisken formaterar du och använder som lagringsdisk.

Om du köper en windows skiva så är det bara att följa instruktionerna på skärmen för att installera det.

EDIT: Att koppla ur gamla hårddisken kan göra det enklare men det är inte nödvändigt.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av oolllee:

Windows gillar inte moderkort/processor byten.
Tycker ni gör helt rätt i att köpa en ssd till datorn. Gamla hårddisken formaterar du och använder som lagringsdisk.

Om du köper en windows skiva så är det bara att följa instruktionerna på skärmen för att installera det.

EDIT: Att koppla ur gamla hårddisken kan göra det enklare men det är inte nödvändigt.

Tack för snabbt svar.
Om man har en "icke köpt skiva" är det samma princip då med?
Kan man formatera den gamla disken utan att ha ett fungerande Windows?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Det är emot reglerna att diskutera piratkopiering "icke köpt skiva".

Det kan vara så att du fick med en skiva när du köpte datorn, en så kallad OEM licens. Denna licens får du bara använda på den dator som du har köpt. Ofta är det så att de är knutna till datorn på olika sätt (kod som finns i BIOS etc).
Att använda en sådan licens på en helt ny dator, vilket detta i praktiken är, är heller inte tillåtet av Microsoft.

Om vi bortser från ovan så är det en stark rekommendation att endast ha SSDn inkopplad i datorn när du gör installation av Windows.
Då är du säker på att disken blir konfigurerad som primär boot disk.

Risken att ha kvar andra HDDs inkopplade är att Windows lägger bootpartition på en av dessa istället. Och det ställer bara till med problem i framtiden.

Ett annat tips är att du kopplar in SSDn på första SATA porten, på Intel chipsettet (antar att du har en Intel bräda), då detta generellt fungerar mycket bättre än Marvel SATA portarna.

Du kan formatera den gamla disken utan att ha ett fungerande Windows genom att tex ladda ner någon Live-CD och inifrån den göra formateringen.
Du kan också starta en Windows installation och välja "Avancerat" och där ta bort och lägga till en helt ny partition och filsystem, sedan avbryter du innan installation börjar.

Dock så finns det ingen anledning att göra så ifall du följer ovan. Då kan du istället koppla in disken efter att du installerat klart på SSDn och kopiera över de filer som du behöver och efter det formatera den från Windows.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag uttrycker mig luddigt.
Skivan är av den arten som inte är tillåtet att diskutera så det släpper vi...
Min oro var väl egentligen att det skulle bli problem när man kopplar in den gamla disken (efter man installerat Windows på ssd) pga gamla drivrutiner, gamla Windows mm
tips på en bra (prisvärd) ssd? Något man behöver tänka på när man väljer?
Sonen fick hjälp från detta forum vid val av delar till uppgraderingen (från inet)
jättetacksam för hjälpen, sonen är väl inte helnöjd med att vara utan dator allt för länge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr Elf:

Ursäkta om jag uttrycker mig luddigt.
Skivan är av den arten som inte är tillåtet att diskutera så det släpper vi...
Min oro var väl egentligen att det skulle bli problem när man kopplar in den gamla disken (efter man installerat Windows på ssd) pga gamla drivrutiner, gamla Windows mm
tips på en bra (prisvärd) ssd? Något man behöver tänka på när man väljer?
Sonen fick hjälp från detta forum vid val av delar till uppgraderingen (från inet)
jättetacksam för hjälpen, sonen är väl inte helnöjd med att vara utan dator allt för länge...

Samsung 840 EVO är en prisvärd och bra presterande ssd.
När du installerar windows kommer du komma till ett steg där du kan formatera hårddiskar (dvs rensa dom), om du gör det med den gamla hårddisken blir du genast av med all gammal skit på den.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Medlem

Ha bara 1 disk kopplad tills Win DVD installerat klart Windows.

Det är ett enkelt sätt och snabbt sätt att undvika olika framtida problem. Tex att Win DVD lägger / använder något på andra disken så Windows inte startar om något händer andra disken.