Telefon för friluftsbruk, fmradio med rds och bra navigering.

Permalänk
Rekordmedlem

Telefon för friluftsbruk, fmradio med rds och bra navigering.

Jag funderar på en "telefon" där telefonfunktionen är lägst prioriterad.
Jag är på jakt efter nått med bra fm radio, gärna med rds som gör att den själv byter frekvens/följer stationen när man förflyttar sig och inte bara visar vad man lyssnar på.
Den ska även fungera som offline navigator, dvs med nån navigeringsapp typ Tomtom med nedladdade kartor så det är bra om gpsen är bra.
Väderskyddad är ett stort plus och skulle det gå att ha den ansluten till laddning ( via usb eller motsvarande 5V system) utan att det påverkar vädertätningen är det ännu bättre, lurar går ju att ansluta via blåtand men finns det väderskyddat headsetuttag är det inget minus.
Ett plus om displayen fungerar bra utomhus i solsken.

Alltså en tålig telefon för friluftsbruk som främst ska klara att spela musik och navigera i regn och direkt solsken.
Finns det nånting som uppfyller de här kraven på marknaden eller åtminstone några av dem?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Prisklass?

Permalänk

Jag tror inte det.

Permalänk
Medlem

Blir nog en svår nöt att knäcka. Köp en beg " hajfena" den gamla Ericsson telefonen som håller för allt.
Sen en separat GPS, är allt jagckan tänka mig.

Permalänk
Medlem

Motorola defy är vattentät så den borde väl klara en del http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=760260

Annars skulle jag bara satsa på någon lite äldre flagskeppstelefon från antingen sony eller samsung typ sony z eller galaxy sII och sedan köpa till ett ordentligt skal.

Gratis gps-appar finns det gott om, t.ex map factor navigator https://play.google.com/store/apps/details?id=com.mapfactor.n...

Lycka till!

Visa signatur

💻Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 2560x1600 165hz |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av skuttaren:

Prisklass?

Det är inte superviktigt men "prisvärt och inte feldimensionerat" flaggskeppstelefoner är troligen inte så intressanta eftersom man betalar för saker som är onödiga, möjligtvis att displayen är bra på dem men i övrigt är de mest överdimensionerade, nån typ av skal har jag funderat på men det är bra om telefonen i sig är tålig och kan laddas i regn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Orkar inte kolla upp om den klarar av alla dina krav, men har hört att http://bit.ly/UL758V ska vara ganska tålig!

Kollade en video om den precis och skärmen verkar inte vara den bästa i solljus.

Permalänk

Den som killen ovan länka är ett bra val! det är den jag först kom och tänkte på när jag läste dina kriterier!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag funderar på en "telefon" där telefonfunktionen är lägst prioriterad.
Jag är på jakt efter nått med bra fm radio, gärna med rds som gör att den själv byter frekvens/följer stationen när man förflyttar sig och inte bara visar vad man lyssnar på.
Den ska även fungera som offline navigator, dvs med nån navigeringsapp typ Tomtom med nedladdade kartor så det är bra om gpsen är bra.
Väderskyddad är ett stort plus och skulle det gå att ha den ansluten till laddning ( via usb eller motsvarande 5V system) utan att det påverkar vädertätningen är det ännu bättre, lurar går ju att ansluta via blåtand men finns det väderskyddat headsetuttag är det inget minus.
Ett plus om displayen fungerar bra utomhus i solsken.

Alltså en tålig telefon för friluftsbruk som främst ska klara att spela musik och navigera i regn och direkt solsken.
Finns det nånting som uppfyller de här kraven på marknaden eller åtminstone några av dem?

Såg en tråd om följande lur igår, vet inte hur gps och radio är på den men den ska vara tålig med riktigt bra batteritid, verkar vara en kanon lur för folk som rör på sig/arbetar.
http://www.gsmarena.com/kyocera_brigadier_rocks_a_sapphire_sc...

Permalänk
Medlem

En Runbo kanske kan vara något?

Aldrig testat. Har VHF/UHF.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Det finns ingen vädertät telefon som fortfarande är tät om du öppnar usb/laddningsporten vad jag vet. De som har bäst navigator för vandring är nog de specialbyggda/dedikerade GPS-enheterna. Lantmäteriets kartor går dock att få i ett antal appar. Är nog enklast att välja enhet efter sånt som skärm där.

Permalänk
Medlem

Cat B15 kanske?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1702777

Kanske inte uppfyller alla dina kriterier men sen är den inte så dyr heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

En Runbo kanske kan vara något?

Aldrig testat. Har VHF/UHF.

http://cdn.blocket.com/static/2/images_full/74/7404691241.jpg

Nu är det skillnad på radio och radio...TS var ute efter en FM-mottagare...inte en VHF/UHF-sändtagare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Nu är det skillnad på radio och radio...TS var ute efter en FM-mottagare...inte en VHF/UHF-sändtagare...

Så komiskt att Runbo har FM-radio då.......

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Så komiskt att Runbo har FM-radio då.......

Så komiskt att du pitchade produkten med "Har VHF/UHF."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Så komiskt att du pitchade produkten med "Har VHF/UHF."

Det var ingen pitch. Snarare en feature. Med tanke på att den skulle användas inom friluftsbruk.
Eftersom det är VHF, så kan du använda SOS-läget.

***bort/moderator***

Tagit bort trams
Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Det var ingen pitch. Snarare en feature. Med tanke på att den skulle användas inom friluftsbruk.
Eftersom det är VHF, så kan du använda SOS-läget.

***bort/moderator***

Hmmm...nu blev man lite nyfiken på ny kunskap när du skriver "Eftersom det är VHF, så kan du använda SOS-läget.". Du får gärna närmare förklara vad "SOS-läget" är och hur det hänger ihop med VHF-radion (spontant så skulle jag gissa att en sådan funktion skulle använda mobiltelefonen och dess nät - inte VHF-radion).

***bort/moderator***. För faktum är att inte du heller skrev något om den radioteknik TS var intresserad av (rundradiomottagare) - utan om en helt annan (kommunikationsradio)...

Men ja, bortser man från vad du skrev och istället läser specen för de olika telefonmodellerna du länkar till så verkar de bl.a. ha en FM-mottagare.

Men vad är nu SOS-läget och hur fungerar den på VHF-bandet?

Tagit bort trams
Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Hmmm...nu blev man lite nyfiken på ny kunskap när du skriver "Eftersom det är VHF, så kan du använda SOS-läget.". Du får gärna närmare förklara vad "SOS-läget" är och hur det hänger ihop med VHF-radion (spontant så skulle jag gissa att en sådan funktion skulle använda mobiltelefonen och dess nät - inte VHF-radion).

***bort/moderator***. För faktum är att inte du heller skrev något om den radioteknik TS var intresserad av (rundradiomottagare) - utan om en helt annan (kommunikationsradio)...

Men ja, bortser man från vad du skrev och istället läser specen för de olika telefonmodellerna du länkar till så verkar de bl.a. ha en FM-mottagare.

Men vad är nu SOS-läget och hur fungerar den på VHF-bandet?

***bort/moderator***

Hade jag varit i skogen, så hade jag nog valt en VHF.

SOS-läget vet jag inte riktigt hur det fungerar. Telefonen är inte vanlig, utan den finns mest i utlandet. Finns en Svensk återförsäljare, men de listar bara funktion, inget mer. Så informationen är inte lika lätt att få tag på. Det står bara "SOS-läge". Gissningsvis är det ett SMS som skickas till SOS-larmcentralen med positionering.

Det du kan göra med VHF är ju att sända SOS, fast det krävs licens/cert om jag minns rätt. Går att nyttja de fria kanalerna, så det borde alltid finnas någon man kan ropa på, inom radie.

Tagit bort trams/otrevligheter
Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

VHF kanal 16 är ju det marina nödsituationsbandet. Den kanske inte är lämpligast att använda i de situationerna. Nödanrop har ersatts av andra system. SOS-funktionen verkar inte ha något med komradio-delen att göra. Inte ens Runbo är vädertät med luckan till laddningskabeln/USB öppen, så gå inte nödvändigtvis efter telefonerna som säger sig vara tuffa, finns gott om vanliga modeller som också har täthet till IP67-nivåer. Inga av de tuffa klarar att t.ex. tappas direkt på glaset.

http://www.ssa.se/test-runbo-q5-mobiltelefon-med-inbyggd-tran...

Citat:

SOS-funktion
Dessutom har Q5 en SOS-funktion, med ett knapptryck kan man få den att ringa upp ett inprogrammerat nummer, koppla på högtalare och mikrofon och sända en ljusstråle från den inbyggda laserpekaren (som enbart kan användas i SOS-läget).

Möjligen kan SOS-funktionen skicka SMS också.

Permalänk
Rekordmedlem

Det var ju några hyffsat intressanta telefontips även om ingen verkar passa helt, det är lite synd att ingen verkar ha "vattensäker laddning" det kan ju inte vara så svårt att "gjuta ihop" så att kontakten i sig tål lite fukt utan att det kan rinna in i själva telefonen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var ju några hyffsat intressanta telefontips även om ingen verkar passa helt, det är lite synd att ingen verkar ha "vattensäker laddning" det kan ju inte vara så svårt att "gjuta ihop" så att kontakten i sig tål lite fukt utan att det kan rinna in i själva telefonen.

En del telefoner idag har trådlös laddning också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det var ju några hyffsat intressanta telefontips även om ingen verkar passa helt, det är lite synd att ingen verkar ha "vattensäker laddning" det kan ju inte vara så svårt att "gjuta ihop" så att kontakten i sig tål lite fukt utan att det kan rinna in i själva telefonen.

Då skulle jag titta på en telefon med trådlös laddning som klassas som vattentät (IP-klass 5x eller 6x).

Tagit bort tjafs
Permalänk
Medlem

Trådlös laddning är inte direkt anpassat för ute i skogen-bruk. Z2 har precis som S5 inte trådlös laddning inbyggt utan man får byta skal. Så vitt jag vet har Sony Mobile dragit tillbaka sitt kitt/skal för trådlös laddning. Till S5an finns både de officiella skalen och tredje part iaf.

Permalänk
Medlem

Denna kan vara intressant: http://www.gsmarena.com/kyocera_brigadier_rocks_a_sapphire_sc...
Den finns ej ute än dock och kanske inte kommer till Sverige (d.v.s. du får importera den).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Då skulle jag titta på en telefon med trådlös laddning som klassas som vattentät (IP-klass 5x eller 6x).

Jag skulle nog titta på CAT B15. Trådlös laddning gör det svårare, tyvärr.

Tagit bort tjafs
Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Rekordmedlem

Trådlös laddning är intressant men det blir ju mer förluster så en vattensäker kontakt hade varit bättre, det går ju alltid att kapsla in och täta saker själv men hade det funnits nåt som hade gått att använda och ladda i regn utan att behöva strula med skal och vara orolig för fukt så hade det varit bra, typ en telefon som ska kunna fungera att vara utomhus i 2 veckor oavsett väder, nått som verkligen fungerar utan att behöva tas inomhus för att laddas eller andra detaljer som gör den bökig att använda, om man kör navigering så lär ingen telefon klara mer än ett dygn utan att behöva laddas även om man är snål med "displaytid"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Argumentera gärna men undvik onödigt tjafs och tråkigheter.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...