Permalänk
Medlem

Laptop med lång batteritid

Behöver köpråd.

Viktigast är batteritid; 7 timmar filmtittande om det går? Med dämpad skärm.
Minst 15" skärm
SSD (kan köpas till efteråt om det inte finns)
Gärna lätt vikt
Lysande tangentbord är ett stort plus
Gärna en skärm som kan synas bra i solljus.
Windows 7.
Behöver inte vara en värstingdator, ska inte användas till nya spel osv.

Smärtgräns runt 10.000:-

Tips?

Permalänk
Medlem

Jag är osäker om det går att få tag i någon laptop nu för tiden som fortfarande kör Windows 7.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av fredszky:

Behöver köpråd.

Viktigast är batteritid; 7 timmar filmtittande om det går? Med dämpad skärm.
Minst 15" skärm
SSD (kan köpas till efteråt om det inte finns)
Gärna lätt vikt
Lysande tangentbord är ett stort plus
Gärna en skärm som kan synas bra i solljus.
Windows 7.
Behöver inte vara en värstingdator, ska inte användas till nya spel osv.

Smärtgräns runt 10.000:-

Tips?

MacBook och installera Win 7?

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Medlem

Satsa på en dator med haswell processor, dvs. Intels 4e generation.
Windows 8 är snabbare än 7an och ger dig runt en timme bättre batteritid dessutom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Jag är osäker om det går att få tag i någon laptop nu för tiden som fortfarande kör Windows 7.

Okej, jag är inte bekant med w8, har bara undvikit det sen det kom. Jag har hört att det går att få som w7 i w8 med något slags classic mode?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Satsa på en dator med haswell processor, dvs. Intels 4e generation.
Windows 8 är snabbare än 7an och ger dig runt en timme bättre batteritid dessutom.

Varför haswell? Är den mer energieffektiv? Kom ihåg att jag inte kommer att spela nya spel, den behöver inte vara alls snabb, bara så att den fixar att spela upp hd-film och lite sådär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av profbergvall:

MacBook och installera Win 7?

Lite överkurs, sen vill jag att den ska vara kompatibelt med allt, dvs inget krångel. Det är till min flickvän, om det vore till mig kanske det hade varit ett alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av profbergvall:

MacBook och installera Win 7?

Du missar både budget och batteritid då det är OSX som är strömsnål, inte hårdvaran.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Funderar på denna, reflektioner?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2225849

lång batteritid, upplyst tangentbord, bra skärm utomhus och skapligt pigg.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Du missar både budget och batteritid då det är OSX som är strömsnål, inte hårdvaran.

Då ber jag om ursäkt, visste bara att MacBooks har lång batteritid

Visa signatur

HAF 912 – i7 2600k(Stock) – 8GB RAM – GTX 760 2GB – 128GB SSD/1TB HD
Asus Zenbook UX305FA – 3200 x 1800 <3
Dell U2515H – DT250 – Logitech G400 – QPAD MK50 – Roccat Sense – Blue Snowball Ice
D40X – iPhone 5S

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fredszky:

Funderar på denna, reflektioner?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2225849

lång batteritid, upplyst tangentbord, bra skärm utomhus och skapligt pigg.

Den är ju visserligen ingen 15" tummare och de där 12 timmarna kommer du aldrig se genom filmtittande.

Här finns recension: http://www.notebookcheck.net/Review-Samsung-ATIV-Book-9-Plus-...

Skrivet av profbergvall:

Då ber jag om ursäkt, visste bara att MacBooks har lång batteritid

Det har dom, betydligt längre än motsvarande Windows-dator.
Däremot så funkar kombinationen Macbook med Windows inte lika bra.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Det har dom, betydligt längre än motsvarande Windows-dator.

Nej, det har dom verkligen inte. Apple har inga mirakelbatterier och det är i stort sett samma komponenter som i valfri PC. Det är hur Windows arbetar som suger musten ut batterierna.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, det har dom verkligen inte. Apple har inga mirakelbatterier och det är i stort sett samma komponenter som i valfri PC. Det är hur Windows arbetar som suger musten ut batterierna.

Ja, det skrev jag inget om heller. "Det har dom, betydligt längre än motsvarande Windows-dator" åsyftar självklart OS X också. För så vitt jag vet kan du inte köpa en Macbook utan det operativsystemet.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, det skrev jag inget om heller. "Det har dom, betydligt längre än motsvarande Windows-dator" åsyftar självklart OS X också. För så vitt jag vet kan du inte köpa en Macbook utan det operativsystemet.

Förväntade mig inte att någon skulle upprepa vad jag redan skrivit direkt efter, förstod inte vitsen riktigt. Så jag trodde därför att du syftade på något annat. Nåja, då är vi på samma spår.
Nej, man kan inte köpa en Mac utan OS men det går bra (eller gick åtminstone) att installera Windows direkt eller köra Bootcamp - vilket jag gjort och då har det inte varit så stor skillnad mellan en Mac och en PC som har likvärdig batterikapacitet. Har dock inte fått OSX att fungera på PC...
På tal om batterikapacitet.... nu gnäller min MBP om låg batterinivå så det är dags att packa ihop för ikväll

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net