Nytt bedrägeri på Swec Marknad?

Permalänk
Medlem

Nytt bedrägeri på Swec Marknad?

Jag hade en iPhone 4 till salu på Swec Marknad. (Tog dock bort annonsen igår)

Här om dagen hörde en person av sig via SMS, på engelska och undrade om telefonen var kvar och att jag gärna skulle svara via mail.
Jag mailade och sa att telefonen var kvar. Men undrade samtidigt hur den personen fått tag i mitt telefonnummer? Syns det publikt i Swec Marknad? Syns mitt riktiga namn publikt?

Vi mailade fram och tillbaka igår och han/hon ville ha bilder på telefonen, vilket jag skickade. Och personen var nöjd med varan.

Fick sedan ett kvitto från Paypal på min om att pengarna kommit in. MEN, loggar jag in på mitt paypal-konto på webben syns ingenting (om jag inte missat nått ställe där man ska kolla, har aldrig tagit emot pengar via paypal förut)

Mailet kommer från : paypal@intl-transferalert.com Är det verkligen en paypal adress?

Hela grejen känns mycket märklig.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte skickat nåt, luktar scam lång väg.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk

Scam, bry dig inte om den personen.

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro, Ryzen 5700X, G.skill Trident 3600, AMD 6600XT]

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Jag hade en iPhone 4 till salu på Swec Marknad. (Tog dock bort annonsen igår)

Här om dagen hörde en person av sig via SMS, på engelska och undrade om telefonen var kvar och att jag gärna skulle svara via mail.
Jag mailade och sa att telefonen var kvar. Men undrade samtidigt hur den personen fått tag i mitt telefonnummer? Syns det publikt i Swec Marknad? Syns mitt riktiga namn publikt?

Vi mailade fram och tillbaka igår och han/hon ville ha bilder på telefonen, vilket jag skickade. Och personen var nöjd med varan.

Fick sedan ett kvitto från Paypal på min om att pengarna kommit in. MEN, loggar jag in på mitt paypal-konto på webben syns ingenting (om jag inte missat nått ställe där man ska kolla, har aldrig tagit emot pengar via paypal förut)

Mailet kommer från : paypal@intl-transferalert.com Är det verkligen en paypal adress?

Hela grejen känns mycket märklig.

Låter lureri hela vägen till månen.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

En snabb googling på mail-adressen svarade *SCAM*

Permalänk
Medlem

En googling på den där mailadressen ger rätt många svar. Jag skulle tolka det som en solkar scam!

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Det är klart det är en scam, finns ju mängder med varningar om just det här tillvägagångssättet.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Testpilot

Alla mail jag fått från Paypal har adressen service@paypal.se men en avsändaradress är inte svår att fejka så även om det ser helt rätt ut bör man kolla igenom historiken på Paypals sida. Den senaste historiken ska synas längst ner så fort du loggat in och klickar man på "Transaction History" ser man ännu längre tillbaka, är inte överföringen med där finns den inte.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Det är INTE paypals adress, så klart! Paypal har @paypal som mailadress. Det hade lika gärna kunnat stå paypal@gmail.com, om du förstår vad jag menar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Men undrade samtidigt hur den personen fått tag i mitt telefonnummer?

Gick väldigt enkelt att få fram ditt namn och på så sätt ditt telefonnummer & personnummer, du har ett unikt namn så inte så bra att ha de på nätet.

Bara att googla på ditt nick och gå in på din fotosidan profil och sen hemsidan du hänvisar till.

Visa signatur

Dator 1#
3930k \|/ gtx970 \|/ Corsair 64gb @1866mhz \|/ Asus Sabertooth x79 \|/
2st Samsung 840pro 256gb @ Raid0 | 4st Samsung F1 640gb @ Raid 0 | 2tb + 1tb seagate
Skärmar
Catleap 2B 27" 1440p \|/ Qnix 27" 1440p \|/ Benq XL2410T

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Men undrade samtidigt hur den personen fått tag i mitt telefonnummer? Syns det publikt i Swec Marknad? Syns mitt riktiga namn publikt?

Struntar i det andra då du redan fått svar om att det är scam lång väg.

Angående ditt telefonnummer så syns det i en annons om du skriver in det när du skapar annonsen. Ditt namn anges ifall du har skrivit in det i din profil, annars visas bara ditt nick i annonsen.

2 exempel för att visa skillnaden.

Bara Nick och inget telefonnummer
Namn istället för nick och med telefonnummer

Permalänk
Medlem
Skrivet av hunden:

Alla mail jag fått från Paypal har adressen service@paypal.se men en avsändaradress är inte svår att fejka så även om det ser helt rätt ut bör man kolla igenom historiken på Paypals sida. Den senaste historiken ska synas längst ner så fort du loggat in och klickar man på "Transaction History" ser man ännu längre tillbaka, är inte överföringen med där finns den inte.

Tack, det syns ingenting gällande den överföringen jag fått mail om.

Skrivet av Motherofgod:

Det är INTE paypals adress, så klart! Paypal har @paypal som mailadress. Det hade lika gärna kunnat stå paypal@gmail.com, om du förstår vad jag menar?

Hur kan man see om man adress är spoofad i Gmail? Borde synas att det inte kommer från Paypal.com väl?

Skrivet av shocker:

Gick väldigt enkelt att få fram ditt namn och på så sätt ditt telefonnummer & personnummer, du har ett unikt namn så inte så bra att ha de på nätet.

Bara att googla på ditt nick och gå in på din fotosidan profil och sen hemsidan du hänvisar till.

Där ser man, det hade jag helt glömt bort Ska försöka rensa bort mina e-spår.

Skrivet av lanbonden:

Struntar i det andra då du redan fått svar om att det är scam lång väg.

Angående ditt telefonnummer så syns det i en annons om du skriver in det när du skapar annonsen. Ditt namn anges ifall du har skrivit in det i din profil, annars visas bara ditt nick i annonsen.

2 exempel för att visa skillnaden.

Bara Nick och inget telefonnummer
Namn istället för nick och med telefonnummer

Tack för förklaringen, jag hade nog fyllt i mitt nummer i annonsen, men trodde det bara användes som referens inte att det syntes direkt. (ouppmärksam)

Vidare information ifall någon av er blir kontaktad av denna person:
SMS:et kom från nr: +1 (705) 805-4549

Mailet kom från en "Tifany Alexson"

I mailet från "Fake-Paypal", står det att det är från Veronica Björk (tifanyalexson@gmail.com)

Adressen jag skulle skicka varan till:
Alex John
Urbainreniestraat 7 BUS 52
2050
Belgium

Man kan ju undra om något av dessa namn är den riktiga personen.
Fick precis ett mail igen där det står att jag ska bekräfta när varan är skickad. Sa åt personen att inte kontakta mig igen. Känns som det är lönlöst att anmäla detta till polis?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Det går på något sätt att skicka så att mottagaren får lösa ut varan genom att betala frakten. Skicka en tegelsten på det sättet Finns massa exempel på nätet där folk lyckats lura såna där idiotscammers att stå för frakten sen har de fått diverse skrot i paketet, rätt åt dem!

Här är något exempel på en sån "counter scam" http://postarchives.entensity.net/040105/scam.htm , han har löst frakten på annat sätt där men kul ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Känns som det är lönlöst att anmäla detta till polis?

Ja du ska ändå polis anmäla. Då blir det statistikfört och blir det många anmälningar måste polis prioritera upp sådana här ärenden.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Skrivet av cracko:

Det går på något sätt att skicka så att mottagaren får lösa ut varan genom att betala frakten. Skicka en tegelsten på det sättet Finns massa exempel på nätet där folk lyckats lura såna där idiotscammers att stå för frakten sen har de fått diverse skrot i paketet, rätt åt dem!

Här är något exempel på en sån "counter scam" http://postarchives.entensity.net/040105/scam.htm , han har löst frakten på annat sätt där men kul ändå.

Åhh jag minns den historien. Tack för den nostalgitrippen!
Jag har för övrigt blivit utsatt för ungefär samma sak fast på blocket. Det verkar vara rätt vanligt. Jag fattar bara inte hur de orkar.

Permalänk
Medlem

Skrev att jag inte fått några pengar och att jag vill att personen ska sluta kontakta mig. Fick följande svar:

"I want you to know that I have made the payment and they have the total amount of the mony out of my account and they have the money ready for you ... They only waiting for you to get the item send before the get the total amount of the money activate to your paypal account...

I want you to pack the itemand get it send to the given addressonce you get the item send don't forget to get the shipment details send to them for the to confirm it so that they can activate the money to your account.... Thanks"

Ganska påstridig, men roligt

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Skrev att jag inte fått några pengar och att jag vill att personen ska sluta kontakta mig. Fick följande svar:

"I want you to know that I have made the payment and they have the total amount of the mony out of my account and they have the money ready for you ... They only waiting for you to get the item send before the get the total amount of the money activate to your paypal account...

I want you to pack the itemand get it send to the given addressonce you get the item send don't forget to get the shipment details send to them for the to confirm it so that they can activate the money to your account.... Thanks"

Ganska påstridig, men roligt

Verkligen. Undra vilka "they" är, kanske paypal. Man kan ju korrespondera i all evighet med dem om man vill. Det effektivaste är ju såklart att bara sluta, men det är ganska frestande att fortsätta

Permalänk
Medlem
Skrivet av WolfOfVengeance:

En snabb googling på mail-adressen svarade *SCAM*

En snabb googligng var ju nästan lite överdrivet mycket jobb. Alla bolag är ju medvetna om detta numera och brukar ha väldigt få adresser som de skickar ut information från.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Jag måste rensa i mina E-spår känner jag. Finns så mycket information som sparats på div ställe genom åren. Hur ska man hitta allt på bästa sätt?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Avstängd

Klassiska blocket scam :).

Lägger man upp en blocket annons får man dessa ett par gånger per annons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasBoot_swe:

Plocka lite hundskit och lägg i en låda och skickat till honom. Lätt värt pengarna att skicka en låda med bajs till honom. Lagom besviken han lär bli när han får paketet

Skickades från m.sweclockers.com

Om du gör detta betalar jag frakten om jag har tillräckligt på mitt eget paypal

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Om du gör detta betalar jag frakten om jag har tillräckligt på mitt eget paypal

Jag har ju lagt ut adressen här i tråden, det är bara att skicka vad ni vill till personen, så skickar jag tracking number till honom/henne och säger att varan är på väg

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Om paypal mailar dig ifrån en adress som inte är @paypal så är det DEFINITIVT inte paypal. Rule of thumb.

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Tack, det syns ingenting gällande den överföringen jag fått mail om.

Hur kan man see om man adress är spoofad i Gmail? Borde synas att det inte kommer från Paypal.com väl?

Där ser man, det hade jag helt glömt bort Ska försöka rensa bort mina e-spår.

Tack för förklaringen, jag hade nog fyllt i mitt nummer i annonsen, men trodde det bara användes som referens inte att det syntes direkt. (ouppmärksam)

Vidare information ifall någon av er blir kontaktad av denna person:
SMS:et kom från nr: +1 (705) 805-4549

Mailet kom från en "Tifany Alexson"

I mailet från "Fake-Paypal", står det att det är från Veronica Björk (tifanyalexson@gmail.com)

Adressen jag skulle skicka varan till:
Alex John
Urbainreniestraat 7 BUS 52
2050
Belgium

Man kan ju undra om något av dessa namn är den riktiga personen.
Fick precis ett mail igen där det står att jag ska bekräfta när varan är skickad. Sa åt personen att inte kontakta mig igen. Känns som det är lönlöst att anmäla detta till polis?

är du helt säker att du jobbar som IT-Tekniker om du inte vet hur man ser att mailen det är spoofad

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av cracko:

Det går på något sätt att skicka så att mottagaren får lösa ut varan genom att betala frakten. Skicka en tegelsten på det sättet Finns massa exempel på nätet där folk lyckats lura såna där idiotscammers att stå för frakten sen har de fått diverse skrot i paketet, rätt åt dem!

Här är något exempel på en sån "counter scam" http://postarchives.entensity.net/040105/scam.htm , han har löst frakten på annat sätt där men kul ändå.

hahahahah den länken alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

är du helt säker att du jobbar som IT-Tekniker om du inte vet hur man ser att mailen det är spoofad

Är du helt säker på att din kommentar är nödvändig? Varför inte vara hjälpsam istället för att vara dryg?

Jag vet hur jag ser det i Exchange. Men jag hittade ingenstans på Gmail vart man kunde se det. Men hittade det sen.

För er som undrar:
Man trycker på pilen som visar dropdown menyn (där man också kan välja vidarebefordra osv), sen trycker man på "visa original". Inte helt logiskt.

Sen ser man vart mailet egentligen kommit från. Detta exempel är från Flygvaruhuset:

uthentication-Results: mx.google.com;
spf=pass (google.com: domain of oldemail@support.flygvaruhuset.se designates 207.126.144.209 as permitted sender) smtp.mail=oldemail@support.flygvaruhuset.se
Received: from excas.etraveli.net ([82.99.21.45]) (using TLSv1) by eu1sys200aob133.postini.com ([207.126.147.11]) with SMTP
ID DSNKU+h0bqJqB/a0i/RyTmlAlrIq6HsH+atD@postini.com; Mon, 11 Aug 2014 07:44:47 UTC
Received: from EXCAS02.etraveli.net (10.10.10.216) by exmbx02.etraveli.net
(10.10.10.218) with Microsoft SMTP Server (TLS) id 15.0.913.22; Mon, 11 Aug
2014 09:44:32 +0200

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Är du helt säker på att din kommentar är nödvändig? Varför inte vara hjälpsam istället för att vara dryg?

Jag vet hur jag ser det i Exchange. Men jag hittade ingenstans på Gmail vart man kunde se det. Men hittade det sen.

För er som undrar:
Man trycker på pilen som visar dropdown menyn (där man också kan välja vidarebefordra osv), sen trycker man på "visa original". Inte helt logiskt.

Sen ser man vart mailet egentligen kommit från. Detta exempel är från Flygvaruhuset:

uthentication-Results: mx.google.com;
spf=pass (google.com: domain of oldemail@support.flygvaruhuset.se designates 207.126.144.209 as permitted sender) smtp.mail=oldemail@support.flygvaruhuset.se
Received: from excas.etraveli.net ([82.99.21.45]) (using TLSv1) by eu1sys200aob133.postini.com ([207.126.147.11]) with SMTP
ID DSNKU+h0bqJqB/a0i/RyTmlAlrIq6HsH+atD@postini.com; Mon, 11 Aug 2014 07:44:47 UTC
Received: from EXCAS02.etraveli.net (10.10.10.216) by exmbx02.etraveli.net
(10.10.10.218) with Microsoft SMTP Server (TLS) id 15.0.913.22; Mon, 11 Aug
2014 09:44:32 +0200

kanske.. var min Asperger som tog över.

så "Paypal" mejlar från X (du vet ju att den avsändaren också kan vara falsk?) varför undrar du då om den är legitim ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

kanske.. var min Asperger som tog över.

så "Paypal" mejlar från X (du vet ju att den avsändaren också kan vara falsk?) varför undrar du då om den är legitim ?

Nej, det undrar jag inte. Jag kollade ju inte det förrän senare

Tror det är så dessa bluffare tjänar sina pengar, på att folk i all hast inte dubbekollar saker och ting. Hade jag inte brytt mig om att kolla hade jag kanske redan skickat varan innan jag upptäckte att det var falskt.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Nej, det undrar jag inte. Jag kollade ju inte det förrän senare

Tror det är så dessa bluffare tjänar sina pengar, på att folk i all hast inte dubbekollar saker och ting. Hade jag inte brytt mig om att kolla hade jag kanske redan skickat varan innan jag upptäckte att det var falskt.

nu går Asperger igång igen. (logik?)

om du skulle vara bostadssäljare på swedbank, och ditt jobb är att sälja bostäder och nån försöker lura dig så finns det i ryggmärgen / din DNA du vet vad som är skumt, inte pga att du varit med om samma innan utan för att det är ditt jobb.

om du nu nästan går på en paypal scam. почему ? ålder ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Jag la ut en ipad på blocket för en stund sedan. Tror jag fick 10 eller 15 liknande mail.
Lovar typ nypriset av ipad + 1000 frakt till Londol eller någon annan stans i EU.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W