Permalänk
Medlem

Köp av kylning till s1366

Hej Swecare!
Har totalt valkval gällande kylningen till datorn, har ett rätt kompakt mATX system med en X5650 @ 4Ghz i. Denna ska nu kylas så effektivt som möjligt, har 900kr innestående hos komplett som budget för detta.

Tvekar över ännu en gigantisk tornkylare pga att det är så satans trångt och den är ivägen för allting. Sneglar därför lite på AIO-systemen och en 240-rad i taket som drar ut värmen den vägen... Fick dock reklamera mitt förra AiO pga missljud från pump... Men jag vet inte, kanske är mer värt med stor och otymplig luftkylare och sen dra ut luften med lågvarviga fläktar i taket bara istället.

Hela altet sitter i en Aerocool DS Cube. Ett par argument eller tips?
Corsairs H105 eller Phanteks PH-TC14PE ligger högst på fundera-listan just nu... Några andra vettiga alternativ? Noctua går tyvärr bort pga deras fläktar.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Hej Swecare!
Har totalt valkval gällande kylningen till datorn, har ett rätt kompakt mATX system med en X5650 @ 4Ghz i. Denna ska nu kylas så effektivt som möjligt, har 900kr innestående hos komplett som budget för detta.

Tvekar över ännu en gigantisk tornkylare pga att det är så satans trångt och den är ivägen för allting. Sneglar därför lite på AIO-systemen och en 240-rad i taket som drar ut värmen den vägen... Fick dock reklamera mitt förra AiO pga missljud från pump... Men jag vet inte, kanske är mer värt med stor och otymplig luftkylare och sen dra ut luften med lågvarviga fläktar i taket bara istället.

Hela altet sitter i en Aerocool DS Cube. Ett par argument eller tips?
Corsairs H105 eller Phanteks PH-TC14PE ligger högst på fundera-listan just nu... Några andra vettiga alternativ? Noctua går tyvärr bort pga deras fläktar.

Bytter precis min gamla H100 mot en H105.
105'an har en tjockare radiator så det blev trångt som attan i min R4'a.
Så trångt att jag vill påstå att den egentligen inte passar.
Ditt chassi är dock bättre utformat så det skall gå bra

Jag föredrar alltid AIO kylare oavsett vilket system det handlar om.
Det är helt enkelt så otroligt mycket smidigare att montera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Bytter precis min gamla H100 mot en H105.
105'an har en tjockare radiator så det blev trångt som attan i min R4'a.
Så trångt att jag vill påstå att den egentligen inte passar.
Ditt chassi är dock bättre utformat så det skall gå bra

Jag föredrar alltid AIO kylare oavsett vilket system det handlar om.
Det är helt enkelt så otroligt mycket smidigare att montera.

Tack!
Märker du av skillnad mellan dem och hur ter sig pumpen?

Vet att luft blir tystare oftast men vill effektivt få ut värmen ur chassit och få mer plats.

Har någon erfarenhet av Phanteks skapelse

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Hej Swecare!
Har totalt valkval gällande kylningen till datorn, har ett rätt kompakt mATX system med en X5650 @ 4Ghz i. Denna ska nu kylas så effektivt som möjligt, har 900kr innestående hos komplett som budget för detta.

Tvekar över ännu en gigantisk tornkylare pga att det är så satans trångt och den är ivägen för allting. Sneglar därför lite på AIO-systemen och en 240-rad i taket som drar ut värmen den vägen... Fick dock reklamera mitt förra AiO pga missljud från pump... Men jag vet inte, kanske är mer värt med stor och otymplig luftkylare och sen dra ut luften med lågvarviga fläktar i taket bara istället.

Hela altet sitter i en Aerocool DS Cube. Ett par argument eller tips?
Corsairs H105 eller Phanteks PH-TC14PE ligger högst på fundera-listan just nu... Några andra vettiga alternativ? Noctua går tyvärr bort pga deras fläktar.

När det begav sig för mig och jag satt på en i7 930 använde jag en thermalright silver arrow. I det utförandet min kylare var då har nog utgått till fördel av en nyare revision, men det är den bästa kyparen jag någonsin ägt. Även när min cpu gick på knäna så levererade kylaren med goda marginaler och var även då knäpptyst.

Undrar om det inte rent av, enligt swec och bit-tech.net, ansågs då vara den ultimata kylaren för s1366.
Hittar du en och den passar så kan jag inte mer än varmt rekommendera köpet.

Både cpun och kylaren lever vidare i min kompis maskin som jag donerade delar till, så jag kan komma och lyssna på den när saknaden blir för stor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

The most ULF of them all.