Problem med Macbook Pro Retina 15"

Permalänk
Medlem

Problem med Macbook Pro Retina 15"

Halloj,

Min första Apple MAcbook Pro Retina 15" (kostade nästan 30k) som jag haft i snart 2 år, sen några månader tillbaka efter Maverick uppdatering så har den bara blivit varmare och varmare så att man nu bränns bara man lägger fingret ovanför tangentbordet (även tangentbordet är riktigt varmt och obehagligt) vare sig det är höger eller vänster sida. (bokstavligt talat man bränns)

Jag ringer till Apple store online där jag även beställde den och får till svar att jag måste ta mig till Apple Store inne i Sthlm city, det är den enda lösningen. Eftersom jag bor en bra bit utanför Stockholm så känns detta helt sjukt. Jag frågade honom flera ggr ifall detta var enda lösningen och det var det.

Jag har lite svårt att tro på detta då man handlar ett annat märke ifrån någon butik eller åf så går det bra att skicka in den per post men inte med Apple, stämmer detta eller har killen på supporten bara varit mindre uppdaterad i ämnet?

Permalänk
Medlem

Är korrekt när det gäller apple iaf, du måste lämna in/skicka in till någon av deras verkstäder.

Permalänk

Har du ett diskret gfx kort i den, d.v.s. både Intel och NVIDIA?
Många Macbook Pro OCH Macbook Pro Retina anno 2010-2012 har tillverkningsproblem med just överhettning (även min egna early 2011) p.g.a. att de använt för mycket (t.o.m. fel sorts) kylpasta mellan CPU/GPU och HeatSink.
Finns spaltmeter om detta i alla möjliga forum, inklusive att det inte bara är Macbookar med diskret gfx kort (så som min early 2011) men att vissa modeller är påverkade.

Har du Applecare bör du kunna få Logicboard utbytt, annars köp ny då ett kort kostar från ca 7000:- och uppåt! Rekommenderas dock ej då tillverkningsfelet även verkar vara på replacementpartsen med.

Permalänk
Medlem

Känns mer aktuellt att undersöka vad för typ av programvara du har igång som gör att datorn alltid är varm.

Annars så är det relativt normalt att tangentbordet blir varmt under load. Vill du ha en sval dator så köp 2015 års Macbook Pro som kommer ha Broadwell CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Halloj,

Min första Apple MAcbook Pro Retina 15" (kostade nästan 30k) som jag haft i snart 2 år, sen några månader tillbaka efter Maverick uppdatering så har den bara blivit varmare och varmare så att man nu bränns bara man lägger fingret ovanför tangentbordet (även tangentbordet är riktigt varmt och obehagligt) vare sig det är höger eller vänster sida. (bokstavligt talat man bränns)

Jag ringer till Apple store online där jag även beställde den och får till svar att jag måste ta mig till Apple Store inne i Sthlm city, det är den enda lösningen. Eftersom jag bor en bra bit utanför Stockholm så känns detta helt sjukt. Jag frågade honom flera ggr ifall detta var enda lösningen och det var det.

Jag har lite svårt att tro på detta då man handlar ett annat märke ifrån någon butik eller åf så går det bra att skicka in den per post men inte med Apple, stämmer detta eller har killen på supporten bara varit mindre uppdaterad i ämnet?

Jag skulle kolla vilka program du har igång, ev göra en ominstallation.
Det är möjligt att något program du har igång kopplar på 650m grafiken konstant.
Skaffa gfxCardStatus och se vad den säger, om datorn står på Internal eller Discrete.
Du kan även tvinga datorn där att bara köra på Internal, och på så sätt hålla den lite kallare i mångt och mycket, samt att få längre batteri tid.
Ibland med dåligt kodade program så sparkas dGPU'n igång i onödan, och drar mycket ström och genererar onödig värme, även fast den inte behöver vara igång.

Sen skulle du kunna prova att installera iStat pro, det är gratis första 2v, där ser du exakt hur varm datorn blir.

Sen ska du även veta att rMBP tål en hel del värme utan att det är någon fara alls, och att den sätter igång fläktarna först när det behövs.
Om den däremot blir extremt varm utan anledning så kan det vara värt och se vad det beror på.
Flash är en sådan där klassiker som kan göra datorn mycket varm ibland.

Skrivet av oxygenial:

Har du ett diskret gfx kort i den, d.v.s. både Intel och ATI?
Många Macbook Pro anno 2010-2012 har tillverkningsproblem med just överhettning (även min egna early 2011) p.g.a. att de använt för mycket (t.o.m. fel sorts) kylpasta mellan CPU/GPU och HeatSink.
Finns spaltmeter om detta i alla möjliga forum, inklusive att det inte bara är Macbookar med diskret gfx kort (så som min early 2011) men att vissa modeller är påverkade.

Har du Applecare bör du kunna få Logicboard utbytt, annars köp ny då ett kort kostar från ca 7000:- och uppåt! Rekommenderas dock ej då tillverkningsfelet även verkar vara på replacementpartsen med.

Han har ett HD4000 och ett grafik kort från NVIDIA ett 650m.
Så problemet du pratar om ska inte påverka Retina modellen.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Starta Activity Monitor och kolla så inget drar massa CPU. Min Macbook Air blev väldigt varm och fläktarna gick jämt en period. Upptäckte efter ett tag att det var ett program jag installerat där drivrutinen låg och drog 100% av en core helatiden. Avinstallerade det och problemet försvann.

Kolla också så att det verkligen blåser ur ventileringshålen(när fläktarna går) vid skärmen, så det inte blivit stopp. I så fall blås rent.

Permalänk
Medlem

Grejen är den att macbooken funkade klockrent innan Maverick uppdateringen, det var först efteråt som fläktarna började gå igång, innan med Lion var det någon enstaka gång de hördes annars vart det jämt tyst.

Tog en screenshot på iStat

Kollar jag i Active Monitor så finns det inget som drar speciellt mkt CPU, mesta är Google helper som drar ibland 5%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Grejen är den att macbooken funkade klockrent innan Maverick uppdateringen, det var först efteråt som fläktarna började gå igång, innan med Lion var det någon enstaka gång de hördes annars vart det jämt tyst.

Tog en screenshot på iStat
http://i62.tinypic.com/i3fj47.jpg

Kollar jag i Active Monitor så finns det inget som drar speciellt mkt CPU, mesta är Google helper som drar ibland 5%.

Testa att återställa SMC och PRAM då det kanske hjälper? Låter som en sådan symtom... SMC
PRAM

Visa signatur

i7 2600k | Asus P8P67 | Corsair H80 | Asus GTX 770 OC | 8GB | Corsair TX650W | Fractal Design R3 | Samsung 860 EVO 1TB

Macbook Pro 16'' M1 Pro | 16GB | 512GB | 2021

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Han har ett HD4000 och ett grafik kort från NVIDIA ett 650m.
Så problemet du pratar om ska inte påverka Retina modellen.

Även NVIDIA baserade Macbooks är påverkade!
I vissa fall kan det lösas med att helt enkelt resetta SMC'n
http://support.apple.com/kb/HT3964

Om man kollar runt på forum så har det ju rått lynchstämning på Apple ang. detta där många fått disablea sitt NVIDIA kort för att ens kunna använda sin Macbook. Detta speciellt ihop med OSX Mavericks!

https://discussions.apple.com/thread/5480051?tstart=0
http://machmachines.com/macbook-pro-retina-overheating-fix-no...
Bara att googla "macbook pro mid 2012 overheating" eller ersät mid 2012 med t.ex. early 2011 or whatever. Lägg även till "thermal paste" i det hela, så får man upp minst lika många arga användare till av denna s.k. kvalitetsprodukt!
Finns mängder med youtube guider på detta med hur du monterar ned och lägger på ny kylpasta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Grejen är den att macbooken funkade klockrent innan Maverick uppdateringen, det var först efteråt som fläktarna började gå igång, innan med Lion var det någon enstaka gång de hördes annars vart det jämt tyst.

Tog en screenshot på iStat
http://i62.tinypic.com/i3fj47.jpg

Kollar jag i Active Monitor så finns det inget som drar speciellt mkt CPU, mesta är Google helper som drar ibland 5%.

Din grafikkrets är rätt varm ändå om du inte har något speciellt igång.
Installera gfxCardstatus googla på det. Och se om din dGPU är igång hela tiden, för det genererar en hel del värme.
Annars är det mycket möjligt att något program du har ligger igång konstant och håller dGPU'n igång hela tiden, det kan vara så att det buggat ut i och med Mavericks.
För din cpu osv ser inte alls speciellt varm ut, inte GPU'n heller för den delen, men om den är igång i onödan så genererar det ju en hel del värme som sagt.
Sen snurrar din fläkt rätt snabbt också, vilket får mig att misstänka ännu mera att din dGPU är igång konstant, min fläkt ligger på halva speeden mot din med en drös program igång på min rMBP (late 2013 ijuförsig, men ändå)

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Även NVIDIA baserade Macbooks är påverkade!
I vissa fall kan det lösas med att helt enkelt resetta SMC'n
http://support.apple.com/kb/HT3964

Om man kollar runt på forum så har det ju rått lynchstämning på Apple ang. detta där många fått disablea sitt NVIDIA kort för att ens kunna använda sin Macbook. Detta speciellt ihop med OSX Mavericks!

https://discussions.apple.com/thread/5480051?tstart=0
http://machmachines.com/macbook-pro-retina-overheating-fix-no...
Bara att googla "macbook pro mid 2012 overheating" eller ersät mid 2012 med t.ex. early 2011 or whatever. Lägg även till "thermal paste" i det hela, så får man upp minst lika många arga användare till av denna s.k. kvalitetsprodukt!
Finns mängder med youtube guider på detta med hur du monterar ned och lägger på ny kylpasta!

Fast MacBook Pro och Macbook pro Retina är inte samma sak, så att säga att det finns massor av rapporter på Mid 2012 mbp gör ingen skillnad, för det är en totalt annan dator i sammanhanget.
Visst finns det enstaka fall där detta problemet finns, men inte där det börjar helt plötsligt iom en uppdatering.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Skrivet av zOlid:

Fast MacBook Pro och Macbook pro Retina är inte samma sak, så att säga att det finns massor av rapporter på Mid 2012 mbp gör ingen skillnad, för det är en totalt annan dator i sammanhanget.
Visst finns det enstaka fall där detta problemet finns, men inte där det börjar helt plötsligt iom en uppdatering.

Ehhh, men GÖR EN SÖKNING DÅ så ser du att rMBP är lika påverkad!!!! Istället för att bara klanka ned när man försöker hjälpa!
Har ju t.o.m. pratats om en civil lawsuit för att Apple inte gör ett dyft åt problemet som funnit sedan 2010, eller tidigare!

Permalänk
Medlem

Du har stött på en svamlare i telefonen. Det ska absolut gå att skicka in. Om inte Apple-store'n tar emot paket så gör Digital Inn det, och deras verkstäder är "Apple Premium Service Provider", så har du garanti eller Apple Care så ska det inte kosta något heller.

http://www.digitalinn.se/privat/tjanster/service/inskicksserv...

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Din grafikkrets är rätt varm ändå om du inte har något speciellt igång.
Installera gfxCardstatus googla på det. Och se om din dGPU är igång hela tiden, för det genererar en hel del värme.
Annars är det mycket möjligt att något program du har ligger igång konstant och håller dGPU'n igång hela tiden, det kan vara så att det buggat ut i och med Mavericks.
För din cpu osv ser inte alls speciellt varm ut, inte GPU'n heller för den delen, men om den är igång i onödan så genererar det ju en hel del värme som sagt.
Sen snurrar din fläkt rätt snabbt också, vilket får mig att misstänka ännu mera att din dGPU är igång konstant, min fläkt ligger på halva speeden mot din med en drös program igång på min rMBP (late 2013 ijuförsig, men ändå)

Har installerat, men vet inte riktigt hur jag läser detta program?

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha en certifierad applebutik i närheten? Jag har alltid gått till sådana med mina problem och de har löst allt jag kastat på dom

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Du har stött på en svamlare i telefonen. Det ska absolut gå att skicka in. Om inte Apple-store'n tar emot paket så gör Digital Inn det, och deras verkstäder är "Apple Premium Service Provider", så har du garanti eller Apple Care så ska det inte kosta något heller.

http://www.digitalinn.se/privat/tjanster/service/inskicksserv...

Hur vet man ifall man har garanti kvar, köpte den i september 2012 ser jag på kvittot?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Willhelm:

Du råkar inte ha en certifierad applebutik i närheten? Jag har alltid gått till sådana med mina problem och de har löst allt jag kastat på dom

Inte i närheten, därav problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

Ehhh, men GÖR EN SÖKNING DÅ så ser du att rMBP är lika påverkad!!!! Istället för att bara klanka ned när man försöker hjälpa!
Har ju t.o.m. pratats om en civil lawsuit för att Apple inte gör ett dyft åt problemet som funnit sedan 2010, eller tidigare!

Men du behöver inte hetsa upp dig...
Som sagt, det finns några enstaka fall över alla modeller där det är ett problem i tillverkningen där det kommit för lite kylpasta tex när kylarna fästs. (vilket är sant för ALLA tillverkare och modeller)
Detta är väldigt vanligt i MBP modellerna, som jag redan konstaterat, MEN i rMBP så är detta inte alls i samma utsträckning som det är på MBP modellerna.
Och att ett problem med att det är dålig, för lite eller för mycket kylpasta, kommer inte i samband med en uppdatering...
Det märker man allt som oftast av väldigt fort när datorn är ny.
Och om du precis som du säger till mig söker på ämnet så kan du hitta SJUKT många videos, och bild bevis osv på just MBP versionerna, medans rMBP så är det enstaka fall som har detta problem alls, och i så gott som varenda en så har personen märkt problemet mer eller mindre direkt efter köp, definitivt inte efter 2 år och i samband med en software uppdatering.

Till och med i många tester av rMBP så har testarna (sidorna) tagit bort kylaren för att se om rMBP lider av samma problem som MBP gör med kylpastan, och konstaterat att så inte är fallet.

Skillnaden i temperatur folk ser när dom byter pasta på rMBP är ungefär 5-10 grader, vilket stämmer överens med att bara byta till en väldigt bra pasta mot en medel bra pasta, och det är därför folk gör det över huvud taget på sin rMBP, inte för att Apple gjort fel när dom satt på sin egen.
Vissa kommer och snackar om 25 grader, men kan inte bevisa det med bilder, eller så har dom inte gjort en fair bedömning alls på skillnaderna.
Här är tex två trådar om detta: http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1414292
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1444512
Och du kan hitta massor fler.

Så ge dig nu och inse att du har fel, och sluta skrik och måla in dig i ett hörn.
Problemet finns på MBP JA, men inte på rMBP alls i samma utsträckning, och definitivt inte så man märker det i samband med en programvaruuppdatering.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Hur går det för dig?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Har testat allt som skrivits utan någon skillnad, det sjuka är att den är så himla varm ovanför tgb längst hela datorn att man bränns bara man håller fingret i 5 sek.

Om jag skickar in den till en Apple verkstad som det länkades här så antar jag att det kanske inte kommer stå för en ev. reparation då jag antar att det endast är 1 år garanti. Frågan är om man kan åberopa sin reklamationsrätt?

Tar gärna emot fler ideer vad jag kan testa.

Det är lite synd att man ej kan nergradera sig till Lion utan att behöva formatera och installera.

Men jag tycker det är fortfarande konstigt att Apple supporten sade att jag ej kan skicka in den någonstans utan måste ta mig fram till en butik, sjukt dåligt, det trodde man aldrig om Apple.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NorBiz:

Halloj,

Min första Apple MAcbook Pro Retina 15" (kostade nästan 30k) som jag haft i snart 2 år, sen några månader tillbaka efter Maverick uppdatering så har den bara blivit varmare och varmare så att man nu bränns bara man lägger fingret ovanför tangentbordet (även tangentbordet är riktigt varmt och obehagligt) vare sig det är höger eller vänster sida. (bokstavligt talat man bränns)

Jag ringer till Apple store online där jag även beställde den och får till svar att jag måste ta mig till Apple Store inne i Sthlm city, det är den enda lösningen. Eftersom jag bor en bra bit utanför Stockholm så känns detta helt sjukt. Jag frågade honom flera ggr ifall detta var enda lösningen och det var det.

Jag har lite svårt att tro på detta då man handlar ett annat märke ifrån någon butik eller åf så går det bra att skicka in den per post men inte med Apple, stämmer detta eller har killen på supporten bara varit mindre uppdaterad i ämnet?

Jag var inne med min igår, även det pga värmeproblem. Visade sig att CPU och GPU var dränkta i kylpasta. Helt sjukt för att vara en dator för 27000kr. Hur som helst, pastan fixades och nu kan jag spela te.x Starcraft 2 på High utan att fläktar ens går över 2500rpm (i princip ljudlöst) och värmen går knappt över 60c i full belastning. Tidigare kunde jag knappt se en stream innan värmen steg till 84c som mest...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Har testat allt som skrivits utan någon skillnad, det sjuka är att den är så himla varm ovanför tgb längst hela datorn att man bränns bara man håller fingret i 5 sek.

Om jag skickar in den till en Apple verkstad som det länkades här så antar jag att det kanske inte kommer stå för en ev. reparation då jag antar att det endast är 1 år garanti. Frågan är om man kan åberopa sin reklamationsrätt?

Tar gärna emot fler ideer vad jag kan testa.

Det är lite synd att man ej kan nergradera sig till Lion utan att behöva formatera och installera.

Men jag tycker det är fortfarande konstigt att Apple supporten sade att jag ej kan skicka in den någonstans utan måste ta mig fram till en butik, sjukt dåligt, det trodde man aldrig om Apple.

Du kan ju skapa en till partition på disken och dualboota lion för att se om det är där skon klämmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorBiz:

Hur vet man ifall man har garanti kvar, köpte den i september 2012 ser jag på kvittot?

https://selfsolve.apple.com/agreementWarrantyDynamic.do