Bilreparation kostade LITE mer än vad som var bestämt

Permalänk
Medlem

Bilreparation kostade LITE mer än vad som var bestämt

Hej!

Reparerade bilen för någon vecka sen och då kom verkstaden och jag överens om att jobbet skulle kosta 2800kr inkl moms och allting, då jag hade eget material själv.

När jag lämnade in bilen så bekräftade jag även att det var 2800kr som var sagt och han sa "då kör vi på det". Nu har jag fått fakturan och då är priset 2915kr. Det är absolut inte pengarna som är det viktiga här utan mer en principsak. Det stod 135kr i förbrukningsmaterial, men han sa att allt skulle kosta 2800kr.

Vad tycker ni? Är det värt att ringa och fråga varför det kostade mer när 2800kr var sagt eller ska jag bara betala och se glad ut? Det jag stör mig på är att säger man 2800kr så är det 2800kr och inte 2915kr.

Mvh

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk

Betala och se glad ut

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Hej!

Reparerade bilen för någon vecka sen och då kom verkstaden och jag överens om att jobbet skulle kosta 2800kr inkl moms och allting, då jag hade eget material själv.

När jag lämnade in bilen så bekräftade jag även att det var 2800kr som var sagt och han sa "då kör vi på det". Nu har jag fått fakturan och då är priset 2915kr. Det är absolut inte pengarna som är det viktiga här utan mer en principsak. Det stod 135kr i förbrukningsmaterial, men han sa att allt skulle kosta 2800kr.

Vad tycker ni? Är det värt att ringa och fråga varför det kostade mer när 2800kr var sagt eller ska jag bara betala och se glad ut? Det jag stör mig på är att säger man 2800kr så är det 2800kr och inte 2915kr.

Mvh

Kanske är olja lr nåt?
Toapapper när hen va på dass?
Förbrukningsmaterial kan ju vara lite av varje.
Ring o fråga vettja, lr betala 2800;- som överrenskommet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReverenD:

Kanske är olja lr nåt?
Toapapper när hen va på dass?
Förbrukningsmaterial kan ju vara lite av varje.
Ring o fråga vettja, lr betala 2800;- som överrenskommet.

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, ja jo det är sant, men borde inte förbrukningsmaterial vara inräknat när man får priset? Annars kan ju hen ha diarré och skita floder och sedan ta 700kr extra för toapappret.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Verkstaden har rätt att ta 10 lr 20% mer (kommer ej ihåg om det var 10 lr 20) än överenskommet utan att kontakta kunden. Så det är bara att betala.

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Haha, ja jo det är sant, men borde inte förbrukningsmaterial vara inräknat när man får priset? Annars kan ju hen ha diarré och skita floder och sedan ta 700kr extra för toapappret.

Jo, borde ju vara medräknat.
Men eftersom du köpt delarna så kanske det saknades något lr en packning som var dålig och behövde bytas etc. Kan ju vara skönt att mekanikern bytt sånt som va trasigt och inte bara sätt ihop grejerna med småsaker som var paj.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem

Kort och gott du ska betala det som ni kommit överens om nu inte säljaren har lämnat en ungefärlig prisuppgift. Då får det inte överskrida en viss procent, har för mig det är runt 10-15% eller nått.

Permalänk
Medlem

15% är rätt, men de ska kunna motivera prisökningen.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Divil:

Kort och gott du ska betala det som ni kommit överens om nu inte säljaren har lämnat en ungefärlig prisuppgift. Då får det inte överskrida en viss procent, har för mig det är runt 10-15% eller nått.

Helt rätt. Det verkar som att du fått ett fast pris och då är det det priset ni kommit överens om som du ska betala. Om ni kommit överens om ett ungefärligt pris kan hantverkaren ta ut 15% mer utan att förvarna dig. Vill han ha mer betalt behöver han informera dig om merkostnaden så snart han märker att det kommer att dra över.

Här kan man läsa:
http://www.arn.se/Amnen/Bostad/Vanliga-fall-listning/Kategori...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Priset

36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Har näringsidkaren lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset dock inte överskridas med mer än 15 procent, såvida inte någon annan prisgräns har avtalats eller näringsidkaren har rätt till pristillägg enligt 38 §.

Pristillägg

38 § Näringsidkaren har rätt till pristillägg
1. om han har utfört tilläggsarbete i enlighet med bestämmelserna i 8 §, eller
2. om tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som är att hänföra till konsumenten och som näringsidkaren inte bort förutse när avtalet träffades.

I fråga om pristilläggets storlek gäller bestämmelserna i 36 §.

http://www.notisum.se/Rnp/sls/lag/19850716.htm

Permalänk
Medlem

Skadar inte att fråga, har man dock kommit överens så ska det väl vara det som gäller egentligen.

Permalänk
Sötast

De har mest troligt bytt ut en annan detalj som har varit sliten, ett fel de upptäckt då de lagade det avtalade felet.

Detta är reglerat i en av våra köplagar och handlaren uppmanas att göra detta 'för kundens skull' sålänge det är skäligt.

Permalänk
Medlem

Då det låter som en muntlig överenskommelse gissar jag att från hans sida tänkte att priset gällde arbetet i och med att du levererar delarna, och sedan saknades det mindre bitar, eller t.ex. muttrar som behövde/borde bytas, vilket i min åsikt känns rimligt.

Då det är en liten summa brukar dessa frågor koka ned till om man är nöjd med arbetet och kontakten i övrigt, att kommentera eller bråka om 115kr kan kraftigt ändra inställningen om du vill göra affärer igen senare.

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Tack för svar alla, får helt enkelt pröjsa och se glad ut, andra verkstäder skulle ha 3000kr för att byta på ena sidan (2 sidor skulle bytas) och dom här tog 2800kr för båda sidorna., så då får jag helt enkelt betala och vara glad

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem

Priset får diffa med 15% utan att fråga kunden. Och det verkar som om det inte ens var så mycket.

Men om du undrar så frågar du verkstan varför det blev dyrare.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Vad var det som reparerades?

Som ett exempel så är det många som tar med egna bromsbelägg (ofta lite vassare) till verkstaden. Det är bara det att det inte räcker med belägg, ibland måste det till shims för att det inte ska gnissla när man bromsar och det är inte ofta dom följer med i icke orginalsatser. Senast jag servade mina bromsar runt om kostade bara shimssatsen 2500 kr. Så ibland kan det tillkomma grejer, förbrukningsvaror etc. Inte alls ovanligt.