Dags att köpa ny dator?

Permalänk
Medlem

Dags att köpa ny dator?

Hej Alla trogna Sweclockers!
Jag har en 5 år gammal MacBook Pro 15". Har länge varit sugen på en ny dator, men jag tycker inte att det verkar var så stor skillnad mellan min dator och de allra nyaste. Är det någon som är tillräckligt duktig på Mac för att övertala mig om att jag behöver en ny dator.
Processor 2,4 GHz Intel Core i5
Minne 4 GB 1067 MHz DDR3
Grafik NVIDIA GeForce GT 330M 256 MB
Programvara OS X 10.9.4 (13E28)

Jag spelar i allmänhet inte på min dator. Försökte lira starcraft när det kom ut för några år sedan, det gick, men inte jätte bra.

Visst har de nya datorns lite mer minne, snabbare process osv...men hur stor skillnad gör det egentligen och hur lång tid dröjer det innan datorn har börjat lagga?

Permalänk
Medlem

Den största skillnaden jag vet är att det är ssd i de nya, men det kan du troligtvis sätta in en om du vill i den du har nu, annars är det väl högre upplösning på skärmen.

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem

Det ser ut som att du har den här datorn: http://www.everymac.com/systems/apple/macbook_pro/specs/macbo...
Det är fortfarande en bra dator! Har du inte en SSD skulle du kunna uppdatera till en sådan för att få upp den upplevda prestandan rejält samtidigt som du uppgraderar till 8Gb RAM. Vet du inte själv varför du måste köpa en ny dator annars tycker jag det är slöseri med pengar.

Köper du en ny Macbook Pro Retina, kommer du få en mer högupplöst skärm, snabb SSD, nyare och snabbare CPU-arkitektur, thunderbolt, USB3 m.m.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nontouch:

Hej Alla trogna Sweclockers!
Jag har en 5 år gammal MacBook Pro 15". Har länge varit sugen på en ny dator, men jag tycker inte att det verkar var så stor skillnad mellan min dator och de allra nyaste. Är det någon som är tillräckligt duktig på Mac för att övertala mig om att jag behöver en ny dator.
Processor 2,4 GHz Intel Core i5
Minne 4 GB 1067 MHz DDR3
Grafik NVIDIA GeForce GT 330M 256 MB
Programvara OS X 10.9.4 (13E28)

Jag spelar i allmänhet inte på min dator. Försökte lira starcraft när det kom ut för några år sedan, det gick, men inte jätte bra.

Visst har de nya datorns lite mer minne, snabbare process osv...men hur stor skillnad gör det egentligen och hur lång tid dröjer det innan datorn har börjat lagga?

ska du inte spela något speciellt, så köp typ en ssd och peta i (om de går.. hatar Apple så bryr mig inte ofta om att se vilka komponenter som är Mac certifierade.)
330m hade jag i min förra dator... har en 780m i min nya... med en i7 prolle... 8 gig ram... de är fan som natt och dag i jämförelse..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

ska du inte spela något speciellt, så köp typ en ssd och peta i (om de går.. hatar Apple så bryr mig inte ofta om att se vilka komponenter som är Mac certifierade.)
330m hade jag i min förra dator... har en 780m i min nya... med en i7 prolle... 8 gig ram... de är fan som natt och dag i jämförelse..

Så tuff du är när du bortförklarar din bristande kunskap i ämnet med att du "hatar" Apple, särskilt när du är inne i ett Appleforum och skriver.

Det är en helt vanlig 2.5" satadisk i den maskinen, bara att stoppa i vilken ssd man vill. Vet inte varifrån du fått att den skulle behöva vara "certifierad".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perc:

Så tuff du är när du bortförklarar din bristande kunskap i ämnet med att du "hatar" Apple, särskilt när du är inne i ett Appleforum och skriver.

Det är en helt vanlig 2.5" satadisk i den maskinen, bara att stoppa i vilken ssd man vill. Vet inte varifrån du fått att den skulle behöva vara "certifierad".

Tuff är jag inte, men jag står för vad jag tycker.
Gick inte in på appleforumet med vilje
såg tråden i nyhetsflödet och tryckte på den.

Tänkte mest på att ram m.m måste va märkta med "funkar på Mac"

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Köp ny!

Visa signatur

Vänligen citera inlägget för ett snabbt svar!
Heltids streamer @ https://go.twitch.tv/Puvvve

MB: Asus Maximus Hero VIII CPU: Intel i7 6700K @ 4.5ghz GFX: Asus GTX 1080Ti OC

Minne: 2x8GB 3000mhz Ballistics Extreme Display: BenQ XL2411T

Mus: Steelseries Rival 300 Black Tngntbord: Qpad MK-85 PRO Headset: Astro A50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dragone:

Tänkte mest på att ram m.m måste va märkta med "funkar på Mac"

Nope

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Precis, det är rent skitsnack, en missuppfattning som jag trodde dog ut på 90-talet för det var inte sant ens på den tiden.

Kingston (för att ta ett exempel) har visserligen speciella minnesmoduler för mac-datorer men det har dom för dell-datorer också, och för typ alla andra stora märken. Jag brukar köpa enligt det så blir det rätt direkt för det är ett decennium sen jag slutade ha koll på frekvenser och latenser och timings och allt vad det heter.

Permalänk
Medlem

Med 5 år gammal antar jag att du menar 4 år gammal precis som WalterEgo länkar.

Beror ju helt på vad du gör med datorn, men en ny 15" har ju i7 quad så det är ganska mycket snabbare cpu (4-kärnig istället för 2-kärnig), dessutom snabbare grafik.

Annars är det ju som flera andra varit inne på, peta in SSD och mer minne så är det fortfarande en fin dator.
Du kan dessutom kasta ut superdriven och köpa en hållare för att ha två diskar i den.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."