Permalänk

Hjälp att hitta ny mobil

Hej!

Jag skulle vilja veta vad man ska leta efter i en ny mobiltelefon i processorer och sådant. Jag har för närvarande en iphone 5 som jag har haft i nästan 2 år. Jag har visserligen tappat den ett par gånger, men batteriet är helt år skogen. Det håller för det mesta bara 2-3 timmar och den stänger av sig så fort jag startar spotify eller facebook. Jag letar därför efter en ny, bättre telefon som håller. Funderade lite på en Sony Xperia z2, men den är tyvärr inte stöttålig...
Det jag vill ha ut av den är:
- Surf (3G eller 4G)
- Lång batteritid (långt över iphone standarden)
- Bra kamera (inte mindre än 9 megapixlar)
- Smidigt operativsystem
( - Stöttålig)

Jag har inte speciellt bra koll, hoppas ni har det
/Emma

Permalänk
Medlem

ingen mobil är stöttålig om du inte köper enorm skall som är stöttålig. Sen beror på hur man tappar mobilen och vilken del slår i marken. Skärm, kanter, baksida osv.

Jag har Nokia lumia 1520 och är väldigt nöjd med betteritid och allt annat. Den har WP8 så vissa appar kan saknas men är nöjd överlag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FudgeFive:

- Bra kamera (inte mindre än 9 megapixlar)

Megapixlar representerar INTE kvalitet.
iPhone 5S och Nexus 5 hade båda bland de bästa kamerorna 2013 och de hade båda "bara" 8 megapixlar.
Vill du ha lite mer tekniska detaljer så kan jag berätta att de flesta mobiler har ungefär lika stora kamera sensorer. Dessa sensorerna är uppdelade i pixlar, ju fler pixlar desto mindre yta per pixel. En mindre yta per pixel betyder att mindre ljus träffar varje pixel. Detta ger en svagare signal, vilket blir märkbart i mörker då kameran behöver pumpa upp ISOn för att få en tillräckligt ljus bild. ISO är sensorns känslighet, när den ökar så blir bilder ljusare, men samtidigt så ökar felmarginalen, vilket ger upphov till brus och försvinnande detaljer. Kortfattat så betyder det att mindre antal megapixlar generellt ger bättre bilder i mörka miljöer. Så länge kamera sensorerna är ungefär lika gamla i alla fall, tekniken går ju framåt nästan varje år (förutom för LG då G3 använder en sensor från 2012...).

Samsung Galaxy S5 Active kanske vore något för dig? Vattentät(upp till 1meter och 30minuter) och tålig. Hårdvaruknapparna är ju blä i mitt tycke (knappar på skärmen ger en mycket mer enhetlig upplevelse), men kommer du från Apple så är du väl van. Den har en enormt bra kamera och skärm, samt har bra batteritid och är tålig, så den verkar ju passa dig.
http://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s5_active-review-1093....

Permalänk

Tack för hjälpen! Jag har bestämt mig för vilken telefon jag vill ha, men undrar vart man ska köpa den ifrån? Phonehouse?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

prisjakt ?

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Tele2 har rea på mobiltelefoner om du tecknar abonnemang volym. Tex en Sony Xperia Z2 för 2395:- vilket är ett väldigt bra pris.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.