Scanner för VHS omslag med orginalfärger och bildkvalité?

Permalänk
Avstängd

Scanner för VHS omslag med orginalfärger och bildkvalité?

Håller på att digitalisera alla mina VHS band från förr och många är gamla tecknade filmer som inte getts ut på DVD i dagsläget. Ett väldigt kul men tidsförödande projekt men är i fasen med att digitalisera VHS omslagen

Min gamla scanner/skrivare scannar inte så bra som jag skulle vilja

Behöver en scanner som

* Scannar så nära orginalet det bara går helst så man inte ser någon skillnad på omslaget i verkligheten och kopian på datorn
* Priset så lågt som möjligt med så hög kvalite på bilden som möjligt

Så vad finns det att välja på? lyckas inte riktigt reda ut om man betalar flera tusenlappar för själva skrivaren eller även för en scanner när man går upp i prisklasser nämligen.

Permalänk

vad har du för scanner nu?

jag har en inbyggd i en brother laser från 2010 eller nått sånt som kan scanna upp till 1200dpi men då kräver de typ 200-300mb/fil sparade som .png

men runt 300-600dpi borde alla scanners byggda på 2000talet klara tycker man och ska hålla tillräckligt tät dpi för att försora upp den på ett badlakan om du vill.

så kolla om du kan ställa upp dpi innan scanningen till iaf 300dpi och även det skulle räcka för att förstora dem till ett badlakan.

själv scannar jag in dem direkt till photoshop om du tycker bilderna blir dåliga med det program du använder kanske du ska kolla att scanna in dem direkt till ps istället för inte omöjligt att programmet som kommer med scannern lägger på massa automatiska "förbättringsfilter" på bilden när man scannar dem.

denna har jag scannat in åt en polare från hans ritblock i 1200dpi och sedan krympt ner till 300dpi i photoshop för att de tog 209mb med den i fullstorlek
https://www.dropbox.com/s/m6sd8t49nrdkj5u/Marc%20teckning%203...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Håller på att digitalisera alla mina VHS band från förr och många är gamla tecknade filmer som inte getts ut på DVD i dagsläget. Ett väldigt kul men tidsförödande projekt men är i fasen med att digitalisera VHS omslagen

Min gamla scanner/skrivare scannar inte så bra som jag skulle vilja

Behöver en scanner som

* Scannar så nära orginalet det bara går helst så man inte ser någon skillnad på omslaget i verkligheten och kopian på datorn
* Priset så lågt som möjligt med så hög kvalite på bilden som möjligt

Så vad finns det att välja på?
lyckas inte riktigt reda ut om man betalar flera tusenlappar för själva skrivaren eller även för en scanner när man går upp i prisklasser nämligen.

Väldigt kul men tidsförödande projekt. Ja där satte du spiken på skallen, för det är exakt så det är. (har själv varit i det läget)

Jag tror att det går fortare att leta upp någon sida som sitter på färdiga digitala omslag, det är min egen erfarenhet.
Allt finns kanske inte, men 80% borde du lätt hitta, och bara där har du sparat många timmar.

Finns några sidor där man måste regga sig med hundratusentals omslag till DvD,VHS & CD.
Eller bara googla "Omslag VHS, DVD,CD" på bilder, så löser det sig.

Det sparar mycket tid om man kan hitta o spara hem och slippa scanna, det är det jag menar.
Men jag förstår om du vill lägga ner tiden på det, det är roligt. Men kanske inte det bästa sättet ändå.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Alltså min skrivare är kanske 3-4 år gammal, den ger bleka färger och små streck eller linjer emmellanåt i princip... DPi e inte det bara förstora?

DPI kommer i ditt fall att begränsa upplösningen på omslaget, högre betyder bättre. Men sen så har DPI inget med färger eller kvalité i övrigt och där är jag inte så insatt tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: Asus P8P67, Intel i5-2500k, Asus 7970 DCII, 8gb ram, 300gb velociraptor
Server: Asus Rampage II, Intel i7-980x, 6970 ref, 30gb ram, SASUC8I + 8st 2tb diskar + 1st 128gb SSD

Permalänk
Skrivet av kruukzz:

Alltså min skrivare är kanske 3-4 år gammal, den ger bleka färger och små streck eller linjer emmellanåt i princip... DPi e inte det bara förstora?

vill minnas ja såg DPI på displayen den var inställd default 600 eller något sådant tror jag

kan mycet väl bero på det program du scannar med.

iaf färgerna som sagt testa med nått annat kan ju även lösa hackproblemet.

du kan ju ta ner Photoshop cs 2 gratis från adobe själva å prova med.
https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av kruukzz:

Tecknade filmer vart hittar man omslag till dessa då som redan är digitala? O.o

https://www.themoviedb.org/
http://www.imdb.com/

eller att bara googla efter filmtiteln efter bilder brukar funka bra

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ganska värdelöst att scanna högre än 300dpi då papper inte klarar mer, scanna bilderna och kör de genom photoshop tex fixa färgerna där

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Men testa på lite högre kan du göra med tex 600dpi och sen reducerar du det i photoshop kan ge bättre resultat, men man brukar säga ett papper klarar max ca 300dpi.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Skrivet av kruukzz:

Kan denna skannern fungera eller har den för lite DPI eller färger för att skanna in ett tecknat VHS omslag med mycket färger från Disney?

http://www.inet.se/produkt/3700150/hp-scanjet-300

*EDIT* Denna scanner har jag i nuläget
http://www.brother.co.uk/g3.cfm/s_page/215760/s_level/36260/s...

den scannern du har nu har typ samma stats som den jag har. så troligen något fel på den

eller om du laddat någon förvrängd färgprofil till den.

min kan också göra linjer ibland men endast om ja kör låg dpi men prova att knosa upp dpi så möe de går så de tar typ 5-10 min å scanna bilden för iaf min funkar bra om man skannar så högt de bara går så att armen rör sig i snigelfart.

https://www.dropbox.com/s/d8v3rexynoitnbg/Sk%C3%A4rmdump%2020...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Problemet är knappast scannern i sig. Innan du får omslaget på papper har du scannern, din skärm och till sist skrivaren. Har du inte en korrekt inställd skärm så har du inte en aning om var felet uppstår som du ser först när du håller utskriften i handen.

http://www.lagom.nl/lcd-test/ har en del testbilder som till viss del kan hjälpa dig med skärminställningarna.

Jag skulle pröva att scanna i 600x600 dpi med 36 bitar, om det stöds av scannern.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Ta ett förstoringsglas och verkligen kolla på omslagen.
Omslag från VHS-eran är förmodligen rastrerad...uppbyggd av små punkter.
Dessa kommer att skapa inteferens (moiré mönster) när man skanner denna typ av tryckta bilder...känt problem...

Håller med tidigare givna förslag, i första hand försök tanka hem omslaget från Internet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Biblotek, skolor och annat har ju sådana skannrar
http://www.gotabiblioteken.se/image/image_gallery?uuid=ea9c0f...

Är dessa mycket bättre än det man som privatperson köper på tex Elgiganten för 1000-2000kr??

Det där är väl en kombimaskin...skanner/skrivare = kopiator (med sorteringsfack)...

Du klarar dig med konsumentprodukter för under 1000 kronor om du inte är ett proffs...och något säger mig att du inte är det...

Permalänk
Medlem

Hur många omslag är det frågan om egentligen?

Personlig reflektion:
Om det är så många att det skulle motivera ett köp av en ny skanner (som skulle vara bättre än din nuvarande med 1200 x 2400 DPI) så borde det samtidigt vara så många att det inte uppskattas av skanna på en arbetsplats...

1200 x 2400 DPI borde räcka till att producera fullt tillräckligt resultat, det trycka omslaget du skall skanna kan inte vara i närheten av denna "upplösning" [sic!]...

Ett litet tips...läs på om (flatbädds)skanning...främst vad DPI är (och inte är) och hur det hänger ihop med storlek av det man skannar (men kanske främst på det man visar).

Annars är det stor risk att du inte kommer bli nöjd med det resultat du ser på din datorskärm...åter igen - ta fram ett förstoringsglas - studerande omslaget och förstå varför du inte kan få perfekta kopior av bilden i (t.ex.) 1920x1200.

Permalänk

vilka detaljer är det du menar saknas på den bilden? tycker det där ser ut att vara en riktigt bra kopia

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

TEXT...

Vill kopiera VHS omslag likt detta fast mer detaljrikt eftersom mitt vhs band ser bra mycket bättre än den bilden http://ecx.images-amazon.com/images/I/91dwXI7yzpL._SL1500_.jp...

Vill alltså få med alla detaljer som ni säkert kan förstå efter att ha tittat på denna bild ovan

Jag tog hem bilden och öppnade den i Photoshop.
Den är 53@40 cm @ 72 DPI.
När jag konverterar till 300 DPI blir bilden 12,7 x 9,6 cm.

Nu kommer jag inte ihåg hur stort ett VHS-omslag är, men bilden kan inte vara optimalt skannad.

Skanna själv in omslaget i maximal optisk upplösning (för din nuvarande skanner) och sedan konvertera till 300 DPI vid den verkliga storleken ett VHS-omslag har.

Då har du den "optimala" bilden du kan skanna in (för att kunna skriva ut i 300 DPI)...och för det behövs ingen ny skanner för din del...

EDIT
Håller med Rouge of Darkness, tycker bilden ser helt OK ut...

Permalänk
Medlem

Din bild ser ju ut att ha fångat alla detaljer, kanske är lite kontrastjusteringar som behövs för att bringa fram mer liv och dynamik som färgskiftningar i vattnet osv. Du klagar på linjer i bilden, men det är som sagt då bilden är inskannad i så pass hög DPI att du på skärmen förstorat orginalbilden, om du skriver ut den igen i 300dpi på A4 bör inga linjer kunna urskiljas med blotta ögat, om det gör det beror det nog mer på skrivaren.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Min Brother skanner har ju endast 24 bits färgdjup? är inte VHS omslagen i mer än det...

24-bitars färgdjup kan representera 16 777 216 nyanser (2^24).
Detta är långt över vad man klarar att producera i ett tryckeri...

Med dina (nuvarande) skannerkunskaper och vad du skall göra så säger jag det en gång till:
Din nuvarande skanner räcker...

Vad du måste göra är att läsa på vad (flatbädds)skanning är och hur man gör samt vad man kan göra (och inte kan göra)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Fast bilden blir ju riktigt fin om jag kopierar bilden till ett A4 ... men så kan jag inte hålla på med alla omslagen eftersom jag ska ha dom digitaliserade dvs om jag först kopierar dom till ett A4 papper blir färgerna som orginalet men måste ha en lösning på att endast skanna dom direkt till datorn och få samma fina kvalite..

Bilden jag länkat till är alltså inte min.

*Edit* Och bilden blir väl helt klart bättre om jag använder en nyare skanner med bättre sensor? har läst lite här http://www.epson.com/cmc_upload/pdf/tech_scanner-resolution.p...

Jag förstod att bilden inte var din...det var därför jag gav dig beskrivningen hur du skulle kunna på ett bättre resultat...

Detta blir det sista jag kommer skriva i frågan, vill inte bli tjatig genom att upprepa saker om och om igen...
Med tanke på vad du skall skanna in (tryckt material från 80/90-talet) samt (avsaknaden) av kunskap i skanning blir mitt råd:

  1. Behåll din nuvarande skanner, den räcker gott och väl.

  2. Skaffa ett bildbehandlingsprogram ifall du inte har det (t.ex. GIMP)

  3. Läs på om skanning...det verkar behövs...och förstå begränsningen i det material du skall skanna in (VHS-omslagen)...annars kommer du bara bli besviken...

Lycka till!

EDIT
Med anledning av din EDIT...
Du måste förstå vad det är du skall skanna in (hur dina VHS-omslag är uppbyggda), då förstår du varför det är fullständig overkill att köpa en ny skanner med bättre sensor.
Om man skall skanna in något med låg kvalitet (och det är ett VHS-omslag i dessa sammanhang) så kan man skanna in med oändlig upplösning...det blir inte bättre för det.
Men vill du köpa en ny leksak/skanner, gör så - men tro inte att det kommer att lösa ditt "problem"...du är begränsad av kvalitén på det du skall skanna in...

Permalänk

om bilderna är bättre när du skriver ut dem än vad de är på skärmen är det troligen skärmen som inte visar korrekta färger...

en felkallibrerad skärm brukar visa aningen för blå dvs med inställningarna den kom med från fabriken då de flesta föredrar en kallare bild än vad som är naturligt å brukar komma förinställda med lite blåare nyans.

så mitt tips är att kallibrera skärmen först å se om de inte hjälper.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av kruukzz:

Hm det kan vara som du säger O.o provar i nuläget på mina andra skärmar i huset en TFT och en Samsung skärm som jag kör via HDMI och där ser omslaget mycket riktit bättre ut och mer 3D och fint

Skärmen jag sitter på i nuläget är en BenQ 144hz skärm så antar färgerna är lite felkalibrerade.... även om rött ser rött ut osv så antar jag att det är så

ja din skärm är inte direkt gjord för att visa korrekta färger utan du har valt at byta korrekta färger mot hög uppdaterinshastighet istället.

en sketen TN panel så du kommer nog inte få ut perfekt bild men du kan ju göra de bästa av situationen,
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/calibrate-your-di...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Tecknade filmer vart hittar man omslag till dessa då som redan är digitala? O.o

Du har redan fått flera bra exempel.

Skrivet av Rouge of Darkness:

https://www.themoviedb.org/
http://www.imdb.com/

eller att bara googla efter filmtiteln efter bilder brukar funka bra

cdcovers har det mesta, deras bildbank med omslag är otrolig. Jag har själv en mapp från dom med material som jag sparat med väldigt många GB som är "bra att ha"

Och det fina är att en film kan ha flera olika upplagor, med olika bilder, utförande & stilar.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Hade det inte varit en bra idé att posta en av de bilder du scannat och som du inte är nöjd med här så att vi får se hur det ser ut?

Normalt skiljer det inte så himla mycket på flatbäddsscanners som är tillverkade de senaste 10 åren, men de kan ge lite olika resultat i form av kontrast och mättnad osv, vilket gör att man i regel behöver justera dessa inställningar antingen i scannerns mjukvara (om det går) eller efteråt i ett bildredigeringsprogram.
Därtill kan såklart skärmen spela in osv, men även om en TN-panel inte är optimal så bör det inte se helkonstigt ut.
Ang. upplösning för scanningen så räcker 300dpi för att göra en lika stor koipa på pappret som originalet. Ska du bara visa bilden digitalt så räcker 150dpi ganska långt, men med 4k (och kanske högre på sikt) som står inför dörren så är det kanske inte fel att scanna med iaf 300dpi.
Ett VHS-omslag i 300dpi borde bli ca 3000x2300px, vilket räcker ganska långt.

Sen kan det ju, som påtalats här i tråden, uppstå problem med interferens mellan upplöningen på scanningen och omslagets raster. Får man problem med moiré osv kan man bara ändra upplösningen vid scanningen lite uppåt eller neråt. Vissa scanningsmjukvaror har funktioner för att minska problem med bildens eventuella raster, åxå. I Epsons mjukvara heter det "Descreening", vill jag minnas.
Rastret kan vara olika stort på olika omslag, så det är inte säkert att alla funkar att scanna i samma upplösning.

Permalänk
Medlem

Vad använder du för något när du digitaliserar? Har själv varit inne på det men inte fått tummarna loss.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Alltså min skrivare är kanske 3-4 år gammal, den ger bleka färger och små streck eller linjer emmellanåt i princip... DPi e inte det bara förstora?

vill minnas ja såg DPI på displayen den var inställd default 600 eller något sådant tror jag

Läs den här sidan så får du lite kunskap om dpi, ppi och lpi och vad du bör skanna i för upplösning. Det är inte så svårt om man sätter sig in i hur det fungerar på olika media.

--> http://www.fotosidan.se/cldoc/dpi-lpi-och-ppi.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Hade det inte varit en bra idé att posta en av de bilder du scannat och som du inte är nöjd med här så att vi får se hur det ser ut?

Låter som en jättebra idè

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av kruukzz:

Vill kopiera VHS omslag likt detta fast mer detaljrikt eftersom mitt vhs band ser bra mycket bättre än den bilden http://ecx.images-amazon.com/images/I/91dwXI7yzpL._SL1500_.jp...

Vill alltså få med alla detaljer som ni säkert kan förstå efter att ha tittat på denna bild ovan

Scanna in med högre upplösning ?
Borde väl inte vara så mycket svårare, har för mig det ibland blev bättre om man scannade i högre upplösning än du vill använda och sedan minska storleken i bildbehandlingsprogram.