Webhallen och Care pack moderna

Permalänk
Medlem

Webhallen och Care pack moderna

Hej!
Under julhelgen förra året köpte jag en dator för 10000 från webhallen + deras care pack ett års försäkring. (http://www.carepack.nu/default.asp)
När jag skulle byta minneskort i datorn och skulle sätta tillbaka skyddet som sitter för som vanligt så
åkte det in i minneskortshålet och fastnade, även fast det finns spärrar på sidorna så detta ska vara omöjligt.
Alltså helt och hållet en olycka och inget jag gjort med flit.
Lämnade in datorn till webhallen och berättade detta, ringde även upp moderna och berättade samma sak för dem.

Jag har nu fått ett brev med moderna där de skrivit att min ansökan om ersättning nekas.
De har även skrivit att jag råkat trycka in den och att den åkte in och fastnade och nu fastnat. Att det är en spärr där som har åkt in.
Sedan har de skrivit att för att skadan ska täckas av försäkringen ska den uppstått genom en plötslig och oförutsedd utifrånkommande händelse. Men att då jag självt tryckt in skyddet (som man alltid gör när man sätter in den) så var det inget plötsligt och oförutsett.

Det är helt sjukt. Det SKA inte gå att trycka in den för det första och det är ingenting som jag gjort med flit/våld eller liknande, utan satte bara in det som jag alltid gjort.

Vad ska jag göra?

Vad krävs att jag skriver för att jag får min dator fixad?

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Uppmaning till brott/bedrägligt beteende är inte ok, se §8:

Citat:

§ 8 Brott
Det är inte tillåtet att uppmana till brott eller sprida uppmaningar till brottsliga handlingar. Allt innehåll regleras av svensk lagstiftning.

On-topic:
Skriv gärna vilket dator du har, det kan ju tänkas att andra har haft liknande problem. Det skulle även vara trevligt med lite bilder ifall det är möjligt.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte använt onödigt våld så låter det som ett helt vanligt garanti eller reklamationsärende beroende på datormodell. De flesta färdiga datorer säljs väl med minst ett års garanti, ofta mer.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellas:

När jag skulle byta minneskort i datorn och skulle sätta tillbaka skyddet som sitter för som vanligt så
åkte det in i minneskortshålet och fastnade, även fast det finns spärrar på sidorna så detta ska vara omöjligt.

Jag förstår inte riktigt vad det handlar om. Är det en minneskortläsare som sitter i datorn som du har lyckats ta sönder? När du skriver "byta minneskort i datorn" tänker jag på ramminne eller kanske till och med SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag förstår inte riktigt vad det handlar om. Är det en minneskortläsare som sitter i datorn som du har lyckats ta sönder? När du skriver "byta minneskort i datorn" tänker jag på ramminne eller kanske till och med SSD.

Ganska säker på att han menar minneskort dvs SD-minne eller compact flash.
I dessa hål brukar det även sitta ett fejk-plastkort när man inte har ett minneskort i datorn.

Gissar att det är detta plastkortet som åkt in och fastnat i minneskortläsaren.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska ha ersättning, det var ju en olycka. Gör en anmälan till ARN eller prata med kommunens konsumentrådgivning.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jag tycker att du ska ha ersättning, det var ju en olycka. Gör en anmälan till ARN eller prata med kommunens konsumentrådgivning.

Vad man tycker hör inte till saken, frågan är vad som står i avtalet. Vore dumt att vända sig till ARN i detta läge, börja med att kontakta Webhallen.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Har svårt att förstå vad som har hänt, skulle du kunna lägga upp en bild på det?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Vad man tycker hör inte till saken, frågan är vad som står i avtalet. Vore dumt att vända sig till ARN i detta läge, börja med att kontakta Webhallen.

Det står vid olycka i avtalet.
Du tycker inte man ska vända sig till ARN, då hör det inte heller till saken eftersom det är vad du tycker. Det är väl det de flesta postsen handlar om, vad folk tycker, jävligt konstig replik från dig.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Det står vid olycka i avtalet.
Du tycker inte man ska vända sig till ARN, då hör det inte heller till saken eftersom det är vad du tycker. Det är väl det de flesta postsen handlar om, vad folk tycker, jävligt konstig replik från dig.

Misstänker att det står mer än "Vid olycka" i avtalet... Räcker inte att läsa ett par meningar som man tycker passar och sen skippa resten.

ARN hanterar generellt inte försäkringsfrågor, därav kan det vara dumt att vända sig dit utan mer kött på benen.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk

Om det nu är en sådan "plugg" som sitter i när man inte har ett kort i, så har jag svårt att se hur man lyckas dels att inte märka att det sitter nått i vägen och sen måste man väl ändå ta i på nått sätt då den brukar vara lite större i kanterna?
Fortfarande ingen modell?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rugbyspelaren:

Om det nu är en sådan "plugg" som sitter i när man inte har ett kort i, så har jag svårt att se hur man lyckas dels att inte märka att det sitter nått i vägen och sen måste man väl ändå ta i på nått sätt då den brukar vara lite större i kanterna?
Fortfarande ingen modell?

Nej alltså jag hade tagit ut dummy kortet och satt i mitt eget minneskort, när jag var klar tog jag ut mitt minneskort som vanligt och när jag ska sätta i dummy kortet så ska man alltid trycka in det tills det klickar till. Men det klickade aldrig utan den åkte in. Det är själva dummy kortet som är större på ena sidan så att detta inte ska vara möjligt. Använde inget våld över huvud taget.

Modellen är en: Lenovo Y510P

Har hittat några trådar på lenovos hemsida där de har haft exakt samma prom med deras datorer och att fjädern inte har reagerat vilket gjort att deras minneskort tryckts in. De har antingen fixat det själva eller bara lämnat in datorn och fått det fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Jag förstår inte riktigt vad det handlar om. Är det en minneskortläsare som sitter i datorn som du har lyckats ta sönder? När du skriver "byta minneskort i datorn" tänker jag på ramminne eller kanske till och med SSD.

Det är alltså det vanliga SD dummy kortet som fastnat, det har inte gått sönder eller något utan endast fastnat där inne!

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen möjlighet att lägga upp bild då datorn är hos moderna just nu. Men det är som att en centimeter in i SD intaget sitter kortet kilat fast. Ingenting är repat eller liknande, det bara sitter där och går inte att få ut.

Här är en tråd som exempel: http://forums.lenovo.com/t5/IdeaPad-Y-U-V-Z-and-P-series/Dumm...

Permalänk
Medlem

Såg även nu att på Lenovos hemsida står det detta om en av deras andra modeller:
"If you have the Lenovo H520s as listed on this PDF data sheet, then it should accommodate SD, SDHC, SDXC, MMC, MMC plus, MS, and MS pro rype of memory cards. Also, this is push-to-eject card reader and as long as you insert the right type of card, it should not get stucked inside (unless the spring that ejects the card is defective)."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellas:

Hej!
Under julhelgen förra året köpte jag en dator för 10000 från webhallen + deras care pack ett års försäkring. (http://www.carepack.nu/default.asp)
När jag skulle byta minneskort i datorn och skulle sätta tillbaka skyddet som sitter för som vanligt så
åkte det in i minneskortshålet och fastnade, även fast det finns spärrar på sidorna så detta ska vara omöjligt.
Alltså helt och hållet en olycka och inget jag gjort med flit.
Lämnade in datorn till webhallen och berättade detta, ringde även upp moderna och berättade samma sak för dem.

Jag har nu fått ett brev med moderna där de skrivit att min ansökan om ersättning nekas.
De har även skrivit att jag råkat trycka in den och att den åkte in och fastnade och nu fastnat. Att det är en spärr där som har åkt in.
Sedan har de skrivit att för att skadan ska täckas av försäkringen ska den uppstått genom en plötslig och oförutsedd utifrånkommande händelse. Men att då jag självt tryckt in skyddet (som man alltid gör när man sätter in den) så var det inget plötsligt och oförutsett.

Det är helt sjukt. Det SKA inte gå att trycka in den för det första och det är ingenting som jag gjort med flit/våld eller liknande, utan satte bara in det som jag alltid gjort.

Vad ska jag göra?

Vad krävs att jag skriver för att jag får min dator fixad?

Kan ju tycka att det är ganska självklart att detta ska gå under din carepack försäkring alla dagar i veckan.

Trygghetsavtal, som ger dig en rad fördelar om olyckan skulle vara framme:

Skydd mot funktionsfel
Skydd mot olyckshändelser som tappskador, vätskeskador, otur och blixtnedslag
Ingen självrisk vid reparation eller utbyte
Skydd mot stöld vid inbrott i hem, kontor och fritidshus
Ny produkt om den skadade inte går att reparera
Inget åldersavdrag som vanligen görs vid ersättning från hemförsäkring
Skydd i hela världen

Det är ju själva anledningen till varför man ens skulle täckna en sådan försärking.

Ring tillbaka till Webhallen och försök förklara så tydligt du kan och var så trevlig som möjligt för det kommer inte hjälpa dig att vara agressiv eller otrevlig chanserna att dom vill hjälpa en minimeras totalt av detta.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det ju vara ett fabrikationsfel eftersom flera har haft samma problem, då är det en garantifråga.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av jensen.:

Kan ju tycka att det är ganska självklart att detta ska gå under din carepack försäkring alla dagar i veckan.

Trygghetsavtal, som ger dig en rad fördelar om olyckan skulle vara framme:

Skydd mot funktionsfel
Skydd mot olyckshändelser som tappskador, vätskeskador, otur och blixtnedslag
Ingen självrisk vid reparation eller utbyte
Skydd mot stöld vid inbrott i hem, kontor och fritidshus
Ny produkt om den skadade inte går att reparera
Inget åldersavdrag som vanligen görs vid ersättning från hemförsäkring
Skydd i hela världen

Det är ju själva anledningen till varför man ens skulle täckna en sådan försärking.

Ring tillbaka till Webhallen och försök förklara så tydligt du kan och var så trevlig som möjligt för det kommer inte hjälpa dig att vara agressiv eller otrevlig chanserna att dom vill hjälpa en minimeras totalt av detta.

Ja men verkligen, man täcknar ju en drulle försäkring ifall något såndant här händer. Men vad ska man säga till dem egentligen?
Det enda jag har kommit på att jag kan hänvisa till är

"5.1 Skada på grund av bristande funktion genom plötsligt och oförutsett inre haveri eller
som uppkommit genom en plötslig och oförutsedd utifrån kommande händelse
som inte kan ersättas enligt produktgaranti eller faller under säljarens felansvar enligt
Konsumentköplagen."

Då fjädern helt plötsligt har slutat fungera och på så sätt har minneskortet fastnat. Då det är fler som har haft samma problem och så borde de ju även kunna se när de får ut kortet att jag inte använt mig av våld eller liknande. Går det att hänvisa till det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Nu verkar det ju vara ett fabrikationsfel eftersom flera har haft samma problem, då är det en garantifråga.

Vem är det man tar upp det då med? Är det Lenovo, Webhallen eller Moderna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Ganska säker på att han menar minneskort dvs SD-minne eller compact flash.
I dessa hål brukar det även sitta ett fejk-plastkort när man inte har ett minneskort i datorn.

Gissar att det är detta plastkortet som åkt in och fastnat i minneskortläsaren.

Skrivet av Bellas:

Det är alltså det vanliga SD dummy kortet som fastnat, det har inte gått sönder eller något utan endast fastnat där inne!

Då förstår jag, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellas:

Vem är det man tar upp det då med? Är det Lenovo, Webhallen eller Moderna?

Reklamation = Webhallen (för fabriks- eller ursprungsfel)
Garanti = Troligen Lenovo om det är dom som lämnar garantin (för fel täcks enligt garantibeskvlning)
Försäkring = Moderna (för fel som täcks av försäkringen)

Men börja alltid med att kontakta det företag (Webhallen) som sålt varan till dig, annars riskerar du bland annat att förlora din reklamationsrätt.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Reklamation = Webhallen (för fabriks- eller ursprungsfel)
Garanti = Troligen Lenovo om det är dom som lämnar garantin (för fel täcks enligt garantibeskvlning)
Försäkring = Moderna (för fel som täcks av försäkringen)

Men börja alltid med att kontakta det företag (Webhallen) som sålt varan till dig, annars riskerar du bland annat att förlora din reklamationsrätt.

Okej! Tack så mycket! Men vad är det man ska referera till? Har aldrig varit med om att det blivit fel på datorn innan och försäkringen inte har gått ut så det är första gången jag måste reklamera något. Vet därför inte hur man ska formulera sig korrekt eller vad man ska hänvisa till.

Permalänk

"Under julhelgen förra året" , snackar vi julen 2013, eller 2012!? Jag tolkar det som 2013!
Är det julen 2013, är det ett garantiärende! Och då är det Webhallen som skall ombesörja för att lösa detta!
Det är av Webahallen TS ingått avtal med, d.v.s. köpt produkten.
Är denna inom garantitid (12mån) är det Webhallen som står för detta.
Är det "utökad" garanti, d.v.s. Webhallen har enbart 12mån garanti och hänvisar till tillverkaren för ytterligare garanti, så är det Lenovo.
Är det reklamation från 0-36mån är det Webhallen, eller Lenovo direkt om nu detta är lättare (till fördel för konsumenten).
Är det ett försäkringsärende så är det moderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oxygenial:

"Under julhelgen förra året" , snackar vi julen 2013, eller 2012!? Jag tolkar det som 2013!
Är det julen 2013, är det ett garantiärende! Och då är det Webhallen som skall ombesörja för att lösa detta!
Det är av Webahallen TS ingått avtal med, d.v.s. köpt produkten.
Är denna inom garantitid (12mån) är det Webhallen som står för detta.
Är det "utökad" garanti, d.v.s. Webhallen har enbart 12mån garanti och hänvisar till tillverkaren för ytterligare garanti, så är det Lenovo.
Är det reklamation från 0-36mån är det Webhallen, eller Lenovo direkt om nu detta är lättare (till fördel för konsumenten).
Är det ett försäkringsärende så är det moderna.

Jag köpte datorn julen 2013! På vilket sätt är det ett garantiärende? Försöker bara lagra upp med vad jag ska säga när jag ringer dem då jag som sagt aldrig fått fel på datorn tidigare och formulering verkar vara A och O när det gäller sånt här tydligen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Men börja alltid med att kontakta det företag (Webhallen) som sålt varan till dig, annars riskerar du bland annat att förlora din reklamationsrätt.

Håller med om att man inte gör fel i att kontakta Webhallen först (även om det ibland finns snabbare vägar att gå), men varför påstår du att man förlorar sin reklamationsrätt?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Lite OT, men tyckte formuleringen var ganska kul;

"Skydd mot olyckshändelser som tappskador, vätskeskador, otur och blixtnedslag"

Alltså, en försäkring som skyddar mot otur? Fantastiskt, sådan måste jag ha!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Håller med om att man inte gör fel i att kontakta Webhallen först (även om det ibland finns snabbare vägar att gå), men varför påstår du att man förlorar sin reklamationsrätt?

Dels för att man skall reklamera inom skälig tid, helst så fort felet upptäcks.
Dels för att säljaren har rätt att själv avhjälpa felet, har någon annan avhjälpt felet så ansvar inte säljaren för det.
Dels för att reklamationsrätten gäller fabriks- och ursprungsfel, vilket kan vara svårt att bevisa om någon annan har gjort ett reparationsförsök.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Dels för att man skall reklamera inom skälig tid, helst så fort felet upptäcks.
Dels för att säljaren har rätt att själv avhjälpa felet, har någon annan avhjälpt felet så ansvar inte säljaren för det.
Dels för att reklamationsrätten gäller fabriks- och ursprungsfel, vilket kan vara svårt att bevisa om någon annan har gjort ett reparationsförsök.

Skulle vilja bestämt påstå att detta inte gäller när man vänt sig till tillverkarens egna verkstäder. Har du skickat din Asus-laptop på service till Asus utan att gå via butiken där du köpt, och i senare skede vill reklamera, inte tusan har du tappat din reklamationsrätt.

Detta betyder ju heller inte att man inte reklamerar inom skälig tid? Nä, jag håller inte med.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Skulle vilja bestämt påstå att detta inte gäller när man vänt sig till tillverkarens egna verkstäder. Har du skickat din Asus-laptop på service till Asus utan att gå via butiken där du köpt, och i senare skede vill reklamera, inte tusan har du tappat din reklamationsrätt.

Detta betyder ju heller inte att man inte reklamerar inom skälig tid? Nä, jag håller inte med.

Säljaren ansvarar som sagt för ursprungsfel, har någon annan reparerat produkten så det blir svårare att bevisa att nästkommande problem är ett fabriksfel, även om reparationen gjorts av tillverkarens verkstad. Gäller reklamationen ett fel som någon annan redan försökt avhjälpa så kan jag lova att de flesta företag eller verkstäder kommer neka reklamationen innan den ens kommit in. Annat gäller om reparationen görs för säljarens räkning.

"Inom skälig tid" skall inte ses som ett bäst-före-datum. Syftet med "inom skälig tid" är att säljaren skall meddelas så fort som möjligt så att felet kan avhjälpas innan det förvärras. Så om går du via tillverkare/försäkringen innan du meddelar säljaren så kan du förverka din rätt att reklamera. Gränsen på 2 månader är en riktlinje, exakt vad som kan ses som "inom skälig tid" beror även på hur du har hanterat produkten från att felet upptäcks tills du meddelat säljaren.

Bara för att vara extra tydlig, jag säger inte att det behöver vara så att man automatiskt förlorar sin reklamationsrätt pga. av detta, men risken finns och det bör man vara medveten om innan man gör sin reklamation.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Imorgon tänkte jag gå till webhallen då de fått dit datorn nu och ta upp att det är ett garantiärende.
Ni får mer än gärna säga till om jag ska formulera det hela på något annat sätt!

Tänkte säga:
Jag lämnade in datorn hos er då minneskorts dummyn hade fastnat i minneskortläsaren. Men ni skickade in den till moderna.
Men det här är ett väldigt vanligt problem med flera lenovos produkter, att fjädern plötsligt slutar fungera och
därför fastnar minneskortet inuti. Lenovo har även skrivit på sin hemsida om flera modeller att om minneskortet inte klickar till utan åker in så är det fjädern som slutat fungera. Därför är det ju ett garantiärende.

Behöver man säga något mer? Typ att de kan se att jag inte använt våld eller liknande när de öppnar upp minneskortshållaren?