Permalänk

GTX780+vattenkylning med 600w psu?

Sheeeena!

Tänkte bara kolla här innan jag handlar! Tänkte köpa mig ett 780 som jag senare tänkte vattenkyla, ville bara fråga om ett 600w psu skulle klara av att driva ett 780oc pump fläktar osv. Om pump är relevant så tänkte jag köpa en D5a!

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

Jajo, fast det beror på vad du har för nätagg. Har du skaffat dig ett kvalitetsagg från början kommer du kunna klocka på det nätagget utan problem. Ett vattenkylningskit drar inte så mycket ström, pumpen drar mest och d5:an suger som mest i sig 23W, som 2-3 HDD:er ungefär

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

REKOMMENDERAT. Det där är en överdrift om du har ett bra agg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Jajo, fast det beror på vad du har för nätagg. Har du skaffat dig ett kvalitetsagg från början kommer du kunna klocka på det nätagget utan problem. Ett vattenkylningskit drar inte så mycket ström, pumpen drar mest och d5:an suger som mest i sig 23W, som 2-3 HDD:er ungefär

TS frågar om han kan köra ett 780 med överklock på ett 600W nätagg och jag hänvisar han till produktlänken som säger att rekommenderad minimum effekt är 600W, angivet av tillverkaren. Inte vet jag hur du tänker men det är ju inte så att jag sa nej genom att konfirmera att rekommenderad minimum är 600W. Är det något du vill tilläga till TS så ska du säga det till han, inte till mig. lol.

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av KennethL:

TS frågar om han kan köra ett 780 med överklock på ett 600W nätagg och jag hänvisar han till produktlänken som säger att rekommenderad minimum effekt är 600W, angivet av tillverkaren. Inte vet jag hur du tänker men det är ju inte så att jag sa nej genom att konfirmera att rekommenderad minimum är 600W. Är det något du vill tilläga till TS så ska du säga det till han, inte till mig. lol.

Nej men tillverkarnas rekommendationer/krav när det gäller nätaggregat är alltid helt åt skogen och är inget att gå efter. Titta istället på recensioner etc. för att se hur mycket ström ett visst grafikkort behöver. I detta fallet när det gäller GTX780, brukar de hamna på ca 400-450W beroende på klockning på kortet och övriga komponenter.

Här är t.ex. Sweclockers test av Asus GTX780 DirectCU II och EVGA GTX780 ACX SC och med Sweclockers testdator, som består bland annat av en kraftigt överklockad sexkärnig Core i7-3960X, drar datorerna ca 440W under belastning.
http://www.sweclockers.com/recension/17295-asus-geforce-gtx-7...

Anledningen till att tillverkarna överdriver så vid sina nätaggregatskrav är för att gardera sig om någon sitter med ett riktigt skitagg eller har tusen extra prylar i datorn som drar en massa ström.

Till kekkekillen:

Vi behöver veta vad du har för nätaggregat. Men ja det kommer troligen fungera bra så länge det inte är ett skräpagg.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk

Det är ett fractal design, 600w platinum, Newton r2 om jag kommer ihåg rätt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av thompson:

Nej men tillverkarnas rekommendationer/krav när det gäller nätaggregat är alltid helt åt skogen och är inget att gå efter. Titta istället på recensioner etc. för att se hur mycket ström ett visst grafikkort behöver. I detta fallet när det gäller GTX780, brukar de hamna på ca 400-450W beroende på klockning på kortet och övriga komponenter.

Här är t.ex. Sweclockers test av Asus GTX780 DirectCU II och EVGA GTX780 ACX SC och med Sweclockers testdator, som består bland annat av en kraftigt överklockad sexkärnig Core i7-3960X, drar datorerna ca 440W under belastning.
http://www.sweclockers.com/recension/17295-asus-geforce-gtx-7...

Dessutom vid väggen, i verkligheten är det runt 400w. Mao inga problem

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

600W räcker med kraftig råge, utan en skugga av tvivel.

450W hade också räckt, gott och väl.

Visa signatur

5950X, 3090