Lättviktig 13" Programmerings/Surfdator

Permalänk
Medlem

Lättviktig 13" Programmerings/Surfdator

Efter haft stora problem med min ASUS UX31A ultrabook i två år, så rage quitar jag på den och begär reklamationsrätt. Frågan är då vad jag ska skaffa för ny dator,

Mina önskemål på datorn är

  1. Kostar max 11000

  2. INTE EN ASUS

  3. i5 eller i7 (Dock helst i7)

  4. 8 GB RAM

  5. 1920x1080 i upplösning

  6. 13"

  7. SSD

  8. Batteritid på ca 5 timmar

  9. Får max väga 2 kg (Mer eller mindre en ultrabook)

Är detta en bra tid att köpa ny laptop på eller är vi i slutet/början av någon processorgeneration?

Jag har kollat en del på mysn.eu's datorer, men jag har ingen aning om vad för rykte det företaget har inom Sveriges gränser och om hur byggkvalitén är på deras datorer är.

Permalänk
Skrivet av erik345:

Efter haft stora problem med min ASUS UX31A ultrabook i två år, så rage quitar jag på den och begär reklamationsrätt. Frågan är då vad jag ska skaffa för ny dator,

Mina önskemål på datorn är

  1. Kostar max 11000

  2. INTE EN ASUS

  3. i5 eller i7 (Dock helst i7)

  4. 8 GB RAM

  5. 1920x1080 i upplösning

  6. 13"

  7. SSD

  8. Batteritid på ca 5 timmar

  9. Får max väga 2 kg (Mer eller mindre en ultrabook)

Är detta en bra tid att köpa ny laptop på eller är vi i slutet/början av någon processorgeneration?

Jag har kollat en del på mysn.eu's datorer, men jag har ingen aning om vad för rykte det företaget har inom Sveriges gränser och om hur byggkvalitén är på deras datorer är.

om du klarar dig på 1440 x 900 istället för 1920x1080 med i7 och 8GB minne 11 695kr
http://store.apple.com/se/buy-mac/macbook-air?product=MD760S/...
med i5 10 375,00 kr

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik345:

Efter haft stora problem med min ASUS UX31A ultrabook i två år, så rage quitar jag på den och begär reklamationsrätt. Frågan är då vad jag ska skaffa för ny dator,

Mina önskemål på datorn är

  1. Kostar max 11000

  2. INTE EN ASUS

  3. i5 eller i7 (Dock helst i7)

  4. 8 GB RAM

  5. 1920x1080 i upplösning

  6. 13"

  7. SSD

  8. Batteritid på ca 5 timmar

  9. Får max väga 2 kg (Mer eller mindre en ultrabook)

Är detta en bra tid att köpa ny laptop på eller är vi i slutet/början av någon processorgeneration?

Jag har kollat en del på mysn.eu's datorer, men jag har ingen aning om vad för rykte det företaget har inom Sveriges gränser och om hur byggkvalitén är på deras datorer är.

Varför en i7? Men annars kör på MBP eller från Mysn. Deras S413 sägs vara bra. Kolla runt på swec. Vet att några har en sådan

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Vad ska du programmera? Är denna laptop din ända dator eller ska du bara flera anteckningar. 13" är en mycket liten yta om du ska köra visual studio, netbeans eller någon annan IDE för den delen.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Programmera på 13".. Grr...

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Vad ska du programmera? Är denna laptop din ända dator eller ska du bara flera anteckningar. 13" är en mycket liten yta om du ska köra visual studio, netbeans eller någon annan IDE för den delen.

Jag använder för tillfället VS13, Notepad++ och Netbeans som utvecklingsmiljö. Jag har klarat mig fint hitils med 13". Det är självklart mest optimalt med större/fler skärmar för utveckling men jag vill också hålla datorn så portabel som möjligt. Upplösningen på min förra dator kompenserade för skärmstorleken. Datorn är till för vardagsbruk och skola då jag studerar datalogi.

Skrivet av haggert:

Programmera på 13".. Grr...

Jag vill ha en bärbar dator inte släpbar

Permalänk
Medlem

Lenovo Yoga 2 Pro. med 3200x1800 upplösning.

Problemet med den är att den leveras med nån konstig mjukvara som verkar vara designad för xboxar och annat lumia trams som ingen ändå vill använda i längden. Går givetvis och blåsa om den med valfri linux för att göra maskinen till ett riktigt arbetsverktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik345:

Jag använder för tillfället VS13, Notepad++ och Netbeans som utvecklingsmiljö. Jag har klarat mig fint hitils med 13". Det är självklart mest optimalt med större/fler skärmar för utveckling men jag vill också hålla datorn så portabel som möjligt. Upplösningen på min förra dator kompenserade för skärmstorleken. Datorn är till för vardagsbruk och skola då jag studerar datalogi.

Hehe, ja smaken är som baken. Sitter på en 14" och även jag i Netbeans en hel del, jag totalt avskyr det.

Visa signatur

ASUS Z170-K | ASUS Strix 960 OC 4GB | Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz | Core i5-6600K @4,2Ghz| Corsair 650W | Fractal Design Define S | BenQ XL2411 144hz | Intel 600p M.2 256gb

Permalänk
Medlem

Du vet att Prisjakt sökfunktion fungerar alldeles ypperligt för just precis sådan här filtrering?

Exempelvis så här.

Visa signatur

i5 3570k @ 4.4GHz | MSI Z77A-G45 | Noctua NH-C12P | MSI GTX560Ti Twin Frozr | 8GB 1600MHz Corsair Vengeance LP| Corsair TX650W PSU | Benq V2410 LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik345:

Jag använder för tillfället VS13, Notepad++ och Netbeans som utvecklingsmiljö. Jag har klarat mig fint hitils med 13". Det är självklart mest optimalt med större/fler skärmar för utveckling men jag vill också hålla datorn så portabel som möjligt. Upplösningen på min förra dator kompenserade för skärmstorleken. Datorn är till för vardagsbruk och skola då jag studerar datalogi.

Jag vill ha en bärbar dator inte släpbar

Skrivet av haggert:

Hehe, ja smaken är som baken. Sitter på en 14" och även jag i Netbeans en hel del, jag totalt avskyr det.

Satt tidigare på en sketen 15.3" lenovo tyckte det var helt okej - den var lätt och smidig att snabbt slänga upp. Men efter att ha fixat en ordentligt arbetsstation hemma med multimonitor setup kände man sig otroligt handikappad med en 15.3" med 1366x768. "Nya" laptopen är en 17" med 1920x1080 och det är faktiskt behagligt att sitta ett par timmar "till fots" och programmera/utveckla. Det ända som är lite jobbigt är att modellera UML eller annat som kräver en ordentlig mus.

Jag tycker att touchpad:en är lite svårt att arbeta med precist!

När jag bara skriver kod så använder jag knappt musen och av den anledningen fungerar det riktigt bra med en laptop!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~