Server eller NAS? Backup?

Permalänk
Medlem

Server eller NAS? Backup?

Hej!
Sitter i en kontorsmiljö och vi ska göra om lite.

Det ska börja en grafiker och han kommer att arbeta med mycket tyngre filer än oss andra, därför kommer han inte ingå i samma miljö.
Men, hans team ska ändå kunna ta del av hans arbete så han kan inte behålla allt lokalt på datorn, utan det måste även landa någon annanstans.

Direkt gick min tanke till att ha en NAS uppsatt men längre kom jag inte...
Vad man vill är att alla filer (oavsett på NAS eller lokalt på datorn) ska backup'as, men, om jag använder en NAS som filserver så måste man alltså köra en backup på NAS-enheten också? Är det bättre att sätta dit en OS X Server och köra som filserver (hela kontoret är Mac-miljö) och koppla en extern HDD på den eller hur ska man lättast lösa detta?

Kan man ha autosynk från vissa mappar på datorn till en NAS?

Vill helst undvika att grafikern behöver dubbelspara filer.

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Välj en server som täcker dom behov ni har nu , vet ni inte vad ni behöver så fråga , det finns folk som jobbar med sånt och har bättre koll än ni

Oavsett vilken typ av server du väljer så använd INTE en USB-disk som backup i en företagsmiljö , köp in en riktig offsite backuplösning , egen eller moln , det är värt varenda krona när en disk kraschar , NÄR inte OM en disk kraschar , samma där , det finns folk som jobbar med sånt^^

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Tack för ditt svar!

Att vi ska köpa in något som passar är helt klart en sund tanke

Men för att gå mer rakt på sak då;
Går det att välja vissa mappar som ska synkas inkrementellt från en Mac till en NAS?
På så sätt behöver man bara synka vissa arbetsmappar och inte hela datorn samt så köra man hela datorns backup via Time Machine till samma NAS.

Permalänk
Medlem

Hej!

Jag använder Cobian backup för att göra inkrementiellt backup från vissa mappar på Windows Servern till NAS! Det borde finnas liknande program till Mac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kladda:

Tack för ditt svar!

Att vi ska köpa in något som passar är helt klart en sund tanke

Men för att gå mer rakt på sak då;
Går det att välja vissa mappar som ska synkas inkrementellt från en Mac till en NAS?
På så sätt behöver man bara synka vissa arbetsmappar och inte hela datorn samt så köra man hela datorns backup via Time Machine till samma NAS.

Ja, läs på om rsync.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabman:

Ja, läs på om rsync.

On it, tackar!

Någon som vet om denna funktionen (synka vissa mappar) finns inbyggt i en typ Synology DS412+ ?