Kortet börjar visa tråkiga tecken som svarta pixlar samt ett väldigt äckligt ljud vid högre fläkt-frekvens

Permalänk
Medlem

Kortet börjar visa tråkiga tecken som svarta pixlar samt ett väldigt äckligt ljud vid högre fläkt-frekvens

7970 sapphire dual x vi pratar om här då, problemet är att garantin hos Alina (som jag köpte mina delar ifrån) gick slut 2014-5-xx, Kommer inte ihåg exakt datum så där är det kört känns det som, frågar väl om det finns något man kan göra eller är det bara att börja spara pengar tills han säger upp sig?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xenoz:

7970 sapphire dual x vi pratar om här då, problemet är att garantin hos Alina (som jag köpte mina delar ifrån) gick slut 2014-5-xx, Kommer inte ihåg exakt datum så där är det kört känns det som, frågar väl om det finns något man kan göra eller är det bara att börja spara pengar tills han säger upp sig?

Reklamera kortet, du har ju 3 års reklamationsrätt (dock har du bevisbördan).

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Reklamera kortet, du har ju 3 års reklamationsrätt (dock har du bevisbördan).

Som i ett kvitto då antar jag ?

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xenoz:

Som i ett kvitto då antar jag ?

Nej, du måste kunna bevisa att felet fanns där från början. Reklamationsrätten säger att inom 0-6mdr är det säljaren som ska bevisa att du har tagit sönder varan, mellan 6-36mdr är det du som ska bevisa att felet är ett ursprungsfel. Oftast är kraven inte så jättehöga, det räcker i många fall att man har använt varan enligt bruksanvisningen/tillverkarens rekommendationer.
http://www.konsumentverket.se/Lagar--regler/Din-ratt-som-kons...

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Har inte Sapphire själva mer än 1 års garanti på deras kort? I sådant fall bör Alina kunna lösa det utan problem, kontakta dem och förklara dig bara så löser det sig säkert!

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

I västa fall om det inte löser sig med ett nytt kort så kan du se om du får tag på en ny kylare för att se om det löser problemet.
Om du testar att klocka ner kortet, försvinner pixelfelen då?
Såfall kan det vara kylningen och en ny kylare kan lösa problemet.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av _niko_:

I västa fall om det inte löser sig med ett nytt kort så kan du se om du får tag på en ny kylare för att se om det löser problemet.
Om du testar att klocka ner kortet, försvinner pixelfelen då?
Såfall kan det vara kylningen och en ny kylare kan lösa problemet.

Jag har inte testat att klocka ner men det gör mig lite rädd hehe(har aldrig klockat)

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.

Permalänk
Medlem

Idag har jag suttit sedan 04:00 och kollat igenom allting, i alla jäkla spela jag har (över 100) och har kommit till slutsatsen att spel som har liknande inställning av något som kallas "SSAO" eller liknande är det som ger mig mitt problem, när jag stänger av det så försvinner de svarta prickarna, för i helvete...

Visa signatur

Sweclockers.se världens bästa sida för alla sorts konspirationsteorier mot ryssar.