Microsoft Surface Pro 3 Sverige-lanseras den 28 augusti

Permalänk
Medlem

Fräääsch, tycker dock det är synd att toppmodellerna har blivit så fruktansvärt dyra. UX32VDn ifrån asus gick ju för 9990 kr, nu snackar vi 13 lax för samma setup typ. Ähh, får ställa in mig på att köpa refurbished och ett år gammalt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Arton lök+ för en surfplatta... Nu har det väl ändå spårat ut?

Det är mer än en typisk surfplatta. Den är inte tänkt att ersätta en iPad eller android-platta utan en bärbar dator, det är en "riktig" x86-dator med Intel Core i processorer. Sen behöver de flesta inte heller en 512GB SSD + i7. Mycket pengar ja, men du får se till anvädningsområdet för den och toppmodellerna vrukar det väl vara lite högre pris på.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Surface Pro 2 förra året och är helt såld, har kunnat skrota båda surfplattan och den bärbara till förmån för Surfacen, grymt skönt med en enhet istället för två och eftersom den kör riktiga Windows så spelar jag även på den, riktigt smutt när man är ute å reser!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av danedi:

Arton lök+ för en surfplatta... Nu har det väl ändå spårat ut?

Lite skillnad här du.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Är tveksam till köp då jag har en iPad som resekompis men det ska bli väldigt kul att kolla på den i affär!

Visa signatur

MS-7673 | i5-2500K @ 4.4Ghz | GTX 670 @ ~1.3GHz | Corsair 24GB VENGEANCE LP | Corsair AX 860W 80+ Platinum | Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Kostar rejält för stora företag att försöka hänga med i utvecklingen.
Men anpassar man sig inte så dör man, se bara på Nokia.

Det här är ju inte riktigt hänga med i utvecklingen utan mer ett försök att skapa sin egen marknad och bli "kung" på den. Göra en "Apple" som man sett sägas många gånger. Men Intel/Microsofts satsning på hybrider inte gjort något som helst märkbart avtramp på varken slaskplattemarknaden eller laptopmarknaden de 2-3 år de pratat om detta koncept. Vetefan om det ens kan bära sig självt IMO. Trodde även jag att SP3 skulle generera bättre siffror för perioden den funnits ute men inte.

Nokia gjorde ju allt de kunde för att anpassa sig och samtidigt stå som unik spelare bland smartphones men det gick ju en bit innan de köptes upp. Så det är tufft klimat för både gamla giganter och nya yngre företag vad de än har för historik bakom sig.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Proffsmoddare

Hur kan en docka kosta 1900 kr?
För det priset borde det väl kunna inkludera någon form av lagring eller utökad grafikdel!

Riktigt sugen på en 3:a till att byta ut min 11,6" Vaio Ultrabook och HTPCn (därav vore det smidigt med docka)

Visa signatur

CRATER | VISION | TILT | CORE X | IRIS | TORQUE | AVOID | BLACKOUT | ISO
Instagram: timpelay Facebook: timpelay

Permalänk
Medlem

Jävligt häftig produkt, hade varit intresserad om priset var lägre. Grämer mig fortfarande att jag inte var snabb nog att köpa Surface 1 för 3k på dustin för några veckor sedan.

Hade varit en schysst kompanjon när man reser och hade då kunnat ersätta en laptop + platta, vilket är vad jag reser med idag.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Jag köpte en Surface Pro 2 förra året och är helt såld, har kunnat skrota båda surfplattan och den bärbara till förmån för Surfacen, grymt skönt med en enhet istället för två och eftersom den kör riktiga Windows så spelar jag även på den, riktigt smutt när man är ute å reser!

Håller helt med!

Kör wot,warthunder och lite lightroom på min.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

==Ryzen 5800x==16gb ram 3200Mhz cl14==ASUS 550-F== Gigabyte 3070 oc == LG UltraGear 27GP950 27" Gaming 4K UHD IPS==Lumia 930, Samsung S6, Moto X Style, LG G6, Sony xperia xz1 compact, LG V30,Sony xz3,Iphone xs max, Sony xperia 5ii,Samsung S22 Ultra==LG 55EG910V,LG C8 65"==AuneX1s,THX AAA 789==JBL 305==,Hifiman4xx, DT 1990 Pro==

Permalänk
Avstängd

Begränsad till den nordamerikanska marknaden, som Xbox One.
Microsoft misslyckas igen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Det här är ju inte riktigt hänga med i utvecklingen utan mer ett försök att skapa sin egen marknad och bli "kung" på den. Göra en "Apple" som man sett sägas många gånger. Men Intel/Microsofts satsning på hybrider inte gjort något som helst märkbart avtramp på varken slaskplattemarknaden eller laptopmarknaden de 2-3 år de pratat om detta koncept. Vetefan om det ens kan bära sig självt IMO. Trodde även jag att SP3 skulle generera bättre siffror för perioden den funnits ute men inte.

Nokia gjorde ju allt de kunde för att anpassa sig och samtidigt stå som unik spelare bland smartphones men det gick ju en bit innan de köptes upp. Så det är tufft klimat för både gamla giganter och nya yngre företag vad de än har för historik bakom sig.

Nja. Desktop håller på att försvinna till förmån för touch enheter.
Om Microsoft inte ska försvinna från hemmet så måste de ju anpassa sig till det nya, touch.
Det har ju märkts både med touchanpassade Win8 och med Surface RT/Pro satsningarna.

Jag tror att en Surface "icke pro" med atomprocessor och fullt Windows för hade varit bättre än att plöja pengar i Windows RT, men men.
Det satsas pengar i alla fall, får se det är tillräckligt för att övertala svensson att "x86" hör ihop med det nya surfplattekonceptet.

Jag känner inte att Nokia hoppade på touch-tåget när det begav sig 2006.
De väntade för länge och blev omkörda.
Satsningen på WP8 kunde gått men det känns som att den kom för sent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Begränsad till den nordamerikanska marknaden, som Xbox One.
Microsoft misslyckas igen...

What?!

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Begränsad till den nordamerikanska marknaden, som Xbox One.
Microsoft misslyckas igen...

"Microsoft Surface Pro 3 Sverige-lanseras den 28 augusti"
Hmm? Läste inte ens titeln?

In other news: Surface Pro är häftiga maskiner. Hade jag inte varit en luspank student (eller redan haft en T100), så hade det legat en sådan i min axelväska.

Visa signatur

Fractal Design North
Ryzen 5600X
RX 6700 XT

Permalänk
Medlem

faan, blev riktigt sugen på varianten med i5/8gb. Kanske en dum fråga men den är väl bättre än min laptop Acer m3 581-tg, Core i3-2367M (1,4 GHz), 10gb ram, GeForce GT 640M och w7)?
Hade varit väldigt trevlig att kunna kasera denna laptopen och min ipad. Den kommer främst att användas till enklare redigring av goproklipp samt en del spel. Inget maxxat och avancerat. Vad tycket ni, är det värt en uppgradering från min laptop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Nja. Desktop håller på att försvinna till förmån för touch enheter.
Om Microsoft inte ska försvinna från hemmet så måste de ju anpassa sig till det nya, touch.
Det har ju märkts både med touchanpassade Win8 och med Surface RT/Pro satsningarna.

Jag tror att en Surface "icke pro" med atomprocessor och fullt Windows för hade varit bättre än att plöja pengar i Windows RT, men men.
Det satsas pengar i alla fall, får se det är tillräckligt för att övertala svensson att "x86" hör ihop med det nya surfplattekonceptet.

Jag känner inte att Nokia hoppade på touch-tåget när det begav sig 2006.
De väntade för länge och blev omkörda.
Satsningen på WP8 kunde gått men det känns som att den kom för sent.

Håller jag absolut inte med om. Bärbara datorer och plattor må bli starkare, men desktop kommer aldrig försvinna från varken hem eller arbetsplatser. Det vågar jag garantera dig. Touch-enheter kommer öka (förutsatt att plattmarknaden inte redan är rejält mättad), men inte ta över. Microsofts förhastade mentalitet på nya marknaden var "touch på allt oavsett vad för datormaskin ni har" och hur de än försökt har de inte lyckats sälja detta koncept. Man bör absolut satsa på nya marknader, men man bör absolut INTE negligera traditionella datorer och marknader som de gjorde. Tycket utifall att Win 8 t.ex. är körbart på en traditionell dator går isär det vet jag. Men med facit i hand bedömt på försäljning och mottagande så var den idén en rejält dålig sådan. Det kan dock bara gå uppåt för dem nästa år då de verkar ha tänkt efter.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av KTL:

Håller jag absolut inte med om. Bärbara datorer och plattor må bli starkare, men desktop kommer aldrig försvinna från varken hem eller arbetsplatser. Det vågar jag garantera dig. Touch-enheter kommer öka (förutsatt att plattmarknaden inte redan är rejält mättad), men inte ta över. Microsofts förhastade mentalitet på nya marknaden var "touch på allt oavsett vad för datormaskin ni har" och hur de än försökt har de inte lyckats sälja detta koncept. Man bör absolut satsa på nya marknader, men man bör absolut INTE negligera traditionella datorer och marknader som de gjorde. Tycket utifall att Win 8 t.ex. är körbart på en traditionell dator går isär det vet jag. Men med facit i hand bedömt på försäljning och mottagande så var den idén en rejält dålig sådan. Det kan dock bara gå uppåt för dem nästa år då de verkar ha tänkt efter.

Trenderna talar sitt tydliga språk.
Det är tablet, ultramobile och mobil som gäller.
Desktop och större laptops minskar.

Sen tar det tid för ett stort bolag att byta fokus, speciellt när man har så många olika saker att ta hänsyn till.

"Touch och små enheter" är det ju kunderna som "hittat på", Microsoft försöker anpassa sig.
Självklart finns det saker de skulle kunna ha gjorts annorlunda och bättre. Men sitter man still så blir man tillslut omkörd och uppköpt, som Nokia.
Microsoft vill finnas kvar om 10-20 år, och då får det kosta lite pengar nu när marknaden förändras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Trenderna talar sitt tydliga språk.
Det är tablet, ultramobile och mobil som gäller.
Desktop och större laptops minskar.
http://i.imgur.com/daR9kF0.png

Sen tar det tid för ett stort bolag att byta fokus, speciellt när man har så många olika saker att ta hänsyn till.

"Touch och små enheter" är det ju kunderna som "hittat på", Microsoft försöker anpassa sig.
Självklart finns det saker de skulle kunna ha gjorts annorlunda och bättre. Men sitter man still så blir man tillslut omkörd och uppköpt, som Nokia.
Microsoft vill finnas kvar om 10-20 år, och då får det kosta lite pengar nu när marknaden förändras.

En "minskning" är inte samma sak som att något "försvinner". Vilket tyvärr både teknikmedia och div. läsare tolkat det som men det är också en vansinnig feltolkning. På de 10-20 åren du pratar om kommer desktops fortfarande stå för miljontals datorer om än inte i majoritet, det råder ingen tvekan om. Därmed är fortfarande "touch på allt oavsett vad för datormaskin ni har" tänket ett dåligt tänk som inte gick hem. Att de behövde göra något för att förbli relevanta är en självklarhet. Om de gjorde något bra, ja där går väl tycket isär som jag nämnt men bevisligen gick det inget vidare denna omgång.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem

Smakar det så kostar det tydligen. Jag som hade hoppats på ett lägre pris så man hade råd

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

I3, i5 eller i7 konfiguration? Hur ska man välja egentligen? Och är inte i3 liteför slött för en sån här typ av surfplatta?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

I3, i5 eller i7 konfiguration? Hur ska man välja egentligen? Och är inte i3 liteför slött för en sån här typ av surfplatta?

Det beror på vad du ska göra med den, men troligen är väl i5 ett bra val. Om i3 är för slö beror också på vad du ska göra, om du bara tar anteckningar och surfar lite ska en i3 räcka.

Jag är sugen på i5 med 256GB SSD och 8GB RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DeluxXxe:

Jävligt häftig produkt, hade varit intresserad om priset var lägre. Grämer mig fortfarande att jag inte var snabb nog att köpa Surface 1 för 3k på dustin för några veckor sedan.

Hade varit en schysst kompanjon när man reser och hade då kunnat ersätta en laptop + platta, vilket är vad jag reser med idag.

Även MediaMarkt hade en. Köpte först en SP1/64 + Office 365 1år på MM för 3K. Såg sedan erbjudandet på Dustin i en tråd här på SweC och köpte en SP1/64 + Type Cover på Dustin Företag för 3K (ink moms).

Tyvärr så lämnade jag tillbaka min första SP1 till MM i förra veckan (hade ingen nytta av två, och hade mer nytta av ett Type Cover på köpet än ett år med Office 365). Hade jag inte redan hunnit att lämna tillbaka den så hade du gärna fått köpa den av mig.

Men förhoppningsvis så kommer det fler erbjudanden på både SP1 och även SP2. När det blivit vanligt med SP3 i butikerna i Sverige vill de säkert göra sig av med lagret av gamla modeller. Så det är bara att hålla utkik på Prisjakt och SweC:s forum så dyker det säkert upp något till mitten av hösten skulle jag gissa på.

Har jobbat så extremt mycket i ett nytt projekt fram tills nu, men precis gått på semester idag och skall passa på att packa upp min SP1 och testa den så fort jag får tid. Skall bli intressant att utvärdera. Kanske man kan få jobbet till att skaffa en SP3 eller SP4 nästa gång man byter arbetsdator (om jag känner mig helt bekväm med att överge en traditionell bärbar dator - lite osäker på det innan jag verkligen hårdtestat konceptet).

Skrivet av rektor:

Begränsad till den nordamerikanska marknaden, som Xbox One.
Microsoft misslyckas igen...

Hmmm. Bara typiskt ms.hat eller något sedvanligt ointelligent flame? Eller vad är det som avses?

Har du ens läst nyheten här på SweC som tråden är kopplad till?

*förundrard över hur det står till*

Om de misslyckas eller inte låter jag dock vara osagt. Återstår att testa själv när den kommit innan jag personligen kan uttala mig om det (just nu skall jag ha skoj och närmast testa SP1:an först!).

Tror dock inte att det kommer bli någon storsäljare som slår ut normala bärbara eller ultrabooks. Dels så är tangentbord/pekplatta inte lika bra, och även om de var det så kommer det alltid att bli en lite dyrare/tyngre kombination med separata delar jämfört med en normal ultrabook där allt sitter fast i ett.

Samtidigt så är det ju möjligheten till separata delar som är just charmen med det hela. Ett intressant koncept som jag tror har möjlighet att tilltala en lite mindre grupp av mer nischade användare om de lyckats väl även med SP3:an (återstår som sagt att se).

Förhoppningsvis så finns det även framtida möjlighet att ta fram nya tangentbord/pekplattor, både ifrån Microsoft och andra tillverkare, som skulle kunna vara gedignare än dagens alternativ.

Hade personligen gärna sett ett mekaniskt tangentbord (med Cherry MX-switchar) eller ett med kvalitetsmebrantangenter ifrån Topre. Visst blir det stort och tungt, men då har du ju ett grymt arbetsredskap (och även grymt för vissa spel med rätt mus till)!

Så har du ett vanligt touch eller type cover som skärmskydd, och tar med det mekaniska när du verkligen vill få till en bra men ändå helt portabel arbetsplats.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Blir nog ett köp, fan, svårt att välja Är lite sugen på en MacBook Pro också... hum hum... helt olika typ av maskine, antar att MacBooken är en bättre desktop-ersättare, men denna verkar så trevlig att leka med. Gillar verkligen känslan i N-trigpennan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av skurtbert:

Blir nog ett köp, fan, svårt att välja Är lite sugen på en MacBook Pro också... hum hum... helt olika typ av maskine, antar att MacBooken är en bättre desktop-ersättare, men denna verkar så trevlig att leka med. Gillar verkligen känslan i N-trigpennan!

Håller med. Skulle också gärna haft en MBP Retina! Tyvärr svårt att motivera sig att hela tiden köpa massor med nya prylar. Så den får nog dessvärre vänta lite för min del.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/