Samsung 840 evo 250 gbit långsam?

Permalänk
Medlem

Samsung 840 evo 250 gbit långsam?

Hej!

Har en 840 evo 250 gbit som jag kör med SATA2 tyvärr!

Min sequential read ligger nere på 201 medans write är på 271

förra veckan låg read uppe på 277 jag kan inte lista ut vad det är som har skett och är det någon som vet hur snabbt det ska gå med sata2? (vet att det är mycket långsammare än Sata3 men 201 känns väldigt fel)

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Hur mäter du ?

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av redberg32:

Hej!

Har en 840 evo 250 gbit som jag kör med SATA2 tyvärr!

För framtida bruk, gigabyte menar du.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Hur mäter du ?

Jag mäter med programmet man fick med, samsung magician

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Stäng av rapid och testa med AS-SSD istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Stäng av rapid och testa med AS-SSD istället

Rapid är redan, ska testa när jag kommer hem från stranden! Återkommer med resultat

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Satte på rapid och fick detta svaret jävligt skumt.

En annan sak är att jag testa med en dator bredvid min och startar World of warcraft samtidigt på båda två SSD'n och HDD'n de är nästan exakt lika snabba på att starta upp.
http://i.imgur.com/1slkT9l.png

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

http://i.imgur.com/NHLbQLo.png

Här är resultatet fråm AS-SSD

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

De siffrorna ser helt OK ut för att vara SATA 3gbit.

Vad har du för moderkort ?

Permalänk
Medlem

Svensktiger: Jag har GA-F2A55M-DS2

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk

Ser helt normalt ut, SATA2 = 3Gbit/sec = 300MB/sec

Har du precis fyllt disken, så har den inte blivit TRIM'ad än, det görs automatisk i bakgrunden, skulle vilja säga att 277MB/sec som du fick i förra veckan är riktigt bra!

P.S. ...och som redan påpekats så har du 250GB (gigabyte) lagringsyta och inte 250gb eller 250Gb, utan GB!

Permalänk
Medlem

Underbart hur kommer det sig att den går ner på 201 är det för att den inte har "TRIM'at" ännu? hur ofta sker det? Tack så mycket för hjälpen allihop

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Hejsan mätte nu min uppstart som ligger på 32 sekunder från att jag trycker på ON knappen tills jag kan använda datorn är detta ett bra resultat med en 840 EVO 250 GB?

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Hejsan mätte nu min uppstart som ligger på 32 sekunder från att jag trycker på ON knappen tills jag kan använda datorn är detta ett bra resultat med en 840 EVO 250 GB?

Nej.

Det låter sjukt segt imho, min bootar på ca 10-15.
För mycket startprocesser vid boot kanske?

Visa signatur

AMD Ryzen 7800X3D@Stock, ASUS ROG ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI, ASUS RTX 4080 Super, G.Skill Trident Z5 RGB DDR5-6000, Hyte Y60, Samsung NVME 980Pro 1TB, 2X WD Black SN850 1TB NVME, Intel 545s 512GB.
Skärm: Corsair Xeneon Flex 45", Samsung G7 32"
Server:UnRaid OS, Fractal Design Node 804, Asus Sabertooth Gryphon Z97, Intel XEON 1220v3, 32GB DDR3 RAM, 14TB Storage.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minisulan:

Nej.

Det låter sjukt segt imho, min bootar på ca 10-15.
För mycket startprocesser vid boot kanske?

Nej inte alls har 6 saker ibockade under autostart, det är vägen till skrivbordet som går slött inte när jag kommer in på skrivbordet.

jag har ett SATA2 moderkort dock vet att det slöar ner SSDn men så mycket?

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Boot

Datorns start tid blir längre ju mer man har inkopplat till datorn via USB, SATA, o.s.v.
För att BIOS måste få signal vad det är för enheter den är inkopplat till.

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av G3K:

Datorns start tid blir längre ju mer man har inkopplat till datorn via USB, SATA, o.s.v.
För att BIOS måste få signal vad det är för enheter den är inkopplat till.

Jag har mus, tangentbord, högtalare inkopplat varav mus/tangentbord är USB. Använder en HDD som lagring och har SSDn som boot för spel/windows

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Jag har mus, tangentbord, högtalare inkopplat varav mus/tangentbord är USB. Använder en HDD som lagring och har SSDn som boot för spel/windows

Det ska inte påverka boot tiden så mycket fast 32 sec är fortfarande bra och 840 evo använder TLC som är några ms segare än MLC som är lite segare än SLC minnen.
Min boot tid är ca 1 & ½ minut men det är för alla enheter min dator är inkopplat till.

Visa signatur

| ASRock Fatal1ty X370 Professional Gaming | Ryzen 1800X | Sapphire RX Vega 64 | Kingston 4st KVR21E15D8/16 2133MHz ECC, ej buffrad | Seasonic Prime 850w | Xonar STX II 7.1 |

Permalänk
Medlem

Jaha finns det någonting jag kan göra för att få upp farten lite? ser att folks datorer startar på 15 sekunder och liknande med samma SSD

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av redberg32:

Jaha finns det någonting jag kan göra för att få upp farten lite? ser att folks datorer startar på 15 sekunder och liknande med samma SSD

Installera Windows som UEFI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Jaha finns det någonting jag kan göra för att få upp farten lite? ser att folks datorer startar på 15 sekunder och liknande med samma SSD

kika om du har någon fast boot i bios. kan leda till knas så stäng av det om det händer.

Permalänk
Medlem

Slå igång AHCI via bios eller regedit

Permalänk
Medlem

AHCI är redan påslaget det gjorde jag när jag installerade Windows på SSD'n

om jag hittar någon fast boot ska jag slå på den då?

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem

Hej igen, gjorde nu ett test åter igen har inte gjort något sedan sist jag skrev här i tråden.
Sequential read har nu åkt ner på 193 MB/s
Det känns ju väldigt tråkigt och undrar vad det beror på eller kan bero på.

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Hejsan mätte nu min uppstart som ligger på 32 sekunder från att jag trycker på ON knappen tills jag kan använda datorn är detta ett bra resultat med en 840 EVO 250 GB?

Beror på vad du jämför med. Det är inte bara SSDn som ska läsa in saker, utan allt från BIOS till 10 ton andra saker ska också ske vid uppstart. Dessutom så beror det på om det är SSDn som är "flaskhalsen" eller något annat. Om CPUn inte är snabb nog, eller du har för lite RAM så tar det också längre tid.

30+ sek för en ren Windows install är högt för en SSD, räknat från när Windows startar, men med BIOS (speciellt om den är långsam) och Windows som varit i drift i något år eller så, med massor av program och saker som startar med datorn så är det inte så illa.
Vet att gigabytes BIOS POST kan vara sega som tusan i äldre moderkort (då jag har dem själv)

Skrivet av redberg32:

Hej igen, gjorde nu ett test åter igen har inte gjort något sedan sist jag skrev här i tråden.
Sequential read har nu åkt ner på 193 MB/s
Det känns ju väldigt tråkigt och undrar vad det beror på eller kan bero på.

Under 200MB är visserligen lite lågt, men kan bero på att andra saker jobbar med disken när du testar.
http://ssd.userbenchmark.com/Samsung-840-Evo-250GB/Rating/159...
Notera dock att detta är vanligt folk, men med SATA3 osv, men disken ska klara mer.

Tänk på att INGEN SSD någonsin läser "sequential" läsning, utan allt är fördelat mellan cellerna på SSDn och är alltid slumpmässig läsning, i någon form. Så den typ av läsning är inte den viktigaste.
Om dens slumpmässig läsning går ner kraftigt, då är det dax att oroa sig.

Ang din hastighets dock, har du fler hårddiskar i datorn?
Kan de vara så att SSDn delar en parad SATA port med en hårddisk som kanske jobbade samtidigt?
Du kan i så fall testa att byta port på hårddisken (eller SSDn, men du kan ev behöva ändra BOOT disk i BIOS då)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Ang din hastighets dock, har du fler hårddiskar i datorn?
Kan de vara så att SSDn delar en parad SATA port med en hårddisk som kanske jobbade samtidigt?
Du kan i så fall testa att byta port på hårddisken (eller SSDn, men du kan ev behöva ändra BOOT disk i BIOS då)

Har en till hårddisk där i en 500 GB vanlig mekanisk som jag hade som boot tidigare innan jag köpte min SSD som jag nu har som boot. Hur menar du med parad SATA port? Att de sitter bredvid varandra, isåfall nej.

Och ssd'n är helt ny sedan tråden startades tycker den har väldigt långsam nedstängning också "Avslutar windows" syns väldigt länge innan den stängs ner lätt 30-60 sekunder.

8192 RAM
AMD Athlon X4 740 Quad Core Processor 4 CPU 3.2~GHz

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Har en till hårddisk där i en 500 GB vanlig mekanisk som jag hade som boot tidigare innan jag köpte min SSD som jag nu har som boot. Hur menar du med parad SATA port? Att de sitter bredvid varandra, isåfall nej.

Och ssd'n är helt ny sedan tråden startades tycker den har väldigt långsam nedstängning också "Avslutar windows" syns väldigt länge innan den stängs ner lätt 30-60 sekunder.

8192 RAM
AMD Athlon X4 740 Quad Core Processor 4 CPU 3.2~GHz

På noen moderkort, så deler SATA porten kanal med eSATA på baksiden av moderkortet (altså utgang for å kunne koble til en ekstern harddisk). Slå opp i din manual for moderkortet for å få vite detaljene rundt hvordan dine SATA porter arbeier/er koblet. Di kan finne manualen i digital form som PDF fra sidene til moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av redberg32:

Har en till hårddisk där i en 500 GB vanlig mekanisk som jag hade som boot tidigare innan jag köpte min SSD som jag nu har som boot. Hur menar du med parad SATA port? Att de sitter bredvid varandra, isåfall nej.

Och ssd'n är helt ny sedan tråden startades tycker den har väldigt långsam nedstängning också "Avslutar windows" syns väldigt länge innan den stängs ner lätt 30-60 sekunder.

8192 RAM
AMD Athlon X4 740 Quad Core Processor 4 CPU 3.2~GHz

Min fråga är då, har du totalt börjat om när du bytte till SSD? Gjort en färsk install osv?
Rensade du alla system partitioner mm på din gamla mekaniska disk?

Testa att byta port på den mekaniska disken då, till vilken annan sata port du har.

Alla moderkort som har SATA, har delade portar. Det är så de är uppbyggda sedan IDE tiden.
IDE hade 2 diskar på en kabel, SATA har en disk per kabel, MEN i kontrollern, är de fortfarande Master/Slave linkade. Enda skillnaden är att detta sker i moderkortet istället för i kabeln och disken själv med byglar.
Normalt är detta inget problem, då det fungerar. Men om du blandar en Sata 1/2 med en Sata 3 så kan du ibland få lite sämre prestanda, speciellt i äldre moderkort då de inte riktigt gillar varandra. (Har själv sett detta med en gammal Seagate disk och OCZ SSD)

När den avslutar Windows, lyser HDD lampan med fast sken under längre tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Min fråga är då, har du totalt börjat om när du bytte till SSD? Gjort en färsk install osv?
Rensade du alla system partitioner mm på din gamla mekaniska disk?

Testa att byta port på den mekaniska disken då, till vilken annan sata port du har.

Alla moderkort som har SATA, har delade portar. Det är så de är uppbyggda sedan IDE tiden.
IDE hade 2 diskar på en kabel, SATA har en disk per kabel, MEN i kontrollern, är de fortfarande Master/Slave linkade. Enda skillnaden är att detta sker i moderkortet istället för i kabeln och disken själv med byglar.
Normalt är detta inget problem, då det fungerar. Men om du blandar en Sata 1/2 med en Sata 3 så kan du ibland få lite sämre prestanda, speciellt i äldre moderkort då de inte riktigt gillar varandra. (Har själv sett detta med en gammal Seagate disk och OCZ SSD)

När den avslutar Windows, lyser HDD lampan med fast sken under längre tid?

Har aldrig hört talas om att blanda diskar i olika portar kan påverka prestandan för varandra. Däremot så är vissa kontrollers en begränsad bandbredd till övriga datorn, men då rör det sig om kontrollers från tex marvell eller asmedia som då begränsas av att endast ha 1 PCIe lina. Styrs disken av kontroller på sydbryggan (som i detta fallet) så ska det inte vara ett problem.

Till TS:

Gör en boot trace om du tycker starten tar lång tid, du kan då se vad det är som segar och eventuellt hitta lösningar. Samma sak gäller långsam avstänging, går att göra en trace där med. Har du windows 8 kan du följa denna guide:

http://www.msfn.org/board/topic/158252-trace-why-windows-8-bo...

HAr du windows 7 så finns det länk i sidan ovan till en guide för windows 7.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Min fråga är då, har du totalt börjat om när du bytte till SSD? Gjort en färsk install osv?
Rensade du alla system partitioner mm på din gamla mekaniska disk?

Testa att byta port på den mekaniska disken då, till vilken annan sata port du har.

Alla moderkort som har SATA, har delade portar. Det är så de är uppbyggda sedan IDE tiden.
IDE hade 2 diskar på en kabel, SATA har en disk per kabel, MEN i kontrollern, är de fortfarande Master/Slave linkade. Enda skillnaden är att detta sker i moderkortet istället för i kabeln och disken själv med byglar.
Normalt är detta inget problem, då det fungerar. Men om du blandar en Sata 1/2 med en Sata 3 så kan du ibland få lite sämre prestanda, speciellt i äldre moderkort då de inte riktigt gillar varandra. (Har själv sett detta med en gammal Seagate disk och OCZ SSD)

När den avslutar Windows, lyser HDD lampan med fast sken under längre tid?

När jag installerade Windows på nytt så kopplade jag ur den mekaniska disken helt och hållet så att det skulle gå direkt till SSD'n, har INTE rensat den mekaniska på partitionen utan den är kvar jag kom inte på hur man gjorde detta.

Har för mig att mekaniska sitter i sata port 0 eller 1 och SSD'n sitter i port 3 spelar det någon roll?

Visa signatur

I5 13600k - 5600 MHz 36 CL Corsair DDR5 - Msi pro z690-a wifi ddr5 - asus tuf oc v2 3080 - corsair rmx 1000 psu - nh d15 - sn850X