Hårddisk överhettas, köpa ny eller köpa kylning?

Permalänk
Medlem

Hårddisk överhettas, köpa ny eller köpa kylning?

Nu är det så att jag har en SSD 120g och en HDD som lagring.
HDD'n har nu börjat att krångla och blir överhettad (aldrig hänt förr) och stänger av datorn efter ett tag.

Jag har för lite minne för att endast använda SSD'n så jag måste ha en till hårddisk, men jag vet inte om jag ska satsa på en ny HDD eller någon sorts kylning t.ex. http://www.inet.se/produkt/6308673/scythe-himuro-hdd-cooler har inte råd med en till SSD

Permalänk
Skrivet av fandig2:

Nu är det så att jag har en SSD 120g och en HDD som lagring.
HDD'n har nu börjat att krångla och blir överhettad (aldrig hänt förr) och stänger av datorn efter ett tag.

Jag har för lite minne för att endast använda SSD'n så jag måste ha en till hårddisk, men jag vet inte om jag ska satsa på en ny HDD eller någon sorts kylning t.ex. http://www.inet.se/produkt/6308673/scythe-himuro-hdd-cooler har inte råd med en till SSD

ny hdd den gamla kan ju fallera när som helst och då är kylnings lösningen slöseri!

Visa signatur

Quote Please

Manswers, all i do is manswer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fandig2:

Nu är det så att jag har en SSD 120g och en HDD som lagring.
HDD'n har nu börjat att krångla och blir överhettad (aldrig hänt förr) och stänger av datorn efter ett tag.

Jag har för lite minne för att endast använda SSD'n så jag måste ha en till hårddisk, men jag vet inte om jag ska satsa på en ny HDD eller någon sorts kylning t.ex. http://www.inet.se/produkt/6308673/scythe-himuro-hdd-cooler har inte råd med en till SSD

2 alternativ här enligt mig.

1. köp ny HDD. (Rekommenderas starkt)

2. köp en chassi fläkt som blåser frisk luft (utifrån chassit) direkt på disken.

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, har ni några HDD's som ni kan rekommendera?

Permalänk
Skrivet av fandig2:

Nu är det så att jag har en SSD 120g och en HDD som lagring.
HDD'n har nu börjat att krångla och blir överhettad (aldrig hänt förr) och stänger av datorn efter ett tag.

Jag har för lite minne för att endast använda SSD'n så jag måste ha en till hårddisk, men jag vet inte om jag ska satsa på en ny HDD eller någon sorts kylning t.ex. http://www.inet.se/produkt/6308673/scythe-himuro-hdd-cooler har inte råd med en till SSD

Skumt, kör utan kylning på en 250Gb disk, vist den blir varm, men inte så den börjar strula ( 40 grader ca). kör den utan aktiv kylning (den bara går, väntar på den ska krascha ).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av fandig2:

Tack för svaren, har ni några HDD's som ni kan rekommendera?

Denna t.ex http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1282059 eller hur stor HDD behöver du?

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

hur stor HDD behöver du?

Inte stor alls tänkte mig runt 500g, men ju mer desto bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av fandig2:

Inte stor alls tänkte mig runt 500g, men ju mer desto bättre

Denna^^
Hehe nej men vad sägs om den här hdd´n?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Skrivet av fandig2:

Inte stor alls tänkte mig runt 500g, men ju mer desto bättre

hehe länka en, Men kanske galet med 7200RPM på lagringsdisk men för spel är det ju trevligare om den är snabb

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Moderator
Forumledare

*rubrik redigerad*

Tänk på att ge trådar så tydliga rubriker som möjligt. Då blir forumet överskådligare och trevligare att använda, samtidigt som ens chanser att få bra svar ökar.
Den här gången har jag justerat rubriken åt dig, men kom ihåg det när du skapar andra trådar i framtiden

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Bra kylning är prio 1. Kör själv gammeldiskar i välkylda gammelchassin - ingen disk > 35C. Köp en tolva å låt den blåsa på diske å saken e biff

Permalänk
Medlem

Behövs otroligt lite för att kyla en ensam disk, först när man skruvar flera tätt utan ventilation som det kan bli alltför varmt.. en ensam disk med lite smått luftdrag blir knappt ljummen, de ligger på några få watt i effekt !

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av jookeer:

Bra kylning är prio 1. Kör själv gammeldiskar i välkylda gammelchassin - ingen disk > 35C. Köp en tolva å låt den blåsa på diske å saken e biff

Är inte hela sanningen.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/datorer/article2517...

Min disk jag försöker ta livet av är 9 år och nu inte kyls aktivt alls (är på gränsen att man bränner sig när man tar i den) det senaste 2 åren Dock används den mindre aktivt nu, men snurrar rätt många timmar om dagen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Kör på en SSHD så som denna finns inte budget för en SSHD så kör på den WD Blue so redan föreslagits.

Visa signatur

Gaming PC: Ryzen 7 5800x, ASUS X570-P, RTX4070, 32GB DDR4, 2 TB 970 EVO M.2, 500 GB 850 EVO SSD, 1TB SSHD, 4TB + 6TB HDD, AX860.

HTPC: i7-4770K, Maximus VII Impact, GTX770, 16GB DDR3, 256GB 850 Pro SSD, 250 GB 840 Pro SSD, 4 TB WD Red, Cooler Master GX-lite 700w PSU
fraktfritt Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Är inte hela sanningen.

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/datorer/article2517...

Min disk jag försöker ta livet av är 9 år och nu inte kyls aktivt alls (är på gränsen att man bränner sig när man tar i den) det senaste 2 åren Dock används den mindre aktivt nu, men snurrar rätt många timmar om dagen.

Den länkade testen avser diskar tillverkade innan 2006 och gäller Googles servermiljöer. Så har du inte samma diskar och samma servermiljö som Google hade då kan du glömma den testen.

Vissa klarar mer hetta än andra - dock skulle jag av egen erfarenhet inte rekommendera att köra diskarna högre än 45C. Brukar sällan vara problem att sätta en fläkt framför.

Permalänk
Medlem

En hårddisk stänger inte av datorn låter mer som defekt nätagg

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

En hårddisk stänger inte av datorn låter mer som defekt nätagg

Håller med att det är mest troligt.

Men om det trots allt är disken, är den enda lösningen att köpa en ny.

Fo3

Edit: Ett dåligt nätagg, kan ibland börja döda diskar innan det ger upp.

TS, vad har du för nätagg?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”