Permalänk
Medlem

Mac eller PC, den eviga frågan

Hej på er allihopa!

Jag har lite beslutsångest, jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag ska köpa. Jag har både haft Mac och PC, och jag har alltid tyckt om båda. Jag har haft en stationär PC och en bärbar Mac. Jag köpte båda system ungefär vid samma tidpunkt, och jag måste säga att min Mac(Macbook air 11 tum) har hållit bättre. Dock är det inget fel på PC (hemmabygge) dock börjar komponenterna bli lite uråldriga, Mac datorn har såklart varit för att bara slö kolla youtube och liknande, medans PC har varit för att spela.

Det jag är ute efter är en laptop som klarar av att kolla på film i bra kvalitet, redigera lite små saker, mindre krävande spel och liknande. Och som ni förstår av rubriken har jag lite ångest. Tänkte lägga mellan 10-14 tusen ungefär och vad jag kollat från PC sidan är det:

http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/ASUS-R552JK-CN159H/20...

Och från Mac sidan:

http://www.netonnet.se/art/dator/apple/macbook/apple-macbookp...

Vad tycker ni gott folk? Svar uppskattas, helst inte fanboys utan konkreta anledningar till varför den ena kan vara bättre än den andra.

Permalänk
Inaktiv

jag e ju lite fanboy men ska försöka vara neutral.
Nu jämför jag bara dem datorerna du skrivit. Det är rätt stora skillnad mellan dessa två datorer så de är lite mer än OS'et som gör skillnad. Båda dessa är gjorda i aluminium och premium modeller. Dock är den ena 13" och andra 15" så de beror ju lite på hur mycket man har planerat bära med sig datorn eller va man helt enkelt föredrar för skärmstorlek.

Fördel Mac:
- Högre upplöst skärm, dvs trevligare med Photoshop och HR film.
- riktig SSD, kommer kännas riktigt rapp.
- högre batteritid. (mycket pga av denna modell har ultra low v processor och delad grafik)
- OS i sig om man föredrar Apple

Fördel PC'n:
- Snabbare Processor (quad core standard voltage, bra för redigering etc)
- mycket snabbare grafikkort (GTX grafik, klarar de flesta nya spel på höga inställningar)
- fyra högtalare + subwoofer (just denna modellen)
- OS om man föredrar Windows

Ett annat alternativ hos Netonnet som är mer likt den Mac'n du länkat till i 13", kanske nått att spana in också:
http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/touchskarm/13a3tum/as...
MAC'n har bättre skräm, UX302LG'n har bättre CPU och grafikkort. I övrigt rätt jämna.

Hoppas du inte tyckte jag var allt för fanboy

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaret! tanken med datorn är att ha den hemma för det mesta, men att kanske bara lätt kunna ta med den hem, en 17" skärm känns inte relevant för jag tycker det blir allt för klumpigt! Jag ska klura vidare men känns som jag fått lite mer! Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av sevve19:

Tack så mycket för svaret! tanken med datorn är att ha den hemma för det mesta, men att kanske bara lätt kunna ta med den hem, en 17" skärm känns inte relevant för jag tycker det blir allt för klumpigt! Jag ska klura vidare men känns som jag fått lite mer! Tack

Mitt tips är om du har turen och bo nära en butik som har datorerna inne är att gå och kika lite på dem. Inget går upp mot att verkligen "testa" sin eventuella dator innan man gör ett köp!

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Datavetare

Tycker tre saker är kritiska på en laptop och det är alla lite individuella så man bör helst känna på prylen IRL

  • skärmen - om den är dålig är datorn i princip en "telefonkatalog", inte nödvändigtvis så att högre upplösning är bättre men skulle själv aldrig köpa något med PPI under 200 idag, skulle heller aldrig köpa en ny laptop med TN-panel. Kör man med 200% zoom så fungerar HiDPI skärmar faktiskt riktigt bra även på Win8.1 (men tidigare versionen fungerar inte alls lika bra). Så t.ex. Lenovo Yoga 2 med 3200x1800 skärm (som ligger inom din budget) skulle då få plats med lika mycket som en 1600x900 skärm, fast med mycket skarpare text.

  • tangentbordet - är väldigt individuellt när det kommer till vilken layout man fördrar, själv vägrar jag laptops med numerisk tangentbord då jag vill ha den "normala" delen av tangentbordet centrerat. Klarar inte heller av "kreativ" placering av saker som pg-up/pg-dn (vissa har placerat dessa i en vertikal rad till höger om retur-tangenten WTF).

  • pekplattan - extern mus är inte en option idag, tidigare var MBP/MBA helt outstanding här men nu finns PC-laptops med multitouch-pekplattor helt i nivå med MBA/MBA när dessa kör OSX och PC-laptop kör Win8.1

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Om vi bortser från datorn som länkades så skulle man generellt kunna säga följande gällande PC kontra MAC:

MAC:
- Oftast snygg gedigen konstruktion i premium material (ex: aluminium)
- Bra skärmar och batteritid
- Klenare cpu/gpu i jämförelse med andra datorer i samma prissegment
- Relativt dålig prestanda/kr
- "Cool" faktor

PC:
- Betydligt bredare utbud vilket ger konsumenten möjlighet att köpa en skräddarsydd laptop som passar in på "behovet"
- Kraftfullare CPU/GPU/Lagring i jämförelse med MAC (mindre $ för likartad konfiguration)
- Generellt bättre anslutningsmöjligheter till andra enheter

Men i det hela så är det en fråga om tycke och smak anser jag, har man lite extra $ liggandes så ser jag MAC som ett ypperligt val, en MAC tenderar att vara funktionsduglig aningen längre än en likartad motsvarighet i PC segmentet.
Åk in till en butik där du kan känna och klämma så blir det lättare att bestämma vad som känns rätt just för dig, vilket är det viktigaste.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem

Kvalitet och OS är en viktig del tycker jag. Har haft min MacBook i 5 år och använder den fortfarande som arbetsredskap. Mac OS X är riktigt trevligt, även om jag gillar både Windows och har som hobby att driva GNU/Linux-server (PC-nörd med andra ord). Tycker definitivt att du ska kolla på en Mac om du är sugen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Jag undviker som regel allt som har invidia Optimus i sig. Vilken sjuk otur jag har haft med mina bärbara, dåligt drivarstöd och i många fall så slutar nvidia helt enkelt göra drivrutiner (om de överhuvud taget gör några alls, se Optimus 525 för mer info om spektaklet) helt och hållet och man får förlita sig på tillverkaren av laptopens ofta helt utdaterade drivrutiner. Vill man köra MacOS, Linux eller äldre versioner av windows kan man även kyssa möjligheten att spela på optimuskretsen adjöss. (Till linux finns dock bumblebee och primus men det är väääldigt ofta hit or miss när man ska spela)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Jag hade valt pcn då jag spelar lite spel men Mac är fina.

Angående Optimus till Linux så har det kommit nya drivrutiner i Ubuntu där man kan välja mellan Intel o nVIDIA gpu.
Dock så kunde jag inte få bort screentearing med nVIDIA gpun.
Det verkar inte fungera helt optimalt kanske men det har hänt lite och med tiden kommer mer att hända.

Permalänk

Jag har precis den 13" Retina MBP som du länkat.

De stora fördelarna med den som jag ser det är:
1. Skärmen
2. Batteritiden
3. Byggkvaliteten
4. Touchpaden (har aldrig använt en PC-touchpad som varit i närheten av lika bra, men det är möjligt att det finns idag)
5. OSX
6. SSD-hastigheten (750 mb/s)

Nackdelarna är dålig prestanda per krona även om jag tycker att just den här modellen är en av de mest prisvärda som Apple har gjort.
Spelutbudet fortfarande dåligt för Mac men det blir bättre och bättre tack vare Steam. Den integrerade Iris-grafiken duger till de flesta populära indie-spel och liknande men inte mycket mer. Tänk på att alla program inte finns till OSX, så om det finns någon mjukvara du inte kan leva utan på Windows så borde du kolla upp så att den finns tillgänglig på OSX. Det är inte speciellt roligt att köra Parallels i all framtid för något enstaka program.

PCn du länkade ser väl ganska nice ut, förutom att den är 15". Fråga dig hur viktigt det är med dedikerad grafik då det borde vara en av de stora fördelarna med den maskinen. Med andra ord hur viktigt lite tyngre spel är. Hade jag kört PC hade jag nog kört på något i stil med Asus nya Zenbook.

All in all så hade jag kört MBPn.
Det är min input... men jag är som sagt inte helt opartisk.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle aldrig köpa en Mac "Stationär" och aldrig en PC laptop.

Laptop=Mac
Stationär=PC

Permalänk
Medlem

Objektivt, PC alla dagar i veckan

Subjektivt, kanske MAC om man nu på något vis skulle föredra det...