Reklamerade PS3, fick ett brev som jag inte förstår!

Permalänk

Reklamerade PS3, fick ett brev som jag inte förstår!

Hej! Jag har reklamerat mitt PS3 för att hdmi kontakten inte fungerade på den. Väl på Media Markt fick jag skriva på ett brev om att jag förstår att jag får stå för kostnaden om dom ej hittar något fel. Tiden går och jag får ett SMS som lyder: Din reklamation är nu redo att hämtas på ditt Media Markt varuhus KOSTNAD 0,00 KR. nu har jag fått ett kostnadsförslag på mitt PS3 för reparationen. Verkstaden förslår en utbytesenhet. Men om reklamationen inte gick igenom borde jag väl inte fått sms att jag kan hämta min PS3 för 0 kr? Dom vill ha 1440 kr för reparationen.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem

Det betyder väl att de hittade ett fel och att du inte behöver betala för felsökning. Sedan så tolkar jag det som att du kan välja att hämta ditt ps3 eller acceptera deras kostnadsförslag och reparera för 1 440 kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Axsve:

Det betyder väl att de hittade ett fel och att du inte behöver betala för felsökning. Sedan så tolkar jag det som att du kan välja att hämta ditt ps3 eller acceptera deras kostnadsförslag och reparera för 1 440 kronor.

Skickades från m.sweclockers.com

ska man behöva för en reklamation som har blivit godkänd?

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Skrivet av FreakinOAL:

ska man behöva för en reklamation som har blivit godkänd?

Låter lite oklart. Ring till kundtjänst imorgon och hör med dem.

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Medlem

Om det är du som orsakat felet så ska du betala reparation, men om felet uppstod av normal användning (inom 3 år från att du köpte varan) eller fanns där när du köpte varan så ska Media Markt/Sony stå för kostnaden.

Om Media Markt kom fram till att det var du som orsakade felet så har du rätt att inte betala nån reparationsavgift om du inte redan kommit överens om att Media Markt ska reparera den oavsett.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

ska man behöva för en reklamation som har blivit godkänd?

Det är inte så att garantitiden har gått ut och det är därför de bara erbjuder reparation mot betalning?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av ponanmsi:

Om det är du som orsakat felet så ska du betala reparation, men om felet uppstod av normal användning (inom 3 år från att du köpte varan) eller fanns där när du köpte varan så ska Media Markt/Sony stå för kostnaden.

Om Media Markt kom fram till att det var du som orsakade felet så har du rätt att inte betala nån reparationsavgift om du inte redan kommit överens om att Media Markt ska reparera den oavsett.

Jag har inte tagit sönder HDMI kontakten, det hela börja med att jag skulle sälja den, och när dom provade den nere på media så fungerade inte HDMI kontakten. Men det konstiga var att jag provade den innan och allting fungerade.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Skrivet av FreakinOAL:

Jag har inte tagit sönder HDMI kontakten, det hela börja med att jag skulle sälja den, och när dom provade den nere på media så fungerade inte HDMI kontakten. Men det konstiga var att jag provade den innan och allting fungerade.

Provade dem en annan kabel? Gjorde ni en reset på konsolen innan ni skickade in den?

Visa signatur

Testar telefoner och tillbehör: www.apetech.se

Permalänk
Skrivet av apelipell:

Provade dem en annan kabel? Gjorde ni en reset på konsolen innan ni skickade in den?

Dom provade en annan kabel, men jag åkte hem och tittade för jag trodde dom inte innan. Men den var verkligen trasig. Och nej gjorde ingen reset. Blev en fyrkantig grå ruta i mitten av skärmen.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

Jag har inte tagit sönder HDMI kontakten, det hela börja med att jag skulle sälja den, och när dom provade den nere på media så fungerade inte HDMI kontakten. Men det konstiga var att jag provade den innan och allting fungerade.

När köpte du den? Hur lång garanti fick du? Har du kvar kvittot? Har du öppnat chassit nån gång?

Skrivet av FreakinOAL:

Dom provade en annan kabel, men jag åkte hem och tittade för jag trodde dom inte innan. Men den var verkligen trasig. Och nej gjorde ingen reset. Blev en fyrkantig grå ruta i mitten av skärmen.

Fungerar den om du använder Scart-utgången iställer för HDMI, eller är det bara HDMI som inte funkar? du kan behöva återställa bildutgång så här

Citat:

Reset Video Output

If you are changing cables or cannot see an image on the screen, you may need to reset the video output to default settings. To reset the video output:

While the PS3 system is in standby mode (red light on the front of the system), hold down the touch-sensitive On/Off button on the front of the system until the PS3 beeps a second time (approximately 5 seconds), then release it.
The PS3 will power up, the Video Output Settings will automatically reset to the standard resolution (or detect the current display output settings of your TV/monitor).

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Skrivet av ponanmsi:

När köpte du den? Hur lång garanti fick du? Har du kvar kvittot? Har du öppnat chassit nån gång?

2011/11/28, Har 1 års garanti. Har kvitto, samt alla reparations kvitton för den har varit inne 2 gånger innan. Och har ej öppnat chassit.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

2011/11/28, Har 1 års garanti. Har kvitto, samt alla reparations kvitton för den har varit inne 2 gånger innan. Och har ej öppnat chassit.

Då ska du kunna få det fixat kostnadsfritt om det är fabriksfel, men kan vara att nån hårdvara inuti har pajat p.g.a. att t.ex. kylaren blivit igensatt av damm och då kan det inte räknas som fabriksfel och då får du stå för reparationskostnader.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Skrivet av ponanmsi:

När köpte du den? Hur lång garanti fick du? Har du kvar kvittot? Har du öppnat chassit nån gång?

Fungerar den om du använder Scart-utgången iställer för HDMI, eller är det bara HDMI som inte funkar? du kan behöva återställa bildutgång så här

Scart fungerar.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Skrivet av ponanmsi:

Då ska du kunna få det fixat kostnadsfritt om det är fabriksfel, men kan vara att nån hårdvara inuti har pajat p.g.a. att t.ex. kylaren blivit igensatt av damm och då kan det inte räknas som fabriksfel och då får du stå för reparationskostnader.

om kylaren har blivit igensatt av damm, kan man fixa det själv?

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

om kylaren har blivit igensatt av damm, kan man fixa det själv?

Om scart funkar så är det inte damm som är problemet, men om du vill få bort damm från kylaren så kan du köpa tryckluft på burk (kostar ca 100kr, finns bland annat på på inet och kjell & company) och spruta lite i ventilationshålen.

Annars kan du öppna chassit och rengöra kylflänsarna försiktigt med bomullstops för att få bort damm men då blir du troligtvis av med möjligheten att kunna reklamera varan.

Om du är osäker på om vad som gäller vid reklamation och vilka fel som kan räknas som ursprungliga fel så kan du kontakta konsumentvägledningen i din kommun eller kolla om du hittar info på konsumentverkets hemsida.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Skrivet av ponanmsi:

Om scart funkar så är det inte damm som är problemet, men om du vill få bort damm från kylaren så kan du köpa tryckluft på burk (kostar ca 100kr, finns bland annat på på inet och kjell & company) och spruta lite i ventilationshålen.

Annars kan du öppna chassit och rengöra kylflänsarna försiktigt med bomullstops för att få bort damm men då blir du troligtvis av med möjligheten att kunna reklamera varan.

Om du är osäker på om vad som gäller vid reklamation och vilka fel som kan räknas som ursprungliga fel så kan du kontakta konsumentvägledningen i din kommun eller kolla om du hittar info på konsumentverkets hemsida.

Ok, tack för hjälpen! då kan jag utesluta damm i kylaren, eftersom Scart kontakten fungerar.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk

Ska åka ner imorron och prata med dom. Får hoppas att reklamation gick igenom. Annars vete fan.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

Ok, tack för hjälpen! då kan jag utesluta damm i kylaren, eftersom Scart kontakten fungerar.

Det ända jag kan tänka mig är att det skulle vara antingen att en/flera lödningar i HDMI-uttaget som har lossnat p.g.a. slitage från några års in och urkopplingar av HDMI-kablar eller hårdvarufel på något chip som gör om bildsignalen till HDMI. om det är lödningarna som släppt så måste du som sagt själv betala för eventuell reparation, men om det är något internt chip som dött eller varit låg kvalité så kan du kanske få Media Markt till att betala reparationen, men som sagt kontakta konsumentvägledningen om du tycker det är värt allt arbetet att försöka få det fixat.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Skrivet av ponanmsi:

Det ända jag kan tänka mig är att det skulle vara antingen att en/flera lödningar i HDMI-uttaget som har lossnat p.g.a. slitage från några års in och urkopplingar av HDMI-kablar eller hårdvarufel på något chip som gör om bildsignalen till HDMI. om det är lödningarna som släppt så måste du som sagt själv betala för eventuell reparation, men om det är något internt chip som dött eller varit låg kvalité så kan du kanske få Media Markt till att betala reparationen, men som sagt kontakta konsumentvägledningen om du tycker det är värt allt arbetet att försöka få det fixat.

egentligen är det kanske inte så mycket att bråka om, men som en 15 åring med begränsad ekonomi är det värt det

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk

UPDATE: visade sig inte vara något fel på konsolen, utan att det var ''jag'' som hade mixtrat med inställningarna för hdmi kontakten.
Men det slutar inte där, vet ni vad dom hade gjort? Killen som jag pratade med, hans kollega hade tagit fel på min konsol och en annans (konsolerna stog tydligen på samma hylla) och skickat tillbaka MIN (lagade) konsol till nordisk film. Så nu får jag vänta i 15 arbetsdagar(!) till på att få tillbaka den. Man kan inte få någon ersättning?

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem

Begär att få häva köpet med hänvisning till att reparationen inte genomförts "inom skälig tid".
Kolla med konsumentrådgivaren i din kommun vad dom anser om detta.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Skrivet av drotz2000:

Begär att få häva köpet med hänvisning till att reparationen inte genomförts "inom skälig tid".
Kolla med konsumentrådgivaren i din kommun vad dom anser om detta.

Går det fast konsolen är nästan 3 år gammal? Och hjälper det att den har varit inne på lagning 3 gånger nu?

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakinOAL:

Går det fast konsolen är nästan 3 år gammal? Och hjälper det att den har varit inne på lagning 3 gånger nu?

Det var väl inget fel på den, dvs det är inte frågan om en reklamation och då har du inte något rätt att häva köpet. Även om det hade vart det så tror jag inte 2-3 veckors "reparationstid" räcker för att häva köpet.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Skrivet av iFraja:

Det var väl inget fel på den, dvs det är inte frågan om en reklamation och då har du inte något rätt att häva köpet. Även om det hade vart det så tror jag inte 2-3 veckors "reparationstid" räcker för att häva köpet.

Nae, dom återställde den bara. Jag tror att efter 4 veckor skulle jag ha större chans.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]

Permalänk
Medlem

Ska du köpa något mera på mediamarkt?
Be i så fall om rabatt som plåster på såren

Permalänk
Medlem
Citat:

Och nej gjorde ingen reset. Blev en fyrkantig grå ruta i mitten av skärmen.

Skrivet av FreakinOAL:

Nae, dom återställde den bara. Jag tror att efter 4 veckor skulle jag ha större chans.

googlade snabbt på "ingen bild på ps3" fick upp : http://se.playstation.com/ps3/support/general/detail/linked43...

Citat:

Om inställningarna för videoutdata i systemet inte stämmer överens med kabeln eller tv:n som används kanske det inte visas någon bild. Om skärmen släcks stänger du av systemet. Sedan, med enbart systemet och tv:n anslutna, trycker du på strömknappen på systemet i minst 5 sekunder så att systemet slås på igen. Inställningarna för videoutdata återställs automatiskt till SD (standardupplösning).

det är inte direkt svårt, att de ens tillåter att du skickar in den innan du gjort det här är helt otroligt

(man har ansvar som kund själv ibland...)

Permalänk
Skrivet av Viochee:

googlade snabbt på "ingen bild på ps3" fick upp : http://se.playstation.com/ps3/support/general/detail/linked43...

det är inte direkt svårt, att de ens tillåter att du skickar in den innan du gjort det här är helt otroligt

(man har ansvar som kund själv ibland...)

Då kanske du inte har läst att den fungerade först? Bilden fungerade innan jag åkte ner med den.
Det jag menar är att det var inte jag som gjorde det här, för efter dom hade provat den fungerade den inte. När jag sa detta till killen i affären skyllde han på sommarjobbare.

Visa signatur

Intel core i3-2100 CPU @ 3.10ghz[]Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT CL9[] Sapphire radeon HD 7750 1 GB[] 500GB HDD[] Cooler master elite 310[] Windows 8 Pro N - 64 bit)[]Silver power 500w PSU[] Crucial MX100 256 GB SSD[]
TELEFON: [Samsung Galaxy S3]