Permalänk
Medlem

HDD byte i laptop fråga

Tjena!

Efter att min laptop, Asus N56V, åkte i golvet får jag meddelanet "Disk failiur press ctrl + alt + del to restart"
När jag öppnat botten och plockat ut disken så kan jag inte se några skador på kontakter eller dylikt så jag tänker att det helt enklet är hårddisken som lagt av.
Hårddisken i fråga är en WD5000BPVT Scorpion Blue och jag undrar om hur det fungerar att byta denna.
Jag tänkte mig något i stil med WD Black.

Kommer den att få plats, vad jag kan se så har den samma formfaktor men är osäker om det finns andra saker man bör tänka på innan man beställer och försöker byta?

Tack på förhand!

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Bättre du skaffar en SSD istället. Det är mycket snabbare.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Bättre du skaffar en SSD istället. Det är mycket snabbare.

Jag hade. Men min budget tillåter inte det just nu.
SSD i den formfaktorn verkar ligga på någon tusenlapp och behöver minst 300GB

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem

Det verkar ju vara samma storlek och gränssnitt så borde inte vara några problem.
Bäst vore som sagt att sätta in en SSD, väldigt stor skillnad, men har du inte pengarna så har du inte. 240GB kostar väl en 1200.

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk

Det kommer att fungera med disken du länkade Kommer även bli lite snabbare än med din gamla disk

För 150kr extra får du dubbla storleken: http://www.inet.se/produkt/4304624/1tb-wd-red-2-5

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren.
Ska nog kolla upp möjligheten att införskaffa en SSD i alla fall. Kommer ihåg hur det var när jag fixade en till min stationära.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)