Permalänk
Medlem

AC fungerar inte korrekt

Har en AC av märket Fasett.

Har haft den i ett fåtal år men inte använt den varenda sommar.
Dock kom den till användning i år.
Problemet är att efter ett visst tag så slutar den ge kall luft och pumpar ut vanlig luft bara.
Den har ett behållare som ska tömmas på vatten, dock så ger den inte av något vatten nu. Kan vara någon överhettning eller något antar jag.

Möjligt glömt något viktigt, bara att fråga.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Medlem

Termostatstyrning? Annars om den inte kyler alls kan det vara pumpen som inte fungerar eller att kylmediet läckt ut.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Läckor/kassa tätningar? Dålig kompressor?

Orkar inte kompressorn trycka ihop kylmediet till en vätska så kan den inte övergå till gasform igen (det är då mediet plockar upp värme).

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Termostatstyrning? Annars om den inte kyler alls kan det vara pumpen som inte fungerar eller att kylmediet läckt ut.

Det finns grader man kan ändra på, 17 grader är det lägsta. Hur bör jag gå vidare för att kontrollera vad som är defekt?

Skrivet av Valiumballong:

Läckor/kassa tätningar? Dålig kompressor?

Orkar inte kompressorn trycka ihop kylmediet till en vätska så kan den inte övergå till gasform igen (det är då mediet plockar upp värme).

Jag förstår, men hur fixar jag det?

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Läckor/kassa tätningar? Dålig kompressor?

Orkar inte kompressorn trycka ihop kylmediet till en vätska så kan den inte övergå till gasform igen (det är då mediet plockar upp värme).

Det är inte trycket som gör att köldmediegasen blir till vätska igen utan det sker i den s.k. kondensorn där gasen helt enkelt kyls ner varpå den kondenserar.

The more you know.

Och till TS så är mina gissningar att det har genom åren läckt ut köldmedie vilket gör att ACn tappar i effekt. Förhållandet av gas/vätska i de olika delarna blir helt enkelt fel. Alternativ så kan det hända att kylflänsarna är täta av damm.

Att den inte producerar något vatten är egentligen bara ett tecken på att processen inte fungerar som den ska, eller att luftfuktigheten är låg. Med tanke på årstiden och vad du har sagt så är det endast alternativ 1 som är rimligt, såklart!

Jag antar att det inte finns några tryckmätare på ACn?

Skrivet av Hemming:

Jag förstår, men hur fixar jag det?

Är kompressorn trasig (vilket jag tvivlar på eftersom du får kyla i början) eller om det läckt ut köldmedie så så kan såklart behörig personal byta delar och fylla på den igen. Men jag skulle gissa att det är billigare att köpa en ny AC.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casgar:

Det är inte trycket som gör att köldmediegasen blir till vätska igen utan det sker i den s.k. kondensorn där gasen helt enkelt kyls ner varpå den kondenserar.

The more you know.

Jojo, men utan tillräckligt tryck från kompressorn så kommer inte värmen att avges i kondensorn. Avger den inte värmen så återgår den inte till gasform.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Valiumballong:

Jojo, men utan tillräckligt tryck från kompressorn så kommer inte värmen att avges i kondensorn. Avger den inte värmen så återgår den inte till gasform.

Då återgår den inte till vätskeform. Men det är sant som du säger.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Medlem

Min Duracraft har i varje fall en väldigt enkel termostatstyrning. Då den når inställd temp stannar kompressorn med en smäll, det märks, för det blir tyst. Bara fläkten fortsätter gå.

Jag brukar ha den på minimi (16 grader typ) hela tiden för den orkar ändå inte kyla ner tillräckligt.

Permalänk

Slangen för utblås behöver vara väldigt rak och kort på vissa modeller har jag märkt, annars kan man få det symptomet att den sprutar värme. Så du kan ta och pröva att dra om den om den inte redan är så rak och kort som möjligt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb