Minitelefoner – Vad fan hände edition?

Permalänk
Rekordmedlem

Det blir nog bra när det blir vanligt med retinaprojektorer och vikbara skärmar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det var en klockren jämförelse, inte ens ni bakåtsträvare vill ha mindre skärmar till datorn eller på TV-väggen.

Du lyckas ju inte komma med ett enda argument pratar bara utan bara om dina 'speciella behov' som du inte klarar att redovisa. Klart att den inte tillhandahölls av arbetsgivaren för att den var stor skärm, utan för att den var dyr och/eller populär.

Och vad ger dig rätt att besluta att vi som vill ha små telefoner är bakåtsträvare...medans du verkar tycka att du står på teknikens framkant för att du vill ha stora skärmar...

Jösses...hoppas verkligen du är ett troll och inte så trångsynt och inskränkt som du verkar...

Permalänk
Medlem

därför man sitter och väntar på riktiga Mobiler i armbandsur stil och storlek... jag vill då inte ha en 5tums display i fickan...
För att göra det simpelt. jag vill välja byxor efter hur dem ser ut och känns på inte för att telefonen måste gå ner i fickan...

Skrivet av mfm:

Det var en klockren jämförelse, inte ens ni bakåtsträvare vill ha mindre skärmar till datorn eller på TV-väggen.

Du lyckas ju inte komma med ett enda argument pratar bara utan bara om dina 'speciella behov' som du inte klarar att redovisa. Klart att den inte tillhandahölls av arbetsgivaren för att den var stor skärm, utan för att den var dyr och/eller populär.

att du ens jämnför en Mobil enhet som du ska bära runt på och en stationär enhet som sitter där den sitter 99,9% av tiden. Gör ju helt enkelt dig till en ?????? ?????? eller bara ett ????? notera att frågetecken överlämnas till din fantasi och jag har inget sagt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det var en klockren jämförelse, inte ens ni bakåtsträvare vill ha mindre skärmar till datorn eller på TV-väggen.

Du lyckas ju inte komma med ett enda argument pratar bara utan bara om dina 'speciella behov' som du inte klarar att redovisa. Klart att den inte tillhandahölls av arbetsgivaren för att den var stor skärm, utan för att den var dyr och/eller populär.

Varför har du en telefon istället för en laptop? Det är ju klart skönare att titta på film och spela spel på en vettig laptopskärm, och lyssna på musik blir kanon med ett par bra hörlurar och en hörlursförstärkare. Ta med en mikrofon också så kan du ringa via Skype, om du nu skulle vilja ägna dig åt något så omodernt.

Varför är du sån bakåtsträvare?

Eller så försöker man hitta en balans mellan mobilitet, användbarhet och prestanda. Precis som de flesta av oss försöker göra, och chockerande nog har vi inte exakt samma preferenser vad det gäller dessa attribut. Det betyder inte att vi är lika mycket bakåtsträvare som du är dock, då vårt användningsområde inte har samma fokus som ditt.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

K
Jo, kompakta TV-apparater och bildskärmar är väldigt populärt nu, snart kommer det riktigt små kompakta skärmar, för alla vill ha så små som möjligt... eller nej vänta...

Det var länge sedan jag såg någon som hellre vill ha en fet CRT istället för en plattskärm...

Precis som det finns de som vill ha ett mITX system istället för ett stort EATX monster finns det de som vill ha små, smidiga mobiler.
Jag tillhör de senare Tycker min S3 mini är perfekt. Det går både att surfa och spela på den, förutom att ringa och skicka SMS,.
Visserligen är skärmen 4 tum stor med en WVGA-upplösning så det är inget jag brukar sitta och surfa på dagligen, det har jag andra apparater och skärmar för (datorer), men det passar mig perfekt och jag skulle inte vilja ha en större skärm.

Däremot en hållbarare skärm :), vet inte hur många mobiler jag har tappat i golvet så att skärmen spruckit...

Visa signatur

...

var fri

...

Permalänk
Medlem

Jag håller med om att telefonerna börjar bli för stora.

4" räcker alldeles utmärkt till sociala medier, nyheter och kolla kartan om man är lite vilse. Om man nu tvunget måste se på film när man är ute o far kan man väl istället ha en surfplatta/laptop i lämplig storlek med sig. Eller vänta tills man kommer hem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Gick från e mikroskopisk Galaxy S2 till en Lumia 1520 med 6" skärm och den är helt underbar.
Att ha något mindre är numera otänkbartför mig.

Jag har visserligen dasslock till nävar men att slippa behöva scrolla som en tok och att skärmen är underbar att kolla på film osv på.

Jag gjorde som du, har dock små händer, men tycker lika förbaskat att telefonen ligger som gjutet i handen! skulle inte kunna tänka mig en liten telefon i dagens läge.

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Ni som gnäller, har ni haft någon stor mobil och testat en månad eller så? Fattar inte varför man ska gnälla på dagens mobiler. De flesta håller sig kring 5'' och det är ju inte så stort om man inte är en liten pyssling

Jag har haft en Galaxy S4 sen Oktober förra året och tycker fortfarande att min Galaxy Nexus på 4,6" var en skönare storlek. 4,6" är perfekt för mig. 5" och över tycker jag är för stort. Jag kan köra med 5". Men det är i största laget för mig.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk

Mitt största problem med stora mobiler är att man inte kan manövrera dem smidigt med en hand. Jag är en person i ständig rörelse och behöver ofta snabbt göra med mobilen med endast en hand tillgänglig, förutom det använder jag telefonen väldigt mycket till chatt, sms och konversation (Facebook Messenger, IRC och iMessage/Hangouts samt SMS är mina absolut mest använda appar). Men bara med min Galaxy Nexus har jag problem att använda den med en hand, jag kan knappt skriva på tangentbordet med tummen och måste ständigt flytta runt telefonen i handen för att nå grejer. Jag anser inte att det är bra UX och det leder snarare att jag i mångt och mycket använder min gamla förstörda iPhone (bild nedan) till allting istället trots att den är helt uppfuckad.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyzed:

Ni som gnäller, har ni haft någon stor mobil och testat en månad eller så? Fattar inte varför man ska gnälla på dagens mobiler. De flesta håller sig kring 5'' och det är ju inte så stort om man inte är en liten pyssling

Håller med dig till fullo. Personligen har jag en Iphone 4 som jag fick av min syrra, då hon bytte upp sig till 5S. Men min mor fick i julklapp av mig Sony Xperia Z1, som ligger på 5" och jag tycker att den är perfekt. För liten skärm gör det bara svårt att skriva på telefonen för oss som har riktiga skogshuggartummar. Och internet skall vi ju inte ens tala om, jag tycker att surfa på 4an är en plåga. Så har jag inte närhet till datorn så lånar jag alltid mors Z1.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av d0b:

Däremot en hållbarare skärm :), vet inte hur många mobiler jag har tappat i golvet så att skärmen spruckit...

Köp Nillkin Tempered Glass protector på ebay bara, fungerar helt klockrent.

Skrivet av era909:

Varför har du en telefon istället för en laptop? Det är ju klart skönare att titta på film och spela spel på en vettig laptopskärm, och lyssna på musik blir kanon med ett par bra hörlurar och en hörlursförstärkare. Ta med en mikrofon också så kan du ringa via Skype, om du nu skulle vilja ägna dig åt något så omodernt.

Varför är du sån bakåtsträvare?

Eller så försöker man hitta en balans mellan mobilitet, användbarhet och prestanda. Precis som de flesta av oss försöker göra, och chockerande nog har vi inte exakt samma preferenser vad det gäller dessa attribut. Det betyder inte att vi är lika mycket bakåtsträvare som du är dock, då vårt användningsområde inte har samma fokus som ditt.

En laptop får inte plats i fickan och är väldigt osmidig att ha på bussar.

De flesta med små skärmar har knappast testat både stora och små under en längre tid utan kör bara liten skärm av gammal vanna och har inbillat sig själva att det måste vara så. Det som är synd är väl att de lägger en massa energi på att hitta "den ultimata lilla mobilen" när de kunde lagt samma energi på att lära sig hur mycket bättre det är med en stor skärm.

Jag tycker mest det är lustigt att min mormor (som ska fylla 96) direkt såg storheten med en stor skärm på en mobil, lika med min mamma (65+) och min flickvän som inte är någon tekniknörd. Men män som sitter hela dagarna på ett teknikforum och diskuterar nya datordelar (eller vad de nu gör) förstår inte alls utan försöker gråtandes stoppa och vända teknikutvecklingen till små mobiler som det var för 5 år sedan ("buhu, en hand, T9 och 2" ska det vara, som på min gamla Nokia. Ska man surfa kan man lika gärna göra det hemma med 28k-modemet och CRT-skärmen")

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

TEXT
De flesta med små skärmar har knappast testat både stora och små under en längre tid utan kör bara liten skärm av gammal vanna och har inbillat sig själva att det måste vara så. Det som är synd är väl att de lägger en massa energi på att hitta "den ultimata lilla mobilen" när de kunde lagt samma energi på att lära sig hur mycket bättre det är med en stor skärm.
TEXT

Och hur vet du att "vi" inte testat under en "längre tid"?
(jag skulle säga att ditt påstående antingen är ett ogrundat antagande eller förutfattad mening - eller kanske vad du själv kallar en "inbillning")

Acceptera att alla inte tycker som du och att du inte sitter med "facit" bara för att du tycker en sak.

Tråden skapades kring frågan om små telefoner...men du envisas med att hävda att vi som föredrar små telefoner har fel...suck...var vänlig lämna tråden och sök upp en som istället handlar om stora telefoner...vi har hört din åsikt (tillräckligt många gånger nu).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

En laptop får inte plats i fickan och är väldigt osmidig att ha på bussar.

Du tycker den är för stor? Vad är det för urkorkat argument? Det är väl bara att anpassa klädsel och övriga accesoarer efter behov. Sluta håll tillbaka utvecklingen bara för du trivs med små skärmar som på stenåldern. Buhu, den går inte ner i fickan! Skaffa en ryggsäck.

Om du inte greppat ironin vid det här laget är det nog tyvärr kört.

Runt 4" är precis lagom skärmstorlek på en telefon tycker jag. Då kan man använda den på ett vettigt sätt, och man kan ha den i fickan utan att det känns som man stelopererat höften.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

4-4.5-tum erbjuds på "mini" och "compact"-varianterna som finns idag så det bör inte vara något större problem. Dessa telefoner har mer än nog med kraft. Då spar ni sådär 5-9 mm på bredden och höjden om det är vad ni vill, mer jämfört mot 6-tummarna såklart. Själv föredrar jag mer den storleken pga att det är vad budget-varianterna kör mellan 1400-2000kr än just storlekens skull.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

4-4.5-tum erbjuds på "mini" och "compact"-varianterna som finns idag så det bör inte vara något större problem. Dessa telefoner har mer än nog med kraft. Då spar ni sådär 5-9 mm på bredden och höjden om det är vad ni vill, mer jämfört mot 6-tummarna såklart. Själv föredrar jag mer den storleken pga att det är vad budget-varianterna kör mellan 1400-2000kr än just storlekens skull.

Japp, det finns alternativ i den storleken. Jag kör fortfarande med min gamla Xperia arc som dock har alldeles för lite minne för sista androiduppdateringen som släpptes till den.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

I takt med att telefoner blir allt snabbare, är det nästan självklart att tillverkarna pressar på med större skärmar och fler pixlar. Personligen tycker jag det är lite löjligt, men det är så klart för att jag inte använder min telefon på det viset. Jag surfar inte, spelar inte film, eller spel, osv. Då blir stor skärm helt meningslöst. Visst är 24 tums skärm skitbra om jag ska ha den som GPS, men handen på hjärtat... Jag ansluter telefonen via blåtand till bilen, kopplar en sladd till ladd-jacket, och sen kör jag. Får musik från radio, eller telefonen, och när GPS'en har något att säga, som hamnar det i bil-högtalarna. Jag tittar inte på skärmen efter att GPS'en är konfigurerad, och ska jag vara ärlig... Anledningen till att jag använder telefonen som GPS är för att kartorna i den inbyggda GPS'en i bilen är hopplöst o-uppdaterade.

Jag hade med andra ord klarat mig riktigt bra med en väldigt liten telefon. Andra som sitter och surfar på youtube i en timme på väg till och från jobb var dag, läser sin mail, och surfar runt efter nyheter, har garanterat behov av större skärmar, och med dagens "alltid uppkopplad" tillvaro är den typen kunder klart överrepresenterade. Tror fan att tillverkarna gör telefoner med större och större skärmar. Trenden kommer vända när folk slutar sitta limmade vid skärmarna, men den trenden kommer nog vara ett tag till...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

HTC Desire 200 är faktiskt en smidig liten 3.5" mobil med tillräcklig kraft för sms, samtal och mindre appar. Väldigt bra batteritid också Med Snapdragon S1 1Ghz, och 512 MB RAM är det inte direkt något stort kraftpaket men duger till den som inte använder mobilen till tunga saker. Kostar 700-1200 :-. Dock svår att få tag på.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse p400 | Mobo: ASUS Sabertooth Z77 | CPU: Intel Core i7 3770k 4.4GHz | GPU: EVGA Geforce GTX 1070 FTW | RAM: Corsair Vengeance 16GB 1600MHz | PSU: Corsair RM750x | SSD: Samsung 850 EVO 500GB | HDD/ 2x4TB & 3X8TB Seagate IronWolf | Kylning: Deepcool Captain 240 EX RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

iPhone 5 och 5s har ju rätt nätta mått om man vill ha en liten telefon med flaggskeppsspecifikationer.
Och kom inte med något skitsnack om att A7 inte skulle vara snabb bara för att det är en tvåkärnig processor på 1,3Ghz, vet vi inte bättre än så på Sweclockers?

http://www.anandtech.com/show/8314/galaxy-s5-ltea-battery-lif...

Där kan ni se att A7 står sig väl mot t.om Snapdragon 805. Så slipper vi fjantiga diskussioner om att den skulle ha samma hårdvara som Androidtelefoner från 2011.

Det är väl egentligen ditt tyckande som är felaktigt och fjantigt då en iphone 5 endast har en upplösning på 1136x640 medan en G3 ska driva 2560x1440. Skulle hårdvaran i en S5 eller G3 driva skärmen i den upplösningen som iphone har så skulle de förnedra den totalt.

Permalänk
Skrivet av mfm:

Köp Nillkin Tempered Glass protector på ebay bara, fungerar helt klockrent.

En laptop får inte plats i fickan och är väldigt osmidig att ha på bussar.

De flesta med små skärmar har knappast testat både stora och små under en längre tid utan kör bara liten skärm av gammal vanna och har inbillat sig själva att det måste vara så. Det som är synd är väl att de lägger en massa energi på att hitta "den ultimata lilla mobilen" när de kunde lagt samma energi på att lära sig hur mycket bättre det är med en stor skärm.

Jag tycker mest det är lustigt att min mormor (som ska fylla 96) direkt såg storheten med en stor skärm på en mobil, lika med min mamma (65+) och min flickvän som inte är någon tekniknörd. Men män som sitter hela dagarna på ett teknikforum och diskuterar nya datordelar (eller vad de nu gör) förstår inte alls utan försöker gråtandes stoppa och vända teknikutvecklingen till små mobiler som det var för 5 år sedan ("buhu, en hand, T9 och 2" ska det vara, som på min gamla Nokia. Ska man surfa kan man lika gärna göra det hemma med 28k-modemet och CRT-skärmen")

Jag tror inte du har någon som helst aning om vad du snackar om? Både jag och många jag känner har kört stora skärmar sedan 2010 för det var då flaggskeppsmobilerna började växa till >4", initialt var jag positiv till utvecklingen då jag tänkte att det skulle vara najs att surfa, läsa osv på en större skärm men efter ett tag märkte jag att det var helt djävla värdelöst och man hade ofta värk i tummen från att ha chattat/smsat. Jag har förmodligen använt telefoner med stor skärm mer än dig, tyvärr så måste man ju princip det idag för man inte har så mycket annat val.

Jag kräver inte att alla flaggskeppsmobiler ska krympa till 3-4" det ända jag vill är att det fanns någon eller några telefoner i hopen av flaggskepp som var i den storleksordningen istället för att varje vecka få presenterat ytterligare en 5.5" telefon. Det finns inte en storlek som är optimal för alla, man har olika stora händer och olika behov, i mitt fall råkar jag inte vara bestyckad med hantverkarehänder och det i kombination med att jag använder telefonen väldigt mycket till att skriva on the fly med en hand medför att jag har ett behov av en lite mindre telefon.

Vad jag klagade på var inte att det finns stora telefoner utan snarare att även de som utger sig för att vara mini/compact-telefoner idag är gigantiska åbäken mot vad som fanns för 2-3 år sedan.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Dunde:

Det är väl egentligen ditt tyckande som är felaktigt och fjantigt då en iphone 5 endast har en upplösning på 1136x640 medan en G3 ska driva 2560x1440. Skulle hårdvaran i en S5 eller G3 driva skärmen i den upplösningen som iphone har så skulle de förnedra den totalt.

Nej det är ju bara att titta på off screen tester så får du ditt svar. Dessutom har Apple fått in denna krets i en telefon på 4" och den går fortfarande att använda med rimlig batteritid. Fysiska begränsningar till trots, samt att batteriet inte ens är hälften så stort som det i Z2. Det är imponerande ingenjörskonst.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Det är väl egentligen ditt tyckande som är felaktigt och fjantigt då en iphone 5 endast har en upplösning på 1136x640 medan en G3 ska driva 2560x1440. Skulle hårdvaran i en S5 eller G3 driva skärmen i den upplösningen som iphone har så skulle de förnedra den totalt.

Nej, du är helt fel ute. A7 chippet är väldigt likt Snapdragon 800 och 801 i prestanda i samma upplösning. Bara Snapdragon 805 visar upp betydligt bättre prestanda, och då inte i CPU-delen(som är oförändrad från Snapdragon 800 och 801), utan bara i GPU-delen.

Permalänk
Medlem

Den här tråden slog mig då jag eftersom jag behöver min gamla 4s. Har i dag en 5a bara, men antingen så har telefonen krympt eller så har mina händer växt.

Visa signatur

Node 804 | CPU: i7 4770k | RAM: Corsair vengeance LP 16gb | GPU: MSI GTX 780 SLi | MB: ROG Maximus VII Gene |
Node 304 | CPU: G3258 | RAM: HyperX 8gb | GPU: Nvidia GTX Asus 750Ti | MB: MSI Z97i-AC |

Permalänk
Master of Overkill

Lumia 930 inte ens för stor.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Har själv 2 telefoner, som användes till lite olika saker.
En Nokia 301 2,4" dumbphone, aldeles utmärkt att ringa med, men inte mycket mer, den har jag mest för jobb, och bra med den långa batteritiden.

Sen har jag en LG G3 5,5" som är bra till allt annat, och skulle verkligen inte vilja ha en mindre skärm en så, valde faktiskt bort en del 5" för att dom börjar vara lite väl "pluttiga"

Använder inte enhandsfattning med G3 och har inget behov att man ska kunna göra det heller med en smartphone.

Går också ofta med mina sköna vandrarbyxor så inga som helst problem med en 5.5" telefon, skulle faktisk kunna tänka mig en (smart)telefon runt 6" också utan vidare.

Ska väl nämnas att Nokian 301 användes allt mindre och mindre nu, och egentligen bara om jag vill ha bra batteritid, typ över 2-3 dagar eller så.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tycker också marknaden svämmar över av jättetelefoner. Tror det vore smart av tillverkarna att lansera fler alternativ i mindre format, utan att de ska behöva vara budgetlurar. Jag har inte små händer, men tycker att min (relativt lilla) Desire HD är för stor för att användas med en hand. Jag når knappt över hela skärmen med tummen utan att få sendrag. Till vardags använder jag oftast min gamla iphone 3g som för mig har en perfekt storlek och ligger grymt bra i handen. Synd att ingen kan klämma in en modern lur i det skalet.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cybertsen:

Och vad ger dig rätt att besluta att vi som vill ha små telefoner är bakåtsträvare...

Samma rätt som du har att påstå motsatsen. Han har rätt att tycka precis vad han vill, vettu.
Att, som du, ifrågasätta den rätten är däremot rätt sjukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Samma rätt som du har att påstå motsatsen. Han har rätt att tycka precis vad han vill, vettu.
Att, som du, ifrågasätta den rätten är däremot rätt sjukt.

Skickades från m.sweclockers.com

Om nu han har rätt att tycka vad han vill (och det har han - där håller jag med dig), varför skall då även vi som föredrar små mobiler inte få tycka vad vi vill utan att tvingas acceptera epitetet "bakåtsträvare"?

Det var mfm som myntade det provocerande begreppet i kommentar #30.
Sedan backade du upp detta påstående i kommentar #41.

Ingen av er båda har varit konstruktiva i sina kommentarer utan verkar tycka att vi som föredrar små mobiler har fel och skall fösas in på "rätt väg" (er väg) genom förnedrande kommentarer.

Att du överhuvudtaget kunde skriva kommentaren ovan är, för att använda dina egna ord, "rätt sjukt"...och synnerligen omoget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dysenteri:

Kunde inte sagt det bättre själv.

Nu går jag OT och frågar vad du har för plånbok? Jag kör för tillfället en Bellroy Note Sleeve, men färgen på den har nötts ut nåt förskräckligt att jag måste skaffa nytt snart.

Paperwallet: http://www.planboksbutiken.se/marken/paperwallet.html

Blir lite skrynklig i kanterna och så, men med 7-8 kort och en bunt kvitton är den ungefär lika tjock som min gamla plånbok när den är helt tom. Inget myntfack dock, och de kort man lägger i plånboken men inte i facken med "tum-hålen" ligger rätt löst så man får ha lite koll när man öppnar den, men har aldrig tappat ett kort och tunn som fasen är den!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mfm:

Det folk använder den senaste tekniken till är att spela, chatta, surfa, titta på TV-serier och film och för alla dessa är upplevelsen mycket bättre på en stor skärm än på en liten. För att använda T9, skicka SMS och ringa mamma behöver man inte senaste tekniken och kan sitta med en gammal Nokia.

För andra än hipster-män med för små tighta jeans är det inget problem heller, 5" går ner i de flesta jeansfickor och för den kvinnliga befolkningen spelar det ingen som helst roll då mobilen ändå ligger i handväskan.

Den lilla skillnad det gör för mig när jag kollar på ett youtube-klipp att gå från 4,7 till 5,9 tum väger INTE upp det faktum att den blir helt oanvändbar då jag ska surfa fram något med en hand. 5" kan jag nästan acceptera, men 4,5" går precis lika bra rent storleksmässigt och skillnaden vid enhandsanvändning blir enorm. Och då ska jag tillägga att jag är extremt närsynt och mina glasögon på runt -13 gör att allt ser betydligt mindre ut än för de som har normal syn. Spelar ändå ingen roll, det räcker till med råge.

Skulle kunna tänka mig sträcka mig till 5,5" i jobbet, eftersom de excel-blad jag skulle kunna tänkas jobba med i telefonen skulle bli aningens mer lättöverskådliga och jag ändå oftast använder telefonen med två händer då det blir mer av ett arbetsredskap än att bara sitta med en hand och slösurfa medans man gör något annat, men privat ska det krävas något mirakel för att jag ska gå över 5".

Permalänk
Medlem

Vad förvånad jag blev att denna diskussion gick överstyr... eller inte.

TS: kolla på windowslurar, älskar själv android men Nokia har några smidiga modeller och windows på en lur är rätt smidigt och flyter bra.

Visa signatur

System: Aerocool DS Cube|| i5 4690K @ Stock || Phanteks PH-TC12DX || MSI Z97M-G43 || G.Skill Ripjaws 8-9-9-24 1866 MHz 8 GB || Gigabyte GTX460 1GB OC || PNY Optima SSD 480GB || Crucial C300 128 GB || Samsung Spinpoint F3 1TB || Fractal Design Edison M 750W 80+ Gold