Strömadapter från Kina (AliExpress)?

Permalänk
Medlem

Strömadapter från Kina (AliExpress)?

Efter alla nyheter man har läst om exploderande telefoner och hur farligt det är med billiga piratladdare känner jag mig inte så sugen att köpa en från tex AliExpress. Men hur farligt är det egentligen? Finns det något sätt att försäkra sig om att man får en som man kan lita på? Man får ganska många jämfört med om man köper en i Sverige (tex 19kr för den här, om man slipper undan tull). Kan man köpa två och såga upp den ena och se hur den ser ut? Eller är det omöjligt att avgöra bara genom att titta på den?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av grovlimpa:

Efter alla nyheter man har läst om exploderande telefoner och hur farligt det är med billiga piratladdare känner jag mig inte så sugen att köpa en från tex AliExpress. Men hur farligt är det egentligen? Finns det något sätt att försäkra sig om att man får en som man kan lita på? Man får ganska många jämfört med om man köper en i Sverige (tex 19kr för den här, om man slipper undan tull). Kan man köpa två och såga upp den ena och se hur den ser ut? Eller är det omöjligt att avgöra bara genom att titta på den?

Extremt svårt att tänka mig att den är farlig eller dålig.
Det du tittar på är en USB kabel, det är lite koppar tråd, svårt att göra något fel där.
Själva transformatorn i laddaren är en Järnkärna med två spolar virade runt varandra. Igen, alltså en massa koppartråd. Allt skydd som finns har du i ditt batteri och där lönar det sig att köpa ordentliga saker.

Kan tänka mig att det finns liknande produkter och priser på Ebay som kan vara lönt att kolla på.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Apple återkallar usb laddare som kan börja brinna, så självklart kan det hända även om det är sällan det sker.

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

Läste ganska nyligen om en tjen från Australien som dog av något som blev fel med hennes laddare. Hon använde iofs laddare till sin mobil och lyssnade på musik via den med hörlurar. Så om du köper den, lyssna inte på musik via mobil samtidigt som den laddas.

Visa signatur

Thinkpad - Ubuntu

Permalänk
Medlem

Kopiorna ser lite sådär ut enligt den här sidan:
http://www.righto.com/2012/10/a-dozen-usb-chargers-in-lab-app...

Jag gissar på att enda sättet att avgöra om en laddare är bra eller inte är att göra samma test som honom.

EDIT:
Här är insidan av en:
http://www.righto.com/2012/03/inside-cheap-phone-charger-and-...

Och här:
http://www.righto.com/2014/05/a-look-inside-ipad-chargers-pri...

Permalänk
Medlem

Denna artikel beskriver det hela ganska bra tycker jag:
http://lajka.idg.se/2.10583/1.535700/sa-livsfarlig-ar-din-bil...

Undvik billiga piratladdare är min slutsats, det är inte värt riskera livet för några kronor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Extremt svårt att tänka mig att den är farlig eller dålig.
Det du tittar på är en USB kabel, det är lite koppar tråd, svårt att göra något fel där.
Själva transformatorn i laddaren är en Järnkärna med två spolar virade runt varandra. Igen, alltså en massa koppartråd. Allt skydd som finns har du i ditt batteri och där lönar det sig att köpa ordentliga saker.

Kan tänka mig att det finns liknande produkter och priser på Ebay som kan vara lönt att kolla på.

Tyvärr har du fel, det är lite mer avancerat än så. En telefonladdare är precis som ett nätaggregat, och en telefon mår inte bra av för hög ripple och liknande.

http://www.righto.com/2012/10/a-dozen-usb-chargers-in-lab-app...

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Extremt svårt att tänka mig att den är farlig eller dålig.
Det du tittar på är en USB kabel, det är lite koppar tråd, svårt att göra något fel där.
Själva transformatorn i laddaren är en Järnkärna med två spolar virade runt varandra. Igen, alltså en massa koppartråd. Allt skydd som finns har du i ditt batteri och där lönar det sig att köpa ordentliga saker.

Kan tänka mig att det finns liknande produkter och priser på Ebay som kan vara lönt att kolla på.

Det är just på kablar som det sparas in mest, tunna billiga kablar som blir varma när de används för att dra stora strömmar. Har man tur orkar laddaren inte med och telefonen avbryter laddningen. Men det fuskas enormt med elektronik i som säljs genom allehanda auktionssidor från Asien: Oäkta SD kort, hårddiskar med 32MB flash istället för en 500GB 2.5" disk, tunna kablar, laddare som inte är säkrade från att bli strömförande och förse USB kontakten med 250V etc.

Permalänk

Om adaptern inte blir särskilt varm finns det risk att den kommer brinna upp ändå?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av strike_formation:

Om adaptern inte blir särskilt varm finns det risk att den kommer brinna upp ändå?

Ja, eftersom Kina-kopiorna ofta har alldeles för korta isolationsavstånd internt och även använder komponenter som inte klarar av de tillfälliga spikar i elnätet som certifierad utrustning måste klara. Finns undersökningar på detta. Dessutom skickar många ut riktigt skitig ström som är direkt skadlig för ansluten utrustning, samma sak som med undermåliga nätaggregat till datorn.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro