Hjälp med val av NAS

Permalänk
Medlem

Hjälp med val av NAS

Hej, jag kommer börja plugga nu till hösten så tänkte att jag skulle skaffa mig en NAS så att allt arbete jag sparar på min stationära eller bärbara hela tiden är tillgängligt för mig, har inte så mycket krav mer än att den ska vara lätt att använda och billigast möjligast,behöver inte massa extra funktioner vill bara kunna komma åt mina filer via min bärbara dator eller android tablet. Mvh

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Hedersmedlem

Köp billigast möjliga. När du väl har satt upp den som du vill ha den så är det ingen skillnad oavsett modell med den användning du har beskrivit.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Köp billigast möjliga. När du väl har satt upp den som du vill ha den så är det ingen skillnad oavsett modell med den användning du har beskrivit.

Okej så det är inga big NO NO inom NAS? Som krånglar hela tiden eller kraschar etc?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Om du inte ska lagra enormt stora filer så borde du klara dig med molnlagring kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lagerqvisten:

Om du inte ska lagra enormt stora filer så borde du klara dig med molnlagring kanske?

Jo men grejen är att jag helst vill ha en NAS (teknik nörd) och jag är liksom lite emot molnlagringstjänster på något vis, tänkte om en sån här http://www.inet.se/produkt/4304115/d-link-dns-320-sharecenter... typ räcker för mina krav annars ? Verkar vara helt okej när den uppdateras.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Det där med filmer via laptop till nas kan va värt att tänka på. Synology har nyligen tatt bort stöd för transcoding av dts tror jag det va. Är inte super insatt atm men vet bara att jag inte får ljud från flesta filmerna jag har på min NAS då mesta har DTS ljud.
Reserverar mig för att blandat ihop dts med nåt annat och att problemet grundat i licensering har lösts??

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Okej så det är inga big NO NO inom NAS? Som krånglar hela tiden eller kraschar etc?

Inte som jag har hört om i alla fall. Gjorde en ganska grundlig genomgång innan jag köpte min. Där det skiljer är mer avancerade områden än ren fillagring. Tex om man vill köra den som backup från en Mac, använda den som webserver, databasserver, vpn server osv. Jag köpte själv en Synology, men jag använder å andra sidan inte min NAS för att bara lagra filer. Just nu kör den tex en Minecraft server för min son och några av hans kompisar. Upp till tre fyra samtidiga spelare klarar den fint.

Skrivet av Nima2001:

Det där med filmer via laptop till nas kan va värt att tänka på. Synology har nyligen tatt bort stöd för transcoding av dts tror jag det va. Är inte super insatt atm men vet bara att jag inte får ljud från flesta filmerna jag har på min NAS då mesta har DTS ljud.
Reserverar mig för att blandat ihop dts med nåt annat och att problemet grundat i licensering har lösts??

Det vanliga när man spelar upp en film på en dator är att man öppnar film-filen som en fil från en fileshare. Transcoding har betydelse om man vill använda NAS'en som en mediaserver med Plex eller DLNA. Jag tolkar inte TS som att han har de behoven.

Om man öppnar filmen som en fil, filmen innehåller DTS ljud och din dator har ett program som stödjer DTS så funkar det. Det blir precis som att spela upp filen från din lokala disk.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NatureBoyyy:

Jo men grejen är att jag helst vill ha en NAS (teknik nörd) och jag är liksom lite emot molnlagringstjänster på något vis, tänkte om en sån här http://www.inet.se/produkt/4304115/d-link-dns-320-sharecenter... typ räcker för mina krav annars ? Verkar vara helt okej när den uppdateras.

Om du är tekniknörd ska du helt klart bygga eget nas. Debian + btrfs funkar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Sitter med Zyxel NSA325v1 (lite otur med modellnamnet i dessa tider) och är väldigt nöjd. I sammanhanget inga pengar, men gör vad den ska! Ingen racerfart men kan nog inte begära det för 900:-. Dock väldigt stabil.
Man inst extra funktioner om man behöver dem som plugins. Interfacet är kanske inte det mest enkla men helt ok, spec om man bara ska ha den som en nätverksdisk.

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Jo men grejen är att jag helst vill ha en NAS (teknik nörd) och jag är liksom lite emot molnlagringstjänster på något vis, tänkte om en sån här http://www.inet.se/produkt/4304115/d-link-dns-320-sharecenter... typ räcker för mina krav annars ? Verkar vara helt okej när den uppdateras.

Du behöver lagra på moln. Inga andra dumheter. Såvida du inte ska plugga media kommer du aldrig att ha större filer än några på några mb styck. Skaffa Microsofts drive moln på gratis 15GB och en billig USB sticka så klarar du dig fint. Lägg undan pengarna för du kommer att behöva dom som student.

Visa signatur

Citera!

Permalänk
Medlem
Skrivet av brolle:

Sitter med Zyxel NSA325v1 (lite otur med modellnamnet i dessa tider) och är väldigt nöjd. I sammanhanget inga pengar, men gör vad den ska! Ingen racerfart men kan nog inte begära det för 900:-. Dock väldigt stabil.
Man inst extra funktioner om man behöver dem som plugins. Interfacet är kanske inte det mest enkla men helt ok, spec om man bara ska ha den som en nätverksdisk.

Ska kika på den.

Skrivet av SupakmeGusta:

Du behöver lagra på moln. Inga andra dumheter. Såvida du inte ska plugga media kommer du aldrig att ha större filer än några på några mb styck. Skaffa Microsofts drive moln på gratis 15GB och en billig USB sticka så klarar du dig fint. Lägg undan pengarna för du kommer att behöva dom som student.

Pengarna är inget problem, bor hemma och pendlar samt jobbar helg då och då. Men av nyfikenhet går det att sätta upp så att filer automatiskt sparas direkt in i Molnet istället för att gå in och välja att man ska spara där etc?

Är dropbox något att ha?

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Dropbox är riktigt bra tycker jag.
Kan ju testa själv, reigstrera dig så får du ett visst antal GB gratis.
Sen om du installerar det i mobilen får du mer MB och ju fler personer du lyckas få de att registrera sig på dropbox, ju mer MB får du.

Men tror man får mer GB i Microsoft OneDrive.
Är för lat för att testa den, har inte behövt mer än det jag har i dropbox.

Edit:
Artikeln är från 4e juni:
http://blog.laptopmag.com/cloud-storage-comparison

Visa signatur

Intel NUC8i5BEH - Iris Plus 655, i5 8259U 2,3GHz
MSI GE620DX-291NE - GT 555M, i5 2410M 2,3GHz
iPad Mini 4 & Macbook early 2011