Permalänk
Medlem

Köpråd - begagnad systemkamera

Egentligen skulle jag antagligen ha 2 kameror, men det är inte aktuellt.
Jag har ingen vidare erfarenhet av systemkameror, och alla inställningar. För att kameran ska fungera när jag är ute och kör till veteranträffar för entusiastfordon, behöver den ha hyfsat snabbt autofokus, och "point and klick" automatik. Ovanpå det ska jag ha kameran till akvariefotografering där jag kan sitta och pela med inställningarna tills jag lär mig, och får de resultaten jag önskar.

Budgeten är egentligen så lite som möjligt, men 4-6Kkr "känns" rimligt. Men det är ju å andra sidan vansinne att köpa något som sen aldrig gör en nöjd, och prisbilden är ju något man borde kunna mer om kameror för att kunna uttala sig om...
Eftersom kompetensnivån verkar fullgod här på SweC, vad ska jag ha för kamera, finns det bra tips på var man letar efter dem, och vad ska de kosta?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Beggad 550/650/700/100 med EF-S 17-55 f/2.8 funkar fint med automatik och med manuella inställningar.
Kanske får du kliva upp lite om du vill ha 17-55. Annars duger väl kitobjektivet (18-55) bra om du kompletterar med EF 50mm f/1.8.

Rekommenderar dig att köra i P, Programläge, vilket är automatik (förutom blixt - den får du välja av eller på) men som ger dig RAW-bilder som du kan leka med i efterhand om du önskar. Du kan välja exponeringskompension om du behöver och overrida lite.

Med 50mm kör du i Av-läget och väljer antingen låg siffra (stor bländare) för kort skärpedjup eller åt andra hållet. Resten är automatiskt.

Skiter du i raw så kan du köra på gröna rutan och få skarpa fina men ganska tråkiga bilder.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Så i grund och botten en Canon EOS 700D. Några funderingar runt vad en sådan "bör" kosta?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Så i grund och botten en Canon EOS 700D. Några funderingar runt vad en sådan "bör" kosta?
B!

Du kan spara en slant genom att köpa tidigare modell, det är exakt samma kamera med exakt samma bildkvalitet. det som skiljer kan vara någon knapp här och där eller en extra fokuspunkt med mera. Det enda steget som jag personligen tycker är riktigt vettigt är från 550d till 600d eftersom den då fått utfällbar display vilket jag gillar starkt.
Priserna är vad jag absolut max skulle betala och vad jag tror du utan större problem kan få köpa för, och det inklusive minst ett objektiv.
550d: 2500 kr
600d: 3200 kr
650d: 3500 kr
700d: 4000 kr

Antingen prutar du som fan på alla annonser som ligger ute eller så sätter du in en köpes på fotosidan.se med det pris du vill betala så kommer någon höra av sig. Det finns alltid folk som behöver pengar raskt till någon ny leksak.
Men som sagt, spar pengarna o köp en 600d så du får pengar över till tillbehör.

Permalänk

Jag skulle påstå att en canon 60D är ett bättre val iom att du vill sitta och pilla med inställningarna till det blir rätt. Den extra ratten en 60D ger dig är guld värd. Nu har jag visserligen inte stenkoll på beg priser i sverige längre men här får du en med 18-55 för runt 5kkr eller 18-135 för 6kkr på ebay.

Du kommer dock få bättre bildkvalite med en 550D och ett 17-55 f2.8 än ovanstående kombinationer men det kommer nog hamna lite utanför din budget och ge sämre ergonomi (vilket är värt väldigt mycket).

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Det var ergonomi och bättre autofokus som gjorde att jag kände att 700D var "mest rätt". Skillnaden mellan 650 & 700 ska vara mest kosmetiska, men autofokuset ska tydligen vara lite bättre, vilket kan vara nyttigt i fordonssituationer. Det var i alla fall så jag resonerade, och kände att om prisskillnaden inte är större, så får det bli så. En 700D lämnar ju fortfarande utrymme för en glugg, eller åtminstone en bit av en...

Jag tror det blir så, ska se mig omkring. Gäller ju att hitta en som är i vettigt skick och inte behöver åka på service med en gång...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

... ge sämre ergonomi (vilket är värt väldigt mycket).

Fast det kan ju bara TS svara på, vad som passar dina händer passar ju inte per automatik någon annans.

Permalänk
Medlem

Lite större händer, so EOS 100 gick bort. Annars var den ju mycket billigare. Blir kanske en sådan senare att ha som "skitkamera".
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Kör på Nikon. Dom är snyggare

Kolla om du kan hitta en D7000 (eller D7100 begagnad till rätt pris) Det är mycket kamera för pengarna.

Sen har du några tusingar till att lägga på en vettig glugg.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd

Jag har haft 450D, 550D, 600D och nu har jag en 700D.

700D har touchscreen samt autofokus när du filmar. Skiter du fullständigt i dessa så kan du köra på en 600D.

Jag älskar dock min 700D och finner touch samt autofokus roliga små tillägg. Den är faktiskt rätt snabb med autofokusen!

Så fort jag fick min kamera installerade jag MagicLantern, nu kan man även spela spel på skärmen haha!

Permalänk
Medlem

Jag flikar in ett alternativ och slår ett slag för en begagnad Olympus E-4x0 som första systemkamera. Dessa går att får tag på för under tusenlappen med objektiv. De är fortfarande mycket kompetenta kameror och perfekt som instegskamera. Anledningen till att de är så billiga är att systemet inte längre utvecklas, men det är fortfarande hyfsat lätt att få tag på objektiv. Vill du ha lite större variant för dina händer, om jag förstod rätt, så kan du kika på E-5x0, dessa har dessutom bildstabilisering i huset.
JPEG-bilderna blir riktigt fina, och vad jag förstår på dig kommer du inte slänga dig över råfiler direkt, så det blir en trevlig feature.

När du haft din Olympus ett tag och känner kanske att du vill ha mer, då kan du kika på de andra. Då har du dessutom erfarenhet av en systemkamera och vet bättre vad du vill ha.
Om du är nöjd som det är med din Olympus så har du gjort ett riktigt klipp

/En som halvt jobbar med fotografi

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Lite större händer, so EOS 100 gick bort. Annars var den ju mycket billigare. Blir kanske en sådan senare att ha som "skitkamera".
B!

Skulle inte köpa 100D som skitkamera. 100D är inte en instegskamera mer än 700D. Den är bara mindre.
Många säger att 700D och 100D är identiska kameror förutom utfällbar skärm, trådlös blixtstyrning och något mer.

Sen har 100D enligt uppgift en bättre AF i liveview än 700D.

Cyberphoto skriver:

100D vs 700D
Om du undrar vad de största skillnaderna är mellan 100D jämfört med 700D, så har vi summerat dem här:

Lite orättvis jämförelse, då 700D är en större och dyrare modell, men kan ändå vara till hjälp i valet.

- 700D har aningen tydligare och rejälare reglage överlag, även lite fler funktioner tillgängliga direkt utanpå kamerahuset.
- 700D har vikbar skärm
- 700D har inbyggd stereomikrofon (100D har endast mono inbyggt, men möjlighet till extern stereomikrofon)
- 700D har snabbare seriebildtagning (5 mot 4 bilder per sekund)
- 700D har inbyggd möjlighet att styra kompatibla blixtar trådlöst
- 100D har ett rejält förbättrat Hybrid AF-system som ger motivföljande fokus över större delen av bildytan i LiveView och filmning
- 100D är klart lättare och mindre

I övrigt har 100D i princip allt som 700D har, men i ett mindre skal och till lite lägre pris.

Jag hade isf köpt 700D som "Primärkamera", eller som någon var inne på, 60D (jag kör 5d själv och älskar extraratten) och kanske en 550D som sekundärkamera för 60D.

700D + 100D eller 550D är för lika varandra i prestanda för att ha som primär/sekundär.

Då är 60D bättre som primär och 550D är den "lilla" man kan ta med sig pga storleksskillnaden.

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Skulle inte köpa 100D som skitkamera. 100D är inte en instegskamera mer än 700D. Den är bara mindre.
Många säger att 700D och 100D är identiska kameror förutom utfällbar skärm, trådlös blixtstyrning och något mer.

Det var lite det som var poängen. Med en kostnad på 2000:- så är det en kamera man inte behöver vara lika rädd om, trots att den är "lika bra" som storebror.

Sidospår. Var finns det uppgifter på "serviceintervall" ? Efter att ha sneglat runt kan jag konstatera att folk är väldigt noga med att informera om hur mycket bilder som tagits, och lite här och var refereras det till antalet bilder, och konstateras att det därför är långt kvar till service... Själv blir jag mest konfunderad. Jag antar att jag helt enkelt inte fattar hur en modern systemkamera fungerar. Förr var mekaniska slutare ett måste, och jag förstod servicebehovet på dessa. Det kunde vara ett jävla pill, men trots allt. Jag antar att man av någon anledning använder mekanisk slutare i digitala systemkameror med, eller åtminstone någon rörlig del, som behöver service?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

Det är som du skriver en mekanisk slutare med två ridåer och en spegel som fälls upp. Service brukar vara att en canikon tekniker städar kameran, kollar så den fungerar inom spec och sen är det färdigt. När slutaren går byts den för ett par tusen kronor och hur länge den är specad att leva beror på kameramodell men är sällan mindre än 100k bilder nu för tiden

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Så "service intervall" är "när det slutar fungera prickfritt" eller vad?
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.