Legitimation och Postombud

Permalänk

Legitimation och Postombud

Hej, min dator från Komplett har anlänt nu men problemet är att den beställdes under min brorsas namn, han är utomlands just nu och jag vet att Posten kräver legitimation när man hämtar ut paketet, frågan är ju om det funkar om jag bara tar med mig mitt leg där det står samma efternamn + aviseringen från posten + brorsans gamla kontokort som jag hittade hemma? Tror ni det funkar eller måste jag vänta 2 veckor?

Permalänk
Skrivet av Akintösh:

Hej, min dator från Komplett har anlänt nu men problemet är att den beställdes under min brorsas namn, han är utomlands just nu och jag vet att Posten kräver legitimation när man hämtar ut paketet, frågan är ju om det funkar om jag bara tar med mig mitt leg där det står samma efternamn + aviseringen från posten + brorsans gamla kontokort som jag hittade hemma? Tror ni det funkar eller måste jag vänta 2 veckor?

Jag tror inte att det fungerar. Du ska ha giltig legitimation och ett Kontokort räknas inte som det. Men du kan alltid testa, att du har kollinumret kan hjälpa eller eventuell kod kan hjälpa.

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred | CPU: Intel i5 2500K @ 4,5GHz | GPU: PowerColor Radeon HD 7970 | Mobo: Asus P8P67 | Skärm: BenQ GL2450 | Nätagg: Corsair TX650

Permalänk
Medlem

du måste mest troligt vänta i 2 veckor, bud måste ha bådas legitimation för att hämta ut.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara en ide att be posten/Komplett om att paketet ej ska skickas tillbaka, kanske ju bli lite tight med tiden (normal liggtid är 14 dagar). Onödigt att skulle betala tur/returfrakt/avgift pga. outlöst paket.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

De brukar vara stenhårda med detta. Du kan inte hitta något av hans idkort/körkort hemma eller liknande?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akintösh:

Hej, min dator från Komplett har anlänt nu men problemet är att den beställdes under min brorsas namn, han är utomlands just nu och jag vet att Posten kräver legitimation när man hämtar ut paketet, frågan är ju om det funkar om jag bara tar med mig mitt leg där det står samma efternamn + aviseringen från posten + brorsans gamla kontokort som jag hittade hemma? Tror ni det funkar eller måste jag vänta 2 veckor?

Enklaste måste ju vara att fråga på posten eller?

Permalänk
Skrivet av Tesked:

De brukar vara stenhårda med detta. Du kan inte hitta något av hans idkort/körkort hemma eller liknande?

Vände upp och ner på hans rum men kunde inte inte hitta något legg eller liknande, hittade dock ett kort med intyg för någon jävla Truckförarutbildning, bild, personnummer och sånt ingår, skulle det kunna funka?

Permalänk
Medlem

Jag hade pratat med ombudet.
Vet att jag bett mina päron hämta ut och hämtat ut mina brorsors paket själv utan problem.
Bor dock på samma adress och jag kan allas personnummer utantill.

Permalänk
Skrivet av 57josa:

Enklaste måste ju vara att fråga på posten eller?

Vet själv att Posten är stenhårda med sånt, men att ombuden är lite relaxed så jag ville bara kolla om några andra hade försökt.

Skrivet av Mimematis:

Jag hade pratat med ombudet.
Vet att jag bett mina päron hämta ut och hämtat ut mina brorsors paket själv utan problem.
Bor dock på samma adress och jag kan allas personnummer utantill.

Samma här, bor på samma adress och kan personnummret utantill.

Permalänk
Inaktiv

Om brorsan kan skicka ett foto på sitt körkort tillsammans med en bild på en underskriven fullmakt fungerar det också

Fullmakt är en lapp där det står typ:
"Akintösh får hämta ut paketet från komplett i mitt namn"
"Underskrivet "brorsan" utlandet 2014-----"

Permalänk

Bor du på en liten ort brukar det ju lösa sig om man pratar med dem det visar sig att "det är lugnt, jag känner din mamma så du behöver inte visa leg"

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Akintösh:

Vände upp och ner på hans rum men kunde inte inte hitta något legg eller liknande, hittade dock ett kort med intyg för någon jävla Truckförarutbildning, bild, personnummer och sånt ingår, skulle det kunna funka?

Det är bara att prova! Annars gör du som någon tidigare sagt här i tråden. Be din bror ta en bild med sig själv, körkortet och en skriven fullmakt :)!
Viktiga är ju att man ser koden som finns på legitimationen/körkortet eftersom de scannar in detta till posten.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akintösh:

Vände upp och ner på hans rum men kunde inte inte hitta något legg eller liknande, hittade dock ett kort med intyg för någon jävla Truckförarutbildning, bild, personnummer och sånt ingår, skulle det kunna funka?

Nop legitimationen måste vara SIS godkänd för att gälla.
Det funkar alltså inte med tex förarbevis till skoter, truckkort osv

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

En kompis till mig hade beställt grejer i sitt smeknamn. Det är typ Per / Pelle. Han kallas aldrig för sitt namn och har använt smeknamnet till allting sedan barnsben så det gick av bara farten. Paketet gick inte att hämta ut. De vägrade på Ica.

Men jag tror inte att det hade varit något problem för mig. Jag bor på en liten ort, så ofta känner man någon på utlämningsstället plus att man har varit där 1000 ggr, så folk känner igen en.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Akintösh:

Vände upp och ner på hans rum men kunde inte inte hitta något legg eller liknande, hittade dock ett kort med intyg för någon jävla Truckförarutbildning, bild, personnummer och sånt ingår, skulle det kunna funka?

Be din bror om å skrive en fullmakt til deg inkl kopi på gyldig id handling fra ham, der det vil fremgå hva for noe du gjort bestilling på og hvem du er inkl referanse til ditt personnummer.

Tenk på at postbudet er personlig ansvarlig for å identifisere mottaker av post/pakke/brev. Det er altså ikke snakk om å være snill å gjøre unntak ettersom vedkommende da kan miste sin jobb, dersom han/hun ikke vil fullføre en ordentlig kontroll av id handlinger.

Permalänk
Medlem

Det är en giltig ID-handling som behövs, inte legitimation.

Visa signatur

Phantek P400S | Asus ROG Strix Z370-F | i7 8700K | Corsair H115i | Corsair Vengeance 16GB 3000MHz | GeForce 2080 Super | Corsair AX 850W | Samsung 850 Pro 512GB | Samsung 840 EVO 256GB | 3TB WD Green |

Permalänk

Det löste sig, hittade hans legitimation under en hög av oanvända kondomer, härlig brorsa

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Akintösh:

Det löste sig, hittade hans legitimation under en hög av oanvända kondomer, härlig brorsa

Kunde varit värre...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Akintösh:

Det löste sig, hittade hans legitimation under en hög av oanvända kondomer, härlig brorsa

Vad bra nee typ alla postkontor kör scanning så man måste ha pass/körkort med sig hela tiden.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Aa fyfan jobbigt om det var under en hög med Använda kondomer.

Visa signatur

Pimp my CM Quickfire TK | Pimp my Func KB-460 | Pimp my Dell AT102W | Pimp my Matias Tactile Pro | Pimp my CM Quickfire Rapid | Pimp my CM Novatouch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kent:

Kan vara en ide att be posten/Komplett om att paketet ej ska skickas tillbaka, kanske ju bli lite tight med tiden (normal liggtid är 14 dagar). Onödigt att skulle betala tur/returfrakt/avgift pga. outlöst paket.

Enligt mitt postombud ska man be avsändaren kontakta Postens kundtjänst och ändra namn på mottagaren i efterhand. Kan vara värt ett försök, speciellt om man ändå hör av sig för att försöka få förlängd liggetid som nödlösning.

Nu löste sig ju det här fallet ändå så det är lite sent, men någon annan kanske har samma problem framöver?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av fourbyfour:

Enligt mitt postombud ska man be avsändaren kontakta Postens kundtjänst och ändra namn på mottagaren i efterhand. Kan vara värt ett försök, speciellt om man ändå hör av sig för att försöka få förlängd liggetid som nödlösning.

Nu löste sig ju det här fallet ändå så det är lite sent, men någon annan kanske har samma problem framöver?

Ligger lite pappersarbete bakom det då förstås. beroende på hur långt borta denne brorsa är så kanske det inte hinner fram i tid..
Var inte så enkelt som att bara ringa tyvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Ligger lite pappersarbete bakom det då förstås. beroende på hur långt borta denne brorsa är så kanske det inte hinner fram i tid..
Var inte så enkelt som att bara ringa tyvär.

Nja, kruxet är väl snarare att det kostar pengar. Pappersarbetet i sig för företaget gentemot Posten är väl inte så betungande? En blankett (Begäran om ändrat förfogande) att faxa om man håller sig till pappersvägen, eller så kan man göra det online. Visst, kanske tar sin tid för Posten att administrera, men i vilket fall som helst är avståndet till brorsan inte relevant för den biten.

Om du syftar på något pappersarbete mellan avsändare och mottagare för att göra en ändring är det en annan femma givetvis, men då är vi inne på mer företagsspecifika fall.

Permalänk
Skrivet av fourbyfour:

Enligt mitt postombud ska man be avsändaren kontakta Postens kundtjänst och ändra namn på mottagaren i efterhand. Kan vara värt ett försök, speciellt om man ändå hör av sig för att försöka få förlängd liggetid som nödlösning.

Nu löste sig ju det här fallet ändå så det är lite sent, men någon annan kanske har samma problem framöver?

Jag var i samma situation där jag hade ett paket som kom i samband med att mitt körkort blivit stulet så jag behövde vänta på ett nytt och hade glömt passet hemma hos föräldrarna efter senaste resan halvåret tidigare.

Problemet var att det var dyrare att ändra namn på vem som kunde hämta ut det eller att låta det ligga 3 dagar längre (tiden jag behövde) än att låta det gå tillbaka till Inet? och få det utskickat igen. Kommer inte ihåg exakt men kostade typ 200kr för att de skulle ändra namn/förlänga tiden

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av fourbyfour:

Nja, kruxet är väl snarare att det kostar pengar. Pappersarbetet i sig för företaget gentemot Posten är väl inte så betungande? En blankett (Begäran om ändrat förfogande) att faxa om man håller sig till pappersvägen, eller så kan man göra det online. Visst, kanske tar sin tid för Posten att administrera, men i vilket fall som helst är avståndet till brorsan inte relevant för den biten.

Om du syftar på något pappersarbete mellan avsändare och mottagare för att göra en ändring är det en annan femma givetvis, men då är vi inne på mer företagsspecifika fall.

Jag (jobbet faktiskt) stod som avsändare och ja, det var bara att låta det vara och skicka iväg det senare. Fick inte mycket till hjälp vad gäller den där blanketten tyvär.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Magnum:

Bor du på en liten ort brukar det ju lösa sig om man pratar med dem det visar sig att "det är lugnt, jag känner din mamma så du behöver inte visa leg"

Nope.. Beställde en vara och de skickade paketet med fel förnamn och det gick inte att hämta ut, förens företaget ändrat till rätt förnamn.
Ändå är vi bara 3st med samma efternamn på orten och ingen i hela Sverige med det förnamnet som stog som mottagare......

Behövde varan igår typ, men det tog 4 arbetsdagar ytterligare, för att ändringen skulle gå igenom. Sanslöst!

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Nope.. Beställde en vara och de skickade paketet med fel förnamn och det gick inte att hämta ut, förens företaget ändrat till rätt förnamn.
Ändå är vi bara 3st med samma efternamn på orten och ingen i hela Sverige med det förnamnet som stog som mottagare......

Behövde varan igår typ, men det tog 4 arbetsdagar ytterligare, för att ändringen skulle gå igenom. Sanslöst!

Det finns ju personer med skyddad identitet också. Det skulle ju, rent teoretiskt, kunna finnas en sådan person som paketet är till egentligen.

Permalänk
Medlem

Ombud skall ha bägges legitimation med sig. Står i sms man får av posten.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Ombud skall ha bägges legitimation med sig. Står i sms man får av posten.

Det stämmer väldigt bra, i vilket fall i teorin :). Jag har vid ett 20-tal tillfällen hämtat ut paketet adresserade till min fru genom att bara visa upp min legitimation, hon har på samma sätt hämtat ut paketet åt mig.

Egentligen är det väl personalen på ICA som gör fel (inte bryr sig?) men det är väldigt smidigt :).

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik:

Det stämmer väldigt bra, i vilket fall i teorin :). Jag har vid ett 20-tal tillfällen hämtat ut paketet adresserade till min fru genom att bara visa upp min legitimation, hon har på samma sätt hämtat ut paketet åt mig.

Egentligen är det väl personalen på ICA som gör fel (inte bryr sig?) men det är väldigt smidigt :).

/Erik

Ja i så fall så är det dom som gör fel. Borde ha en check i systemet eller så så att det checkas att korrekt ID kommer ochg hämtar paketet.

I alla sms jag får iaf så står det att ombud skall ha med bägges legitimaiton.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |