Permalänk
Medlem

Kyla ner dator

För tillfället sitter jag och spelar på en laptop och naturligtvis blir den väldigt varm. Jag har en bordsfläkt bredvid mig och jag undrar om man kan rikta denna på något finurligt sätt för att kyla ner datorn. Känner att det inte kommer göra jättestor skillnad men varje grad räknas!

Om man ställer fläkten så att den blåser mot utblåset kan det ha en negativ inverkan på datorn? Jag tänker mig att det blåser in mer kalluft, men att datorns egna fläktar kan gå sönder av att de måste arbeta i motvind.

Bordsfläkt =====><===(datorfläkt)

"=" illustrerar luftströmmar.

Mvh

Permalänk

Den fläkten tror jag inte håller så länge till om du gör så..

Permalänk
Avstängd

Två fläktars luftflöde riktade mot varandra tror du alltså kommer ge BÄTTRE flöde? Nej. Om du inte förstår varför är det bäst att du låter bli datorn innan du har sönder något.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Den fläkten tror jag inte håller så länge till om du gör så..

Nä det var min tanke också.

Permalänk

Köp en laptopkylare?

Permalänk
Skrivet av catchmeifyoucan:

Köp en laptopkylare?

Hearhear...

Genom att en laptop är ganska trång, samt att (en del) luftintag sitter under laptopen är en laptopkylare det bästa du kan göra för din dator.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Tack för svar, jag fortsätter att ha fläkten riktad mot mig själv istället. Jag tänkte mest om det fanns någon smart ghettolösning.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gulplog:

Tack för svar, jag fortsätter att ha fläkten riktad mot mig själv istället. Jag tänkte mest om det fanns någon smart ghettolösning.

Rensa datorn på damm med hjälp av luft på burk!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NiftyNips:

Rensa datorn på damm med hjälp av luft på burk!

95 spänn och datorn blir som ny, talar från egen erfarenhet.

Visa signatur

Citera för snabbt svar.

Permalänk
Medlem

Lägg bordsfläkten ner och ställ laptopen på den?
THEM TEMPS!