Permalänk

Dator till sambo runt 4k.

Hej Sweclockare!
Är så att min sambos dator sjunger på sista versen och jag har fått i uppdrag att hitta en ny dator för mellan 3-4.5 ju billigare desto bättre.
Men ändå användarvänlig då förståss.
Datorn ska användas till att surfa, se på film, skolarbete och fotoredigering (photoshop lightroom).

hittat några alternativ.

http://cdon.se/hemelektronik/acer/acer-v5-552-10578g1taii-a10-5757m-8gb-1000gb-uma-w8-1-p26701505?utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_term=%2899%29%2015inch%20Acer%20V5-552-10578G1Taii%20A10-5757M/8GB/1000GB/UMA/W8.1&utm_content=26701505&utm_campaign=prisjakt_se_home-electronics_Laptop%2015-16

http://www.dustinhome.se/product/5010796268/asus-x551ca-ci3-1-8-8gb-500-15-6-w8-kampanj/#intcmp=productbox_startpage_datorer

Duger dessa till ändamålen?
Vilken av dessa är bäst om man tar hänsyn till priset?
Och har ni några andra prisvärda alternativ?

// X3mBadger

Permalänk
Hedersmedlem

Jag rekommenderar dig starkt att kolla igenom trådarna i denna forumdelen innan du slår till. En laptop under 4k som inte ska användas till spel är en av de vanligaste frågorna.

Datorn från Dustin är ok. Den från CDON är det inte. Jag rekommenderar dig att leta efter en dator med Intel Core i3 eller i5. Alternativen med AMD CPU är i mitt tycke inte tillräckligt bra.

Här kommer ytterligare två som jag har tipsat om för mindre än en vecka sedan.
http://www.siba.se/product/17673298/g50-70-59427551-#prod-sto...
http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-dat...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Hedersmedlem

Det håller jag inte med om. Det är den datorn i tråden som har minst minne. Dock har den ett grafikkort, men eftersom spel ändå inte är prioriterat så är den inte värd de 500kr extra den kostar.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Givetvis ger du din gamla dator till sambon och passar på att köpa en ny till dig själv ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det håller jag inte med om. Det är den datorn i tråden som har minst minne. Dock har den ett grafikkort, men eftersom spel ändå inte är prioriterat så är den inte värd de 500kr extra den kostar.

Den från Siba har för liten hårddisk och den från Elgiganten har bara 6 GB ram och ingen av de två har dedikerad grafik vilket INTE går att uppgradera. Löjligt värt 500 spänn till.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrvision:

Den från Siba har för liten hårddisk och den från Elgiganten har bara 6 GB ram och ingen av de två har dedikerad grafik vilket INTE går att uppgradera. Löjligt värt 500 spänn till.

För liten disk? Mina föräldrar använder sin dator till typ samma saker. Min pappa gillar att fotografera, så det blir många kort. De har en 250GB SSD som de fortfarande inte är i närheten av att fylla ens nu efter snart tre år. 500GB räcker väldigt långt.

Den interna grafiken räcker långt. Den räcker till och med till att spela en hel del spel på om man skulle vilja det. Så har man inget direkt intresse av att spela så behöver man ingen dedikerad grafik. Och varför då betala ens 500kr för det?

Jag håller med om att jag också skulle välja datorn med 8GB framför den med 6GB. Men datorn du tipsar om har å andra sidan bara 4GB, så ska vi upp på samma nivå så behöver man direkt slänga ut ett antal hundralappar till.
Hade jag kunnat byta något i datorn för 4000kr så skulle det vara att sätta i en SSD istället. Med tanke på vad TS ska använda datorn till så är det den uppgradering som hade gett absolut mest trevligt. Tyvärr hade vi då trillat utanför budget.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

För liten disk? Mina föräldrar använder sin dator till typ samma saker. Min pappa gillar att fotografera, så det blir många kort. De har en 250GB SSD som de fortfarande inte är i närheten av att fylla ens nu efter snart tre år. 500GB räcker väldigt långt.

Den interna grafiken räcker långt. Den räcker till och med till att spela en hel del spel på om man skulle vilja det. Så har man inget direkt intresse av att spela så behöver man ingen dedikerad grafik. Och varför då betala ens 500kr för det?

Jag håller med om att jag också skulle välja datorn med 8GB framför den med 6GB. Men datorn du tipsar om har å andra sidan bara 4GB, så ska vi upp på samma nivå så behöver man direkt slänga ut ett antal hundralappar till.
Hade jag kunnat byta något i datorn för 4000kr så skulle det vara att sätta i en SSD istället. Med tanke på vad TS ska använda datorn till så är det den uppgradering som hade gett absolut mest trevligt. Tyvärr hade vi då trillat utanför budget.

Sluta tramsa nu mitt förslag är ett prisvärt alternativ precis det som TS hade önskat sig. Att uppgradera mer RAM är det enklaste och billigaste sättet man kan uppgradera en bärbar. Det är värre om HDD är full(om den nu skulle bli det) än att man här för lite RAM, för då kan man inte göra ett skit. Mitt förslag är en bättre dator för lite mer pengar bara.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrvision:

Sluta tramsa nu mitt förslag är ett prisvärt alternativ precis det som TS hade önskat sig. Att uppgradera mer RAM är det enklaste och billigaste sättet man kan uppgradera en bärbar. Det är värre om HDD är full(om den nu skulle bli det) än att man här för lite RAM, för då kan man inte göra ett skit. Mitt förslag är en bättre dator för lite mer pengar bara.

Och jag håller inte med. Du behöver inte ta det personligt. Det betyder inte att datorn du tipsar om inte är bra. Det är en bra dator till ett bra pris. Men frågan är om TS kommer att märka skillnad på dem? För 500kr utan att märka skillnad är 500kr som man kunde använt till något annat.

När det gäller disken så räcker 500GB väldigt långt så länge man inte har tänkt sig att ladda ner filmer och samla på hög. Om man har en 10MP digitalkamera så räcker 500GB till 33 000 bilder i RAW-format (vilket de flesta inte använder) eller 220 000 bilder i JPEG med bästa kvalitetsinställningen, dvs 200 bilder om dagen i tre år.
http://web.forret.com/tools/megapixel.asp?title=10+Megapixel+...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Och jag håller inte med. Du behöver inte ta det personligt. Det betyder inte att datorn du tipsar om inte är bra. Det är en bra dator till ett bra pris. Men frågan är om TS kommer att märka skillnad på dem? För 500kr utan att märka skillnad är 500kr som man kunde använt till något annat.

När det gäller disken så räcker 500GB väldigt långt så länge man inte har tänkt sig att ladda ner filmer och samla på hög. Om man har en 10MP digitalkamera så räcker 500GB till 33 000 bilder i RAW-format (vilket de flesta inte använder) eller 220 000 bilder i JPEG med bästa kvalitetsinställningen, dvs 200 bilder om dagen i tre år.
http://web.forret.com/tools/megapixel.asp?title=10+Megapixel+...

Och se på film är precis vad det står att sambon skall göra därav bättre med större hårddisk...

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Skrivet av mrvision:

Och se på film är precis vad det står att sambon skall göra därav bättre med större hårddisk...

Använder min gamla Macbook till film den har 256gb ssd och det räcker gott och väl. Annat är det om man ska lagra film, men då anser jag en NAS är bäst.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk

Tack för många svar.

Hej allihopa!
Tack för många bra svar.
efter era tips så har jag nu hittat den här datorn som verkar vara intressant och är inom budget.

http://www.netonnet.se/art/dator/lenovo-ideapadg510/198939.1001/

Den har dock inget grafikkort, men som jag förstår så ska det integrerade grafikkortet hd4600 i i5 processorn vara fullt dugligt för att redigera bilder.
läste också i en anna tråd att om man skulle redigera foton så var processorn och mycket arbetsminne viktigt vilket denna dator verkar ha för priset.

Vad tycker ni om den?

/ X3mBadger

Permalänk
Skrivet av X3MBADGER:

Hej allihopa!
Tack för många bra svar.
efter era tips så har jag nu hittat den här datorn som verkar vara intressant och är inom budget.

http://www.netonnet.se/art/dator/lenovo-ideapadg510/198939.1001/

Den har dock inget grafikkort, men som jag förstår så ska det integrerade grafikkortet hd4600 i i5 processorn vara fullt dugligt för att redigera bilder.
läste också i en anna tråd att om man skulle redigera foton så var processorn och mycket arbetsminne viktigt vilket denna dator verkar ha för priset.

Vad tycker ni om den?

/ X3mBadger

Ser bra ut...hyfsad CPU, bra mängd RAM och bra storlek på HDD.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av X3MBADGER:

Hej allihopa!
Tack för många bra svar.
efter era tips så har jag nu hittat den här datorn som verkar vara intressant och är inom budget.

http://www.netonnet.se/art/dator/lenovo-ideapadg510/198939.1001/

Den har dock inget grafikkort, men som jag förstår så ska det integrerade grafikkortet hd4600 i i5 processorn vara fullt dugligt för att redigera bilder.
läste också i en anna tråd att om man skulle redigera foton så var processorn och mycket arbetsminne viktigt vilket denna dator verkar ha för priset.

Vad tycker ni om den?

/ X3mBadger

Tycker den verkar utmärkt!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av X3MBADGER:

Hej allihopa!
Tack för många bra svar.
efter era tips så har jag nu hittat den här datorn som verkar vara intressant och är inom budget.

http://www.netonnet.se/art/dator/lenovo-ideapadg510/198939.1001/

Den har dock inget grafikkort, men som jag förstår så ska det integrerade grafikkortet hd4600 i i5 processorn vara fullt dugligt för att redigera bilder.
läste också i en anna tråd att om man skulle redigera foton så var processorn och mycket arbetsminne viktigt vilket denna dator verkar ha för priset.

Vad tycker ni om den?

/ X3mBadger

mjae, standardburk... Man skall inte acceptera sämre än så.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk

kan vara värt att titta på modeller med ips skärmar för att få rätt färgåtergivning vid fotredigerande.

vet inte vilka av de tidigare som länkats som haft det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan vara värt att titta på modeller med ips skärmar för att få rätt färgåtergivning vid fotredigerande.

vet inte vilka av de tidigare som länkats som haft det.

Budgeten tillåter tyvärr inte att man får allt. Om man vill ha IPS så får man tyvärr hålla sig till en AMD CPU och 11" skärm.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!