Två OS på två olika diskar men samma dator?

Permalänk
Medlem

Två OS på två olika diskar men samma dator?

Hej! Jag undra en liten sak. Jag vet att man kan ha ett OS på ett USB så man kan boota från den.
Men jag har tre HDDer i datorn och fundera att köra Hackintosh i ena.
Funkar det och väljer jag bara den HDD´n i installationen? och kan jag välja vilken HDD jag vill boota från vid start? Mvh Melker S

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk

Jag tror du kan köra två operativsystem på samma disk, dual boot. (Med partition)
(Rätta mig gärna!)

Permalänk
Medlem

du kan ha os på olika diskar och ha bootloader för varje os på varje hårddisk, men då får du nog trycka f12 eller nåt vid boot för att välja vilken disk du vill boota från. Alternativt tror jag man kan ha bootloadern på en disk som man har som standard bootdisk och låta en bootloader ge en lista på alla operativ den hittat på diskarna, vilket jag tror funkar med grub/grub2. Men hackintosh vet jag inte nåt om...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

det går, men var beredd på krångel.
jag vet att jag hade dubbla OS för ett par år sedan, sedan tog jag bort det ena, men tänkte inte på att bootloadern låg i det OSet, så då fungerade inte de andra OSet heller...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det går, men var beredd på krångel.
jag vet att jag hade dubbla OS för ett par år sedan, sedan tog jag bort det ena, men tänkte inte på att bootloadern låg i det OSet, så då fungerade inte de andra OSet heller...

hehe, så de kan gå...

men det är inte speciellt svårt att återskapa en bootloader+dess korrekta konfiguration

tror till och med reparationsprogrammet från W7-skivan klarar av sånt åt än ^^

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecke96:

Hej! Jag undra en liten sak. Jag vet att man kan ha ett OS på ett USB så man kan boota från den.
Men jag har tre HDDer i datorn och fundera att köra Hackintosh i ena.
Funkar det och väljer jag bara den HDD´n i installationen? och kan jag välja vilken HDD jag vill boota från vid start? Mvh Melker S

kan säga som så att det funkar skit bra att ha flera OS på en hårddisk eller flera OS på flera olika diskar..

dock bör du tänka på att Hackintosh är EXTREMT mycket jobb för att få det å funka, du får säkert räkna med upp mot 8 timmar om du inte har lagt lagt in Hackintosh på samma dator förut..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag har tre OS i min dator i signaturen. Vardera OS är installerat på en ensam ssd. Efter installation är det bara att koppla in övriga diskar igen. Vid uppstart trycker jag bara på F8 och får då upp bootmenyn där jag väljer vilken disk/OS jag vill starta. Win 7/ Win 8/ OS X (Hackintosh) Fördelen med att göra så här är att jag kan koppla bort diskarna hursomhelst utan att de andra påverkas. En hdd är dessutom formaterad i ExFat och går därmed att skriva till och läsa från i både windows och os x.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det går, men var beredd på krångel.
jag vet att jag hade dubbla OS för ett par år sedan, sedan tog jag bort det ena, men tänkte inte på att bootloadern låg i det OSet, så då fungerade inte de andra OSet heller...

Därför är ska man bara ha 1 hårddisk och 1 DVD (eller USB minne) kopplad tills Windows installerats klart.

De andra diskarna kopplar man in efteråt och använder istället genvägen till boot listan i bios som Luminous nämnde. Vilken knapp varierar dock mellan olika moderkort men vilken knapp bruka står på skärmen i 5 sekunder varje gång datorn startar.

Vet inte om Mac OS X har det här problemet.

Skrivet av Jekean:

hehe, så de kan gå...

men det är inte speciellt svårt att återskapa en bootloader+dess korrekta konfiguration

tror till och med reparationsprogrammet från W7-skivan klarar av sånt åt än ^^

Vist, det kan funka att fixa MEN det är många inte kunde reparera (felet var kvar) eller fixa på andra sätt som bruka föreslås. De blev tvungen att installera om Windows på rätt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Jag har tre OS i min dator i signaturen. Vardera OS är installerat på en ensam ssd. Efter installation är det bara att koppla in övriga diskar igen. Vid uppstart trycker jag bara på F8 och får då upp bootmenyn där jag väljer vilken disk/OS jag vill starta. Win 7/ Win 8/ OS X (Hackintosh) Fördelen med att göra så här är att jag kan koppla bort diskarna hursomhelst utan att de andra påverkas. En hdd är dessutom formaterad i ExFat och går därmed att skriva till och läsa från i både windows och os x.

skulle du kunna skicka någon slags tutorial på hur man gör

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

Ja det går, dock har OS X å Win OLIKA bootloader.

Efter installation av Hackintosh till separat egen disk väljer du just denna disk i BIOS
vid boot av Hackintosh.

Räkna med strul, OS X har endast drivare till sin egen HW, många får tex. problem med icke-kompataibla ljud- och ethernetkretsar.

Läs mer här: http://www.tonymacx86.com/home.php

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Ja det går, dock har OS X å Win OLIKA bootloader.

Efter installation av Hackintosh till separat egen disk väljer du just denna disk i BIOS
vid boot av Hackintosh.

Räkna med strul, OS X har endast drivare till sin egen HW, många får tex. problem med icke-kompataibla ljud- och ethernetkretsar.

Läs mer här: http://www.tonymacx86.com/home.php

Tack för allt, men sabbade det totalt själv XD Jag glömde göra en backup på alla saker på HDDn innan... 200GB spel och saves, bara å installera om XD

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

det går, men var beredd på krångel.
jag vet att jag hade dubbla OS för ett par år sedan, sedan tog jag bort det ena, men tänkte inte på att bootloadern låg i det OSet, så då fungerade inte de andra OSet heller...

Detta är inte roligt när det händer...
Jag tänkte köra XP och W7 på datorn men installationsskivan till XP kletade till bootloadern till W7. <---många till i den meningen
Detta var tydligen ett vanligt problem (wut?) så det var lätt att åtgärda men kunde ha blivit ett helvete att lösa.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mecke96:

skulle du kunna skicka någon slags tutorial på hur man gör

Först hade jag bara en installation med windows 7, installerad på en ensam ssd. Efter att installationen var färdig med drivrutiner och uppdateringar, antivirus mm. var det bara att koppla in övriga 4 hdd's en i taget. Nästa var att jag installerade os x lion. Hade en ny ssd som jag installerade på. När den var installerad kopplade jag in alla andra diskar igen, en i taget. Win 7 som första boot-disk, os x som andra boot-disk, de övriga för lagring. Monterade in en 5:e hdd för backup av os x installationen och time-machine. Sista blev ännu en ny ssd med windows 8. Likadant igen att den installerades ensam och de övriga kopplades in igen när installationen var klar med allt på. Gjorde då win 8 till 1:a boot-disk, win 7 som 2:a och os x som 3:e. Här formaterade jag om ena hdd'n i ExFAT så jag kan flytta filer mellan os x och windows utan problem.
Jag har ett ASUS moderkort och kan välja att trycka på F8 vid biosuppstarten och får då upp Boot Popup menyn där jag kan välja vilken disk jag vill starta från (eller DVD). Trycker jag inte på F8 startar 1:a boot-disken som är win 8 i nuläget. Tar jag bort någon av os-diskarna påverkas inte de andra alls av det.

http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/893803-den-sto...
http://www.tonymacx86.com/register.php
http://www.osx86project.org/
http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page
http://www.insanelymac.com/
http://www.kakewalk.se/

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Först hade jag bara en installation med windows 7, installerad på en ensam ssd. Efter att installationen var färdig med drivrutiner och uppdateringar, antivirus mm. var det bara att koppla in övriga 4 hdd's en i taget. Nästa var att jag installerade os x lion. Hade en ny ssd som jag installerade på. När den var installerad kopplade jag in alla andra diskar igen, en i taget. Win 7 som första boot-disk, os x som andra boot-disk, de övriga för lagring. Monterade in en 5:e hdd för backup av os x installationen och time-machine. Sista blev ännu en ny ssd med windows 8. Likadant igen att den installerades ensam och de övriga kopplades in igen när installationen var klar med allt på. Gjorde då win 8 till 1:a boot-disk, win 7 som 2:a och os x som 3:e. Här formaterade jag om ena hdd'n i ExFAT så jag kan flytta filer mellan os x och windows utan problem.
Jag har ett ASUS moderkort och kan välja att trycka på F8 vid biosuppstarten och får då upp Boot Popup menyn där jag kan välja vilken disk jag vill starta från (eller DVD). Trycker jag inte på F8 startar 1:a boot-disken som är win 8 i nuläget. Tar jag bort någon av os-diskarna påverkas inte de andra alls av det.

http://www.sweclockers.com/forum/100-apple-mac/893803-den-sto...
http://www.tonymacx86.com/register.php
http://www.osx86project.org/
http://wiki.osx86project.org/wiki/index.php/Main_Page
http://www.insanelymac.com/
http://www.kakewalk.se/

Tack! Får göra det någon dag då jag har mer tid... Hade glömt att göra en backup på alla saker på HDDn när jag provade en gång... ja 200GB spel och 100GB filmer försvann. blev att börja installera alla XD

Visa signatur

Datorn: CPU: I7 3770K 4,6GHz , Moderkort:, MSI MPower z77 ATX, RAM: Corsair XMS3 Vengeance (4x4GB) 1866MHz, GPU: GIGABYTE-GTX1070 OC, Chassie: Zalman z9, OS:, Nätagg: XFX 850W, HDD: 640GB WD SSD: Samsung 840 pro

Permalänk
Medlem

2 Operativsystem på samma dator ett Window 8.1 64-bit och Windows XP 32 bit går detta?

Jag har Windows 8.1 64-bit installerad på min hårddisk som jag har krympt så nu har jag två NTFS volymer skulle vilja installera Windows XP 32-bit på den ena volymen. Går det att göra på ett enkelt sätt? Jag är en novis när det gäller sådana här saker. Vad måste jag göra för att både Windows 8.1 64-bit och Windows XP 32-bit skall fungera är så rädd för att göra fel så att min nya dator inte fungerar ordentligt. Hur väljer man vilket os man vill använda?

Permalänk
Medlem

Läs på innan du fipplar med multiboot tills du begriper hur Win hanterar multiboot - inte svårt men nödvändigt för att inte gå vilse. Googla. Finns även youtube-videor.

Permalänk
Medlem

Win 8 (SSD) + Win 7 (HDD) - Inga problem?

Skrivet av sp1k3n:

Först hade jag bara en installation med windows 7, installerad på en ensam ssd. Efter att installationen var färdig med drivrutiner och uppdateringar, antivirus mm. var det bara att koppla in övriga 4 hdd's en i taget. Nästa var att jag installerade os x lion. Hade en ny ssd som jag installerade på. När den var installerad kopplade jag in alla andra diskar igen, en i taget. Win 7 som första boot-disk, os x som andra boot-disk, de övriga för lagring. Monterade in en 5:e hdd för backup av os x installationen och time-machine. Sista blev ännu en ny ssd med windows 8. Likadant igen att den installerades ensam och de övriga kopplades in igen när installationen var klar med allt på. Gjorde då win 8 till 1:a boot-disk, win 7 som 2:a och os x som 3:e. Här formaterade jag om ena hdd'n i ExFAT så jag kan flytta filer mellan os x och windows utan problem.
Jag har ett ASUS moderkort och kan välja att trycka på F8 vid biosuppstarten och får då upp Boot Popup menyn där jag kan välja vilken disk jag vill starta från (eller DVD). Trycker jag inte på F8 startar 1:a boot-disken som är win 8 i nuläget. Tar jag bort någon av os-diskarna påverkas inte de andra alls av det.

Hej!

Beställde hem en SSD och tänkte installera Win 8 på den. Har en HDD med Win 7 sen tidigare. Enligt dina givande svar här verkar det inte behöva medföra något krångel att installera en ny disk med nytt operativsystem. Jag kommer aldrig att vilja använda Win 7 som boot-disk något mer efter installationen av Win 8 på SSD. Min fråga är bara: kommer jag att komma åt all data på HDDn direkt utan vidare inställningar om jag kopplar in den igen efter att ha installerat Win 8 på SSD? Eller blir det något besvär eftersom jag har Win 7 på den?

Tacksam för klargörande...

Visa signatur

R2UD3RCM550930577010006U

Permalänk
Skrivet av Spleen:

Hej!

Beställde hem en SSD och tänkte installera Win 8 på den. Har en HDD med Win 7 sen tidigare. Enligt dina givande svar här verkar det inte behöva medföra något krångel att installera en ny disk med nytt operativsystem. Jag kommer aldrig att vilja använda Win 7 som boot-disk något mer efter installationen av Win 8 på SSD. Min fråga är bara: kommer jag att komma åt all data på HDDn direkt utan vidare inställningar om jag kopplar in den igen efter att ha installerat Win 8 på SSD? Eller blir det något besvär eftersom jag har Win 7 på den?

Tacksam för klargörande...

Så här fyra år senare behöver jag svar på ovanstående. Kan jag nå datan på en HDD med Windows XP på, om jag stoppar in den tillsammans i min dator med Windows 10 på SSD?

Tacksam för klargörande!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oneinalifetime:

Så här fyra år senare behöver jag svar på ovanstående. Kan jag nå datan på en HDD med Windows XP på, om jag stoppar in den tillsammans i min dator med Windows 10 på SSD?

Tacksam för klargörande!

Ja du kan ha flera diskar med olika operativsystem på i samma dator, man väljer vilken man startar bootloadern från i bios ( moderkortet) och i bootloadern väljer man sedan vilket os man vill starta via en meny om man har gjort en eller så har man valt att inte visa menyn utan ha fasta förval.
Om du inte ställer om något så kommer disken alltså att uppträda som om den inte innehåller ett os.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Har fortfarande inte haft tillgång till att prova, men hur funkar det när HDD'n med Windows XP på har en användare med lösenord? Kommer den fortfarande synas som en vanlig disk när jag bootar mitt vanliga Windows 10?

Permalänk
Medlem

@Oneinalifetime:

Svar, Ja!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"