Gigabyte förhandsvisar X99 Gaming G1 Wifi

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte förhandsvisar X99 Gaming G1 Wifi

Plats för upp till fyra grafikkort, trådlöst nätverk och påkostad ljuddel är några av finesserna i Gigabytes kommande moderkort X99 Gaming G1 Wifi för Intel Haswell-E.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Att använda "WiFi" och "Gaming" i namnet känns en smula motsägelsefullt imho.

Permalänk
Medlem

Inte för att jag kanske missat intressenten i detta men varför ha ett "Gaming" med bundlat WIFI? Utöver detta så kommer det med Creative chip så drivrutiner lär bli ett problem från och till.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Känns fel att marknadsföra x99 som en platform för gaming. Man får ju bara några fps mer och det finns väl inga spel som klarar 4 grafikkort? Battlefield 3 och 4 kanske i och för sig. Tycker synd om folk som kommer köpa detta till sina barn för de ska få värsting datorn när de kan spara tusenlappar och få en dator som är nästan lika bra.

Edit: Kastade visst ur mig saker utan att kolla upp det först.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Blupparen:

Känns fel att marknadsföra x99 som en platform för gaming. Man får ju bara några fps mer och det finns väl inga spel som klarar 4 grafikkort? Battlefield 3 och 4 kanske i och för sig. Tycker synd om folk som kommer köpa detta till sina barn för de ska få värsting datorn när de kan spara tusenlappar och få en dator som är nästan lika bra.

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.overclock.net/t/1415441/7680x1440-benchmarks-plus-...

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Jäkligt cleant och snyggt. Inget "super overclock p12 deluxe gti special edition wow boyaka 3000"-tjafs. Dethär är kanske lite för seriösa/bra/dyra prylar för att trycka ut i gaming-segmentet. Men ja, snyggt och designmässigt riktigt bra ser det ut.

Permalänk
Gigabyte
Skrivet av Blupparen:

Känns fel att marknadsföra x99 som en platform för gaming. Man får ju bara några fps mer och det finns väl inga spel som klarar 4 grafikkort? Battlefield 3 och 4 kanske i och för sig. Tycker synd om folk som kommer köpa detta till sina barn för de ska få värsting datorn när de kan spara tusenlappar och få en dator som är nästan lika bra.
Skickades från m.sweclockers.com

Såhär är det med nästintill alla materiella ting. Folk köper Ferrari fast att en BMW M3 nästan går lika bra, fast halva priset. Vill man ligga på topp och använda det absolut bästa som finns tillgängligt så är X99 plattformen, utan tvekan. Pris/prestanda är inte allt för alla kunder Massivt med prestanda i X99

Skrivet av Sambuccashake:

Att använda "WiFi" och "Gaming" i namnet känns en smula motsägelsefullt imho.

Vi använder oss av IEEE 802.11ac och faktum är att prestandan är klart godkänd även när man spelar. Sedan innebär det ju inte att du absolut måste använda WiFi-kortet för din internetuppkoppling. Du kan tex skapa en WiFi-hotspot för dina vänner om du ej har WiFi hemma (eller dålig signal då IEEE 802.11ac är grymt snabbt), låta WiFi-kortet skicka bild till TV via WiDi osv. Finns fler användningsområden än bara precis internetuppkopplingen och jag kan svära på att en "gamer" inte bara spela på dator

Skrivet av rmd:

Jäkligt cleant och snyggt. Inget "super overclock p12 deluxe gti special edition wow boyaka 3000"-tjafs. Dethär är kanske lite för seriösa/bra/dyra prylar för att trycka ut i gaming-segmentet. Men ja, snyggt och designmässigt riktigt bra ser det ut.

Visa signatur

Not in use.

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara ett bra kort. Alltid varit nöjd med Gigabyte.
Som en del säger dock, så kan jag inte förstå anledningen till WiFi på dessa kort. Onödig kostnad. Till WiFi kopplar jag endast mobiler, paddor och laptops.
De flesta borde nog ha en router eller modem med WiFi för skapa hotspots etc.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett bra kort, dock gillar jag inte trenden med att allt ska vara svart. Blir ju bara jobbigt att se var portar och kontakter finns och så ser det väldigt tråkigt ut när de flesta chassina är helt svart och sen monterar man in ett helt svart moderkort, då ser man ju det typ inte överhuvudtaget. Längtar tills de vågar ha lite egna unika färgscheman igen som de hade innan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | Arctic Liquid Freezer II 420 | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3600Mhz CL16 | Kingston KC2500 2TB x2 | ASUS ROG STRIX B550-F Gaming Wifi | ASUS ROG STRIX RTX 4090 OC | Corsair RM750x | Fractal Design Torrent | 6x Noctua NF-A14 PWM

Permalänk
Medlem
Skrivet av reaperishere:

Ser ut som ett bra kort, dock gillar jag inte trenden med att allt ska vara svart. Blir ju bara jobbigt att se var portar och kontakter finns och så ser det väldigt tråkigt ut när de flesta chassina är helt svart och sen monterar man in ett helt svart moderkort, då ser man ju det typ inte överhuvudtaget. Längtar tills de vågar ha lite egna unika färgscheman igen som de hade innan.

Jag hatar den svart/röda/ROG-schemat som hela tiden används, ysch!

Kollar in i en bygglogg och ser rött/svart moderkort med samma tema i hela datorn - nej tack, så vänder jag.

Tycker det gula/svarta som MSI hade förut var riktigt snyggt. Men detta med färger är väl högst personligt, fast fattar inte varför allt måste vara rött/svart.

Visa signatur

FD Arc | ASRock Z68 Extreme3 Gen3 | I5 2500k | EVGA GTX 780Ti SC | Corsair TX 650W V2 80+ Bronze | Corsair 8GB CL9 1600Mhz | Samsung 830 | QNIX QX2710LED Matte 2560x1440 | Beyer DT770 Pro 80 Ohm + Fiio E10 | Vortex KBC Poker II | Logitech G400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ostbiten:

Jag hatar den svart/röda/ROG-schemat som hela tiden används, ysch!

Kollar in i en bygglogg och ser rött/svart moderkort med samma tema i hela datorn - nej tack, så vänder jag.

Tycker det gula/svarta som MSI hade förut var riktigt snyggt. Men detta med färger är väl högst personligt, fast fattar inte varför allt måste vara rött/svart.

Personligen så var Gigabytes blåa tema min favorit.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

okej bara å börja spara eller spela på Lotto... för med detta kort så gäller inga 4Gb ram eller 1 Graffe kort.. och Vill man ligga på topp, som detta kort är gjort för... så lär hela paketet kosta dryga 30k... men men, vill man ligga på topp... så får det kosta...

Visa signatur

Thomas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Inte för att jag kanske missat intressenten i detta men varför ha ett "Gaming" med bundlat WIFI? Utöver detta så kommer det med Creative chip så drivrutiner lär bli ett problem från och till.

"Sound Core 3D från Creative Labs"

Håller med. Blir bojkott ifrån mig. Köper aldrig mer någon produkt med/ifrån Creative. Bra hårdvara - urusla drivrutiner.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Blupparen:

Känns fel att marknadsföra x99 som en platform för gaming. Man får ju bara några fps mer och det finns väl inga spel som klarar 4 grafikkort? Battlefield 3 och 4 kanske i och för sig.

"Bara några fps mer" är ett uttryck som borde förbjudas. Om du går från 5 fps till 10 fps är det en ökning med 100 %; från 1 000 fps till 1 005 fps är ökningen bara 0,5 %. Använd procent istället för "några fps".

X99 ska man köpa för spel om man ska köra fler än två grafikkort och/eller om man ska spela spel som tjänar på fler än fyra kärnor.

I vanlig ordning är för övrigt benchmarks i 3840x2160 Ultra och liknande helt ointressanta för att jämföra CPU:er.

Citat:

Tycker synd om folk som kommer köpa detta till sina barn för de ska få värsting datorn när de kan spara tusenlappar och få en dator som är nästan lika bra.

Det har du alldeles rätt i! X99 är till för entusiaster; för alla vanliga användare räcker givetvis Z97 alldeles förträffligt.

Citat:

Edit: Kastade visst ur mig saker utan att kolla upp det först.

Det kan hända den bäste!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Jäkligt cleant och snyggt. Inget "super overclock p12 deluxe gti special edition wow boyaka 3000"-tjafs. Dethär är kanske lite för seriösa/bra/dyra prylar för att trycka ut i gaming-segmentet. Men ja, snyggt och designmässigt riktigt bra ser det ut.

Tycker det ser hemskt ut, och sydbryggan borde väl kvala in på "super overclock p12 deluxe gti special edition wow boyaka 3000"-tjafs.?

Även om bara svart är skittråkigt är det bra för då är det enklare att styra upp ett färgtema i burken om man slipper styras av färgen på moderkortet, som är det krångligaste att ändra på även om det går.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Undrar hur många spel som kräver 64GB minne?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]