Köpråd Systemkamera - Nybörjare

Permalänk
Medlem

Köpråd Systemkamera - Nybörjare

Hej!

Jag har känt en längre tid att det vore skoj att införskaffa sig en rejäl kamera för att ta lite bättre bilder än min mobiltelefonkamera.
Jag är precis hemkommen från svärföräldrarnas stuga där jag fått leka runt med svärfars Canon 7D + diverse objektiv, har fotat lite allt möjligt och känner att jag verkligen hittat ett nytt intresse.

Jag är totalt novis när det kommer till kameror, jag vet knappt vad hälften av alla funktioner och inställningar är till för. Jag läser dock rätt flitigt och har börjat kolla på lite guider/fotoskolor online och blir bara mer och mer sugen att beställa hem en kamera.

Kameran jag kollat på är Canons 700D samt Canon 100D, 100D föll dock bort då jag var och kände på kamerorna då jag tyckte att jag hade ett bättre grepp om 700D modellen.

Jag håller mig helst till Canon då jag kommer ha möjlighet att köpa lite avyttrade objektiv från svärfar samt låna lite objektiv.

Detta paketet tyckte jag såg vettigt ut :

http://www.dustinhome.se/product/5010753710/canon-eos-700d-ef...

Det är alltså en 700D med ett annat objektiv än det vanliga kit-objektivet (EF-S 18-55/3.5-5.6 IS STM) som visst ska vara av lite bättre kvalité/lite mer allround, jag får även med en väska samt minneskort till en vettig peng.

Jag tänkte även komplettera med detta objektiv = http://www.dustinhome.se/product/5010053072/canon-ef-50mm-1-8...
Tänkte att det kan vara bra med ett fast & lite ljusstarkare objektiv dels för porträttfotografering men också för att det kanske är aningen bättre i mindre ljusstarka miljöer så som inomhus på kvällen tex?

Utöver detta hade jag tänkt beställa 2st UV filter till objektiven, ser det som en billig försäkring om olyckan skulle vara framme, kanske repar man bara dom då?

Allt detta skulle kosta mig 9350:-, så jag skulle säga att min budget är <10000:-

Ser detta vettigt ut som startpaket? Jag förstår att det lär vara svårt att rekommendera något till någon som är så pass ny och inte särskillt insatt i ämnet. Jag vet egentligen inte vad jag helst fotar, därför tänkte jag att det kan vara bra att köpa något kitt som är lite allround och klarar av att göra lite av varje, sen får jag väl komplettera med bättre objektiv framöver då jag kommer på vad jag behöver.

Tack på förhand och ursäkta mitt grötiga inlägg.

Permalänk
Medlem

Sitter med muspekaren på köpknappen, det enda jag velar över är om man ska gå på standard kit objektivet och spara in 2000kr där, för att sedan lägga till en liten slant och köpa ett annat zoom objektiv så som tex =

http://www.dustinhome.se/product/5010752105/canon-ef-s-55-250...
eller
http://www.dustinhome.se/product/5010546739/tamron-af-di-ii-1...

Dvs
EF-S 18-135/3.5-5.6 IS STM
EF 50MM/1.8 II

Vs
EF-S 18-55/3.5-5.6 IS STM
EF 50MM/1.8 II
TAMRON AF DI II 18-270MM F/3.5-6.3 VC PZD

Prisskillnaden blir inte heller allt för stor, antar att jag får lite mer variation med paket #2?
Gud vad detta är svårt, hade varit perfekt att kunna provköra 18-135 objektivet i paket #1 som var mitt tilltänkta från början, känner bara att det kanske är lite för likt standard kit-objektivet. Försöker täcka så mkt som möjligt då jag inte vet vad jag vill fota ännu..

Permalänk
Medlem

Jag hade kört,
EF-S 18-135/3.5-5.6 IS STM
EF 50MM/1.8 II
Och sedan känt efter lite om jag behövde mer zoom. Isåfall kanske du då vill köpa en bra zoom istället för den där (den är inte så lysande).

Permalänk
Medlem

Du kommer att klara dig långt på 18-135:an och skillnaden upp till 250mm är inte så stor som man skulle kunna tro. Motivet kommer att bli knappt dubbelt så stort i bilden med 250mm. Så köper du 18-135:an är inte behovet av 55-250:n så stort, även om du säkert kommer att vilja ha/behöva en telezoom i framtiden ändå.

Om du kommer att fota mycket porträtt just är 50mm:n ett vettigt val, men för mer "allround"-grejer, som detdär med "inomhus på kvällen", med allt vad det kan innebära är den inte någon höjdare. Det är visserligen inte mycket pengar men till annat än porträtt är det bortkastade pengar, IMO. Något som är runt 28-30mm är vettigare (men dyrare) att lägga pengar på isf.

Edit:
"Inomhus på kvällen" är åxå ett område där en extern blixt är väldigt användbar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Jag hade kört,
EF-S 18-135/3.5-5.6 IS STM
EF 50MM/1.8 II
Och sedan känt efter lite om jag behövde mer zoom. Isåfall kanske du då vill köpa en bra zoom istället för den där (den är inte så lysande).

Tackar Nisse, det är det paketet som min magkänsla sagt mig att gå på.
18-135:an kanske duger gott åt mig till en början som allround objektiv, tills jag vet vad jag vill ha.

Ett annat alternativ, (för precis samma pengar) är detta paket =

http://www.dustinhome.se/product/5010778712/canon-eos-700d-ef...
dvs standard kit-gluggen + ett 55-250/4.0-5.6 IS STM

Men det kanske är klokare att gå på 18-135:an till en början och lista ut om jag behöver mer zoom än så, för det kanske är ett mer användbart objektiv än standard kit 18-55:an?

Skrivet av dumbo:

Du kommer att klara dig långt på 18-135:an och skillnaden upp till 250mm är inte så stor som man skulle kunna tro. Motivet kommer att bli knappt dubbelt så stort i bilden med 250mm. Så köper du 18-135:an är inte behovet av 55-250:n så stort, även om du säkert kommer att vilja ha/behöva en telezoom i framtiden ändå.

Om du kommer att fota mycket porträtt just är 50mm:n ett vettigt val, men för mer "allround"-grejer, som detdär med "inomhus på kvällen", med allt vad det kan innebära är den inte någon höjdare. Det är visserligen inte mycket pengar men till annat än porträtt är det bortkastade pengar, IMO. Något som är runt 28-30mm är vettigare (men dyrare) att lägga pengar på isf.

Okay, det låter som att 18-135:an är en vinnare i detta fallet då. Case closed!

Intressant det du säger om 50mm objektivet, kanske bör man lägga lite extra pengar och införskaffa sig ett http://www.dustinhome.se/product/5010095804/canon-ef-28mm-1-8... istället då? Dock så spräcker jag min budget just nu vid kamerainköpet, men får knalla och lägga undan lite och införskaffa sig ett bättre objektiv för det endamålet istället.

Tack för era åsikter.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att inte köpa allt för många objektiv i början. 18-135 och 50 1.8 är en väldigt bra början, men jag talar av egen erfarenhet när jag säger att det finns chans att du kommer vilja köpa andra objektiv än vad du först föreställt dig att du ska plåta. Det är lite skillnad på vad man vill plåta rent mentalt, än praktiskt. Vad jag menar är att det kanske blir så att du tar helt andra slags bilder (eller vill) när du väl håller i kameran och håller på.

Det du länkat är väldigt bra start, men om jag var du skulle jag börjat enbart med en kamera + 18+135. De andra objektiven kommer inte gå någonstans, och inte heller priserna. Objektivmarknaden rör sig i samma takt som träd växer

För att sammanfatta så rekommenderar jag dig att skaffa ett objektiv, leka runt och testa dess gränser och därefter komplettera med ett objektiv till de sakerna du inte kan ta kort på, eller vill ta bättre kort på

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Ett tips är att inte köpa allt för många objektiv i början. 18-135 och 50 1.8 är en väldigt bra början, men jag talar av egen erfarenhet när jag säger att det finns chans att du kommer vilja köpa andra objektiv än vad du först föreställt dig att du ska plåta. Det är lite skillnad på vad man vill plåta rent mentalt, än praktiskt. Vad jag menar är att det kanske blir så att du tar helt andra slags bilder (eller vill) när du väl håller i kameran och håller på.

Det du länkat är väldigt bra start, men om jag var du skulle jag börjat enbart med en kamera + 18+135. De andra objektiven kommer inte gå någonstans, och inte heller priserna. Objektivmarknaden rör sig i samma takt som träd växer

Tack för input, jag kommer nog att göra så att jag beställer kameran med 18-135 objektivet och börjar där. Det kommer nog att slinka med ett 50mm också bara för att det är rätt så billigt och att jag vill pröva ta lite porträttfoton.

Haha du gav mig ett gott skratt också ang. objektivmarknaden, kan tänka mig att det inte händer så överdrivet mycket då många av objektiven jag kollat på i övrigt har funnits par år nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mögel:

Tack för input, jag kommer nog att göra så att jag beställer kameran med 18-135 objektivet och börjar där. Det kommer nog att slinka med ett 50mm också bara för att det är rätt så billigt och att jag vill pröva ta lite porträttfoton.

Haha du gav mig ett gott skratt också ang. objektivmarknaden, kan tänka mig att det inte händer så överdrivet mycket då många av objektiven jag kollat på i övrigt har funnits par år nu

Gör så! Har inte testat 50 1.8an men har hört att det är det mest prisvärda objektivet man kan köpa.
Tänk också på att det inte bara är brännvidden som spelar roll i objektiv. Autofokusmotor (USM/STM etc) och bländare är också viktigt. Detta är ganska svårt att veta vad man behöver innan man börjat plåta, så det är bättre att inte skynda sig på den fronten

Ja. Objektiv brukar säljas i 20 - 30 år innan de blir utbytta. Som det där 28 1.8 du kollade på lanserades 1995!

Ett tips på riktigt bra recensioner främst riktade mot Canonprylar är http://www.the-digital-picture.com. Har alltid lusläst recensionerna där till objektiv jag varit intresserade av, väldigt genomgående. Enda är väl att han skriver utifrån ett top of the line-perspektiv, så om han skriver att en glugg inte är speciellt skarpt betyder inte det att den är värdelöst, men å andra sidan om han bedömmer ett som riktigt skarpt, ja då är det få objektiv som är skarpare

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sputte:

Gör så! Har inte testat 50 1.8an men har hört att det är det mest prisvärda objektivet man kan köpa.
Tänk också på att det inte bara är brännvidden som spelar roll i objektiv. Autofokusmotor (USM/STM etc) och bländare är också viktigt. Detta är ganska svårt att veta vad man behöver innan man börjat plåta, så det är bättre att inte skynda sig på den fronten

Ja. Objektiv brukar säljas i 20 - 30 år innan de blir utbytta. Som det där 28 1.8 du kollade på lanserades 1995!

Ett tips på riktigt bra recensioner främst riktade mot Canonprylar är http://www.the-digital-picture.com. Har alltid lusläst recensionerna där till objektiv jag varit intresserade av, väldigt genomgående. Enda är väl att han skriver utifrån ett top of the line-perspektiv, så om han skriver att en glugg inte är speciellt skarpt betyder inte det att den är värdelöst, men å andra sidan om han bedömmer ett som riktigt skarpt, ja då är det få objektiv som är skarpare

Stort tack för den länken, där fanns det otroligt mycket nyttigt att läsa om! Perfekt med lite image samples också.
Jag som hade tänkt städa och dona lite ikväll, nu finns det ingen tid för det.

Permalänk

Jag har ett 50mm 1.8 och tycker det är ett ok objektiv. Det har egentligen bara två starka sidor och ena är priset och andra är att det är hyffsat skarpt, åtminstone om man bländar ner lite. Jag tycker helt klart att det är ett väldigt bra objektiv att stoppa i väskan som nybörjare innan du klurat ut vad du egentligen behöver. Köp beg och och sälj vidare och det kommer inte kosta dig mer än blocketannonsen.

28/1.8 kommer vara mer allround än ett 50mm på en aps-c kamera som 700D men frågan är om du inte kommer ha mer kul med ett objektiv som klarar porträtt bra? Ett 18-135 är väldigt allround från början och det kan mycket väl vara att du tycker 50mm är för kort och satsar på ett 85mm f1.8 eller 100mm f2 objektiv för väldigt vettiga pengar när du vet vad som passar dig personligen. Själv tycker jag 200mm är perfekt för porträtt (dock på större sensor) medan andra fotar mest med 24mm. Det beror helt på vad som passar dig som fotograf.

Visa signatur

Simlärare