Garantiärende på Netonnet, trasiga hörlurar.

Permalänk
Medlem

Garantiärende på Netonnet, trasiga hörlurar.

Hejsan gott folk, har en liten fråga till er då min polare har hamnat i en liten situation med Netonnet där han köpte ett par Logitech G35 hörlurar som sedan gick sönder, hörlurarna föll inom garantin och netonnet tog tillbaka dom och istället för att leverera han en ny produkt (dom hänvisar till att lagret som han köpte dom på inte längre har dom inne) så får han bara ett tillgodokvitto och inte sina pengar tillbaka. Han är inte speciellt intresserad av att ha ett tillgodokvito på netonnet då han nästan aldrig handlar där och vill ha pengarna tillbaka, jag undrar nu bara hur det står till med detta, får dom göra så här och ifall dom nu inte får det är det någon som skulle kunna hitta var i KKL han kan hänvisa dom till så han får sina pengar tillbaka istället för en obrukbar papperslapp?

Permalänk
Rekordmedlem

Från kommentarerna till konsumentköplagen:

Så kallade "tillgodokvitton" kan också lämnas vid byte av en felfri vara men inte vid reklamation, de regleras inte i KKöpL utan är frivilliga åtaganden från säljarens sida...
Köparens risk med att godta tillgodokvitto är att om säljaren hinner gå i konkurs eller säljer till annan näringsidkare så har kunden bara en oprioriterad fordran i säljarens konkursbo eller en fordran hos den förste säljaren och vanligtvis blir det svårigheter att få kravet tillgodosett i sådana fall.

https://lagen.nu/1990:932

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Destromath:

Hejsan gott folk, har en liten fråga till er då min polare har hamnat i en liten situation med Netonnet där han köpte ett par Logitech G35 hörlurar som sedan gick sönder, hörlurarna föll inom garantin och netonnet tog tillbaka dom och istället för att leverera han en ny produkt (dom hänvisar till att lagret som han köpte dom på inte längre har dom inne) så får han bara ett tillgodokvitto och inte sina pengar tillbaka. Han är inte speciellt intresserad av att ha ett tillgodokvito på netonnet då han nästan aldrig handlar där och vill ha pengarna tillbaka, jag undrar nu bara hur det står till med detta, får dom göra så här och ifall dom nu inte får det är det någon som skulle kunna hitta var i KKL han kan hänvisa dom till så han får sina pengar tillbaka istället för en obrukbar papperslapp?

Är det en reklamation som gjorts eller är det ett garantiärende?

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Avstängd

De har inte rätt att ge honom ett tillgodokvitto. Han ska ha pengarna tillbaka eftersom köpet hävs.

Visa signatur

Asus R552JK-CN159H | 15.6" | i7 4700HQ | GTX 850M | 8GB | 750GB HDD+8GB SSD
Acer AS5755G 2414G75Mnks | 15.6" | i5 2410 | GT 540m | 4GB (trasig fläkt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Är det en reklamation som gjorts eller är det ett garantiärende?

Garanti men köpet hävs då dom inte kan leverera en ny produkt, skall med han till Netonnet i ullared imorgon och hänvisa dom till vad som gäller för han som stog i reklamationen sa att dom bara tillhandahåller tillgodokvitton när det gäller sånt här och inte pengar tillbaka, tänker ge dom alternativen att antingen ge han en likvärdig produkt (i detta fall då dom inte kan leverera g35 så är det den trådlösa varianten som gäller då det var formfaktorn han fastnade för.) Eller ge han pengarna tillbaka han är nöjd i vilket av fallen som helst så vill dom inte leverera en likvärdig produkt så lär dom få hosta upp pengarna för något tillgodokvitto godkänner han inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iFraja:

Är det en reklamation som gjorts eller är det ett garantiärende?

Nyfiken, vad skulle det göra för skillnad i det här fallet? Skulle man vara i ett sämre läge som konsument för att garantitiden inte gått ut? Det låter ju helt barockt.

Permalänk
Medlem

Han skall ha en ny likadan vara eller pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Han ska ha en ny likadan vara heller en liknande ersättnings vara och då är det kunden som har rätten att kräva vad som är en rimlig ersättningsvara (denna vara kan då vara dyrare).
dvs kunden kan säga att det var för dessa saker/spec jag köpte just denna vara och det är dessa som är det viktiga för mig och då ska en ersättningsvara kunna erbjuda lika heller bättre saker/spec på just dessa punkter.
Finns det då tex en vara som är betydligt dyrare så kan butiken istället välja att häva köpet.

Hävs köpet så kan dom erbjuda pengarna till kunden i vilken form dom vill tex presentkort/tillgodokvitto/kontanter/insättning på konto,kort MEN kunden kan KRÄVA att få tillbaks pengarna på samma sätt som varan betalades med.
Dvs betalades det kontant så har kunden rätt att kräva kontanter, betalades det med kort kan kunden kräva att få pengar tillbaks på kortet (kunden kan ju givetvis fråga om den kan få kontanter istället för insatt på kortet men butiken behöver ej godkänna det).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Hur gick det i Ullared?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

Oj jodå han blev till slut erbjuden pengar tillbaka då jag sa att dom inte kunde lämna ett tillgodokvitto på garanti (deras svar var "jodå det kan vi visst det göra, så har vi alltid gjort och kommer alltid att göra", sen fick han läsa utdragen ur KKL och var inte så glad i att lämna tillgodokvitto längre) fick även milersättning men någon likvärdig produkt fick han inte, det närmaste likvärdiga produkten som fanns var Logitech g930 som kostade 500 spänn mer än vad han gav för sitt g35, med milersättningen som vi fick så handlade det sedan om 250 spänn. Men det spelade ingen roll sa han då detta tydligen inte var tillräckligt för att dom skulle kunna ge han G930 som likvärdig, påpekade även här vad KKL sa men det spelade ingen roll och polaren blev förbannad, fick pengarna och gick och köpte headsetet på annat ställe för ett bättre pris så allt är väll lugnt nu men netonnet kör med ena jävla fula sätt i min mening.