Permalänk
Medlem

Fördelarna med batterigrepp?

Hallåj,

Har planer på att införskaffa mig ett batterigrepp till min D3200, men undrar vad fördelarna är?
Kameran blir visserligen större, blir den också lätthanterligare, stabilare? Batteritiden förlängs ju såklart om man har i fler batterier samtidigt.

Detta tänkte jag köpa http://www.scandinavianphoto.se/produkt/12421285/batterigrepp...
och ett extra batteri som detta http://www.24.se/batteri-till-nikon-enel14-p-16236-c-155.aspx ( Har kollat upp att EN-EL14 är batteri till D3200 )

Ni som har ett batterigrepp, vad är bra och vad är dåligt?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Rekordmedlem

Kameran kan upplevas som mer lättmanövrerad när du har den på högkant, men annars så är battrigrepp en sak som mest gör huset klumpigare på nästan alla sätt, idag föredrar jag att köra utan men det beror ju på hur/vad man fotar, det är ju sällan man verkligen behöver mer batteritid och ev snabbare serietagningar så det är ju i praktiken mest greppet som skiljer men det kostar ju i smidighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När jag körde en D7000 körde jag med batterigrepp. Tyckte kameran blev mer lätthanterlig eftersom den var rätt liten. Nu kör jag en 5D mkiii utan grepp eftersom den ligger så perfekt i handen utan. Jag har aldrig varit med om att behöva greppet för batteritiden. Däremot har jag alltid dubbla batterier med mig så att jag kan byta om det behövs.

Permalänk
Hedersmedlem

Framförallt så blir det mer att hålla i och livet blir ganska mycket lättare när man ska ta bilder i stånde/porträttformat. D3200 ganska liten från början så greppet borde bli ganska mycket bekvämare med ett batterigrepp.

Kör själv med batterigrepp på min D300 och D700 (flyttar det mellan dem, samma grepp till båda). Föredrar med eftersom det blir bättre grepp och mer att hålla i vilket ger bättre balans med stora och tunga objektiv.

Nackdelar är svårt att hitta. De dagar man inte behöver det eller tycker det är ivägen skruvar man av det och lägger det i väskan eller lämnar hemma.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kameran kan upplevas som mer lättmanövrerad när du har den på högkant, men annars så är battrigrepp en sak som mest gör huset klumpigare på nästan alla sätt, idag föredrar jag att köra utan men det beror ju på hur/vad man fotar, det är ju sällan man verkligen behöver mer batteritid och ev snabbare serietagningar så det är ju i praktiken mest greppet som skiljer men det kostar ju i smidighet.

Just nu fotar jag mest macro och tänkte att det kanske blir lite stabilare med ett batterigrepp. Har förvisso ett stativ liggandes, men jobbigt att bära runt det när man kör macro.

Annars blir det väl vanlig allround fotografering, bättre med batterigrepp?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Rekordmedlem

Ska du främst köra makro så borde du nog kolla på bälg, stativ och ringblixt i stället för batterigrepp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ska du främst köra makro så borde du nog kolla på bälg, stativ och ringblixt i stället för batterigrepp.

Ok, bälg och ringblixt ska jag inte köra med, i alla fall inte på denna kameran. Stativ har jag.

Därav undran med batterigrepp. Kommer fotograferingen allt utöver bli bättre eller sämre eller ingen skillnad alls med ett batterigrepp till min d3200?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Rekordmedlem

Om du fotar mycket med kameran på högkant är det smidigt, själv så föredrar jag att inte köra batterigrepp utan ser mer fördelar med ett smidigare kamerahus, jag släpar hellre på stativ, men det beror på vad man ska göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EMM386:

Därav undran med batterigrepp. Kommer fotograferingen allt utöver bli bättre eller sämre eller ingen skillnad alls med ett batterigrepp till min d3200?

Min personliga åsikt är att det är mer värt att ha ett smidigt hus när man fotar makro. Det kan vara bökigt nog ändå att "komma till" när man ligger i buskarna och krälar. Skulle du dessutom sätta kameran på stativ (vilket underlättar makrofoto ganska mycket, IMO) så får du sämre stabilitet med vertikalgrepp monterat.

De enda fördelar med vertikalgrepp som jag kan se är att det kan vara smidigt om man tar väldigt mycket bilder i stående format (läs du är porträttfotograf) samt som "motvikt" om man har lite större teleobjektiv.

Permalänk
Medlem

Ok, ett batterigrepp är alltså inget för mig och min kamera just nu.
Får bli ett grepp och andra tillbehör när jag uppgraderar mig till en canon 6D eller MarkIII istället

Tack alla för svar!

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ