Permalänk
Medlem

Ny Laptop

Tjenare! Var länge sedan jag skrev här sist. På senare tid har jag börjat fundera på att skaffa mig en bärbar dator men jag har tappat kontrollen över marknaden på bärbara datorer.

Datorn kommer användas till surf, film och skola/liknande, alltså bara enklare applikationer.

Krav:

  1. Ingen Chromebook

  2. Minst 15 tum gärna 17 tum

  3. PC

  4. God kvalitet

  5. Billig/Prisvärd

Gärna:

  1. SSD behöver inte mycket utrymme och köper hellre en extern om inte den interna räcker istället för att ha en mekanisk

  2. Hålla sig kall

  3. Relativt tyst

Jag vet att många av punkterna är subjektiva, ni får tolka dem hur ni vill. Jag ser gärna att ni har erfarenhet av laptops och vet vilka märken/komponenter/tillverkare som håller en högre kvalitet (söka på prisjakt kan även jag).

Tusen tack på förhand!

Edit: Men det kanske billigare att köpa en SSD o byta hårddisk själv. Ni får gärna tipsa på bra SSD också!

Permalänk
Skrivet av terrorr:

Tjenare! Var länge sedan jag skrev här sist. På senare tid har jag börjat fundera på att skaffa mig en bärbar dator men jag har tappat kontrollen över marknaden på bärbara datorer.

Datorn kommer användas till surf, film och skola/liknande, alltså bara enklare applikationer.

Krav:

  1. Ingen Chromebook

  2. Minst 15 tum gärna 17 tum

  3. PC

  4. God kvalitet

  5. Billig/Prisvärd

Gärna:

  1. SSD behöver inte mycket utrymme och köper hellre en extern om inte den interna räcker istället för att ha en mekanisk

  2. Hålla sig kall

  3. Relativt tyst

Jag vet att många av punkterna är subjektiva, ni får tolka dem hur ni vill. Jag ser gärna att ni har erfarenhet av laptops och vet vilka märken/komponenter/tillverkare som håller en högre kvalitet (söka på prisjakt kan även jag).

Tusen tack på förhand!

Edit: Men det kanske billigare att köpa en SSD o byta hårddisk själv. Ni får gärna tipsa på bra SSD också!

budget ? vad har du för smärtgräns.
17" är knappt släpbar, bara laddaren brukar vara stor som ett halvt mjölkpaket.
14-15" går ju ner i en ryggsäck.
har du råd, macbook & installera Windows på den.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

budget ? vad har du för smärtgräns.
17" är knappt släpbar, bara laddaren brukar vara stor som ett halvt mjölkpaket.
14-15" går ju ner i en ryggsäck.
har du råd, macbook & installera Windows på den.

Finns ingen direkt smärtgräns, men den ska inte vara dyrare än nödvändigt och för att fylla upp mina krav borde man klara sig tämligen billigt.

Min tidigare laptop var 17" den gick precis ner i en ryggsäck, laddaren var inte som ett mjölkpaket och storleken är inte ett problem eftersom jag behöver inte förflytta datorn särskilt frekvent.

Får väl kika på Mac då men vad jag minst så var dem inte prisvärda men du kanske inte samtycker.

Permalänk
Skrivet av terrorr:

Finns ingen direkt smärtgräns, men den ska inte vara dyrare än nödvändigt och för att fylla upp mina krav borde man klara sig tämligen billigt.

Min tidigare laptop var 17" den gick precis ner i en ryggsäck, laddaren var inte som ett mjölkpaket och storleken är inte ett problem eftersom jag behöver inte förflytta datorn särskilt frekvent.

Får väl kika på Mac då men vad jag minst så var dem inte prisvärda men du kanske inte samtycker.

med många andra ultrabooks så finns det problem med hårdvaran, kylningen, osv än så länge så är det inte ett problem på mac

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

med många andra ultrabooks så finns det problem med hårdvaran, kylningen, osv än så länge så är det inte ett problem på mac

Har en kompis med en air 2013 och den blir tardvarm när han gör någonting tyngre än lätt surfande... Värmeproblem finns i alla datorer.

OT:
Har hört att zenbooks håller tempen ganska bra, samt att de är prisvärda jämfört med vad man får!

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt varför jag skulle vara intresserad av en ultrabook datorn kommer ju mest stå. Känns ju mest som att risken för trassel ökar och att priser stiger.