Samsung 850 Pro eller Sandisk Extreme Pro?

Permalänk

Samsung 850 Pro eller Sandisk Extreme Pro?

Det verkar som sådant att jag har inne en beställning på inet av massa nya dator komponenter och det enda som håller tillbaka beställningen och installationen av den nya datorn är själva SSD:n. Vilket är en Samsung 850 Pro 256GB.

Det verkar dock som att det kommer ta ett tag innan dom får in några exemplar och nu börjar jag bli lite otålig. Detta gäller inte bara Inet utan överlag av alla återförsäljare. Datumet har skjutits upp ett antal gånger nu.

Ska jag välja en Sandisk Extreme Pro 240GB istället för Samsungen eller ska jag vänta?

Enligt en del tester så presterar Sandisken väldigt bra och kommer likt samsungen med 10 års garanti och jag är framförallt ute efter hållbarheten båda ger.

Vad hade ni gjort? Köpt en Sandisk eller vänta kanske en månad tills samsungen anländer?

Bonus fråga! Hur är programvaran för Sandisken kontra Samsungs? Har sett och läst om hur samsungs programvara är superb. Lätt att förstå, lätt att installera osv osv. Hur är "noob nivån" på sandisks programvara? Ju lättare det är att förstå desto bättre!

MVH

Permalänk
Medlem

jag hade valt samsung dem har inte misslyckat med någon serie än alla felfria och 850 ska vara riktigt bra.

Men jag brukar vänta några månader så det inte är massa strul som det har vart på många av dem.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Varför inte intels 520 eller 530?

480gb för bara ett par hundra kr mer
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1080280

Visa signatur

DATORN Chassi: NZXT PHANTOM 410 CPU kylare: corsair H80i med noctua nf f12or CPU: intel core i7 3770K Moderkort: ASUS p8Z77-V SSD: corsair force GT 120GB RAM: corsair vengeance dual c 1866mhz 16gb(2x8) GPU: ASUS 9800 GTX+ Dark knight PSU: corsair tx 750w HDD: western digital green 1TB KRINGUTRUSTNING Headset:Logitech g35 Tangentbord:Corsair k70 mx blue Mus:Roccat kone pure(blå) Ratt:Logitech g27

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en Seagate 600 480GB. I realiteten så hade jag svårt och motivera varför jag ska lägga ut samma pengar för en Pro disk med hälften så mycket plats, för mitt användande.
Visst kan dom lova 10 års garanti på disken samt bäst prestanda för tillfället, men vars är vi om 10 år rent tekniskt på lagringssidan? Kommer den där extra prestandan vara märkbar i vardagen så det sticker i ögonen mot att få extra utrymme?

Största skutet framför dörren var dock SATA III, som inte känns så himla attraktiv att storinvestera nå mera i.

Permalänk
99:e percentilen

Strunt samma om SSD:n håller i fem eller tio år. Du kommer ändå både vilja och ha råd att byta ut den innan det. Bara själva gränssnittet, SATA, lär vara utdaterat (för systemdisk i moderna datorer) om ett par år.

Dessutom är hållbarhetsproblemet kraftigt överdrivet och egentligen en relik från SSD:ernas barndom. Köper du till exempel en Samsung 840 Evo 250GB nu kommer den vara antik långt innan den är utsliten.

Skrivet av xeliaz:

Varför inte intels 520 eller 530?

480gb för bara ett par hundra kr mer
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1080280

1 790 spänn för en Intel 520 480GB är en riktigt bra deal!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av xeliaz:

Varför inte intels 520 eller 530?

480gb för bara ett par hundra kr mer
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1080280

Oj då. Det var inte illa alls faktiskt :O. Slipper jag tänka på utrymme med. Den är gammal med så då måste den vara väl beprövad?

Till er andra som har svarat. Jag brukar ibland gå lite overboard så att säga när det kommer till produkter dvs jag skaffar en grej som har fler funktioner men som jag inte kommer använda till ett högre pris. Och som ni säger SATA 3 kommer antagligen ersättas inom en snar framtid så varför investera för mycket i en teknik som redan har gått i taket.

Egentligen kommer jag bara ha OS och spel/program för snabb åtkomst. Jag sysslar inte med videoredigering och dylikt så SSD:n kommer inte att arbeta så hårt. Så nu låter det för mig lite onödigt att köpa "pro" modeller.

För mig är det viktigaste stabilitet/beprövad krets kontra någorlunda hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

jag hade valt samsung dem har inte misslyckat med någon serie än alla felfria och 850 ska vara riktigt bra.

Men jag brukar vänta några månader så det inte är massa strul som det har vart på många av dem.

840 pro vs 850
garanti: 5 år < 10 år
pris: 850 aningen dyrare men ändå värd hundralapparna imo

Tänk dig, de flesta HDDs du använder får garanti på högst 3 år, undantag ex wd black. En ssd på 5 år eller 10 baserat på slitning vid skrivning är milt jämfört med en HDD som slits varje gång du startar datorn, vibrationer och temperaturer etc.

Visst, en billigare ssd är också bättre. Hade jag valt mellan samsungs eller ssd:s i 850:s prisklass hade jag tagit 850 pga av v-nand. That's all!

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Det enda jag skulle sätta en 850 PRO i är nog en PS4.

Allt annat hinner man byta ut innan 10 år gått.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Kadjoopplo:

Oj då. Det var inte illa alls faktiskt :O. Slipper jag tänka på utrymme med. Den är gammal med så då måste den vara väl beprövad?

Ja. Den är känd för att vara extremt stabil. Har själv en 520 på 180 GB.

Citat:

Till er andra som har svarat. Jag brukar ibland gå lite overboard så att säga när det kommer till produkter dvs jag skaffar en grej som har fler funktioner men som jag inte kommer använda till ett högre pris. Och som ni säger SATA 3 kommer antagligen ersättas inom en snar framtid så varför investera för mycket i en teknik som redan har gått i taket.

SATA kommer inte försvinna på väldigt länge. Det kommer bara inte vara herre på lagringsgränssnittstäppan så länge till, utan ersättas av PCIe-/SATA Express-baserade gränssnitt.

Det jag menar är att det är onödigt att tänka att en SSD måste hålla i över tio år. Precis som CPU:er och grafikkort kommer du ändå vilja köpa en ny SSD inom den tidsperioden. Det betyder dock inte att du måste slänga 520:n! Den lär fungera utmärkt som systemdisk i någon sekundär dator, eller lagringsdisk i din primära, även när du ersätter den med en snabbare. Men om den skulle slitas ut inom tio år (vilket den inte lär göra), så kommer det i princip vara gratis att skaffa en likvärdig eller bättre.

Citat:

Egentligen kommer jag bara ha OS och spel/program för snabb åtkomst. Jag sysslar inte med videoredigering och dylikt så SSD:n kommer inte att arbeta så hårt. Så nu låter det för mig lite onödigt att köpa "pro" modeller.

För mig är det viktigaste stabilitet/beprövad krets kontra någorlunda hastighet.

Köp Intel 520. Om du klarar dig på 250 GB, vilket de flesta gör, kanske det är mer värt att köpa en Samsung 840 Evo 250GB, helt enkelt för att spara pengar. Det kan du avgöra bättre än vi.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Som ett alternativ kanske denna?
Prisas på en del sidor.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683849

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Det enda jag skulle sätta en 850 PRO i är nog en PS4.

Allt annat hinner man byta ut innan 10 år gått.

Känns iallafall fel att köpa dom billigaste diskarna... har man haft flertalet diskar som krachat så tycker man nog så

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Känns iallafall fel att köpa dom billigaste diskarna... har man haft flertalet diskar som krachat så tycker man nog så

Har inte sagt att man skall köpa de billigaste. Men man kan ju enkelt ta reda på info på vad som fungerar bra och ändå inte behöva lägga fantasisummor.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av iller:

Har inte sagt att man skall köpa de billigaste. Men man kan ju enkelt ta reda på info på vad som fungerar bra och ändå inte behöva lägga fantasisummor.

Exempelvis 1790kr för Samsung 850 Pro Series MZ-7KE256 256GB, det är ändå långt ifrån fantasisummor.
Sedan kommer dom säkerligen sjunka i pris framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Exempelvis 1790kr för Samsung 850 Pro Series MZ-7KE256 256GB, det är ändå långt ifrån fantasisummor.
Sedan kommer dom säkerligen sjunka i pris framöver.

Det är ju tur att vi är så olika

För den summan vill jag personligen ha 500GB inte mindre.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av Alling:

Ja. Den är känd för att vara extremt stabil. Har själv en 520 på 180 GB.

SATA kommer inte försvinna på väldigt länge. Det kommer bara inte vara herre på lagringsgränssnittstäppan så länge till, utan ersättas av PCIe-/SATA Express-baserade gränssnitt.

Det jag menar är att det är onödigt att tänka att en SSD måste hålla i över tio år. Precis som CPU:er och grafikkort kommer du ändå vilja köpa en ny SSD inom den tidsperioden. Det betyder dock inte att du måste slänga 520:n! Den lär fungera utmärkt som systemdisk i någon sekundär dator, eller lagringsdisk i din primära, även när du ersätter den med en snabbare. Men om den skulle slitas ut inom tio år (vilket den inte lär göra), så kommer det i princip vara gratis att skaffa en likvärdig eller bättre.

Köp Intel 520. Om du klarar dig på 250 GB, vilket de flesta gör, kanske det är mer värt att köpa en Samsung 840 Evo 250GB, helt enkelt för att spara pengar. Det kan du avgöra bättre än vi.

Tack för infon, blir nog en 520. Får fundera lite mer, men ju mer jag funderar ju mer lutar det mot den disken.

Skrivet av Alpha77:

Känns iallafall fel att köpa dom billigaste diskarna... har man haft flertalet diskar som krachat så tycker man nog så

Det var detta jag tänkte. Vi har ju backup på bilder och filmer på 4 olika hårddiskar allt från seagate till western digital. Alla diskar från olika serier. Interna som externa, både i kassaskåpet och ute i det fria. Så man kollar ju alltid på nätet och hör vad folk säger om olika diskar just för att man inte vill att en disk ska krascha. Man kommer ju ihåg IBM/Hitatchi debaclet runt 2000.

Skrivet av iller:

Har inte sagt att man skall köpa de billigaste. Men man kan ju enkelt ta reda på info på vad som fungerar bra och ändå inte behöva lägga fantasisummor.

Därför jag skapade denna tråden för inte gå "overboard". Få lite mer info etc. Tänkte det var det bästa att göra istället för att köpa något jag kanske ångrar senare.

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Luminous:

840 pro vs 850
garanti: 5 år < 10 år
pris: 850 aningen dyrare men ändå värd hundralapparna imo

Tänk dig, de flesta HDDs du använder får garanti på högst 3 år, undantag ex wd black. En ssd på 5 år eller 10 baserat på slitning vid skrivning är milt jämfört med en HDD som slits varje gång du startar datorn, vibrationer och temperaturer etc.

Visst, en billigare ssd är också bättre. Hade jag valt mellan samsungs eller ssd:s i 850:s prisklass hade jag tagit 850 pga av v-nand. That's all!

850s fördel är hög skrivtålighet och att den klarar hård påfrestning. Om man inte använder sin dator så hårt, är det inte värt pengarna utan de flesta billigare SSD duger fint.

Skrivet av Alling:

Strunt samma om SSD:n håller i fem eller tio år. Du kommer ändå både vilja och ha råd att byta ut den innan det. Bara själva gränssnittet, SATA, lär vara utdaterat (för systemdisk i moderna datorer) om ett par år.

Dessutom är hållbarhetsproblemet kraftigt överdrivet och egentligen en relik från SSD:ernas barndom. Köper du till exempel en Samsung 840 Evo 250GB nu kommer den vara antik långt innan den är utsliten.

1 790 spänn för en Intel 520 480GB är en riktigt bra deal!

Nja, hade du sagt detta om 64GB SSD gen 2 hade jag hållit med dig, men en 250-500GB disk från hyfsat modern gen med Trim och 300MB/s+ hast är mer än de flesta av oss behöver. Så det är inget fel att den faktiskt fungerar även i framtiden, och den är bra nog att använda även om 10 år som enklare disk om inget annat.
Jag själv märker mycket lite skillnad mellan en gammal 120GB Force 3 och dagens diskar vid enklare last eller som OS disk. Även vid medelhård last presterar den bra, det enda är att den är lite för liten som ensam disk i en dator. Men när man börjar prata om 500GB så är det mer än nog med plats för system, några stora spel, liten musiksamling och massor mer.

Skrivet av xeliaz:

Varför inte intels 520 eller 530?

480gb för bara ett par hundra kr mer
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1080280

Jag har rekommenderat den Intel 520 480GB disken till vänner, då det priset var bra även när det kom, för typ 1 månad+ sedan. Jag själv har en till min spel disk, och den fungerar kanon.

Permalänk

Jag velade väldigt mycket av och till om jag skulle köpa 520 480GB. Jag kommer ju att använda disken primärt för OS och program/spel.

Men det slutade med att jag beställde 520:an. Då slipper man nojja sig och kanske avinstallera spel för att det inte finns plats. Även att den är lite gammal gör inget då alla buggar måste vara utraderade osv vid det här laget kan jag tycka. Plus att det var ett väldigt bra pris på den.

Den har MLC vilket är viktigt för mig så den klarar nog av rätt mycket slitage innan den går på knäna. Dock är jag lite orolig för att den efter TRIM inte är lika snabb. Fast det kanske kommer med tiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kadjoopplo:

Jag velade väldigt mycket av och till om jag skulle köpa 520 480GB. Jag kommer ju att använda disken primärt för OS och program/spel.

Men det slutade med att jag beställde 520:an. Då slipper man nojja sig och kanske avinstallera spel för att det inte finns plats. Även att den är lite gammal gör inget då alla buggar måste vara utraderade osv vid det här laget kan jag tycka. Plus att det var ett väldigt bra pris på den.

Den har MLC vilket är viktigt för mig så den klarar nog av rätt mycket slitage innan den går på knäna. Dock är jag lite orolig för att den efter TRIM inte är lika snabb. Fast det kanske kommer med tiden.

Den fungerar nog gott för dig men sen är den också en Sandforce och de presterar lite efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kadjoopplo:

Även att den är lite gammal gör inget då alla buggar måste vara utraderade osv vid det här laget kan jag tycka.
Den har MLC vilket är viktigt för mig så den klarar nog av rätt mycket slitage innan den går på knäna. Dock är jag lite orolig för att den efter TRIM inte är lika snabb. Fast det kanske kommer med tiden.

Inga problem med mina 2 iaf. Och ang hastigheten, den kanske blir spöad av värsting SSD diskarna i rå prestanda, men jag lovar, du märker inte den 0,1-0,2 sekundens skillnad
Dessutom så är mycket av Windows väldigt komprimerbart vilket sliter mindre på disken. Själv har båda mina använt MINDRE än 1/1 i ratio av flashskriving. Den ena typ har 400GB "skrivning" men bara 350GB "NAND skrivning", just pga den komprimerar.
Normalt brukar Windows partitionen skriva så mycket smått hit och dit att "Write Amplification" ligger på 1,5-3x iaf, vilket betyder att det effektivt sliter fortare på disken. Medan i detta fall är ca 0,9x i amplification, så disken med andra ord får 10% längre livslängd än den borde ha

När inte slitaget något som oroar mig direkt, då det krävs MYCKET för att slita ut dessa, men ändå rätt nice att lyckas komma över specifikationerna pga komprimering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

850s fördel är hög skrivtålighet och att den klarar hård påfrestning. Om man inte använder sin dator så hårt, är det inte värt pengarna utan de flesta billigare SSD duger fint.

Jo, ursäkta jag blev lite biten av '10 år fasen vad länge fatta hur länge den kommer hålla' sjukan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

No man is free who is not master of himself